AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #1 Skrevet 10. september 2020 Jeg er sammen med en veganer. Det er et kosthold som er uaktuelt for meg på grunn av fordøyelsesproblemer. Jeg blir syk av blant annet linser og bønner. Dette har jeg tydeligvis arvet fra Mamma, fordi hun er lik. Dette har jeg forklart til kjæresten min igjen og igjen. Han sier at han skjønner, men jeg ser at det gnager i ham fordi han ønsker at alle skal være veganere. Så lenge vi ikke diskuterer mat, så har vi et veldig godt forhold med gjensidig respekt. Vi krangler veldig lite, og når vi gjør er det sivilisert. Ikke sånn skrike til hverandre og slenge med dører-greier. Hvis han ikke hadde vært veganer hadde han vært helt perfekt for meg. Jeg hadde invitert foreldrene mine til middag her i dag og jeg skulle lage mat til oss, en oppskrift som jeg har fått fra Bestemor som vi alltid nyter og gleder oss til å spise. Alt var kjøpt inn og lå klart i kjøleskapet. Så fikk vi en liten krise på jobb den dagen, og jeg måtte jobbe til ca da foreldrene mine skulle komme på middag. Jeg ringte til kjæresten og sa at jeg må utsette middagen til en annen dag fordi jeg får ikke tid til å lage middagen før de kommer. Han foreslo at han kunne lage det fordi han var jo hjemme, og vi hadde jo alt vi trengte allerede. Jeg tenkte at det var koselig gjort av ham og sa flott, ja takk! Tenkte jo mitt med hvordan hans versjon på Bestemor's oppskrift ville bli, men han har sett meg lage retten to ganger før og da jeg skrev ned oppskriften var jeg ganske detaljert fordi "litt av det" og "passelig av det" var ikke godt nok for meg. Jeg ville lage retten NØYAKTIG som Bestemor. Joda, jeg kom hjem til dekket bord. Vegansk med masse bønner! Hva faen? Han unnskyldte det med at det ble for vanskelig når alt kom til alt å tilberede kjøtt, og at vi klarte jo bønner i ett måltid vel? Altså. Nei. Jeg er så skuffet over fyren nå. Han vet jo godt at to av de tre han lagde mat til blir SYKE av maten. Likevel så trodde han at vi bare kunne spise det denne ene gangen? Og "samværet er vel det viktigste", presterte han også å si. Jo, jau, men vi hadde gledet oss til familieoppskriften fra Bestemor... Og samværet blir ikke så veldig hyggelig hvis to av oss sliter med buldrende mage, diaré og gassproduksjon på nivå med en gassplattform etter måltidet han ville servere oss... Og vi var sultne. Så jeg lagde noe annet selvfølgelig, som magene våre tåler. Vi hadde ikke tid til Bestemors oppskrift. Det blir om noen dager. Han ble furten og mente jeg var vanskelig. Er det håp for oss? Jeg er i tvil om han i det hele tatt kommer noen gang til å forstå at jeg kan faktisk ikke bli veganer... Anonymkode: cffe7...a0c 12
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 Populært innlegg #2 Skrevet 10. september 2020 Det handler vel egentlig ikke om at han er veganer, det handler om at han ikke hører på deg og nekter å tro deg når du sier at 'sånn er det'. Det er det ikke mye respekt i. Hører han på deg når det kommer til andre ting, eller har han for vane å gjøre det han tror er best, eller hva han føler er best? I så fall har dere et problem. Anonymkode: b37de...d46 144
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 Populært innlegg #3 Skrevet 10. september 2020 Min erfaring er at veganere er det bare å styre unna. Hvis han er som alle veganere jeg har møtt, så vil han aldri klare å forstå at et vegansk kosthold vil gjøre deg syk. Det viser jo denne hendelsen også. Han fornekter fortsatt at et vegansk kosthold ville gjort deg syk, og i tillegg blir han furten?!? Kom deg ut før du er for dypt inne i forholdet. Det er lettere å komme seg ut nå før barn osv. Anonymkode: 4ff81...629 64
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #4 Skrevet 10. september 2020 Takk for svar. Jeg lurer på om det er slik at veganere generelt har litt vanskelig for å godta når ikke andre ikke kan spise vegansk. Jeg blir faktisk syk av det, og det virker ikke som at det går inn hos ham. Han har sett det selv når jeg har fått i meg mye mindre doser enn det han prøvde å servere oss, men han må jo tro at jeg overdriver eller faker det. Jeg tror kanskje også han ble skuffet over at vi ikke ville prøve maten hans da han hadde laget den og sett frem til at vi skulle like den like mye som han gjør. Men hvis han bare hadde hatt min mage og hadde fått kjent hvordan det er... Jeg føler han er respektfull ellers, men lite respekt når det gjelder kosthold... Derfor prøver vi å unngå det temaet... Ugh, jeg må i alle fall slutte å unngå temaet og ta en skikkelig prat med ham... Anonymkode: cffe7...a0c 10
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #5 Skrevet 10. september 2020 Ikke dra alle veganere over en kam da, herregud. Jeg kjenner ingen veganere som er så ekstreme at de føler at de må prakke veganismen på andre og ikke la folk få spise det de selv måtte ønske å spise. Respektløst av kjæresten din var det, men det har fint lite med veganisme å gjøre. Anonymkode: 3bf1d...5da 47
Meadow Skrevet 10. september 2020 #6 Skrevet 10. september 2020 Vet nesten ikke hva jeg skal si, det er jo helt utrolig at det går an å være så lite hensynsfull. Jeg liker vegetarmat, men jeg får også vondt i magen av bønner etc og tåler ikke nøtter, så mye vegansk utgår. Hvis ikke samboeren min hadde respektert det, hadde vi hatt et problem, så jeg ser den. Håper du får pratet ordentlig med han og at han forstår deg denne gangen. Er jo litt synd hvis veganere ikke er samboermateriale generelt. Man må kunne spise forskjellig selv om man lever sammen, eller? 9
AnonymBruker 42 Skrevet 10. september 2020 #7 Skrevet 10. september 2020 Er dette den offisielle "veganere er dritt"-dagen, for dette må jo være den fjerde eller femte veganer-tråden på KG i dag 25
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #8 Skrevet 10. september 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke dra alle veganere over en kam da, herregud. Jeg kjenner ingen veganere som er så ekstreme at de føler at de må prakke veganismen på andre og ikke la folk få spise det de selv måtte ønske å spise. Respektløst av kjæresten din var det, men det har fint lite med veganisme å gjøre. Anonymkode: 3bf1d...5da Dette!👆🏻👆🏻👆🏻 Anonymkode: 36ce7...5b2 8
Djungelvrål Skrevet 10. september 2020 #9 Skrevet 10. september 2020 Kjæreste din høres ut som om har har en lettere psykisk utviklingshemming. Normale folk serverer ikke folk mat de vet de blir syke av! 16
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #10 Skrevet 10. september 2020 2 minutter siden, Apocalypte skrev: Kjæreste din høres ut som om har har en lettere psykisk utviklingshemming. Normale folk serverer ikke folk mat de vet de blir syke av! Problemet er vel at han ikke tror henne. Jeg har fått inntrykk av veganere at så godt som alle av dem tror det er et sunt kosthold for alle. Har til og med en venn som på facebook driver og utfordrer andre til å bli veganere en måned mot at de kan utfordre ham til noe (han har gått en hel måned uten mobil, en hel måned uten fossilt brennstoff, en hel måned uten sosiale medier osv) uten noen som helst advarsel om at det er et kosthold som ikke inneholder alle næringsstoffer et menneske trenger eller at det vil gjøre mange syke! 😮 Anonymkode: 2b296...1d6 16
Rosatoast Skrevet 10. september 2020 #11 Skrevet 10. september 2020 Syntes kjæresten din høres ut som en komplett idiot. Ingen i verden (som respekterer og er glad i deg) serverer mat man blir syk av, ei heller endrer på en oppskrift så brutalt - når dem tilbyr å gjøre det for deg på den måten! Kan jeg spørre om hvor gamle dere er? For han virker jo egentlig ganske umoden til sinns, hvis han blir furten av at du ikke likte det - eller rett og slett ikke kan spise det. Virker ikke som at han har så mye forståelse for at mennesker er ulike, selvinnsikt er noe dritt, kan du si. Og nei, jeg tror faktisk ikke det er noe håp for dere. Grunnen til at jeg sier det, det er fordi ett måltid er noe som samler familien løpet av en dag (eller en uke,, eller hva du måtte ønske) - der dem samles og nyter maten, samt samværet til hverandre. Han her klarer ikke gjøre to av disse tingene, hvis ikke det har gått han sin vei i matveien. Han burde jo ha funnet seg en vegansk kjæreste, hvis det er så utrolig viktig for han. Samboeren min og meg f.eks, vi har samme kosthold og elsker samme mat, det er noe vi gleder oss over og nyter sammen. Samtidig som vi har alle andre ting vi også har, som vi gleder oss over. Men du forstår vel hva jeg mener. 14
Rosatoast Skrevet 10. september 2020 #12 Skrevet 10. september 2020 10 minutter siden, Apocalypte skrev: Kjæreste din høres ut som om har har en lettere psykisk utviklingshemming. Normale folk serverer ikke folk mat de vet de blir syke av! Enig med deg. Selvinnsikt er noe dritt, eller! TS har ikke nevnt hvor gammel kjæresten er. Det har jo mye og si, i og med at han virker utrolig umoden og uvitende - iforhold til andre mennesker. 1
Kaisamaia Skrevet 10. september 2020 #13 Skrevet 10. september 2020 Enten så har han ikke skjønt at du blir dårlig av det (kanskje du ikke har sagt det tydelig nok?), eller så har han skjønt det, men han driter i det.. Og deeet er jo i tilfelle meget spesielt. 3
Konungr Skrevet 10. september 2020 #14 Skrevet 10. september 2020 Veganister har ett mål og det er å forkynne sin religion, de har en misjon om å konvertere alle til veganismen. Dette må du bare leve med hvis du skal være i forhold med en av veganismens disipler. 17
Silva Pluvialis Skrevet 11. september 2020 #15 Skrevet 11. september 2020 Én ting er å være veganer. En helt annen er å kreve at alle rundt også skal være det. Man kan ikke bestemme hva andre skal spise og ikke. Forstår at du reagerer. Ville sagt at han gjerne får være veganer selv, men at du ikke kommer til å bli det. Det bør han faktisk respektere. 8
Konungr Skrevet 11. september 2020 #16 Skrevet 11. september 2020 Lag en saftig biff, server den til han og si at han må spise den hvis han vil fortsette forholdet. Velger han veganismen foran forholdet er det tydelig at du har med en fanatiker å gjøre. De bør man holde seg langt unna. 12
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #17 Skrevet 11. september 2020 Det er jo en religion for noen. Anonymkode: d1bb1...fdb 6
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #18 Skrevet 11. september 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Problemet er vel at han ikke tror henne. Jeg har fått inntrykk av veganere at så godt som alle av dem tror det er et sunt kosthold for alle. Har til og med en venn som på facebook driver og utfordrer andre til å bli veganere en måned mot at de kan utfordre ham til noe (han har gått en hel måned uten mobil, en hel måned uten fossilt brennstoff, en hel måned uten sosiale medier osv) uten noen som helst advarsel om at det er et kosthold som ikke inneholder alle næringsstoffer et menneske trenger eller at det vil gjøre mange syke! 😮 Anonymkode: 2b296...1d6 Dette er ikke mitt inntrykk av veganere, nå får du slappe av. Et vegansk kosthold gjør heller ikke «mange syke». Les deg opp litt, dette var bare flaut å lese. 😳 Kjæresten til TS ikke dum fordi han er veganer. Han er dum fordi han er dum. Anonymkode: 24679...697 30
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #19 Skrevet 11. september 2020 Kjære ts! Jeg tar GJERNE over din veganske kjæreste!! Hvor i alle dager fant du han? Veganske menn er jo umulige å finne syntes jeg😭 Anonymkode: d83ef...aa3 11
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #20 Skrevet 11. september 2020 Fungerer denne mannen i jobb? Jeg nekter å tro at alle veganere er mindre begavet, så her er det noe annet som mangler. Om han sliter i jobb, bør han gjerne kontakte fastlegen for utredning så han kan få nødvendig hjelp. Anonymkode: e3797...2de 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå