AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #1 Skrevet 10. september 2020 Gutten min (3år)blir mobbet i barnehagen. De løser det ved å sette barnet mitt på småbarnsavdeling når de har lite bemanning, altså på begynnelsen og slutten av dagen. Jeg får så vondt av han. Han har snakket masse om å få begynne på storebarnsavdeling, og det er viktig for han å ikke bli sett på som «småbarn» lenger. Anonymkode: 0235b...edd
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #2 Skrevet 10. september 2020 Det høres ut som en quick fix pga manglende ressurser eller kompetanse til å håndtere de egentlige problemet. Både barnet deres og dere burde blitt tatt med i avgjørelsen, jeg synes ikke det er innafor bare å flytte barn på den måten. Forstår til en viss grad bemanningsproblemet dersom det blir mye å skulle håndtere på færre ansatte, men likevel en ikke-løsning. Er det bare ham som hospiterer hos småbarn, eller går det på omgang med de andre også? Isåfall er det ikke så krise, selvom det også er en form for brannslukking som egentlig ikke tar tak i selve problematikken. Ville tatt det opp både med ped.leder og daglig leder. Lykke til! Hilsen barnehagepedagog Anonymkode: 7caad...6fc 7
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #3 Skrevet 10. september 2020 Hvordan jobber de ellers med mobbeproblematikken? Hvordan arter mobbingen seg? Er det ett bestemt barn som står bak, eller to? Er det ett barn synes jeg jo det blir helt feil å flytte offeret. Da kunne mobberen vært på småbarn mens det var lite folk til stede.... Anonymkode: af1c7...8d1 4
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #4 Skrevet 10. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det høres ut som en quick fix pga manglende ressurser eller kompetanse til å håndtere de egentlige problemet. Både barnet deres og dere burde blitt tatt med i avgjørelsen, jeg synes ikke det er innafor bare å flytte barn på den måten. Forstår til en viss grad bemanningsproblemet dersom det blir mye å skulle håndtere på færre ansatte, men likevel en ikke-løsning. Er det bare ham som hospiterer hos småbarn, eller går det på omgang med de andre også? Isåfall er det ikke så krise, selvom det også er en form for brannslukking som egentlig ikke tar tak i selve problematikken. Ville tatt det opp både med ped.leder og daglig leder. Lykke til! Hilsen barnehagepedagog Anonymkode: 7caad...6fc Er bare han som er på småbarn. Han er forvirret når han kommer om morgenen. Han vil jo inn til storebarnsavdelingen. Jeg tror han opplever det som litt nedgradering å dra tilbake på småbarnsavdeling. ts Anonymkode: 0235b...edd
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #5 Skrevet 10. september 2020 Det hadde jeg tatt opp med styrer. Han blir stigmatisert ved å måtte være utenfor storbarnsavd. Jeg hadde blitt kraftig provosert og forbanna hadde det vært mitt barn Anonymkode: cd532...e96 12
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #6 Skrevet 10. september 2020 Det er ikke greit! De må jo løse det ved å sette inn mer ressurser for å løse problemet, ikke bare vente med å ta tak i det. Ring Fylkesmannen og hør om rettighetene hans, kanskje du kan få noen gode råd av dem. Anonymkode: b2446...df9 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #7 Skrevet 10. september 2020 Og stakkars liten, får helt vondt i hjertet av å lese at en 3-åring skal oppleve mobbing og utrygghet i bhg 😢 Masse lykke til, håper de tar tak i det! Anonymkode: b2446...df9 2
Hockeypulver Skrevet 10. september 2020 #8 Skrevet 10. september 2020 Stakkars lille😢 her høres det ut som det blir valgt en lettvint løsning i stedet for å ta tak i problemet ved roten. Det er ikke de ansatte som styrer bemanningen, så ta dette opp med barnehagestyrer.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #9 Skrevet 10. september 2020 Dette er ikke greit. Det er en kjensgjerning at mobbing begynner i barnehagen, men å på en måte straffe den lille gutten isteden får å ta tak i problemet er ikke greit. Dere foreldre må be om et møte med avdelingsleder og si at denne oppførselen ikke er akseptabel. Det er jo derfor de har ansatte med kompetanse! At de er underbemannet skal ikke gå utover barna. Anonymkode: 30c1f...2a7 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #10 Skrevet 10. september 2020 Høres ikke greit ut, hadde det vært mitt barn, hadde jeg bedt om et møte og forberedt meg ved å skrive viktige punkter på hvorfor det ikke er greit å gjøre det slik. For det første, er det ikke ditt barns feil at han blir mobbet, også er det HAN som blir påvirket? Dårlog bemanning og ressurser er selvsagt en årsak, men ingen god nok unnskyldning til å forsure hverdagen til et så lite barn. Barnehagen skal være et trygt sted å være, og de ansattes jobb er å gjøre det til et hyggelig sted. Men her bare kvitter de seg med problemet. Anonymkode: 0fd43...434 3
