AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #1 Skrevet 11. september 2020 Vi har fått oss en katt som frem til nå primært har fått tørrfor og våtfor en sjelden gang. Nå var jeg nettopp på dyrebutikken for å kjøpe mer tørrfor og der sa de at katten også bør få våtfor hver dag fordi katter generelt er dårlige på å ta til seg væske 😳 Hvem er det egentlig som har rett her, dyrebutikken eller oppdretter? Hvor ofte får katten din våtfor? Anonymkode: d5c82...394
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #2 Skrevet 11. september 2020 Katter får fra naturens siden det meste av væsken fra byttedyr, å når vi gir mesteparten av maten som tørrfor så gjør det at de jakter mindre (helt greit). Vi gir litt våtfor to ganger om dagen, på ekstra varme dager blander jeg i ekstra vann som katten setter veldig pris på. Ha også flere vannskåler, en ved maten, og en i stua hvor den går forbi den hyppig feks, det kan stimulere til å drikke mer vann, i tillegg setter mange katter pris på vannfontene (finnes mange rimelige). Anonymkode: 99953...b83 3
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #3 Skrevet 11. september 2020 Tullete syns jeg med den anbefalingen, det er bare butikken som vil selge mer Min pus er sunn og frisk selv om hun får våtfor ca en gang i måneden. Hvorfor ikke oftere? Fordi hun kaster det opp. Hun har det best på tørrfor. Hun drikker masse vann ved siden av. Tennene hennes har også bare godt av å bite godt i maten, hun har aldri hatt tannproblemer og er 7 år. Anonymkode: 72ebe...229 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #4 Skrevet 11. september 2020 Våre puser får våtfor i helgene. Det blir deres kosemat. Anonymkode: c284f...381
Blålilla Skrevet 11. september 2020 #5 Skrevet 11. september 2020 Vi har en stor rasekatt. Hun har tørrfor stående framme alltid, og vannskåler inne og ute. Hun drikker ofte av dem. Våtfor får hun en pose av hver kveld, til middag. Da storkoser hun seg. 2
Gjest kira87 Skrevet 11. september 2020 #6 Skrevet 11. september 2020 Vår på 8 år får våtfor tre ganger om dagen (en sånn pakke fordelt på tre ganger) og er frisk som en fisk. I tillegg til fri tilgang til tørrfór. Har heller ingen tannproblemer. Hun har vannfontene og flere skåler med friskt vann i huset, men foretrekker gammelt regnvann når hun er ute. Tenker du gjør som du selv føles er riktig. Så lenge katten får mat og vann vil jeg tro den er fornøyd.
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #8 Skrevet 11. september 2020 Det er ikke tullete, det er sant at katter ikke er flinke til å oppsøke vann. Våtfôr er en kjempeålreit løsning på dette problemet, i tillegg til en fristende vannfontene så vannet de drikker er filtrert og uten støv og annet ekkelt man ikke har lyst til å drikke. Anonymkode: c0ee5...36e 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #9 Skrevet 11. september 2020 Det er mye dårlig våtfor. Så lenge de drikker tilstrekkelig er ikke det nødvendig. Mine får våtfor innimellom, type helgekos. Anonymkode: 1b52e...710 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #10 Skrevet 12. september 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er mye dårlig våtfor. Så lenge de drikker tilstrekkelig er ikke det nødvendig. Mine får våtfor innimellom, type helgekos. Anonymkode: 1b52e...710 Men mange katter drikker ikke tilstrekkelig dessverre, og det går utover nyrene. Synes denne butikkarbeideren kom med et godt tips jeg, TS. Det er bedre å gi for ofte enn for lite, og det er jo dessuten fullfôr stort sett, så bare å gi så mye man vil. Anonymkode: 8f94d...abb
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #11 Skrevet 12. september 2020 Mine får våtfor en gang til dagen. Resten av døgnet har de tilgang på tørrfor. Et annet tips for å få de til å drikke mer, er å flytte vannskåla bort fra maten. Katten unngår instiktivt vann som er i nærheten av mat. Dette er fordi i naturen kan vann som finnes i nærheten av mat (døde dyr) være forurenset. Prøv å sette vannskåla i et annet rom eller bare litt unna matskåla. Anonymkode: 61eb5...ae8
