Gå til innhold

Chanel Classic Flap

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet hva denne vesken koster i norske kroner i dag? I størrelse medium? Og hvordan får jeg kjøpt den, uten å måtte betale dyrt for toll og import?

Anonymkode: 73c79...24c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen?

Skrevet

Det er ikke mye interesse for kostbare luksusvarer her. Faktisk er jeg positivt overrasket over at du ikke har blitt kalt et nek allerede.

Anonymkode: cef63...a07

• Liker 6
Skrevet

Vesken du referere til koster i overkant av 50.000 kr i butikk, nærmeste  Chanelbutikk er i Stocholm, du kan jo kjøpe der og ta den med inn i landet og håpe du ikke blir stoppet ? (dette er ulovlig.. blir du tatt så tar de vesken, selger den på auksjon og gir deg bot) 
Her  kan du drømme deg vekk på Chanel sin hjemmeside. 
Syns du 50tusen er for mye penger har du dessverre ikke råd til akkurat den Chanelvesken, men de har andre vesker som koster 20tusen ish. Du kan selvsagt også kjøpe den brukt på ebay, finn, etsy og sånne steder men da har du ikke 100% garanti for at det du kjøper er autentisk, men det finnes forum med "eksperter" som kan hjelpe deg med dette da. 

Skrevet

Chanel selges ikke i Norge, så du må uansett betale dyrt ved å kjøpe ny. Brukt selges også for omtrent det samme som nypris. Jeg har nevnte Chanel veske, arvet fra min mamma. Bruker den aldri, og ville aldri kjøpt meg den selv. 

Anonymkode: 75109...2f6

Skrevet

Chanel skal åpne butikk i Oslo i løpet av 2021, tipper Classic flap i medium vil ligge på ca 75 000 - 80 000.

Skal du kjøpe den fra utlandet nå koster den nå 6 050 Euro, med refundert moms på ca. 12% (kommer an på hvor du kjøper den) og med norsk moms på toppen vil den da koste deg ca. 71 500. Du kan ikke unngå å betale moms hvis du kjøper det i utlandet uten å gjøre deg selv til kriminell. Hvis du ikke har råd til å fortelle den, har du ikke råd til vesken i utganspunktet. 

Anonymkode: cdfa6...72b

• Liker 2
Skrevet

Hvis du mot all formodning skulle finne på å smugle den inn må du huske at Tollvesenet kan kreve pengene senere. Det er ikke sånn at når veska beveger seg over landegrensa eller ut av flyplassen så er det for sent for dem å ta den.

Anonymkode: 7cd98...c41

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis du mot all formodning skulle finne på å smugle den inn må du huske at Tollvesenet kan kreve pengene senere. Det er ikke sånn at når veska beveger seg over landegrensa eller ut av flyplassen så er det for sent for dem å ta den.

Anonymkode: 7cd98...c41

Men da ligger bevisbyrden hos tollvesenet

Anonymkode: 8875a...709

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men da ligger bevisbyrden hos tollvesenet

Og det beviset har de allerede i det du betaler vesken med kort. Eller du prøver deg med taxfree refusjon før du reiser fra landet du kjøpte den i. Da får du både krav om å betale merverdiavgift uansett og straffeskatt. 

Et hvert kortkjøp i utlandet, uttak av valuta, eller veksling i kontanter i bank blir rapportert til Tollvesenet og Skatteetaten. Og grensen for alarm hos disse er 5000 kroner. Og det er ikke bare gjort på en konto/kort, men summen som er gjort på et personnummer! Og bankene er pålagt å rapportere alle valutatransaksjoner til Toll og Skatt. Og da får de også hvem du har betalt til, deretter kontakter de selger og får kvitteringer. Og kan ikke han fremskaffe kvitteringer, så blir han rapportert til det aktuelle lands skattemyndigheter. Så når du får brevet fra Toll/Skatt om krav om innbetaling av moms og straffeskatt, så vedlegges bevisene. 

Blir du stoppet på grensen, så blir vesken fratatt deg, du får bot, krav om betaling moms og straffeskatt. Og betaler du ikke, så blir det rettssak og ev fengsel.

Og da velger jeg kontant kjøp, tenker du. Jeg tar ut pengene i norske kroner og veksler disse i utlandet bare! Vel grensen for å ta med seg kontanter er 15000 kroner, blir du stoppet - så tar tollen alt over 15000 kroner. Og du får en bot på 33% av det overskytende beløpet. Og skulle du ikke bli stoppet på vei ut av Norge, men skal veksle i utlandet - så husk på at med FNs hvitvaskingsregler så blir all valutaveksling fra norske kroner rapportert til Norges Bank, og dermed også til Toll/Skatt. Du kan selvsagt veksle på svartebørsen (men jævla dårlig kurs på norske kroner)

Men om du tar ut valuta for mindre enn 5000 kroner i flere omganger så blir det ikke rapportert av bankene, og krysser grensen  flere ganger med mindre enn 15000 kroner så blir det ikke rapportert til Skatt/Toll. Men da er du avhengig av å ha "venner" i utlandet som kan ta vare på pengene for deg inn til du har nok kontanter til å kjøpe vesken. 

Men du risikerer fremdeles å bli fratatt vesken når du krysser grensen med vesken. Og påfølgende bot, mva og straffeskatt. Men kjøper du en brukt veske, og kan dokumentere at du har kjøpt den brukt så må du bare dokumentere at du har betalt mindre enn 6000 kroner - da slipper du mye hazzle.

Du kan selvsagt importere vesken direkte fra Frankrike, da slipper du moms (25%) i Frankrike, og betaler 25% i Norge - men ikke toll eller straffeskatt. Og du kan fulgt ut selge den videre med fortjeneste privat.

Anonymkode: 8911e...8d8

• Liker 4
Skrevet

Ingen jeg kjenner har betalt toll😧 Men jeg anbefaler at du kjøper den på finn.no. Mange nesten nye og helt nye Chanel vesker der😊

Anonymkode: 31120...284

Skrevet

Jeg handler i utlandet, får momsrefusjon, og betaler moms ved innreise. Det er ryddig og greit. Jeg stjeler ikke i butikken, eller jukser på skattemeldingen heller, så gjør meg i alle fall ikke til tyv for en veske. 

Jeg undersøker alltid prisene og momsreglene i ulike land. En generell regel er at det så godt som alltid er rimeligst i "hjemlandet", så handler Celine i Frankrike, Burberry i London, og så videre. Valutaen har også hatt mye å si. Lenge var det definitivt rimeligere i Frankrike og Tyskland (Euro), men de siste årene er Pundet relativt sett svakere mot krona. 

Nå ble jeg enda en av de som svarer på ting du ikke spør om, ab...72b har allerede gitt det svaret jeg kunne gi. Men tenkte det er nyttig informasjon i tilfelle andre som er interessert i slikt trykker seg inn i tråden. 

Anonymkode: 93bbb...928

• Liker 4
Skrevet
På 19.9.2020 den 6.48, AnonymBruker skrev:

Jeg handler i utlandet, får momsrefusjon, og betaler moms ved innreise. Det er ryddig og greit. Jeg stjeler ikke i butikken, eller jukser på skattemeldingen heller, så gjør meg i alle fall ikke til tyv for en veske. 

Jeg undersøker alltid prisene og momsreglene i ulike land. En generell regel er at det så godt som alltid er rimeligst i "hjemlandet", så handler Celine i Frankrike, Burberry i London, og så videre. Valutaen har også hatt mye å si. Lenge var det definitivt rimeligere i Frankrike og Tyskland (Euro), men de siste årene er Pundet relativt sett svakere mot krona. 

Nå ble jeg enda en av de som svarer på ting du ikke spør om, ab...72b har allerede gitt det svaret jeg kunne gi. Men tenkte det er nyttig informasjon i tilfelle andre som er interessert i slikt trykker seg inn i tråden. 

Hvordan gjøres det - sånn helt konkret? Dette med å få momsrefusjon og så betale moms ved innreise? Jeg tenkte å handle den i Sverige.

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan gjøres det - sånn helt konkret? Dette med å få momsrefusjon og så betale moms ved innreise? Jeg tenkte å handle den i Sverige.

Det er ikke momsrefusjon fra Sverige. De skandinaviske landene har en egen avtale

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke momsrefusjon fra Sverige. De skandinaviske landene har en egen avtale

Scratch dette, det er bare for kjøp under 3000/6000

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Man ber om tax refund skjema i butikken. Innimellom har de egen tax refund desk som hjelper deg. Ha med pass når du handler. 

Du tar med deg varene og utfylt skjema, og viser de for tax-refund desk før innsjekk på flyplassen. Har butikken betalt ut penger er du da ferdig, har du ikke fått penger går du til tax-refund etter sikkerhetskontrollen og viser frem papirene. 

Be alltid om kontanter. Har opplevd at pengene jeg ber om på kort aldri kommer, i flere land. 

Ved innreise i Norge går du på rødt og viser kvittering. 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man ber om tax refund skjema i butikken. Innimellom har de egen tax refund desk som hjelper deg. Ha med pass når du handler. 

Du tar med deg varene og utfylt skjema, og viser de for tax-refund desk før innsjekk på flyplassen. Har butikken betalt ut penger er du da ferdig, har du ikke fått penger går du til tax-refund etter sikkerhetskontrollen og viser frem papirene. 

Be alltid om kontanter. Har opplevd at pengene jeg ber om på kort aldri kommer, i flere land. 

Ved innreise i Norge går du på rødt og viser kvittering. 

Tusen hjertelig takk!! Eneste ulempen (tror jeg?) er at jeg hadde tenkt å kjøre til Sverige og kjøpe den.. Skal ikke ta fly noen sted.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...