Gå til innhold

Strikkehjelp!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Strikker Vinterkongledress fra Klompelompe og har begynt med mønsterdiagram. Helt først på diagrammet så står det kantmaske, men det tenkte jeg ikke noe spesielt over da jeg startet. Når jeg hadde strikket en omgang med mønster så hadde jeg fortsatt to masker «til overs» som ikke passet inn i mønsteret så jeg regner med at det har noe med kantmasken å gjøre. Hva skal man egentlig gjøre med den kantmasken? Har også regnet over maskene flere ganger så jeg vet at maskeantallet stemmer 🙂

 

Anonymkode: 6b606...a4f

Endret av Matas
Innlegget er ryddet for brudd på opphavsretten. - Matas, mod.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Står det ikke noe om kantmasken i oppskriften noe sted? 😛 

Anonymkode: 20426...7dc

TS

Nei, ikke som jeg kan se!

Anonymkode: 6b606...a4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. har dessverre ikke strikket den der selv. Veit bare at det i de fleste oppskrifter pleier å stå hvordan kantmasken strikkes 😅 sorry at jeg ikke kunne være mer til hjelp! 

Anonymkode: 20426...7dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Slik jeg leser diagrammet er kantmasken kun viktig når du kommer til økning. Dvs. at økning skal foregå "innenfor" kantmasken. Gir det mening? Dere som har strikket mønster med økning i (det har jeg aldri gjort) - stemmer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Blondie65 skrev:

Slik jeg leser diagrammet er kantmasken kun viktig når du kommer til økning. Dvs. at økning skal foregå "innenfor" kantmasken. Gir det mening? Dere som har strikket mønster med økning i (det har jeg aldri gjort) - stemmer det?

Det ser logisk ut ja. Øking blir penest om man har strikket en maske først. 

Anonymkode: 20426...7dc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kantmaske er første maske på omgangen. Den skal ikke være med når du gjentar mønsteret. Du strikker altså først mønsteret fra høyre mot venstre slik det er tegnet en gang, men når du skal gjenta det hopper du over første maske (masken før den tykke streken) og begynner rett på maske nr. 2. Slik fortsetter du til slutten av omgangen. Sannsynligvis har du da en maske igjen, som blir kantmaske.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
3 minutter siden, cleangal skrev:

Kantmaske er første maske på omgangen. Den skal ikke være med når du gjentar mønsteret. Du strikker altså først mønsteret fra høyre mot venstre slik det er tegnet en gang, men når du skal gjenta det hopper du over første maske (masken før den tykke streken) og begynner rett på maske nr. 2. Slik fortsetter du til slutten av omgangen. Sannsynligvis har du da en maske igjen, som blir kantmaske.

BINGO! Jeg ser det nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...