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #12 Skrevet 12. september 2020 Min katt spiser ikke våtfor. Jeg har prøvd å kjøpe forskjellige typer, men når jeg setter det frem til henne så henter hun alltid en sokk/håndkle/klut og legger over det - som om hun synes det er ekkelt og må ryddes bort. Hun drikker mye vann, men ikke fra skål. Hun har et eget glass fordi det er det hun drikker av, og hun drikker av alle glass som blir stående (stiklingene mine må jeg fylle vann på hele tiden fordi hun drikker vannet deres også). Jeg tenker det er greit å gi våtfor hvis katten liker det og ikke drikker nok vann, men om katten bare spiser tørrfôr så er det ikke dermed sagt at den definitivt ikke får i seg nok vann. Anonymkode: 44979...d0f 3
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #13 Skrevet 12. september 2020 Kattane mine har fått våtfôr ein gang for dagen, etter anbefaling fra oppdretter. Har drikkefontene, som er blitt hyppig brukt. Begge fekk nyreproblem i tiårsalderen. Har også hatt ein del trøbbel med tennene. Katten til foreldrene mine har aldri smakt våtfôr. Kun tørrfôr. Er 15 år og frisk som ein fisk, og med veldig fine tenner. Men så skal det seiast at katten går ein del ute og drikk vatn i grova og tar mus og fugl. Går jo ikkje an å dra slutninger ut fra nokre få kattar da 🙂 Har vore hos fleire dyrlegar, og fått ulike meiningar om kva som er best. Kommer an på kven du spør. Skulle gjerne kjent til kva som er sunnast. Anonymkode: 3be73...42d
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #14 Skrevet 12. september 2020 Katten vår har fått våtfor hver dag (men en pakke fordelt på to dager). Han ble dårlig i magen av det.. Når får han kokt fisk hver dag, og det funker veldig bra. Anonymkode: 96d46...f58
Hatsumomo Skrevet 12. september 2020 #15 Skrevet 12. september 2020 (endret) På 11.9.2020 den 11.16, AnonymBruker skrev: Vi har fått oss en katt som frem til nå primært har fått tørrfor og våtfor en sjelden gang. Nå var jeg nettopp på dyrebutikken for å kjøpe mer tørrfor og der sa de at katten også bør få våtfor hver dag fordi katter generelt er dårlige på å ta til seg væske 😳 Hvem er det egentlig som har rett her, dyrebutikken eller oppdretter? Hvor ofte får katten din våtfor? Anonymkode: d5c82...394 Når jeg hadde katter, stod tørrforet alltid fremme, flere vannskåler med alltid ferskt vann, så fikk de våtfor om morningen før jeg gikk på jobb. Mine katter var også veldig glad i drikke rennende vann fra springen, så de hadde seg noen turer i vasken for å drikke på kvelden. Endret 12. september 2020 av Hatsumomo
Pal Fungi Skrevet 12. september 2020 #16 Skrevet 12. september 2020 Kattene her i huset får våtfor på lørdager. Ellers har de drikkefontene og tørrfôr tilgjengelig. Jeg hørte en gang at de lett kan få mye tannstein hvis de spiser for mye våtfor. Hunnkatten foretrekker tørrfôr uansett.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #17 Skrevet 12. september 2020 Får hver dag her. Fri tilgang til ferskt vann og tørrmat, men får også våtmat. Kun tørrfôr er ikke bra, da de kan få diabetes. Og om dere ikke tror på det, så får dere Google det! Anonymkode: 8af29...f60
Sportsidioten Skrevet 12. september 2020 #18 Skrevet 12. september 2020 Det stemmer både at katter på generell basis at katter er dårlige på å drikke, selv om dette selvsagt ikke gjelder alle, og at våtfôr vil være nærmere deres naturlige kosthold. Mus feks inneholder ca 80% vann, mao vil våtfôr være nærmere en mus enn det tørrfôr er. Så dette tipset er veldig nyttig. Og for de som måtte mene at for mye våtfôr gir tannstein så hjelper ikke akkurat tørrfôr heller så fremt det ikke er en form for Plaque Off eller lignende på/i kulene. Vanlig tørrfôr vil ha like god slipende effekt som hvis et menneske pusset tennene med knekkebrød:)
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #19 Skrevet 12. september 2020 Gir 1-2 ss våtfpr 3-5 g daglig. 11 år gammel sterilisert liten (3 kg) hunkatt. Anonymkode: 2fa95...8c5
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #20 Skrevet 12. september 2020 Mine 3 får bløtmat 2 ganger om dagen, også fyller jeg i litt tørrfor i skålene en gang om kvelden. Han ene er ganske glupsk og var mye tjukkere før da de fikk mest tørrfor og bare litt bløtmat. Etter anbefaling fra vet så får de heller mer bløtmat nå. Anonymkode: 02c09...a7b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå