AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #1 Skrevet 10. september 2020 Hva tenker dere om ungdom som må flytte på hybel når hun er 15,5 år? min datter vurderer en linje til neste år der hun enten må pendle.. eller bo på hybel. det er 2 skoler det står mellom. Håoer hun kommer inn på den hun kan pendle til.. kommer hun inn på den andre må hun på hybel. synes det er helt uvirkelig å sende henne på hybel som 15 åring Anonymkode: 98500...6ac 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #2 Skrevet 10. september 2020 Å ha ungdommer på hybel for videregående skolegang er faktisk helt normalt i store deler av landet. Anonymkode: c3a58...d15 25 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #3 Skrevet 10. september 2020 Jeg flyttet og bodde på hybel på skolen da jeg var 15 år. Er mange som gjør det. Går som regel fint, men kom ofte hjem i helgene. Anonymkode: 6a153...424 6
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #4 Skrevet 10. september 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å ha ungdommer på hybel for videregående skolegang er faktisk helt normalt i store deler av landet. Anonymkode: c3a58...d15 Ja, det er det. Men allikevel er det stor forskjell på 15 åringene. Noen er klar for det, mens andre ikke. de i byene skriker ut i avisene om elevtallet er for stort og det ikke er plass til alle, og at noen elever må flytte ut av byen.. da blir det ramaskrik til høyeste hold. Men vi som bor utenfor byen er det ingen som tenker på. krise for Mammahjertet å sende jenta vår på hybel Anonymkode: 98500...6ac 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #5 Skrevet 10. september 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er det. Men allikevel er det stor forskjell på 15 åringene. Noen er klar for det, mens andre ikke. de i byene skriker ut i avisene om elevtallet er for stort og det ikke er plass til alle, og at noen elever må flytte ut av byen.. da blir det ramaskrik til høyeste hold. Men vi som bor utenfor byen er det ingen som tenker på. krise for Mammahjertet å sende jenta vår på hybel Anonymkode: 98500...6ac Kan hun ikke ta ett fri år? Anonymkode: bc0a5...3db
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #6 Skrevet 10. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kan hun ikke ta ett fri år? Anonymkode: bc0a5...3db Friår? For å sitte hjemme?? absolutt ikke Anonymkode: 98500...6ac 5 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #7 Skrevet 10. september 2020 Det er ganske mange som gjør det. Kom fra en liten bygd selv og hadde valgene om å pendle eller flytte. Siden jeg var outsider i klassen min så ville jeg ikke vise det tydelig på bussen og valgte å flytte. Det var fantastisk. Utenom ekstremt mye festing så var det ganske ideelt også. Anonymkode: 705ce...ead 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #8 Skrevet 10. september 2020 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Friår? For å sitte hjemme?? absolutt ikke Anonymkode: 98500...6ac Ja men da må du bare gi slipp. Hun er ikke den eneste femtenåringen som flytter på hybel. Anonymkode: bc0a5...3db 3
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #9 Skrevet 10. september 2020 Flytta selv før jeg blei 16. ikke bodd hjemme siden, var sjeldent hjemme i helgene. Anonymkode: ceee5...f5d 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #10 Skrevet 10. september 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja men da må du bare gi slipp. Hun er ikke den eneste femtenåringen som flytter på hybel. Anonymkode: bc0a5...3db Nei, det er hun ikke. men hun er ikke moden til å bo på hybel.. hun har adhd, dysleksi og vi mottar forhøyet hjelpestønad for henne, da hun trenger ekstra hjelp her hjemme i forhold til lekser, og oppfølging ellers. Anonymkode: 98500...6ac
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #11 Skrevet 10. september 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er hun ikke. men hun er ikke moden til å bo på hybel.. hun har adhd, dysleksi og vi mottar forhøyet hjelpestønad for henne, da hun trenger ekstra hjelp her hjemme i forhold til lekser, og oppfølging ellers. Anonymkode: 98500...6ac Så hva tenker du er løsningen når du ikke vil at hun skal bli hjemme og heller ikke vil at hun skal flytte på hybel? Anonymkode: bc0a5...3db 7
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #12 Skrevet 10. september 2020 Jeg var 16,5 da jeg flytta på hybel, men var hjemme hver eneste helg og det var venninnene mine også. Anonymkode: 0131c...92c 2
Rosatoast Skrevet 10. september 2020 #13 Skrevet 10. september 2020 Det var helt normalt å flytte hjemmefra på den alderen, tidligere. Så hva er problemet egentlig? Hun klarer seg nok helt fint, og virker relativt voksen og moden av seg hvis hun allerede nå vurderer både hybel eller pendling. Svært få 15 åringer på VGS er modne eller motiverte nok, til å tenke seg at det er noe de vil stå i Så vær heller stolt, og hjelp til så mye du kan. 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #14 Skrevet 11. september 2020 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så hva tenker du er løsningen når du ikke vil at hun skal bli hjemme og heller ikke vil at hun skal flytte på hybel? Anonymkode: bc0a5...3db Løsningen er at hun pendler det første året på den skolen det går an å pendle til. Men da er det en forutsetning at hun kommer inn på den. vurderer å søke henne inn på særskilt grunnlag, da hun trenger det, og ikke er moden nok til hybellivet som 15 åring. Hun trenger et år til på seg til å bo hjemme Anonymkode: 98500...6ac
AndreasBR Skrevet 11. september 2020 #15 Skrevet 11. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: synes det er helt uvirkelig å sende henne på hybel som 15 åring Anonymkode: 98500...6ac Helt normalt! Jeg var vel 16 da jeg flyttet en time unna. Ble lite stipend gitt siden pappa tjener godt. Men pappa betalte hybel for meg (ca 5000,-) og så fikk jeg vel 250 kroner ekstra i uka av han til annet dilldall. Det går helt fint. Hun er ikke 8 år gammel, hun er gammel nok til å ta vare på seg selv. Hvis ikke får hun et wake-up call. Ett tips er å vaske kjeler osv med en gang.. Spesielt fiskepudding i hvit saus er veldig kjipt å vaske opp om det får stå for lenge.. Men dette er jo ting dere allerede skal ha lært henne når hun er så gammel som hun er. Skal kunne lage mat, vaske klær, rydde rommet og vaske opp etter seg. Dette går bra skal du nok se 3
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #16 Skrevet 11. september 2020 Vi er nok flere som ble modne mens vi bodde på hybel i den alderen. Kommer nok til å gå bra. Anonymkode: fedda...e64 4 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #17 Skrevet 11. september 2020 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi er nok flere som ble modne mens vi bodde på hybel i den alderen. Kommer nok til å gå bra. Anonymkode: fedda...e64 Ja, mye sex, alkohol og lite søvn En innføring i livet! Anonymkode: c3a58...d15 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #18 Skrevet 11. september 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er hun ikke. men hun er ikke moden til å bo på hybel.. hun har adhd, dysleksi og vi mottar forhøyet hjelpestønad for henne, da hun trenger ekstra hjelp her hjemme i forhold til lekser, og oppfølging ellers. Anonymkode: 98500...6ac Jeg har også et barn med disse diagnosene + litt mer. Mottar også forhøyet hjelpestønad. Men vet du, jeg tror det verste vi kan gjøre for barna våre er å ha for lave forventinger. De må klare seg selv en gang. Jeg vil helst ikke at min barn må flytte på hybel når han blir 15 år, men hvis det må til så vil jeg støtte han i det. Du må kanskje heller snu fokuset over på hvordan du kan hjelpe henne? Hvordan forberede henne mest mulig, lære henne praktiske ting, hjelpemidler i hverdagen (som memoplaner, alarmer, osv for å huske). La henne prøve tenker jeg! Det verste som skjer er at dere må finne en annen løsning. Vær der og still opp, hun kan komme hjem i helgene og alltid ha mamma en telefonsamtale unna. Vi må ha litt troen på hva barna våre klarer. Kanskje dette vil være en enorm mulighet for utvikling for henne? Jeg flyttet selv på hybel da jeg var 15 1/2 år. Gikk bare godt! Anonymkode: 1dedc...1e2 6 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #19 Skrevet 11. september 2020 Jeg kommer fra en plass hvor vi alle må flytte når vi er ca 16 (noen yngre) og vi skal gå på vgs. Både jeg , alle før meg og etter meg, har det blitt fine folk av, alle som en. Anonymkode: d1650...d01 1 1
Flamme Skrevet 11. september 2020 #20 Skrevet 11. september 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er det. Men allikevel er det stor forskjell på 15 åringene. Noen er klar for det, mens andre ikke. de i byene skriker ut i avisene om elevtallet er for stort og det ikke er plass til alle, og at noen elever må flytte ut av byen.. da blir det ramaskrik til høyeste hold. Men vi som bor utenfor byen er det ingen som tenker på. krise for Mammahjertet å sende jenta vår på hybel Anonymkode: 98500...6ac Tror nok jenta deres vokser med oppgaven. Hva er det værste som kan skje? At hun ikke mestrer det og må flytte hjem igjen. Ingen krise. Hvis hun har lyst selv, så gi henne muligheten. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå