Gå til innhold

Vond i ryggen etter epidural. Flere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Har nå snart gått 9mnd siden jeg fødte. Har vondt i ryggen der epiduralen ble satt. Det er ømt til tider og når jeg presser på området. 

Det var verre i starten, men jeg har fortsatt plager. Er det flere som har dette eller har hatt det?

Redd for å føde å ta epidural igjen da jeg er redd de skal stikke på samme sted og det blir smertefullt eller farlig. 

Anonymkode: 0bd96...4cb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet du, sånn hadde jeg det også! Det forsvant vel helt innen et år, og var ikke «vondt»/ømt mer enn ca 6 mnd, men det var HELT klart at det var akkurat der epiduralen hadde gått inn. 

Husker jeg nevnte at det var vondt der dagen etter fødsel, og jordmoren bare «nei, den kanyler kjenner du ikke». 🙄 Jeg kjenner det lenge når jeg har hatt IV i hånden osv, selv når den har vært satt helt perfekt, så for meg var det ikke unaturlig at jeg kunne være øm etter epiduralen også. Han stakk 6-7 ganger, liksom. 😅

Fikk bare høre at «nei, det skyldes nok svangerskapet og at tyngden din nå fordeler seg annerledes.» 

Jeg er fortsatt helt sikker på at det må ha vært epiduralen. Var nummen i huden akkurat der bak i over 2 år, så hva annet skulle det vært? 

Anonymkode: 03200...616

Skrevet

☝️

Omtrent akkurat det samme skjedde med meg. Nå, to år etter kjenner jeg sjeldent noe til det!

Men, jeg er spent siden jeg straks skal ut i fødsel igjen 😅

Anonymkode: d9830...b0e

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet du, sånn hadde jeg det også! Det forsvant vel helt innen et år, og var ikke «vondt»/ømt mer enn ca 6 mnd, men det var HELT klart at det var akkurat der epiduralen hadde gått inn. 

Husker jeg nevnte at det var vondt der dagen etter fødsel, og jordmoren bare «nei, den kanyler kjenner du ikke». 🙄 Jeg kjenner det lenge når jeg har hatt IV i hånden osv, selv når den har vært satt helt perfekt, så for meg var det ikke unaturlig at jeg kunne være øm etter epiduralen også. Han stakk 6-7 ganger, liksom. 😅

Fikk bare høre at «nei, det skyldes nok svangerskapet og at tyngden din nå fordeler seg annerledes.» 

Jeg er fortsatt helt sikker på at det må ha vært epiduralen. Var nummen i huden akkurat der bak i over 2 år, så hva annet skulle det vært? 

Ja samme! Jeg kjenner jo at det er der epiduralen satt. Har aldri hatt det slik og det er jo merkelig at dette kom rett etter fødsel og er så sentrert til ett bestemt område.

I begynnelsen strålte det litt ut i ryggen, men smertene kom fra det stikkområdet. Er perioder nå hvor jeg kan legge meg ned og om jeg legger meg på noe å det treffer det området så gjør det vondt. Det må jo være epiduralen. Hadde det hvert ryggen hadde jeg vel merket det litt sånn overalt å ikke på en liten flekk bak korsryggen. 

TS

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

☝️

Omtrent akkurat det samme skjedde med meg. Nå, to år etter kjenner jeg sjeldent noe til det!

Men, jeg er spent siden jeg straks skal ut i fødsel igjen 😅

Godt det ble bedre. Det går vel sikkert bra her også med tiden. 

De tar jo lokalbedøvelse, men fortsatt så tenker man jo på det. For stikker man ikke på samme sted alltid? Når er terminen din? 

TS

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Godt det ble bedre. Det går vel sikkert bra her også med tiden. 

De tar jo lokalbedøvelse, men fortsatt så tenker man jo på det. For stikker man ikke på samme sted alltid? Når er terminen din? 

TS

Ja, det gjør nok det! 😊

For min del føltes det ut som jeg var mørbanket de fem første ukene, evt skutt i ryggen med noe 😳 de stakk mange ganger her også! Håper jeg slipper det samme igjen. 

Aner ikke om de stikker på samme sted, kan så lite om dette 😳

Termin i midten av oktober! 

Skrevet

Første gang jeg leser om noen med lignende erfaring, så må bare svare. Jeg ble stiv i midt ryggen etter epidural for 3 år siden. Det har aldri gått over. Legen mener bestemt at det ikke har noen sammenheng i det hele tatt. Jeg vet ikke, men det har i hvert fall aldri har gått over

Anonymkode: 10ab3...c5b

• Liker 2
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, lignende svar fikk jeg. Det er svangerskapet som har slitt på ryggen, og jeg er ikke uenig i det heller. Men hvorfor er stivheten så merkbar akkurat der hvor sprøyta ble satt? Får nok aldri svar på det

Skrevet

Jeg har også vondt i ryggen der epiduralen ble satt. Min måtte i tillegg settes to ganger da den første ikke ble satt riktig. Jordmor sa hun hadde hørt om flere som hadde vondt i ryggen etter epiduralen.

Første dag etter fødselen kjente jeg det veldig godt i ryggen der epiduralen hadde stått. Nå to måneder etter fødsel kjenner jeg det om jeg bøyer meg i ulike stillinger og til dels når jeg ligger i sengen. 

Håper at det går seg til med tiden.

Anonymkode: cd534...9e9

Skrevet

Hvordan kan leger påstå at du ikke merker noe av en nål som er stukket langt inn i rygghælvetet på deg?? Det er nesten så det ikke burde være mulig å si noe så dumt. Du får et lite blåmerke og blir litt sår etter en liten blodprøvenål, men epidural, neida, det er INNBILNING? 
Rimelig frekt å prøve å påstå at det er "svangerskapet" som har tatt på ryggraden der det tilfeldigvis er stukket inn en feit nål 😂

Irriterer meg når leger gjør seg til, for hva? Hva med å bare si "ja du, det kan nok være ømt en stund, men det skal gå fint" i stedet for å blånekte. Hva tjener de på å juge om det, tror de folk slutter å ville ha epidural fordi det er sårt en stund etter eller?

Takk gud for jordmødre, for leger er fader så arrogante og håpløse ift fødsel

Anonymkode: 389fe...1f2

• Liker 2
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Første gang jeg leser om noen med lignende erfaring, så må bare svare. Jeg ble stiv i midt ryggen etter epidural for 3 år siden. Det har aldri gått over. Legen mener bestemt at det ikke har noen sammenheng i det hele tatt. Jeg vet ikke, men det har i hvert fall aldri har gått over

Tror faktisk ikke det er så uvanlig. Har en venninne som hadde det samme. Det var så plagsomt i starten at jeg faktisk bestille time hos fastlegen. Han sa at det ikke er unormalt, men at det kan ta tid. Og hvertfall opptil ett år. Men er redd det ikke skal gå over 😖 Det som irriterer meg mest er at epiduralen ble satt feil og virket ikke. 

Men fikk du flere barn etter det? 

Skrevet

TS over forresten 

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan leger påstå at du ikke merker noe av en nål som er stukket langt inn i rygghælvetet på deg?? Det er nesten så det ikke burde være mulig å si noe så dumt. Du får et lite blåmerke og blir litt sår etter en liten blodprøvenål, men epidural, neida, det er INNBILNING? 
Rimelig frekt å prøve å påstå at det er "svangerskapet" som har tatt på ryggraden der det tilfeldigvis er stukket inn en feit nål 😂

Irriterer meg når leger gjør seg til, for hva? Hva med å bare si "ja du, det kan nok være ømt en stund, men det skal gå fint" i stedet for å blånekte. Hva tjener de på å juge om det, tror de folk slutter å ville ha epidural fordi det er sårt en stund etter eller?

Takk gud for jordmødre, for leger er fader så arrogante og håpløse ift fødsel

Ja enig! 

Fått noen flere barn siden? 
TS 

Skrevet

Jeg hadde det også slik. Jeg ble stukket sykt mange ganger før de traff siden jeg fikk stormrier før de rakk å få ut fingeren på føden. Det så ut som om noen hadde skutt meg med hagle i ryggen i ukene etter, men likevel hadde jeg kun vondt én plass som dere beskriver så er ingen tvil for meg at det vsr på det stedet der epiduralen faktisk satt. Har begynt å gå over nå 3 måneder etter fødselen, men kjenner det fremdeles litt. 

Anonymkode: e2189...3f9

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja enig! 

Fått noen flere barn siden? 
TS 

Jeg har valgt bort epidural fordi jeg rett og slett leste en hel del om hvordan det for mange forlenger fødselsprosessen - det er jækli vondt selvsagt, men fort og gæli er bedre enn langt og jævli som det heter! Lystgass og badekar så har det gått. Nummer 2 på vei nå, håper jeg greier å holde meg for den ekle epiduralen, men gjør jeg det ikke så skal jeg hvertfall ikke ha noen beskjed om at det er vekta som gjør at det er vondt i nålstikket, haha!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...