AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #1 Skrevet 11. september 2020 Vi har fått en nyinnflyttet nabo som dessverre har en røykeuvane. Det er sjeldent at det går an å gå ut eller ha opp et vindu uten at det siver inn vondt og ødeleggende lukt i huset og på tomten. Minstemann pleier å slå plen for ukepenger, og har to ganger måttet avbryte fordi han blir kvalm og får magesmerter. Vi har andre naboer som blant annet driver med bilmekanikk og lager en del støy og forurensing, så vi lever med andre forstyrrelse uten at vi ser på det som vår rett til å ha noe med det å gjøre. Røykingen kjenner jeg derimot at er helt utolererbar. Det er mye verre og jeg kan ikke forstå at dette fortsatt er lovlig å holde på med ute i offentligheten. Jeg spurte han om han følte han bidro til fin stemning i nabolaget, når han dro med seg denne eimen, men det er selvfølgelig ingen forståelse å få fra den kanten. Det er flere naboer jeg har snakket med som er møkkalei, selv etter bare noen uker. Finnes et noen muligheter til å få disse røykerne til å forstå hvordan de ødelegger for de rundt seg, sånn at de og kan forstå at dette for eksempel ikke er sammenlignbart med dårlig matlukt, høy musikk osv, som er andre typer forstyrrelser som vi alle klarer å godta? Anonymkode: e0b9a...cba 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #2 Skrevet 11. september 2020 Nei. Anonymkode: 73942...710 21
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #3 Skrevet 11. september 2020 De forstår der, men de bryr seg ikke. Har selv en nabo som bråker mye, men han er helt uvillig til å ta hensyn. "Du får flytte da hvis det plager deg så mye", er responsen hans. Anonymkode: 184f4...8be 6
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 Populært innlegg #4 Skrevet 11. september 2020 Kvalm og magesmerter pga røyking utendørs? Går naboen virkelig tett inntil en gutt som bruker en gressklipper og følger ham rundt? Akkurat i den situasjonen må det være mulig å be vedkommende flytte seg unna til ned i gata/på andre siden av huset eller lignende. Ellers forstår jeg det er plagsomt, men det er altså lov å røyke utendørs. Anonymkode: 6c874...7dc 100
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #5 Skrevet 11. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: De forstår der, men de bryr seg ikke. Har selv en nabo som bråker mye, men han er helt uvillig til å ta hensyn. "Du får flytte da hvis det plager deg så mye", er responsen hans. Anonymkode: 184f4...8be Jeg forstår naboen din der. Poenget mitt er at vi ikke kan sammenligne røyking med støyforstyrrelser. Det har vi fra andre naboer, uten at vi har tenkt til å be de dempe seg. Røykingen derimot er en helt annen kategori, og jeg godtar det rett og slett ikke. Jeg klarer ikke godta at han skal få holde på sånn, akkurat som at folk ikke godtok at røykere kunne røyke ved siden av oss på kaffeer og fly før i tiden. Anonymkode: e0b9a...cba 3
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #6 Skrevet 11. september 2020 Bor denne naboen i eget hus/enebolig og røyker i egen hage/terrasse? Anonymkode: e4e79...ad7 8
Gjest Lama_Drama Skrevet 11. september 2020 #7 Skrevet 11. september 2020 (endret) Jeg tenker at dere er litt sarte. Dere har nok bare godt av litt tykkere hud. Endret 11. september 2020 av Lama_Drama
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #8 Skrevet 11. september 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Kvalm og magesmerter pga røyking utendørs? Går naboen virkelig tett inntil en gutt som bruker en gressklipper og følger ham rundt? Akkurat i den situasjonen må det være mulig å be vedkommende flytte seg unna til ned i gata/på andre siden av huset eller lignende. Ellers forstår jeg det er plagsomt, men det er altså lov å røyke utendørs. Anonymkode: 6c874...7dc Det er på det meste 20 meter mellom ytterste tomtegrense og naboens hjem. Når han står på gårdsplassen sin, så siver lukten i alle retninger og du kjenner det fra alle kanter i område. Tror du at røyken forblir i en begrenset radius rundt røykeren? Anonymkode: e0b9a...cba 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #9 Skrevet 11. september 2020 2 minutter siden, Lama_Drama skrev: Jeg tenker at dere er litt sarte. Dere har nok bare godt av litt tykkere hud. Vi har godt av passiv røyking? Anonymkode: e0b9a...cba 4
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #10 Skrevet 11. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er på det meste 20 meter mellom ytterste tomtegrense og naboens hjem. Når han står på gårdsplassen sin, så siver lukten i alle retninger og du kjenner det fra alle kanter i område. Tror du at røyken forblir i en begrenset radius rundt røykeren? Anonymkode: e0b9a...cba Da kan dere be ham ikke røyke akkurat der akkurat mens gutten klipper plen. Anonymkode: 6c874...7dc 3
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #11 Skrevet 11. september 2020 4 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg forstår naboen din der. Poenget mitt er at vi ikke kan sammenligne røyking med støyforstyrrelser. Det har vi fra andre naboer, uten at vi har tenkt til å be de dempe seg. Røykingen derimot er en helt annen kategori, og jeg godtar det rett og slett ikke. Jeg klarer ikke godta at han skal få holde på sånn, akkurat som at folk ikke godtok at røykere kunne røyke ved siden av oss på kaffeer og fly før i tiden. Anonymkode: e0b9a...cba Spiller ingen rolle hva du godtar eller ikke, det er ingenting du kan gjøre. Hva folk oppfatter som plagsomt er uansett subjektivt. Jeg tåler greit en sporadisk sigarett fra naboen. Roping, hyling og sang til langt på natt flere kvelder i uka går derimot utover nattesøvnen. Anonymkode: 184f4...8be 29
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #12 Skrevet 11. september 2020 Jeg slutta å røyke for ti år siden. Har kjøpt leilighet i blokk, hvor de fleste røyker innendørs. Det stinker. Jeg hater det. Jeg får migrene. Det er ingenting å gjøre med. Det er dessverre ikke ulovlig å røyke ved inngangene her, innendørs og ut igjennom vinduet. Anonymkode: c5501...1fd 6
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 Populært innlegg #13 Skrevet 11. september 2020 7 minutter siden, AnonymBruker said: Det er på det meste 20 meter mellom ytterste tomtegrense og naboens hjem. Når han står på gårdsplassen sin, så siver lukten i alle retninger og du kjenner det fra alle kanter i område. Tror du at røyken forblir i en begrenset radius rundt røykeren? Anonymkode: e0b9a...cba Er dette i eneboliger med mange mange meter imellom? haha herlighet, jeg trodde i første innlegg at det dreide seg om blokk eller rekkehus der jeg mulighens kunne finne noe sympati for dette. Men boligfelt med 20 + meter mellom boligene, haha nei nå må du gi deg alså! Du må ta deg en pære ts! Anonymkode: 701c1...d0d 55
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #14 Skrevet 11. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er dette i eneboliger med mange mange meter imellom? haha herlighet, jeg trodde i første innlegg at det dreide seg om blokk eller rekkehus der jeg mulighens kunne finne noe sympati for dette. Men boligfelt med 20 + meter mellom boligene, haha nei nå må du gi deg alså! Du må ta deg en pære ts! Anonymkode: 701c1...d0d Husene står kanskje 4 meter fra hverandre, vi har stor tomt. det er bare et gjerdet som skiller gårdplassene våre, så han står ca 2 meter utenfor huset vårt og røyker. Anonymkode: e0b9a...cba
trøndermann38 Skrevet 11. september 2020 #15 Skrevet 11. september 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Husene står kanskje 4 meter fra hverandre, vi har stor tomt. det er bare et gjerdet som skiller gårdplassene våre, så han står ca 2 meter utenfor huset vårt og røyker. Anonymkode: e0b9a...cba Spør han om han ikke kan røyke litt lenger unna huset ditt ? 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #16 Skrevet 11. september 2020 Føler med deg. Jeg bor over ei gammel kjerring som røyker både inne og ute. Her er det ikke så tette vinduer i dette gamle bygget, så jeg kjenner røyklukta i soverommet. Ikke særlig hyggelig, spesielt når man skal sove. Får dessverre ikke gjort noe med det enn å spare og flytte et annet sted. Anonymkode: 2ca44...d07 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #17 Skrevet 11. september 2020 Da får gutten klippe plenen mens nboen ikke røyker ute. Ærlig talt. Du kan ikke bestemme hvor eller når naboen skal røyke. Får være grenser på hva du kan forvente av naboen. Er han en røyker skal han søren meg få røyke i eget hjem og utenfor om han vil. hadde jeg vært denne naboen ville jeg røyket ekstra mye akkurat der du ikke vil han skal være for å lære deg at du ikke har en dritt med hans røyking å gjøre Anonymkode: 0cf28...b87 37 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #18 Skrevet 11. september 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg slutta å røyke for ti år siden. Har kjøpt leilighet i blokk, hvor de fleste røyker innendørs. Det stinker. Jeg hater det. Jeg får migrene. Det er ingenting å gjøre med. Det er dessverre ikke ulovlig å røyke ved inngangene her, innendørs og ut igjennom vinduet. Anonymkode: c5501...1fd Men du bor jo i din blokk og dem i sin? Hvordan får du migrene av at dem røyker i sin leilighet? Er det bare i inngangen? Å røyke ut vinduet burde bli forbudt. med det sagt, Trasig at folk fortsatt røyker i 2020... Trodde alle hadde gått over til snus by now. Anonymkode: ae348...2c7 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #19 Skrevet 11. september 2020 8 minutter siden, AnonymBruker said: Husene står kanskje 4 meter fra hverandre, vi har stor tomt. det er bare et gjerdet som skiller gårdplassene våre, så han står ca 2 meter utenfor huset vårt og røyker. Anonymkode: e0b9a...cba Står han helt inntil gjerdet deres å røyker? Da kan dere vel bare be ham gå lenger unna. Du snakker om offentlig plass i HI. En privat hage/gårdsplass er ikke en offentlig plass. Anonymkode: e4e79...ad7 11
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #20 Skrevet 11. september 2020 2 minutter siden, trøndermann38 skrev: Spør han om han ikke kan røyke litt lenger unna huset ditt ? Så han skal plage naboen på andre siden i høyere grad, som forøvrig også sier de plages med røkingen hans? Hvorfor forstår aldri noen at røykingen er et problem i seg selv og at det eneste som fungerer er at den som røyker slutter med det? Anonymkode: e0b9a...cba 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå