AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #1 Skrevet 10. september 2020 Sosiale medier og rykter går amok.. Ingen info fra rektor eller skolen enda. Hadde håpet at de ville sendt sms eller e-post til alle, men det tar tydeligvis tid. Skal før de får informasjon ut vet stort sett alle om det allerede, vet hvem eleven er osv før lærerne engang har fått beskjed. Creepy. Anonymkode: c38db...32b 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #2 Skrevet 10. september 2020 Hvor er dette? Anonymkode: 8ef4a...372 2
Example Skrevet 10. september 2020 #3 Skrevet 10. september 2020 Hva forventer du? En Visma-melding fra skolen hvor de bekrefter at "Ola Nordmann i 6B har fått påvist korona, ifølge ryktebørsen i bygda og foreldregrupper på Facebook". 14
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #4 Skrevet 10. september 2020 Akkurat nå, Example skrev: Hva forventer du? En Visma-melding fra skolen hvor de bekrefter at "Ola Nordmann i 6B har fått påvist korona, ifølge ryktebørsen i bygda og foreldregrupper på Facebook". Jeg forventer at skolen sender ut "elev smittet. Lærere og elever på x trinn har hjemmeskole. Vi utfører smittevernnedvask i natt " Anonymkode: c38db...32b 11
Example Skrevet 10. september 2020 #5 Skrevet 10. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg forventer at skolen sender ut "elev smittet. Lærere og elever på x trinn har hjemmeskole. Vi utfører smittevernnedvask i natt " Anonymkode: c38db...32b Da bør vel skolen få beskjed først. Samt at kommunen kommer på banen for å få kontakt med nærkontakter. Om vedkommende er bekreftet smittet, så får vel skolen beskjed og gjør tiltak. Jeg tviler på at ungene dine kommer på skolen i morgen til en skole med smittede elever, og skolen med viten og vilje nekter å gi ut informasjon. Men før informasjon går ut, må man få informasjon og kontroll selv. 4
Gjest Dævendøtte Skrevet 10. september 2020 #6 Skrevet 10. september 2020 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sosiale medier og rykter går amok.. Ingen info fra rektor eller skolen enda. Hadde håpet at de ville sendt sms eller e-post til alle, men det tar tydeligvis tid. Skal før de får informasjon ut vet stort sett alle om det allerede, vet hvem eleven er osv før lærerne engang har fått beskjed. Creepy. Anonymkode: c38db...32b De det gjelder på skolen, får beskjed. Resten får ikke beskjed. Sånn funket det i hvert fall på skolen til bonusdatter hvor en ble smittet. Kun klassen og nærkontakter fikk beskjed, eleven tatt ut, klassen i karantene og resten av skolen fungerer som normalt.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #7 Skrevet 10. september 2020 6 minutter siden, Dævendøtte skrev: De det gjelder på skolen, får beskjed. Resten får ikke beskjed. Sånn funket det i hvert fall på skolen til bonusdatter hvor en ble smittet. Kun klassen og nærkontakter fikk beskjed, eleven tatt ut, klassen i karantene og resten av skolen fungerer som normalt. Jøss. Så dumt. Det blir jo teit om man ser det i media heller enn fra skolen Anonymkode: c38db...32b 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #8 Skrevet 10. september 2020 Her fikk vi en melding sent på kvelden at en var smittet i klassen og at klassen og lærere som hadde vært i den klassen ble satt i karantene. Anonymkode: 1dfa6...60f 1
Gjest Dævendøtte Skrevet 10. september 2020 #9 Skrevet 10. september 2020 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jøss. Så dumt. Det blir jo teit om man ser det i media heller enn fra skolen Anonymkode: c38db...32b Tja, null betydning for oss. Bonusdatter er verken nærkontakt eller i samme klasse.
