Gå til innhold

Jobbe fullt og ha barn

Anbefalte innlegg

Gjest _bekymret mamma_
Skrevet

Jeg og mannen jobber fullt, vi har lang reisevei og lite fleksibilitet i forhold til arbeidstider. Vi har en datter, som er i barnehage. Jeg bekymrer meg alltid for at hun er der for lenge, ser oss for lite og blir slitem og lei. Stakkars liten tenker jeg hver kveld når jeg legger henne. Noen som kan gi meg et klapp på skulderen og si at jeg er god nok??

Slik ser dagene våre ut:

To dager i uka: jeg leverer 0740, han henter 15.30. De resterende dagene leverer han 0800 og jeg henter kl 1545 (1600 hvis mye trafikk) Middag lager jeg stort sett klar kvelden i forveien, så vi spiser sammen 1630. Legger husarbeid til etter minstens sengetid, så mellom 1630 og 1900 er det bare oss og henne. (En gang i uka trener jeg på ettermiddagen, har alltid dårlig samvittighet, men føler det må til.) Er jeg for kravstor? Er dette vanlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror det er ganske vanlig jeg. De aller aller fleste hadde sikkert ønsket at det var flere timer i døgnet, men det er nå en gang sånn at man må jobbe for å leve.

Dagene våre kommer til å bli ganske like deres fra høsten av og jeg gruer meg til det, men samtidig er det sånn samfunnet er. Hadde vi hatt økonomi til det skulle jeg gjerne redusert stilling, men med huslån og to billån sier det seg selv at det ikke går. Vi har ca 3 mil reisevei til jobben, og jeg begynner klokka 6 - mannen min klokka 7.

Tror nok det kommer til å vanke en del dårlig samvittighet her i heimen og.

Vel, det jeg ville fram til er at jeg tror dere har det likt med mange andre :klem:

Gjest LoisLane
Skrevet

Jeg synes ikke du trenger å ha dårlig samvittighet. Hva skal det være godt for?

Datteren din har ikke spesielt lange dager i barnehagen - hvordan trives hun der? Du rydder tid hver ettermiddag, og det er jo bra gjort.

Dere har mange timer hver dag, pluss hele helgen og ferie. Jeg synes det ser ut som om du er flink til å organisere og prioriterer datteren din.

Gjest Gjest_Frua_*
Skrevet

Tror de fleste har det sånn! Og dere henter jo tidlig da. Mange barn er i barnehagen til kl 17. Jeg har nå vært i permisjon med barn nr 2, og har prøvd å hente eldstemann tidlig i barnehagen for at han skulle slippe å ha så lange dager. Men stort sett får jeg bare en sur mine når jeg henter han tidlig: "mamma, må du hente meg allerede nå, jeg er ikke ferdig med å leke..."

Jeg synes du skal senke skuldrene og slutte å ha dårlig samvittighet. Husk at hun helt sikkert har det helt topp i barnehagen og at det hadde vært ganske kjedelig å være mye sammen med bare dere:-). Barnehage er et fint sted å være- de får leke med andre barn, og lærer en masse som de ellers ikke ville lært. Gir hun forresten noe inntrykk av å være trist, lei eller altfor sliten?

Må si meg imponert over at du lager middagen dagen i forveien. Du kan jo evt ta henne med på matlagingen da. Det synes hun sikkert er hyggelig også.

Slapp av, du virker som en omsorgsfull og god mor. Synes ikke du skal ha dårlig samvittighet for å trene. Du må leve litt du også. Evt. kan du jo prøve å legge treningen til etter leggetid.

Lykke til!

Skrevet

Har selv barn, men foreløpig ikke så lange dager på arbeid, da jeg er student. Ser med skrekk på en fastlåst hverdag, med liten tid til barna. Har ofte tenkt på den galskapen det er å kun "samhandle" barna sine tre av tjuefire timer i døgnet, men på den annen side har man ofte ikke et valg i dag på dette området. Jeg synes det virker som om du prioriterer tiden godt i den situasjonen du befinner deg i i dag, med ferdig middag, og husarbeid etter leggetid! Regner med du er flink å bruke fridagene/helgene på barnet da! Stå på!

Gjest _bekymretmamma_
Skrevet

Takk for svar, det hjelper å høre at jeg ikke er alene. Jeg prøver å legge trening til etter leggetid, men noen ganger frister det sånn å ha kvelden i fred, for den går jo fort når man trener fra 20-2130.

Mye man skal rekke over!;-)

Gjest Gjest_mor_*
Skrevet

Nei, dette er ikke slemt. Du er tidligere hjemme enn de fleste.

Synes dere har en fin ordning.

De jeg kjenner er ikke hjemme før 17

Gjest Gjest
Skrevet

Da jeg hadde mitt barn i barnehage så de på det å ha ungen der fra ca. kl. 09.00 til ca. 15.00 for å være for lenge...Men de var noe for seg selv.

Gjest Gjest
Skrevet

Til Trådstarter: Dere gjør en bra jobb!!!!

Det er slik når barna er små. Evig dårlig samvitighet og for lite tid. Men jeg synes det virker som dere har klart å gjøre det beste ut av situasjonen, og er velorganiserte!

Og slutt å ha dårlig samvittighet for at du trener ed dag i uka! Med god helse vil du ha mere overskudd og mere krefter i hverdagen både til jenta di, mannen din og jobben!

Gjest Gjest_Callie_*
Skrevet

Hjelpes, hvis du er dårlig mor - hvor dårlig er jeg da?

Drar hjemmefra klokka sju, og ungen er i barnehage 9 timer hver dag, fra 7:30 - 16:30. Vi er aldri hjemme før 17, og prøver å være ferdig med å spise middag til 18. Så legger hun seg klokka 19. Når begge må jobbe 8-16, som er normal arbeidstid, så blir det sånn.

Må legge til at vi har litt reisevei til jobb begge to, derfor går det bort en del tid i kjøring.

Gjest Gjesta
Skrevet

Syns ikke du skal tenke på mye på det. De aller fleste barn har like lange dager som dine barn...........

Skrevet

Trur nok det er mange familiar som har det slik. Vi kan nok ikkje sammenligne oss med foreldras generajon lengre, der mor ofte var heime. Skal man ha hus og bil, som omtrent er ein nødvendighet, treng ein som oftast to fulle inntekter, desverre.

Her i huset er vi "heldige", da vi begge jober turnus og om kvarandre slik at ein av oss er heime me babyen. Når det ikkje passa, skal Emma Karoline vere hos bestefar. Vi kjem til å sjå mykje til babyen, men lite til kvarandre! Vi får iallefall prøve å sjå om dette går. Vil vente litt med å ha ho i barnehagen no. Har fått plass etter jul, men vi ser det an. Om vi klara å unngå det, vil eg ikkje ha ein baby på 1 år i barnehagen.

Skrevet (endret)

Synes dere beskriver en veldig normal situasjon for småbarnsforeldre i full jobb. Tror ikke det er noe problem for barnet. Det viktige er at du er tilstede for barnet i den tiden dere har sammen. Jeg mener, tar henne på alvor, lytter til hva hun sier osv. Helgene kan dere jo også utnytte fult ut til å være sammen.

Kommer selv seinere hjem enn deg hver dag. Ca 17:15 (pappaen henter i barnehagen). Synes dette er seint, men det er eneste mulighet så jeg kan ikke bruke krefter på å ha dårlig samvittighet for det. Det jeg isteden gjør er å passe på å alltid ha veldig god tid om morgenen (smører frokosten og matpakkene klar kvelden før) så vi får en fin frokoststund og en fin tur sammen til barnehagen og at jeg har en ti minutters tid der sammen med henne så hun finner seg til rette før jeg drar på jobben. Fra datteren står opp til jeg leverer henne er det gått over en time. Det ser jeg på som den mest verdifulle timen på dagen på hverdager faktisk.

Prøv å tenke positivt og se mulighetene som byr seg. Hadde en tråd selv for en stund siden om "hvordan få mere tid", fikk mange gode råd der synes jeg.

Endret av Varja

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...