AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #1 Skrevet 11. september 2020 Jeg har hatt influensasymptomer som kroppsverk, mild feber, sterk hodepine, vond hals og generelt dårlig allmenntilstand. Skal teste meg for corona. Om testen er negativ så ønsker arbeidsgiver at jeg skal komme på jobb, til tross for at jeg er i elendig form. Er dette ok? Jobber foresten på sykehus. Hva tenker dere? Anonymkode: 2020e...bc2 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #2 Skrevet 11. september 2020 Nei, du skal være frisk før du kommer tilbake på jobb. Anonymkode: 71e32...926 12
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #3 Skrevet 11. september 2020 Nei. Uansett kan du da smitte andre som så tror de kanskje har corona, må testes, og må bli hjemme fra jobb. Hold deg hjemme til du er frisk! Anonymkode: 538a2...6cc 10
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #4 Skrevet 11. september 2020 Nei, såklart ikke. Men jeg vet enkelte helsepersonell bli presset tilbake på jobb, men da har alltid reglene vært at det skal være to negative tester med 48 timer mellomrom. Anonymkode: 39e76...bc5 5
Jordbærkake34532 Skrevet 11. september 2020 #5 Skrevet 11. september 2020 Nei, du skal være frisk. Hørt om flere tilfeller i media at testen har vært negativ første gang man har testet seg, for deretter plutselig være positiv andre gangen 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #6 Skrevet 11. september 2020 Det er visst forskjellig praksis fra kommune til kommune. I min egen fikk jeg ikke dra på jobb før jeg var symptomfri, men i den kommunen legen min var i, så gikk det fint. Anonymkode: ace9d...663
Blålilla Skrevet 11. september 2020 #7 Skrevet 11. september 2020 Nei! Symptomfri i en dag før jobb. I tillegg til negativ test. Trodde dette var så opplyst om nå. 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #8 Skrevet 11. september 2020 Gå på jobb og legg fra deg hysterien. Anonymkode: 38167...b14 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #9 Skrevet 11. september 2020 Falskt negative prøver er alminnelig, dessuten fines det mange andre luftveisinfeksjoner som heller ikke må få smitte videre. Den som føler seg syk, må holdes isolert i hjemmet. Mange kan dessuten være i full jobb på hjemmekontor selv om de er litt syke. Anonymkode: 3d7b5...994 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #10 Skrevet 11. september 2020 Nei, selvsagt skal du ikke tilbake på jobb om du får negativ test. Du skal være frisk før du er tilbake i jobb. Om den er negativ for corona, så betyr ikke det automatisk at du er frisk. Du kan allikvel ha influensa. Anonymkode: 3fea9...b32 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #11 Skrevet 11. september 2020 Nei, man skal ikke på jobb så lenge man har symptomer fra luftveiene. Anonymkode: d08bb...0f3
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #12 Skrevet 11. september 2020 5 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har hatt influensasymptomer som kroppsverk, mild feber, sterk hodepine, vond hals og generelt dårlig allmenntilstand. Skal teste meg for corona. Om testen er negativ så ønsker arbeidsgiver at jeg skal komme på jobb, til tross for at jeg er i elendig form. Er dette ok? Jobber foresten på sykehus. Hva tenker dere? Anonymkode: 2020e...bc2 Selvsagt ikke ok at en sjef på sykehus av alle steder oppfører seg sånn. Du skal holde deg hjemme. Anonymkode: be765...200 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #13 Skrevet 11. september 2020 Her var det mye ukvalifisert synsing. La oss se hva det står i FHIs retningslinjer heller: Hovedregelen er at du som venter på prøvesvar skal holde deg hjemme til du har fått svar. Du skal ikke gå på jobb eller skole, du skal ikke ta offentlig transport eller oppsøke offentlige steder, og du skal holde god avstand til alle andre enn dine nærmeste. Dine husstandsmedlemmer behøver ikke å være i karantene, heller ikke husstandsmedlemmer som jobber i helsetjenesten. Ved negativ test kan du gå tilbake på jobb/skole når du er i god allmenntilstand (det vil si at du føler deg frisk og er feberfri), selv om du fortsatt har noen symptomer på luftveisinfeksjon. https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/fakta/avstand-karantene-og-isolering/ Anonymkode: f6dad...ffb 7
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #14 Skrevet 11. september 2020 Oppdatert fra FHI 04.09 Anonymkode: 19c79...7a3
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #15 Skrevet 11. september 2020 7 timer siden, Blålilla skrev: Nei! Symptomfri i en dag før jobb. I tillegg til negativ test. Trodde dette var så opplyst om nå. Det er endret. Man kan gå på jobb med restsymptomer hvis man er feberfri og har god almenntilstand. Det har vært skrevet ganske mye om det.... Anonymkode: f6dad...ffb 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #16 Skrevet 11. september 2020 Du kan dra tilbake til jobb med restsymtpomer så lenge du har negativ test. Er du i dårlig allmenntilstand med feks feber skal du være hjemme et par dager til. Anonymkode: 19c79...7a3 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #17 Skrevet 11. september 2020 8 timer siden, Jordbærkake34532 skrev: Nei, du skal være frisk. Hørt om flere tilfeller i media at testen har vært negativ første gang man har testet seg, for deretter plutselig være positiv andre gangen https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/fakta/avstand-karantene-og-isolering/ Nye regler 4.9: Man kan gå på jobb med restsymptomer fra luftveisinfeksjon hvis man har negativ test og er feberfri og har god almenntilstand. Anonymkode: f6dad...ffb
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #18 Skrevet 13. september 2020 Dette med restsymptomer synes jeg er dumt. Det er den ansatte det går utover. Spesielt de i helsevesenet. Tenk så mange pasienter som vik bli fly forbanna om de merker sykepleieren sin er her, hoster litt, har rennende nese osv. De vet jo ikke hvem som er testet og mange kan bli redd. Jeg ville heller løyet på meg en ekstra dag med sykdom slik jeg faktisk var symptomfri 24t. Anonymkode: 10812...e0f 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #19 Skrevet 13. september 2020 Du skal da vel ikke gå på jobb med feber og influensa, selv om det ikke er korona. Du vil smitte kolleger, så blir 5 andre borte en uke. Kanskje de kommer på jobb syke og smitter enda flere. Og du vil smitte pasienter, som allerede har nedsatt helse og kan bli veldig syke. Folk med nedsatt helsetilstand dør av vanlig influensa hvert år. Ikke spør arbeidsgiver, som har sin egen agenda. Snakk med fastlegen din, som kan sykmelde deg om du er tom for egenmeldinger. (Jeg plukker opp stort sett alt som går, så blir dritsur av kolleger som praktiserer "sykenærvær". Da blir jo jeg syk!) Anonymkode: 5a04c...c46 3
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #20 Skrevet 13. september 2020 Helsepersonell kan gå tilbake til jobb dersom dei har fått påvist negativ test og er symptomfrie. Ved tvil, ta kontakt med smittevernansvarleg på din arbeidsplass. Andre enn helsepersonell og skuleelevar f.o.m. ungdomstrinnet: Ved negativ test kan du gå tilbake på jobb/skule når du er i god allmenntilstand ( det vil seie at du føler deg frisk og er feberfri), sjølv om du framleis har nokre symptom på luftvegsinfeksjon. Anonymkode: 46ddf...002
Anbefalte innlegg