AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #1 Skrevet 10. september 2020 Hva gjør man? Ene parten er veldig autoritær, veldig strenge grenser, lite fleksibilitet etc. Behandler barnet på en dårlig måte (uten fysisk vold så klart). Prøvd å snakke om det, kjøpt inn bøker slik at man kan få felles forståelse. Tatt CoS kurs. Kommer ingen vei. Gå fra hverandre? Hva da når barna er hos den andre? Prøve å få mesteparten av omsorgen selv? Søke råd hos barnevernet? Hjelp!! Anonymkode: 6cf45...1d4
Nerine_ Skrevet 10. september 2020 #2 Skrevet 10. september 2020 Kan du komme med eksempler? Strenge grenser som overholdes er ikke akkurat omsorgssvikt. 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #3 Skrevet 10. september 2020 Det verst du kan gjøre er å kompensere med å være alt for snill. Anonymkode: 4d1b1...23e 4
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #4 Skrevet 10. september 2020 En autoritær stil, uten klokhet, varme og godhet, kan være skadelig for barn og en slik oppdragerstil er verken utviklingsfremmende eller skaper trygg relasjon. Jeg er Cos-veileder og husk: Større, sterkere, klokere og god ❤ Anonymkode: 75275...184 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #5 Skrevet 10. september 2020 Just now, AnonymBruker said: Det verst du kan gjøre er å kompensere med å være alt for snill. Anonymkode: 4d1b1...23e Jepp, for da kompenserer den andre med å være enda strengere igjen. Også videre... Mine foreldre holdt på sånn hele oppveksten min. Mamma sa vi ikke trengte å høre på pappa, også tok hun initiativ til at vi skulle gjøre alt han var imot når han ikke var hjemme. Så kom pappa hjem og skulle "fikse" det mamma hadde ødelagt og ta skippertak med oppdragelsen. Vi hadde ikke respekt for noen av dem til slutt. Hadde vært mye bedre om de møttes på midten. Anonymkode: 5efaf...802 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #6 Skrevet 10. september 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det verst du kan gjøre er å kompensere med å være alt for snill. Anonymkode: 4d1b1...23e Noe sånt opplevde jeg også i oppveksten. Min mor var altfor streng, mens pappa var den snille og fikset etter henne. Det ødela mye av mitt forhold først og fremst til min mor, men også til min far i etterkant. Anonymkode: 18a2f...686 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #7 Skrevet 10. september 2020 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: En autoritær stil, uten klokhet, varme og godhet, kan være skadelig for barn og en slik oppdragerstil er verken utviklingsfremmende eller skaper trygg relasjon. Jeg er Cos-veileder og husk: Større, sterkere, klokere og god ❤ Anonymkode: 75275...184 Jeg er enig med deg.. Nå er det den andre som er autoritær.. Og jeg synes det er veldig feil! Husker godt de fine ordene fra kurset Bare så synd den andre parten ikke får det til i praksis.. Anonymkode: 6cf45...1d4
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #8 Skrevet 10. september 2020 36 minutter siden, Nerine_ skrev: Kan du komme med eksempler? Strenge grenser som overholdes er ikke akkurat omsorgssvikt. F.eks eldste tar ballen fra yngste. Jeg ville da sagt til eldste «se ... blir lei seg når du tar ballen, lever den tilbake». Da pleier eldste å levere den tilbake. Om ikke, så hadde jeg gitt den tilbake til yngste. Far skriker til barnet «hvis ikke du oppfører det, så går vi hjem» (lekeplass). Barnet hyler og skriker. Far tar barnet under armen og holder barnet (relativt hardt, men ikke sånn at det fysisk er vondt/ubehagelig). Barnet hyler og skriker. Far sier nedlatende ting og at det må roe seg ned. Det er vanskelig for et barn som blir holdt og skreket til å roe seg ned, mens han prøver å snakke ungen til fornuft. Jeg tenker at man må selv være rolig og hjelpe barnet med å regulere seg ned. Og først når barnet er rolig, så kan man snakke. Det hjelper ikke snakke fornuft til en unge som er så opprørt og i følelser.. Anonymkode: 6cf45...1d4 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #9 Skrevet 10. september 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: En autoritær stil, uten klokhet, varme og godhet, kan være skadelig for barn og en slik oppdragerstil er verken utviklingsfremmende eller skaper trygg relasjon. Jeg er Cos-veileder og husk: Større, sterkere, klokere og god ❤ Anonymkode: 75275...184 Lurer på en ting, hvor vanlig er det for dere veiledere å måtte jobbe veldig i detaljer med filming av foreldre og barn under cos kurs så foreldrene får sett seg selv for å lære å bli gode nok foreldre? Anonymkode: e102d...e17
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå