Gå til innhold

Når begynner dere med stillongs på barnehagebarna?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes det er så vanskelig med påkledning for tiden. Skikkelig kaldt om morgenen, men så tar det seg gjerne opp i løpet av dagen. Jeg føler at det er for kaldt med bare bukse om morgenen, men for varmt med stillongs og bukse utover dagen. Hva gjør dere? 

Anonymkode: dd4be...bab

• Liker 2
Skrevet

Jeg pleier å ha som «hovedregel» at ulltøy er på når gradestokken viser 0 grader. 
Med noen unntak: ved regn og noen få plussgrader feks. Stillongs nå er ikke nødvendig! 

Anonymkode: 1efc0...3b6

Skrevet

Aldri brukt stillongs, kun ullundertøy. Her er det snart tid for det. 

Anonymkode: dd54c...566

Skrevet

Barnehagebarna vert no levert i ullstilongs og ulltrøye. Ingenting over inne, i bilen og til og frå er det lag nr to med ull eller fleece. Slik vert det vel fram til våren er her igjen. 

Skulegutten har enn så lenge dongeribukse med ulltrøye og cardigan. Han er mykje meir inne, og for stor til å springe rundt i ullundertøy inne (tenker eg, men er sikkert mange som gjer det). 

• Liker 3
Skrevet

Godt spørsmål! Jeg har en på fem som klager høylytt over at hun blir alt for varm ("Jeg koker, mamma, jeg brenner opp!") om jeg prøver å få på mer enn ett lag. Foreløpig har jeg nøyd meg med kampen om tykke (sånne laget av joggebuksestoff) heller enn tynne leggings, eller overtrekksbukse over når temperaturen kryper ned mot null. (Den overtrekksbuksa er det veldig urettferdig at hun må ta på, for øvrig, selv om nesten alle de andre ungene i barnehagen også har.) 

Anonymkode: 869d0...126

• Liker 1
Skrevet

Min har på seg lag på lag. Ulltøy innerst på de kaldeste dagene. 

Skrevet

Her leveres de i stillongs, uten bukse.

Anonymkode: 99c53...306

Gjest Geirfuglen
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er så vanskelig med påkledning for tiden. Skikkelig kaldt om morgenen, men så tar det seg gjerne opp i løpet av dagen. Jeg føler at det er for kaldt med bare bukse om morgenen, men for varmt med stillongs og bukse utover dagen. Hva gjør dere? 

Vi har begynt med strømpebukse/stillongs denne uka. Har turbukse over, så har de tatt av stillongsen utover dagen på de varmeste dagene så han kun har turbuksa.

Skrevet

Starta denne uka. 
kaldt når det er 6 grader klokken 8:00 

Anonymkode: d3633...208

• Liker 1
Skrevet

Leverer han i ullundertøy. Av og til har han ulldress i tillegg, med uteklær over. Når vi er hjemme vurderer jeg klæra utover dagen.

Skrevet

Bor i Bergen så sjeldent minusgrader, men allerede nå har jeg bare et lag med tynn ull på 2-åringen. Så kan de i barnehagen ta på en ulltrøye evt og et mellomlag i ull når de skal ut. Syns ull er så mye bedre hvis man feks blir litt våt. 

Anonymkode: 01cfa...a20

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

det, ts, kommer an på barnet og temperaturen, luftfuktigheten og kvaliteten på utetøyet.

Her (kyststrøk) er ulltøy aldri en nødvendighet. På de aller, aller kaldeste dagene blir det 10 minus. Det er to av dem en gang i skuddåret. Vinteren gjennom er det 9 grader og regn. Ned til -5 er en utedress av anstendig kvalitet og en helt standard joggebukse/tights/strømpebukse og skjørt adekvat. Holder ikke utedressen vind, vann og kulde ute under 0? Kjøp en anstendig en neste gang.

Ser mange bruker penger på ull og kjøper en dårlig vinterdress som de så ikke re-impregnerer jevnlig. Det er et dårlig valg, men velger du den løypa så må du trolig til med både ull og bytte så ungen ikke går våt.

Anonymkode: a253e...e30

• Liker 2
Gjest Geirfuglen
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

det, ts, kommer an på barnet og temperaturen, luftfuktigheten og kvaliteten på utetøyet.

Her (kyststrøk) er ulltøy aldri en nødvendighet. På de aller, aller kaldeste dagene blir det 10 minus. Det er to av dem en gang i skuddåret. Vinteren gjennom er det 9 grader og regn. Ned til -5 er en utedress av anstendig kvalitet og en helt standard joggebukse/tights/strømpebukse og skjørt adekvat. Holder ikke utedressen vind, vann og kulde ute under 0? Kjøp en anstendig en neste gang.

Ser mange bruker penger på ull og kjøper en dårlig vinterdress som de så ikke re-impregnerer jevnlig. Det er et dårlig valg, men velger du den løypa så må du trolig til med både ull og bytte så ungen ikke går våt.

Her vi bor er ulltøy en nødvendighet og jeg bruker det selv om jeg ikke er så mye ute, og selv om det de siste årene sjeldent har vært kaldere enn 10 minus. 

Fuktigheten kommer ikke alltid utenfra, han blir klam i fleece og regntøy nå på høsten også, så da er ullundertøy et mye bedre valg. 

Skrevet

De i barnehagen evner å skifte på barna ila dagen, så jeg leverer med hensyn til temperaturen ved levering. 

I dag var det grått og 8 grader ute, og toåringen ble levert i ullstrømpebukse og en ullkjole, med en softshelldress over. En annen unge i barnehagen kom med ullundertøy, fleece og yttertøy, men tok av fleece’en ved levering.

Når jeg henter er det 16 grader, så antageligvis har de tatt av dressen og på med en joggebukse og vanlig genser. 

Anonymkode: ea534...859

Skrevet

Begynte forrige uke.

Anonymkode: db37f...70a

Annonse
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg opplever det absolutt som nødvendig med ullundertøy om vinteren, bor i Bergen så det er kyststrøk som du nevner. Joggebukse og genser seg jeg på som alt for lite selv om man har en god dress utenpå. Har Reima, og anser det som en god dress. 

Alle barn er forskjellige, men  merkelig å påstå at man ikke trenger et ekstra lag under tøyet om vinteren, så lenge man har en god dress!

Anonymkode: 3062f...5c0

• Liker 6
Skrevet

Har begynt med ullundertøy denne veka. Regnkle utanpå. 

Anonymkode: b2da8...59c

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Utedressen vår er heilt ok, men eg liker foretrekker ull om vinteren likevel. Jenta blir ikkje så sveitt/klam da. Vinterdressen stenger ute alt av fukt, men det blir likevel litt fuktig på innsida  🙂

Anonymkode: b2da8...59c

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

De i barnehagen evner å skifte på barna ila dagen, så jeg leverer med hensyn til temperaturen ved levering. 

Anonymkode: ea534...859

De regulerer mengden yttertøy, men å ta av bukse og stillongs, og så ta på igjen bukse på alle ungene blir mye arbeid, så det har de ikke prioritert i min barnehage. Det forstår jeg godt. Femåringen min er stor nok til at hun i teorien kunne ha gjort det selv, men hun synes det er for mye bry og foretrekker tydligvis å fryse litt 😁

Her var det fire grader da vi sto opp i dag tidlig. Da syntes jeg det var for kaldt med bare tynn leggings og skallbukse over, men jeg har akseptert at jeg må la ungen bestemme mer av sånt selv. Heldigvis har det gått opp til 12 -13 grader nå.

Anonymkode: 869d0...126

Skrevet

Har aldri brukt stillongs på barna jeg, men bor i Bergen om det har betydning. Ikke så kaldt her. Hender de har på seg en fleecebukse eller ullbukse oppå tightsen på kalde dager 

Anonymkode: 1447b...078

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...