AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #1 Skrevet 11. september 2020 Jeg har over tre år hørt fra barnehagen at ungen min er et problembarn, og at han ikke oppfører seg normalt. De vil alltid belære oss om hvordan vi skal takle foreldrerollen, men vil ikke snakke om hvordan de håndterer situasjoner med barnet mitt. Jeg kjenner ham ikke igjen i hvordan de forteller at han er. De mener vi må få inn ergoterapeut for å forbedre oppførselen hans. Et eksempel som de dro frem angående forsinket utvikling, var at han ikke kunne telle hvor mange jenter det var i rommet mot hvor mange gutter. Han er 4 år, og i mitt hode er det ikke forventet at en 4-aring skal kunne dette. Jeg var hos legen med han, og legen observerte barnet i 1,5 time og konkluderer med han han er normal. Og at oppførselen sannsynlig henger sammen med dårlig pedagogikk i barnehagen. Hva tenker dere er det å forventes at en 4-aring skal kunne skille og telle hvor mange jenter og gutter det er i rommet? Vi som foreldre fokuserer veldig litr på disse forskjellene, og typiske jenteklær og gutteklær osv. Tenker det kan henge sammen med det. Føler barnehagen er ute etter å ta han, og finne feil. Anonymkode: 0372d...e4e
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #2 Skrevet 11. september 2020 Bytt barnehage. Når de er så negativt innstilt til ditt barn så ville jeg gjort alt for å bytte. Anonymkode: 9503a...c74 43
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #3 Skrevet 11. september 2020 Akkurat det å skille på jenter Og gutter burde han jo kunne Anonymkode: 7ca1a...e65 39
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #4 Skrevet 11. september 2020 Hvorfor ønsker du ikke å samarbeide med barnehagen? Ofte ser de noe foreldrene ikke ser og du gjør bare barnet ditt en bjørnetjeneste når du nekter å skaffe han hjelp. Anonymkode: d4239...e43 18
Gjest INRI Skrevet 11. september 2020 #5 Skrevet 11. september 2020 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Føler barnehagen er ute etter å ta han, og finne feil. Det er trist at du som forelder sitter igjen med slik følelse opp mot det som skal være en viktig samarbeidspartner i oppdragelsen til ditt barn. Har du fått informasjonen fra barnehagen skriftlig eller får du den utelukkende muntlig? I så fall tenker jeg at du burde kreve å få barnehagens synspunkt i skriftlig form og loggføre alle tilfeller der du får muntlig "refs" fra barnehagen. Deretter klager du over dette til Fylkesmannen om ikke barnehagen endrer standpunkt.
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #6 Skrevet 11. september 2020 Jeg synes ikke det høres ut som de er ute etter å «ta han», men derimot å hjelpe gutten. De ser jo han mye mer enn en lege, og har langt mer erfaring. Om de skal få inn en ergoterapeut er det ikke oppførselen hans de vil endre. Tenk på at dere sammen er et team. Ikke ta det de sier som kritikk, men heller hjelp til utviklingen hans. Anonymkode: 79835...759 40
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #7 Skrevet 11. september 2020 Det er faktisk normalt å kunne skille og telle antall gutter og jenter i et rom når man er 4. Hvis han henger bakpå er det heller ikke bhg sin feil, det kan være dere foreldre som ikke følger opp, eller som motarbeider når det faktisk vil settes inn tiltak. Du kan jo bytte bhg og se om det blir bedre, men hva da hvis den nye bhg påpeker akkurat det samme? Hvorfor går du ikke i dialog med bhg når de vil gjøre noe for å hjelpe sønnen din fremfor å stritte imot? Anonymkode: 5bb6e...946 30
Fuglemor Skrevet 11. september 2020 #8 Skrevet 11. september 2020 Jeg skjønner godt at du er frustrert og sitter igjen med en ubehagelig følelse. Du føler kanskje de er imot både dere som foreldre og sønnen deres? Her ville jeg kanskje byttet innstilling, er det noe i det de sier? Og hvordan er måten de sier det på? Er det under levering eller henting, kan det fort bli veldig useriøst. Hadde det vært oss, hadde jeg tatt den ansatte til side, og spurt hva hun mener vi burde gjøre? Og gjerne bedt om et møte hvor vi kunne ta disse tingene steg for steg. 2
Hactar Skrevet 11. september 2020 #9 Skrevet 11. september 2020 (endret) Her er det litt vanskelig å vite om det er du som har piggene ute, eler om det er de ansatte som er overdrevent problemorienterte. Hva slags tiltak er det de ønsker at dere skal gjøre hjemme? Hva slags oppførsel er det de påpeker? Hva er det de tenker en ergoterapeut kan bidra med? Sånn generelt er det forventet at en fireåring kan telle et stykke, og også at han vet hvem som er gutt og hvem som er jente blant dem han kjenner. Kan han telle, men fikk ikke til å telle den ene gangen, eller teller han ikke særlig i det hele tatt? Endret 11. september 2020 av Hactar 9
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #10 Skrevet 11. september 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Akkurat det å skille på jenter Og gutter burde han jo kunne Anonymkode: 7ca1a...e65 Ja, men et barn på fire kan ikke nødvendigvis telle hvor mange det er av hver. Mange kan feks telle ganske langt, men de forstår ikke av den grunn hva tall «er». Slik at et barn som kan telle til 50, ikke nødvendigvis kan telle feks hvor mange biler og hvor mange båter. Anonymkode: bb894...54e 6
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #11 Skrevet 11. september 2020 24 minutter siden, Hactar skrev: Her er det litt vanskelig å vite om det er du som har piggene ute, eler om det er de ansatte som er overdrevent problemorienterte. Hva slags tiltak er det de ønsker at dere skal gjøre hjemme? Hva slags oppførsel er det de påpeker? Hva er det de tenker en ergoterapeut kan bidra med? Sånn generelt er det forventet at en fireåring kan telle et stykke, og også at han vet hvem som er gutt og hvem som er jente blant dem han kjenner. Kan han telle, men fikk ikke til å telle den ene gangen, eller teller han ikke særlig i det hele tatt? Å kunne tallene på rams er ikke det samme som å telle. Anonymkode: bb894...54e 6
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #12 Skrevet 11. september 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes ikke det høres ut som de er ute etter å «ta han», men derimot å hjelpe gutten. De ser jo han mye mer enn en lege, og har langt mer erfaring. Om de skal få inn en ergoterapeut er det ikke oppførselen hans de vil endre. Tenk på at dere sammen er et team. Ikke ta det de sier som kritikk, men heller hjelp til utviklingen hans. Anonymkode: 79835...759 Virkelig tre år med bachelor i barnehageutdanning, og de har større kunnskaper om barns utvikling enn barnets lege? Anonymkode: bb894...54e 3
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #13 Skrevet 11. september 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Virkelig tre år med bachelor i barnehageutdanning, og de har større kunnskaper om barns utvikling enn barnets lege? Anonymkode: bb894...54e Tre år hvor fokuset er på barn, og de jobber med barn hver eneste dag. Hvor stor del av en leges utdanning og arbeidshverdag handler om barns utvikling? Leger er ikke eksperter på alt. Anonymkode: d9f91...5e6 45
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #14 Skrevet 11. september 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tre år hvor fokuset er på barn, og de jobber med barn hver eneste dag. Hvor stor del av en leges utdanning og arbeidshverdag handler om barns utvikling? Leger er ikke eksperter på alt. Anonymkode: d9f91...5e6 Leger er absolutt ikke eksperter på alt. Men det er jammen ikke barnehageansatte heller. Det er bedre om barnehagen involverer ppt i alle fall, enn å synse fritt om enkeltbarn på en måte som får forelderen til å føle ubehag. Anonymkode: bb894...54e 11
Gjest Vinglepetra Skrevet 11. september 2020 #15 Skrevet 11. september 2020 (endret) Når barnehagen har vært bekymret i 3 år, slik som du selv forteller, så ligger det nok mer i dette enn kun det å telle antall gutter og jenter. Hva er det de klager på? Hva går barnehagens bekymring ut på? Personlig ville jeg ha hørt på barnehagen og gått med på å utrede barnet hvis de ønsker det. Hvorfor ble han observert av en lege i 1,5 time? Var dette i regi av barnehagen eller noe du selv valgte å gjøre? Hva var bakgrunnen og formålet med denne observasjonen? Jeg har hatt mye å gjøre med både barnepsykologer, spesialpedagoger og helsesøstre pga jobben min, og synes konklusjonen «han er normal» høres veldig merkelig ut. For det første er «normal» en subjektiv betegnelse, for det andre er det ytterst uprofesjonelt å konkludere med noe som helst basert på 1,5 times observasjon. Endret 11. september 2020 av Vinglepetra
Cleo88 Skrevet 11. september 2020 #16 Skrevet 11. september 2020 (endret) . Endret 10. mai 2021 av Cleo88 3
Hactar Skrevet 11. september 2020 #17 Skrevet 11. september 2020 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å kunne tallene på rams er ikke det samme som å telle. Anonymkode: bb894...54e Neida, men nå sier TS ingenting om hvordan denne tellingen av jenter og gutter foregikk. Fikk han telle mens de andre barna satt i ro, skulle han telle mens de bevegde seg rundt, eller skulle han huske hvem som går i avdelingen og telle opp hvor mange jenter og gutter det er. Kan være mye annet enn tellingen som gikk galt akkurat med denne oppgaven. Men ja, jeg ville forventet at en fireåring kunne for eksempel velge seg ut seks røde biler og fem blå fra en kasse med biler. 4
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #18 Skrevet 11. september 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg var hos legen med han, og legen observerte barnet i 1,5 time og konkluderer med han han er normal. Og at oppførselen sannsynlig henger sammen med dårlig pedagogikk i barnehagen. Nei, vet du hva dette tror jeg ikke på. Og du har fått negative tilbakemeldinger i 3 år uten å tenke at barnehagebytte kan være noe hvis de har så "dårlig pedagogikk i barnehagen". Det er noe som mangler her... Anonymkode: 59169...5f3 15
Carrot Skrevet 11. september 2020 #19 Skrevet 11. september 2020 Ta kontakt med helsesøster og det lokale ppt kontoret og be om veiledning 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #20 Skrevet 11. september 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Akkurat det å skille på jenter Og gutter burde han jo kunne Anonymkode: 7ca1a...e65 Joda, men å telje kor mange det er av kvart kjønn, når jenter og gutar leiker med kvarandre i rommet? Litt høge krav, vil eg sei. Tviler på at jenta mi på snart fire hadde klart det. Ho er glad i å telje, men får problem når ho skal telje ting og folk som ikkje står i ro. Anonymkode: 3aece...db4 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå