Gå til innhold

Hjertet banket rart, bør jeg kontakte lege?

Anbefalte innlegg

Skrevet

De siste dagene har jeg hatt høy puls og vært tungpustet. I går la jeg merke til at pulsen føltes ujevn, eller at pulsen var kjentes ulik ut i de to store blodårene på hver side av halsen, men det kan også føles likt. Hjertet banker veldig raskt, og men det varierer. Pulsen kjennes også litt rar ut, mye ekstraslag osv. I dag begynte jeg å bli iskald, særlig på hendene og føttene. Jeg er også iskald på nesen, og jeg er kald på høyre siden av ansiktet. Jeg er kaldest på høyre side av kroppen. Jeg sitter inne fullt påkledd under et teppe men er fremdeles iskald. I dag gikk jeg ute fullt påkledd med jakke i 13 grader, men ble så kald at jeg ble litt blålig på leppene. Neglene mine er blå. Det prikker i kroppen, nesten som når kroppen sover. Hele kroppen kan pulsere, en kroppsdel om gangen, eller hele kroppen samtidig. Jeg er litt svimmel, men plages mest av følelsen av at det spinner rundt inni kroppen. Jeg blir egentlig bare verre, bør jeg kontakte lege, eller er det like greit å bare vente å se? 

Anonymkode: c7268...b7a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er forresten også litt kald inni munnen. 

Skrevet

Ring legevakten og spør. 

Anonymkode: 81c53...a80

• Liker 6
Skrevet

Da jeg ble utbrent hadde jeg det slik. Var livredd for at det var noe galt med hjertet. Men det var stress relatert. Hadde kontaktet legevakt/fastlege. Viktig å få utelukket hjertesykdom. God bedring :)

Anonymkode: 5601d...87c

• Liker 1
Skrevet

Det trenger jo ikke være noe. Men pga at du nevner kalde hender og føtter bla, fryser og høy puls, så tenker jeg stoffskiftet 🤷‍♀️

Hvis dette fortsetter er dette verdt å sjekke ut i allefall. ikke stol blindt på prøvesvarene.. En kan være dårlig selv om tallene er innenfor. God bedring 🍀

Anonymkode: ccee1...7a5

• Liker 1
Skrevet

Ring legevakten og hør hva de sier. 🙂

Anonymkode: bddea...17e

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det trenger jo ikke være noe. Men pga at du nevner kalde hender og føtter bla, fryser og høy puls, så tenker jeg stoffskiftet 🤷‍♀️

Hvis dette fortsetter er dette verdt å sjekke ut i allefall. ikke stol blindt på prøvesvarene.. En kan være dårlig selv om tallene er innenfor. God bedring 🍀

Anonymkode: ccee1...7a5

Hvis man har lilla fingre og lilla lepper så ringer man legevakt og da er ikke stoffskiftet det første man tenker på. Les om cyanose.

• Liker 2
Skrevet

Kontakt lege. Mest sannsynlig kjenner du ekstremt godt etter og setter alle potensielt benigne symptomer (ikke uvanlig å fryse) i et tenkt sykdomsbilde. Men greit å sjekke ut uansett. Er du ung, kvinne og ellers frisk så er sannsynligheten for hjertesykdom veldig liten. Men det kan jo skje. 

Anonymkode: e6fcc...2ab

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis man har lilla fingre og lilla lepper så ringer man legevakt og da er ikke stoffskiftet det første man tenker på. Les om cyanose.

Det får enkelte av kulde. Trenger ikke være sykelig. 

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det får enkelte av kulde. Trenger ikke være sykelig. 

Det kan man ikke spekulere i på nett, og derfor kontakter man lege for å få en vurdering. Det finnes folk som får hjertesykdom i ung alder.

• Liker 1
Skrevet

Dette høres veldig stressrelatert ut så ville ventet og se!

Anonymkode: 73fc5...933

• Liker 3
Skrevet

Ettersom du har hatt det sånn i noen dager ville jeg kontaktet lege :) mest sannsynlig er det stress/angst, men det er uansett noe som bør sjekkes.

• Liker 2
Skrevet

Ring legevakt og spør.

Anonymkode: 434ab...7fe

Skrevet

TS her. Takk for svar. Jeg har egentlig ikke så lyst til å kontakte legevakten i tilfellet det ikke er noe galt. Det kan godt være stress, jeg er stresset for tiden. Jeg er ung, men en medisin jeg går på kan påvirke hjertet, og det er ikke så uvanlig. Blant annet så er hjerteinfarkt og plutselig død bivirkninger. 

Det bekymrer meg mest at jeg ble såpass dårligere i dag. Jeg har hatt hvilepuls på 100 i et par uker nå, uten at det har bekymret meg. Jeg synes det er litt rart at jeg plutselig ble så kald til tross for at jeg egentlig er varm. Jeg er varm i brystet, magen, ryggen og overarmene, men kald andre plasser, blir kaldere lenger ut i lemmene. Blir i grunn bare kaldere også. Det er nesten som om jeg kan føle blodet i årene, men det kan jeg jo selvfølgelig ikke. Dette og prikking og litt nummenhet kan vel godt være stress. Har opplevd mye hjertebank og høy puls, men dette føles litt annerledes ut, men det er godt mulig jeg bare overrekker dette her. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Takk for svar. Jeg har egentlig ikke så lyst til å kontakte legevakten i tilfellet det ikke er noe galt. Det kan godt være stress, jeg er stresset for tiden. Jeg er ung, men en medisin jeg går på kan påvirke hjertet, og det er ikke så uvanlig. Blant annet så er hjerteinfarkt og plutselig død bivirkninger. 

Det bekymrer meg mest at jeg ble såpass dårligere i dag. Jeg har hatt hvilepuls på 100 i et par uker nå, uten at det har bekymret meg. Jeg synes det er litt rart at jeg plutselig ble så kald til tross for at jeg egentlig er varm. Jeg er varm i brystet, magen, ryggen og overarmene, men kald andre plasser, blir kaldere lenger ut i lemmene. Blir i grunn bare kaldere også. Det er nesten som om jeg kan føle blodet i årene, men det kan jeg jo selvfølgelig ikke. Dette og prikking og litt nummenhet kan vel godt være stress. Har opplevd mye hjertebank og høy puls, men dette føles litt annerledes ut, men det er godt mulig jeg bare overrekker dette her. 

Det er bare å kontakte legevakt så snart som mulig. Sannsynligvis er det helt ufarlig, men de vil ta et EKG og raskt se om det er noe galt med hjerterytmen din. Enkelt å sjekke, og potensielt fatalt å ignorere. 

• Liker 5
Skrevet

Hjerteflimmer er ikke helt uvanlig. Det kan være det og da restarter de bare hjertet. 

Skrevet
3 minutter siden, Hr. Aktiv skrev:

Hjerteflimmer er ikke helt uvanlig. Det kan være det og da restarter de bare hjertet. 

😅 Det var da drastisk. 

Å "restarte" hjertet er ikke akkurat første tiltak ved atrieflimmer. Hvis det er ventrikkelflimmer du snakker om, derimot, hadde ikke TS sittet og skrevet på kvinneguiden. 

Anonymkode: 82ba4...93f

• Liker 8
Skrevet

Normalt å føle blodet strømme rundt i blodårene da!

Anonymkode: 73fc5...933

• Liker 2
Skrevet

Vær så snill, når du har så mange symptomer og det er helt klart og tydelig at blodsirkulasjonen din er påvirket (kalde ekstremiteter, blålige lepper, høy puls og tungpust (?!)) så ring legen din. Ikke sitt på KG å ta imot tips om alt fra stoffskiftet (?) til hjerteflimmer og hva enn. Dette kan være hva som helst, men er symptomer som i høyeste grad skal tas på alvor. Ingen her kan svare deg på hva som er tilfellet for deg, kom deg til lege. 

Anonymkode: 7f513...e61

• Liker 3
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke vent. Vær så snill. Ring legevakten. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...