Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fødte for (førstegangs) 4 uker siden og har prøvd å gjøre knipeøvelser daglig siden. Synes det er innmari vanskelig for føler ikke enorm progresjon, annet enn etter første uken. Første uken kjente jeg ikke at jeg knep engang, alt var bare ømt og rart der nede. Nå kjenner jeg at jeg kniper, men kjenner også at det er myyye svakere enn før fødsel.. har tatt tissestråle-testen og synes det er utfordrende å stoppe den dersom jeg må veldig tisse og det kommer mye. Før var det null problem. Hvor lang tid tok det før dere følte at dere var tilbake??! Merket dere effekt av knipeøvelser uke for uke??

Anonymkode: 0ab75...70e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

12 år er gått og jeg tisser meg ut når jeg nyser.. så ja.. er vel ikke helt som før ennå.

Anonymkode: 25ddb...652

• Liker 2
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fødte for (førstegangs) 4 uker siden og har prøvd å gjøre knipeøvelser daglig siden. Synes det er innmari vanskelig for føler ikke enorm progresjon, annet enn etter første uken. Første uken kjente jeg ikke at jeg knep engang, alt var bare ømt og rart der nede. Nå kjenner jeg at jeg kniper, men kjenner også at det er myyye svakere enn før fødsel.. har tatt tissestråle-testen og synes det er utfordrende å stoppe den dersom jeg må veldig tisse og det kommer mye. Før var det null problem. Hvor lang tid tok det før dere følte at dere var tilbake??! Merket dere effekt av knipeøvelser uke for uke??

7 uker siden jeg fødte nummer to (eldste er 3 år) og jeg har ingen slike problemer. Her er alt som før, så om du sliter veldig ville jeg tatt det med en lege. Ikke la det gå 12 år som andre her. 

Anonymkode: 18d81...1eb

• Liker 6
Skrevet

Jeg har født fire, og ble normalt igjen etter få uker alle gangene.

Anonymkode: 91ca6...15b

• Liker 2
Skrevet

Trenger ikke å være som første svar du fikk altså! Jeg har født 3 barn, siste for 11 år siden. Med første sydde jeg også mye, da det ble brukt både tang og vakuum. Sydde likevel ingenting med de to andre, sånn at du ser at sying ikke er krise heller😉 Jeg har til dags dato ikke hatt problemer med lekkasje. Selv om jeg ser at det ser litt annerledes ut der nede, så føles det ganske likt, og ingenting plager meg! Du må huske at det bare er 4 uker siden du fødte. Masse hormoner har vært, og er, i kroppen din gjennom mange måneder. For at kroppen i det hele tatt skal kunne slippe gjennom et helt barn uten å bli helt ødelagt, er det faktisk nødvendig at ting blir litt "slappere en periode! 4 uker er veldig kort tid! Gjør øvelsene og ta tida til hjelp! Ta kontakt med legen hvis det ikke går over på lang sikt selvsagt. Og gratulerer med baby 💕

Anonymkode: b3dff...e13

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde litt problemer med urinlekkasje og sårhet nedentil de første ukene, men var til gyn for å få satt inn spiral i går, og det vises ikke en gang at jeg har fødd et barn, og ihvertfall ikke at jeg har hatt revningsgrad 2 og blitt sydd. Er 12 uker siden nurket kom, of eneste som er "annerledes" nedentil nå er at jeg har litt såre slimhinner pga lavt østrogen siden jeg fullammer. Så det går seg til 😁 jeg har bedre kontroll på blæra nå enn jeg hadde i slutten av svangerskapet for å si det sånn.

Anonymkode: 21d7a...d0c

Skrevet

Jeg hadde det som deg i hvert fall de første 6 ukene etter fødsel. Men nå har det gått 8 mnd. og jeg kan oppleve lekkasjer hvis jeg er veldig tissetrengt (som jeg ofte er, lite tid til å gå på to med toåring og baby rundt beina 😅) og hopper eller noe sånt. Men det har blitt veldig mye bedre. Jeg syns knipeøvelser er noe av det kjedeligste jeg kan tenke meg, og enda verre når man har lite kontakt der nede og det er vanskelig å få til. Men jeg tror det har hjulpet meg bra, selv om det tar litt tid før effekten er merkbar. Null problem med tissestråletesten nå, men det er altså litt som gjenstår fortsatt. 

Anonymkode: 84bfd...6c3

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen. Har allerede bestilt både sjekk hos gynekolog og hos fysioterapeut så her skal det absolutt ikke gå flere år før det blir bra 🤞🏽

• Liker 3
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

12 år er gått og jeg tisser meg ut når jeg nyser.. så ja.. er vel ikke helt som før ennå.

Anonymkode: 25ddb...652

Selv om du gjør knipeøvelser hver dag?

Anonymkode: ee1c9...2a9

Skrevet

3 mnd siden fødsel nå, begynner endelig å kunne bæsje uten å svime av. 

Anonymkode: 57878...ea0

• Liker 1
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

3 mnd siden fødsel nå, begynner endelig å kunne bæsje uten å svime av. 

Anonymkode: 57878...ea0

Pga. Rifter/klipp?

Anonymkode: b25e0...937

Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar alle sammen. Har allerede bestilt både sjekk hos gynekolog og hos fysioterapeut så her skal det absolutt ikke gå flere år før det blir bra 🤞🏽

Gynekologer sier at det tar opptil 12 måneder etter en fødsel før man kan si at alt er helt tilbake til normaltilstand i underlivet. Så etter 4 uker er det virkelig ingen grunn til å stresse! 

Anonymkode: 279d8...6ea

• Liker 2
Skrevet

Vet ikke, men har ikke merket noen forskjell fra før jeg ble gravid. Mulig fordi jeg kneip gjennom hele svangerskapet, etterpå glemte jeg det. 

Anonymkode: f9b57...a9d

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får oppfølging av fysio for å sjekke at jeg kniper riktig og at det er progresjon 😊 

Gyn sa også at ting er litt slappere der nede helt frem til hormonene er på plass igjen og man har fått tilbake mensen. 

Det er snart 3 mnd siden jeg fødte, og kan fortsatt ikke løpe/hoppe, men det blir bedre for hver uke som går! 

Anonymkode: 359f0...e35

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gynekologer sier at det tar opptil 12 måneder etter en fødsel før man kan si at alt er helt tilbake til normaltilstand i underlivet. Så etter 4 uker er det virkelig ingen grunn til å stresse! 

Anonymkode: 279d8...6ea

Hmmm godt å høre! Jeg får knipe i vei og ta tiden til hjelp da!

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får oppfølging av fysio for å sjekke at jeg kniper riktig og at det er progresjon 😊 

Gyn sa også at ting er litt slappere der nede helt frem til hormonene er på plass igjen og man har fått tilbake mensen. 

Det er snart 3 mnd siden jeg fødte, og kan fortsatt ikke løpe/hoppe, men det blir bedre for hver uke som går! 

Anonymkode: 359f0...e35

Blæææh jeg er jo så gira på å sette igang med nettopp løping og sånn 😅😅 Nesten mest derfor jeg lurer 🤪 Men får være tålmodig da, blir jo bedre og bedre uke for uke

Skrevet

Når jeg fikk min for snart 2 år siden så gikk jeg livmorprolaps hvilket vil si at det bulte ut der nede og det føltes ut som at ting skulle falle ut.. Prøve å knipe og knipe uten at det kjentes ut som det gjorde noe som helst.. Litt uortodoks råd jeg skal gi nå kanskje.. Men ved første orgasme så kjente jeg at livmora dro seg opp igjen, og musklene strammet seg på en annen måte enn hva jeg klarte med knipeøvelser.. Så fortsatte og knipe og ha jevnlige orgasmer (😜) og etter ca 4 mnd er det bra. Jeg merker at hvis jeg håper på trampolina med ungen på armen så jobber bekkenmusklaturen min kraftig, men sånn ut over det så er det som før! 

Anonymkode: aa256...c00

Skrevet

Det var enormt mye skrivefeil i det innlegget, men du skjønner tegninga 😅

Anonymkode: aa256...c00

Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Blæææh jeg er jo så gira på å sette igang med nettopp løping og sånn 😅😅 Nesten mest derfor jeg lurer 🤪 Men får være tålmodig da, blir jo bedre og bedre uke for uke

Akkurat løping ble jeg anbefalt å vente i alle fall seks måneder etter fødsel med. Ikke på grunn av bekkenbunn nødvendigvis, men fordi hofter/ bekken og ledd generelt er løsere under graviditeten og det tar tid før det stabiliserer seg. Løping er en såpass stor belastning på ledd at det er stor sjanse for å skade seg. 

Anbefaler en app med knipeøvelser så du får litt progresjon og system på det. Brukte en som hette Kegel Exercises, tror jeg. 

Anonymkode: c7303...db1

Skrevet

Denne tråden er et godt eksempel på hvorfor man bør gå for keisersnitt.

Det er nok uten tvil store mørketall på hvor mange vaginale fødsler som fører med seg et dysfunksjonelt og maltraktert underliv.

Anonymkode: 1e16e...0ce

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...