Gå til innhold

Den nye Bonsaifikenen mister blader - hva gjør jeg feil?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjøpte en Bonsaifiken hos Mester Grønn for noen uker siden, etter at jeg greide å drukne. 

Denne gangen er jeg obs på at den helst skal tørke ut litt før vanning, og vanner relativt sjeldent - ca 1 gang i uka/hver tiende dag eller noe, kanskje. Kjenner på jorda, og når overflaten virker litt tørr vanner jeg. 

Den forrige fikenen jeg hadde mistet alle bladene så snart den kom i hus, men begynte sånn smått å få nye grener før jeg drukna den (kjøpte en potterose litt senere som ville ha MYE vann, og ble dermed litt ivrig på den stakkars Bonsaifikenen også). Er dette en stressreaksjon på flytting og nytt miljø, eller gjør jeg noe riv, ruskende feil? Vanner jeg for tidlig, bør den tørke ut mer? 

Eller er det rett og slett for mørkt i leiligheten? Den står et stykke unna vinduer og dagslys og leiligheten er nok litt vel mørk med sine små vinduer, men noe blir det jo selvfølgelig på denne også i løpet av en dag. 

Anonymkode: b274b...352

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min mistet også blader, dessverre. Den har kommet tilbake og ser ut til å trives generelt, men jeg har også tenkt at nytt miljø stresset den.

Anonymkode: f4d01...2c3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, SolNelia skrev:

Vann hver 14 dag og MYE lys. Helst vinduskarm

Takk for tips! Skal se om jeg ikke får gjort noe med plasseringen av den, men den gjorde seg så godt der den står nå 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min mistet også blader, dessverre. Den har kommet tilbake og ser ut til å trives generelt, men jeg har også tenkt at nytt miljø stresset den.

Anonymkode: f4d01...2c3

Ja, jeg begynte å tenke litt på akkurat det med stress nå når også denne er i ferd med å miste nesten alle bladene sine.. Håper det går seg til! Skal i alle fall ikke vanne denne til døde, men heller forsøke å gjøre det hver 14. dag som SolNelia over her skriver 😄

Gjødsler dere plantene? Er litt ny og uerfaren på dette med planter, men tenker at det kan være fordelaktig å kjøpe noe næring, enten i flytende form eller sånne pinner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg begynte å tenke litt på akkurat det med stress nå når også denne er i ferd med å miste nesten alle bladene sine.. Håper det går seg til! Skal i alle fall ikke vanne denne til døde, men heller forsøke å gjøre det hver 14. dag som SolNelia over her skriver 😄

Gjødsler dere plantene? Er litt ny og uerfaren på dette med planter, men tenker at det kan være fordelaktig å kjøpe noe næring, enten i flytende form eller sånne pinner?

Jeg har en som holder seg veldig fint, den står i øst-vindu og får sol om formiddagen. Vanner den sjelden, aldri hyppigere enn hver 14.dag. Jeg har aldri gitt den gjødsel, men den fikk ny jord nå i høst. Da hadde den stått i samme jord siden jeg kjøpte den for minst 3 år siden. Den vokser sakte, men sikkert. Tror den har mistet kun 5 blad på disse årene. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...