GammelKaktus Skrevet 10. september 2020 #10 Skrevet 10. september 2020 (endret) Synes det er dumt at de ikke sier hvilke klassetrinn som er berørte for det blir alt for mye "snakk" om det. Vet jo at barna prater når andre er hjemme, for da tror de at de som er borte ha corona og så begynner ryktene å gå... Da tenker jeg at hele skolen skal få vite hvilke klassetrinn som er berørte. Endret 10. september 2020 av FrøkenMånestråle La til noe... :)
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #11 Skrevet 10. september 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Sosiale medier og rykter går amok.. Ingen info fra rektor eller skolen enda. Hadde håpet at de ville sendt sms eller e-post til alle, men det tar tydeligvis tid. Skal før de får informasjon ut vet stort sett alle om det allerede, vet hvem eleven er osv før lærerne engang har fått beskjed. Creepy. Anonymkode: c38db...32b Er dette i Bærum? Anonymkode: 99638...ba4
Konungr Skrevet 11. september 2020 #12 Skrevet 11. september 2020 Er bare å holde de hjemme inntil videre siden skolen ikke kommer med nødvendig informasjon. 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #13 Skrevet 11. september 2020 4 timer siden, Konungr skrev: Er bare å holde de hjemme inntil videre siden skolen ikke kommer med nødvendig informasjon. Nødvendig informasjon er gitt til de som trenger den. Og det er nærkontaktene til eleven(e) som er smittet. Resten får informasjon når man har gitt informasjon til de som faktisk trenger den. Anonymkode: bc4a7...b34 5
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #14 Skrevet 11. september 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Sosiale medier og rykter går amok.. Anonymkode: c38db...32b Amok, virkelig? Jeg kjenner jeg er så glad jeg bor i mer sentrale strøk... Anonymkode: 753c5...64d 4
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #15 Skrevet 11. september 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Amok, virkelig? Jeg kjenner jeg er så glad jeg bor i mer sentrale strøk... Anonymkode: 753c5...64d Haha, som om ikke ryktebørsen lever i sosiale medier i "sentrale strøk" også. De fleste klasser og skoler har facebook-grupper, helt uavhengig hvor sentralt eller usentralt de ligger. Mange boligområder har egne grupper for sitt område. Selv bor jeg relativt usentralt, i et lite byggefelt under en time utenfor Oslo. Her er det lite ryktebørs i sosiale medier, og veldig gode moderatorer, samt klare og tydelige råd fra spesielt elevrådet og FAU for oppførsel på sosiale medier. Min søster bor i et boligområde i Oslo, hvor de er helt koko på sosiale medier, spesielt på facebook. Sinte og krevende og helt kokkelimonke. Der florerer rykter og beskyldninger. Så kjøper ikke argumentet ditt. Anonymkode: b00bc...e06 3
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #16 Skrevet 11. september 2020 Når vi hadde en elevn på vgs som hadde testet positivt, så fikk alle i helse og oppvekst linje samt de linjene som er utspring fra vg1 helse og oppvekst beskjed om å holde seg hjemme, de andre klassene fikk ingen beskjeder fordi de ikke trengte det. Anonymkode: 74efe...414
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #17 Skrevet 11. september 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når vi hadde en elevn på vgs som hadde testet positivt, så fikk alle i helse og oppvekst linje samt de linjene som er utspring fra vg1 helse og oppvekst beskjed om å holde seg hjemme, de andre klassene fikk ingen beskjeder fordi de ikke trengte det. Anonymkode: 74efe...414 Bryne vgs? Anonymkode: 7ca16...44c
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #18 Skrevet 11. september 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Bryne vgs? Anonymkode: 7ca16...44c Nei Anonymkode: 74efe...414
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #19 Skrevet 11. september 2020 Jeg synes de burde gå ut med fullt navn og klasse når dette skjer. Alle får uansett vite det via ryktebørsen, bedre da at det blir offisielt bekreftet fra skolen. Dessuten kan det oppstå falske rykter om noen som falktisk ikke er smittet. Det burde ikke gjøre noe at skolen går ut med savn. Som helseministeren sier er det ikke skam å bli smittet, men det er viktig med smittevern. Og ved å gå ut med fullt navn kan de som har hatt nærkontakt ta forholdsregler med en gang. Anonymkode: e37c9...bbe
Example Skrevet 11. september 2020 #20 Skrevet 11. september 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes de burde gå ut med fullt navn og klasse når dette skjer. Alle får uansett vite det via ryktebørsen, bedre da at det blir offisielt bekreftet fra skolen. Dessuten kan det oppstå falske rykter om noen som falktisk ikke er smittet. Det burde ikke gjøre noe at skolen går ut med savn. Som helseministeren sier er det ikke skam å bli smittet, men det er viktig med smittevern. Og ved å gå ut med fullt navn kan de som har hatt nærkontakt ta forholdsregler med en gang. Anonymkode: e37c9...bbe Ja, for all del, drit i personvern og taushetsplikten her. Din trang til å vite om sladderet i bygda stemmer eller ikke, trumpfer vedkommendes behov for personvern. "Ja, skolen kan bekrefte at Kari Nordmann har fått klamydia, det kan skolen bekrefte." 10
Anbefalte innlegg