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #11 Skrevet 10. september 2020 Om jeg ikke husker feil står det nedfelt i barnehageloven at det skal jobbes forebyggende mot mobbing, skal dobbeltsjekke i morgen, er for trøtt nå. Uansett er jeg ikke enig i tiltaket de har satt i gang, mulig de har manglende ressurser? det skal uansett ikke gå utover barn, så her må de faktisk inn og endre. Anonymkode: 62d80...270
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #12 Skrevet 11. september 2020 Enig med deg , det er ikke greit. Du må ta tak i det med en gang . Møt opp i dag og si i fra. Ikke la barnet gå i småbarn avdelingen Anonymkode: 73ac5...4b3
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #13 Skrevet 11. september 2020 Høres ut som en lettvint løsning som ikke vil endre noe. Typiske løsninger blant ansatte som ikke er fokusert på sin egen rolle som veileder i barnegruppa. Som tenker det er nok å skjerme barnet eller finne på noe hyggelig med barnet og en voksen, når barna i hele barnegruppa egentlig trenger en trygg voksen som går inn i situasjoner med de og veileder. Barna som mobber trenger jo voksenstøtte enda mer enn ditt barn. Jeg ville sett meg om etter en annen barnehage, om de ikke evner å veilede barn på en ordentlig måte. Det er den viktigste jobben de har. Du kan evt ha et møte og høre hva de egentlig holder på med, og hvordan de planlegger å hjelpe barnegruppa med mobbeproblematikken. Men jeg ville ikke gitt de mange sjanser før jeg byttet. Livet er for kort til å surre rundt i dårlige barnehager, når er finnes så mange gode. Anonymkode: e0799...065 4
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #14 Skrevet 11. september 2020 Det burde vært et krav om minimum 3-års høyere utdanning for å kunne jobbe i en barnehage siden de er de viktigste årene i et menneske liv. Lav kompetanse er lik dårlige løsninger som i ditt tilfelle TS. Anonymkode: c037b...5b1 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #15 Skrevet 11. september 2020 De burde heller satt de barna som mobber inn på småbarnsavdelingen i stedet, kanskje de hadde opplevd det såpass flaut at de hadde sluttet å mobbe Anonymkode: 51ac3...599 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #16 Skrevet 11. september 2020 Det er ikke greit i det hele tatt! Det er krenkende ovenfor barnet ditt. Det er kommet nye (og strenge!) regler nå ang mobbing og krenkende atferd i barnehager. (Om det gjelder barn-barn eller voksne som krenker barn) Barnehagen har plikt til å ha handlingsplan mot mobbing, og sette i gang tiltak for ditt barns beste! Her hadde jeg sagt klart i fra at dette ikke er aktuelt: enten får de sette inn flere voksne eller så finner du en barnehage som behandler barna med respekt. Be også om å få se handlingsplanen, og den individuelle planen de skal ha laget for ditt barn. Anonymkode: 055cf...afc 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #17 Skrevet 11. september 2020 Har du mulighet til bytte barnehage? Anonymkode: 7d231...de2
Skiftenøkkel Skrevet 11. september 2020 #18 Skrevet 11. september 2020 Det er ikke et tiltak mot mobbing. Forferdelig at barnehagetantene bifaller mobbingen slik!
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #19 Skrevet 13. september 2020 Så lenge han er den eneste fra storbarn som må på småbarn er det en dårlig løsning. Det fører jo bare til at de andre får mer å erte han får, typ x er en baby, for han må være på småbarn. Da må en bedre løsning være vennegruppe. Barnehagen setter sammen en gruppe barn som passer sammen med ditt barn en viss tid på dagen (i kjernetiden), der de også gjør aktiviteter ditt barn kan hevde seg i. Om barnehagen ikke har ressurser til å hjelpe barnet ditt på en god måte (egentlig ganske uhørt at dette ikke er prioritert), så må de søke om det. Kommunen må vurdere om ressursene i barnehagen er tilstrekkelig til å gi barnet individuelt barnehagetilbud som er i samsvar med barnehageloven og rammeplanen. Utover det er det viktig at barnehagen har mobbing systematisk som tema på en del samlingsstunder og i andre sammenhenger, i tillegg på foreldremøter. De må være ekstra tett på barna, og støtte ditt barn inn i lek og relasjoner. Personalet må jobbe med hele lekemiljøet i barnehagen. Og de må ha samtaler med barna det gjelder når situasjoner oppstår rundt at handlingene ikke er akseptabelt. Lykke til! Håper gutten din får mange gode stunder i barnehagen før skolestart. Anonymkode: d9a63...445
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå