Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter og ser programmet "Når narkosen svikter" på TVNorge. Kjenner bare at jeg får ståpels bare jeg tenker på det. Så grusomt å ligge der og kjenne alt som skjer uten å kunne si fra :tristbla:

Videoannonse
Annonse
Gjest LoisLane
Skrevet

Unngikk meget bevisst dette programmet. Bare tanken holder i massevis.

Skrevet
Unngikk meget bevisst dette programmet. Bare tanken holder i massevis.

Samma her... :roll:

Skrevet

Ja ikke programmet for meg. Har hetta nok fra før...

Gjest Emera
Skrevet

Unngikk det jeg og.

Blir for mye for meg, det.

Gjest LoisLane
Skrevet

Neppe noe for den som skal under kniven i morgen...

Gjest Trolletrine
Skrevet

heheh..Er rett og slett helt forferdelig grusomt,-skikkelig mareritt.Trøsten må være at det skjer så sjeldent at det blir dokumentar av det+at det var jo kun folk fra utlandet det hadde skjedd med?Ikke får å virke fullstendig empatiløs og ego,men tror neppe sånne ting kunne skjedd i Norge,eller?

Skrevet

Jeg har heldigvis aldri opplevd at narkosen har sviktet, men jeg hadde en lignende opplevelse for mange år siden. Jeg var alvorlig syk og akkurat ankommet akuttmottaket på sykehuset. Jeg sluttet å puste og mistet bevisstheten. Ikke lenge etter "våknet" jeg. Jeg kunne ikke se noe, bevege meg eller prate. Men jeg kunne høre alt som ble sagt og jeg kunne kjenne at jeg hadde respirator og kjenne alt de gjorde med meg (satte inn veneflon o.l.). Det var en ekkel opplevelse, man føler seg ganske hjelpeløs så jeg kan levende forestille meg hvordan det må ha vært å ha det slik og i tillegg ha store smerter.

Gjest Gjest
Skrevet
heheh..Er rett og slett helt forferdelig grusomt,-skikkelig mareritt.Trøsten må være at det skjer så sjeldent at det blir dokumentar av det+at det var jo kun folk fra utlandet det hadde skjedd med?Ikke får å virke fullstendig empatiløs og ego,men tror neppe sånne ting kunne skjedd i Norge,eller?

'Folk fra utlandet' ...??

Så du tror anestesilegene i Norge er bedre enn anestesilegene i England?

Legevitenskapen i Norge ligger langt bak 'utlandet'.

Du virker ikke empatiløs og ego, men bare litt mindre smart!

Sorry..

Gjest Gjesta
Skrevet

Jau, så programmet, og frister ikke særlig å legge meg under kniven nå, nei... (ikke at det gjorde det før jeg så programmet heller ;))

Gjest lurven
Skrevet
'Folk fra utlandet' ...??

Så du tror anestesilegene i Norge er bedre enn anestesilegene i England?

Legevitenskapen i Norge ligger langt bak 'utlandet'.

Du virker ikke empatiløs og ego, men bare litt mindre smart!

Sorry..

det var vel ikke vitenskapen som var problemet i de tilfellene, men mennesklige feil, noe som kan skje

Skrevet
Jau, så programmet, og frister ikke særlig å legge meg under kniven nå, nei... (ikke at det gjorde det før jeg så programmet heller ;))

Signerer

Gjest TomKrus
Skrevet

Tåpelig og spekulativt program. Hva er det neste? "Når kokken ikke vasker seg på hendene"?

Gjest Milah
Skrevet

Så litt på det, men valgte å skru av. Er hysterisk nok for slike ting fra før, så det er bare dumt å gi meg selv enda en ting å bekymre meg for!

Gjest Violetta
Skrevet

Synes det virker som enda et av TVN sine hysteriske dokuprogrammer.

Selv om noen få våkner opp av narkosen er det enda mye færre som husker alt slik de som fremsto i denne dokumentaren sa.

En annen ting er at det ikke ble sagt når det skjedde, bare at det har skjedd. I legevitenskapen skjer det stadig fremskritt, og jeg fikk inntrykk av at alle tilfellene var en del år gamle.

Jeg så programmet, men om det står mellom narkose eller å overstå en nødvendig operasjon velger jeg helt klart narkosen.

Det finnes da nok ting i verden å bekymre seg over ellers.

Gjest Gjesta
Skrevet

Samme her...

Skrevet

Til den som sa at "sånne ting skjer nok ikke i Norge":

Jeg var på kurs/seminar om håndtering og administrering av legemidler i begynnelsen av juni. Foredragsholderen vår er professor ved Ullevål sykehus og han kom med noen interessante opplysninger.

Han kunne fortelle at i 1998 ble det meldt til Statens Helsetilsyn 918 avviksmeldinger knyttet til administrering av legemidler. 16 pasienter døde, 98 pasienter ble påført betydelig skade og 804 fikk liten eller ingen skade.

Men! her er det mange skjulte tall. Det er flere tilfeller daglig som blir holdt skjult, altså ikke rapportert, bare dysset ned. Hvis det gjøres gjennomsnittlig like mange feil på sykehusene i Norge som det gjøres på Ullevål så vil det si at ca 1000 mennesker DØR hvert år pga feilbehandling/feilmedisinering ol i Norge.

Det er faktisk dobbelt så mange i forhold til hva som dør i trafikken.

I tillegg til dette ble det oppdaget ca 20 000 feil på resepter som var skrevet ut fra lege. Disse feilene ble oppdaget av farmasøyter.

Nå var dette en liten avsporing, men det viser bare at vi i Norge ikke akkurat kan kalle oss feilfrie på dette området heller.

Jeg så desverre ikke programmet på TvNorge, hadde planer om det men glemte det helt.

Hvis noen lurer så har jeg disse opplysningene i foredragspapirene mine, det er ikke noe jeg dikter opp her og nå. (i tillegg har jeg en del skrekkhistorier om feilbehandling og feilmedisinering som har ført til døden. Episoder som har skjedd på norske sykehus de siste årene)

Når det gjelder narkose osv så jobber jeg med dette daglig. Ikke på mennesker men på dyr. Prinsippet er uansett det samme og det er en del av medikamentene også.

Jeg har ingen problemer med operasjoner ol selv, kanskje fordi jeg vet hvordan alt utstyret og medikamentene faktisk virker.

Det er det ukjente som er skremmende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...