Gå til innhold

Psoriasis, produkter og rutiner

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg ser etter produkter å bruke når man har psoriasis. De medisinske produktene har jeg allerede! Men ser etter hverdagslige produkter for hud og hodebunn som kan brukes. Vil gjerne slippe å bruke kortison i en lengre periode, og forlenge tiden det tar før psoriasisen bygger seg opp igjen. Tar også gjerne imot "rutiner" for hud og hårbunn.

Hilsen meg.

Anonymkode: 137b1...886

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bestill time hos privat hudlege. Du kommer til å få mange tulleanbefalinger 

Anonymkode: baba9...f5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Bestill time hos privat hudlege. Du kommer til å få mange tulleanbefalinger 

Anonymkode: baba9...f5b

Jeg regner med å kunne få anbefalinger av mennesker med hudlidelsen eller også mennesker som kjenner noen som har den. Er på ventetid hos hudlege, men vil gjerne gjøre det jeg kan før det. Har for eksempel fått vite at man bør bruke hudolje i dusjen i stedet for såpe, fordi det tørker mindre ut. Og også at man skal holde seg unna sjamoper med visse type sulfat. Så vet jeg den finnes noen shampoer e.l som inneholder små mengder salisylsyre, som kan brukes daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har psoriasis. Guttat varianten. Bruker dusjkrem fra Roche Posay, og har blå resept på canoderm for atopisk eksem som fungerer for huden. Vasker hender med neutral håndsåpe, samme merke på deodorant og vaskemidler for klærne. Når det gjelder håret så kan jeg faktisk bruke Redken, men ingen andre. Jeg tror det er andre allergier som fremprovoserer psoriasis i hodebunnen min (var svært plaget som tenåring), og Redken inneholder ikke de stoffene som gir reaksjoner. Kan være tilfeldig altså. Har ikke hatt utbrudd på flere år nå (bank i bordet) 

https://nhi.no/sykdommer/hud/psoriasis/psoriasis-ulike-typer/?page=2

Endret av miss summers
Skrivefeil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en egen gruppe på Facebook for folk med psoriasis, jeg tror jeg ville spurt der - der er det flere med erfaring :)

Anonymkode: 52971...646

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, miss summers skrev:

Jeg har psoriasis. Guttuat varianten. Bruker dusjkrem fra Roche Posay, og har blå resept på canoderm for atopisk eksem som fungerer for huden. Vasker hender med neutral håndsåpe, samme merke på deodorant og vaskemidler for klærne. Når det gjelder håret så kan jeg faktisk bruke Redken, men ingen andre. Jeg tror det er andre allergier som fremprovoserer psoriasis i hodebunnen min (var svært plaget som tenåring), og Redken inneholder ikke de stoffene som gir reaksjoner. Kan være tilfeldig altså. Har ikke hatt utbrudd på flere år nå (bank i bordet) 

https://nhi.no/sykdommer/hud/psoriasis/psoriasis-ulike-typer/?page=2

Takk for svar!

Er det denne: https://www.farmasiet.no/catalog/hud-og-har/syk-hud/canoderm-krem-5-500,5000023/?gclid=Cj0KCQjwwOz6BRCgARIsAKEG4FV59iBNlwGh8xtEIkgjX8kmv9zN4zdsgo8jjTbyAEdot89AoerA1W4aAtTyEALw_wcB

Håper på blåresept snart ettersom det går fryktelig mye penger på kremer o.l. Er bare diagnostisert med psoriasis, men skal til hudlege og håper på å få en mer konkret diagnose der så jeg vet hva jeg skal gjøre. Typisk større områder med psoriasis på albuer, men ellers ingenting på hender og føtter, men masse i hodebunn, og små prikker som dukker opp tilfeldig over hele huden, særlig mage og rygg, akkurat nå. Synes det er vanskelig å komme til ryggen, så hvis noen har tips til metode for det, så si gjerne fra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes en egen gruppe på Facebook for folk med psoriasis, jeg tror jeg ville spurt der - der er det flere med erfaring :)

Anonymkode: 52971...646

Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Takk for svar!

Er det denne: https://www.farmasiet.no/catalog/hud-og-har/syk-hud/canoderm-krem-5-500,5000023/?gclid=Cj0KCQjwwOz6BRCgARIsAKEG4FV59iBNlwGh8xtEIkgjX8kmv9zN4zdsgo8jjTbyAEdot89AoerA1W4aAtTyEALw_wcB

Håper på blåresept snart ettersom det går fryktelig mye penger på kremer o.l. Er bare diagnostisert med psoriasis, men skal til hudlege og håper på å få en mer konkret diagnose der så jeg vet hva jeg skal gjøre. Typisk større områder med psoriasis på albuer, men ellers ingenting på hender og føtter, men masse i hodebunn, og små prikker som dukker opp tilfeldig over hele huden, særlig mage og rygg, akkurat nå. Synes det er vanskelig å komme til ryggen, så hvis noen har tips til metode for det, så si gjerne fra!

Ja, den har jeg. Den brukes for atopisk eksem, men for meg har den hjulpet mye for psoriasis også. Jeg hadde perioder uten hud på albuene og måtte gå bandasjert ofte. Så vet godt hvordan det er. Mye smøring må til, men bruker sjelden medisiner lenger. Jeg tror canoderm reddet meg ☺️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg ser etter produkter å bruke når man har psoriasis. De medisinske produktene har jeg allerede! Men ser etter hverdagslige produkter for hud og hodebunn som kan brukes. Vil gjerne slippe å bruke kortison i en lengre periode, og forlenge tiden det tar før psoriasisen bygger seg opp igjen. Tar også gjerne imot "rutiner" for hud og hårbunn.

Hilsen meg.

Steg 1: unngå alt som trigger sykdommen. De avskallede områdene er symptomet på en sykdom, ikke selve sykdommen. Så finn ut hva av mat, drikke, livsstil (aka stress), produkter etc som trigger din psoreasis. Unngå dem.

Klassikere på trigger-listen er: melk, sitrus, capsicum-familien, enkelte typer kjøtt og fisk, hermetikk, parfyme, stress. Men jeg vet om en som ikke tåler pepper (helt vanlig sort pepper) og får massive utbrudd av litt strø av det på maten. Så du kan bli trigget av hva som helst. Men finn ut hva. Og ikke spis det.

Steg 2: forenkle hudpleien din. Kutt ut parfyme, fargestoff etc. Husk at shampo, balsam, sminke, vaskemidler til gulv og do, sminkefjerner, hudkrem, duftlys, vaskemiddel etc er proppet med ekle og lite hudvennlige kjemikalier. Irritert hud behøver milde produkter. Kutt ut absolutt alt du kan kutte ut. Gjør en grundig gjennomgang på resten. For meg funker kun (og kun bare) anglamark sin håndsåpe. Alt de selger på apotek er mye for sterkt for sart hud. 

Steg 3: klær. Hud gnir mot klær 24 timer om dagen. Klær er derfor en åpenbar kilde til hudirritasjon. Irritert hud tåler typisk silke, hemp, lin og bomull godt og alt annet veldig dårlig. Tilpass garderoben.

Steg 4: husk at krem bare er nødvendig når du har utbrudd. Følger du steg 1-3 bør dette være sjeldent (3-5 ganger i året)

Anonymkode: 6ea3f...313

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Steg 1: unngå alt som trigger sykdommen. De avskallede områdene er symptomet på en sykdom, ikke selve sykdommen. Så finn ut hva av mat, drikke, livsstil (aka stress), produkter etc som trigger din psoreasis. Unngå dem.

Klassikere på trigger-listen er: melk, sitrus, capsicum-familien, enkelte typer kjøtt og fisk, hermetikk, parfyme, stress. Men jeg vet om en som ikke tåler pepper (helt vanlig sort pepper) og får massive utbrudd av litt strø av det på maten. Så du kan bli trigget av hva som helst. Men finn ut hva. Og ikke spis det.

Steg 2: forenkle hudpleien din. Kutt ut parfyme, fargestoff etc. Husk at shampo, balsam, sminke, vaskemidler til gulv og do, sminkefjerner, hudkrem, duftlys, vaskemiddel etc er proppet med ekle og lite hudvennlige kjemikalier. Irritert hud behøver milde produkter. Kutt ut absolutt alt du kan kutte ut. Gjør en grundig gjennomgang på resten. For meg funker kun (og kun bare) anglamark sin håndsåpe. Alt de selger på apotek er mye for sterkt for sart hud. 

Steg 3: klær. Hud gnir mot klær 24 timer om dagen. Klær er derfor en åpenbar kilde til hudirritasjon. Irritert hud tåler typisk silke, hemp, lin og bomull godt og alt annet veldig dårlig. Tilpass garderoben.

Steg 4: husk at krem bare er nødvendig når du har utbrudd. Følger du steg 1-3 bør dette være sjeldent (3-5 ganger i året)

Enig med alt her. Jeg må holde meg unna fargestoffer. I tillegg har jeg kontaktallergi som utløser psoriasis lett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan har du fått oversikt over dette? Har du ført dagbok? Veldig usikker på hva mine triggere er bortsett fra det åpenbare svaret: alkohol og stress. Er også usikker på hva som er utbrudd og hva som ikke er det. Har nå i seks måneder ca. hatt "utbrudd" og dette er mitt første. Hadde begynnende psoriasis på albuer for et år siden, men utbruddet kom i april og da var det plutselig overalt. Dette har vedvart og flekkene dukker opp i rikt ennå mens de større flekkene på albuene er holdt mer i sjakk. Har en hodebunnsbehandling nå, men er redd for at når jeg slutter så kommer det like mye tilbake igjen. Så jeg er fremdeles "ny i gamet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ps: Tør ikke å slutte med hudkrem. Gjør jeg det, kommer det flere flekker. Og hver nye flekk får av meg en liten  kortisonbehandling. Så ser det ut som det er borte, men når jeg slutter og bare smører med fukt, så dukker det opp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan har du fått oversikt over dette? Har du ført dagbok? Veldig usikker på hva mine triggere er bortsett fra det åpenbare svaret: alkohol og stress. Er også usikker på hva som er utbrudd og hva som ikke er det. Har nå i seks måneder ca. hatt "utbrudd" og dette er mitt første. Hadde begynnende psoriasis på albuer for et år siden, men utbruddet kom i april og da var det plutselig overalt. Dette har vedvart og flekkene dukker opp i rikt ennå mens de større flekkene på albuene er holdt mer i sjakk. Har en hodebunnsbehandling nå, men er redd for at når jeg slutter så kommer det like mye tilbake igjen. Så jeg er fremdeles "ny i gamet".

Mitt største utbrudd kom etter alvorlig sykdom. Betennelse i kroppen og stress er triggere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker dusjolje heller enn dusjsåpe. Etter mye prøving og feiling ang fuktighetskrem, så er jeg innom fk og kjøper De laval cream. Det tilsvarer Spenol. Større tube og billigere i bruk i lengden.

Jeg er heldigvis ikke så mye plaget i hodebunnen. Men av og til så må jeg ta noen runder med Diprosalic Liniment. I tillegg bruker jeg Diprosalic Salve for utslett på hud ellers på kroppen ved behov. Dette er midler fått på resept av hudlege. Etter å ha prøvd ut forskjellige typer behandling hos hudlege, så er det Metex behandling som har løst problemet mitt. Det er ferdigfylte penner med cellegift som settes hver uke. Men er ikke alle som får tilbud om det. Det er mange ting som spiller inn der.

Psoriasis er som regel utløst av arv eller stress. Eller at sykdom kan løse det ut.  Det er en autoimmun sykdom. Dvs cellene i kroppen angriper hverandre.

Endret av Bøtteballetten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre skriver så burde du kutte ut parfymert produkter i alle former. Kutt ut tøymykner, bruk naturlige tekstiler som tillater at huden kan puste. Bruk dusjolje (jeg liker Eucerin) i stedet for såpe og bruk cabarmid krem. Cabarmid og dusjolje er mye billigere i Sverige, ikke at det er til noe hjelp nå. Hudlegen min anbefalte tilskudd av E vitamin, type nattlysolje. Jeg har prøvd det, men vet ikke om jeg ser noen effekt. Sol og saltvann hjelper også på psoriasis, så sett deg ut i sola om du har mulighet. Bading er vel kanskje ikke så fristende. 

Anonymkode: 62591...8fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...