Gå til innhold

Kjøpe leilighet uten inntekt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :) Sparer nå 10 k i mnd til bolig. Jobber 50% og resten aap. Er 26 år. Kan jeg få lån da? Kan det hende at banken kan gi meg lån siden jeg har spart mye i mnd? Kan de gjøre unntak? 

Anonymkode: 6ce09...be3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor mye har du i egenkapital nå?

Anonymkode: 3c24c...9fa

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye har du i egenkapital nå?

Anonymkode: 3c24c...9fa

50K, har akkurat begynt å spare. Tenker å spare i 1-2 år. Vil bare få akkurat med egenkapital da. Tenker å kjøpe for ca 1-1,3 mill. 

Skrevet

Hvis du ikke har inntekt får du ikke kjøpe bolig med mindre du har egenkapital nok til hele boligen. Bankene ser ikke på AAP som en sikker inntekt da man i teorien kan miste inntekten på dagen.. 

Anonymkode: 7e6dc...a39

• Liker 3
Skrevet (endret)
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei :) Sparer nå 10 k i mnd til bolig. Jobber 50% og resten aap. Er 26 år. Kan jeg få lån da? Kan det hende at banken kan gi meg lån siden jeg har spart mye i mnd? Kan de gjøre unntak? 

En vanlig bank ser på inntekten din - trolig vil de ikke engang se på AAP da den ikke er en fast og varig inntekt. Det at du har spart egenkapital hjelper dessverre ikke når det kommer til vurderingen av om du har betjeningsevnen eller ikke.

MEN spar så mye du kan! Etter du har søkt lån i din faste bank - og trolig fått avslag - så søker du boliglån i Husbanken i din kommune! Der vil du ha mye bedre mulighet for å kunne få et boliglån -  jo mindre gjeld og jo mer egenkapital du har, jo bedre er det.

Lån via Husbanken har lavere rente enn en "normal" bank og har også flere muligheter når det gjelder avdragstiden på lånet.

Endret av Jr.Garcon
  • Liker 2
Skrevet
2 timer siden, Jr.Garcon skrev:

En vanlig bank ser på inntekten din - trolig vil de ikke engang se på AAP da den ikke er en fast og varig inntekt. Det at du har spart egenkapital hjelper dessverre ikke når det kommer til vurderingen av om du har betjeningsevnen eller ikke.

MEN spar så mye du kan! Etter du har søkt lån i din faste bank - og trolig fått avslag - så søker du boliglån i Husbanken i din kommune! Der vil du ha mye bedre mulighet for å kunne få et boliglån -  jo mindre gjeld og jo mer egenkapital du har, jo bedre er det.

Lån via Husbanken har lavere rente enn en "normal" bank og har også flere muligheter når det gjelder avdragstiden på lånet.

Kan jeg få et helt boliglån fra husbanken? Nå lærte jeg noe nytt :) 

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husbanken gir boliglån til (sitat fra deres nettside) "varig vanskeligstilte". 

Du har ikke fortalt hva du har i inntekt, hva slags jobb og utdannelse du har, og om dine fremtidsutsikter på jobbmarkedet er varig dårlige. Vil du ha dårlig inntekt uten sjanse til å øke den også i fremtiden? Er du "varig vanskeligstilt"? 

Husbanken gir lån til de med varig lav lønn, f.eks mennesker helt uten utdannelse og dårlige jobber med lav lønn, uføretrygdede og lignende. 

AAP regnes ikke som fast inntekt vanligvis av banker, men jeg vet ikke om Husbanken gjør det. 

• Liker 1
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om 1-2 år så har du vel jobb?

Anonymkode: f5861...41e

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det kan man.

Husbanken er til for å gi lån til personer som ikke får lån i en vanlig bank - litt enkelt sagt. 

Hvis du f.eks. ender opp med 50% uføretrygd og 50% arbeidsinntekt, så vil du fort være midt i målgruppen til Husbanken. 

Så søk der når den dagen kommer 😊

Jeg mener de får påfyll av midler til utlån ved starten av hvert nye år - du kan google det - så det kan være bra om man timer en søknad tidlig på året kontra sent på året. 

• Liker 1
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skriver du i overskriften at du ikke har inntekt, når du i HI skriver at du jobber 50% og mottar AAP? Da har du jo per definisjon inntekt.

Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om 1-2 år så har du vel jobb?

Anonymkode: f5861...41e

Har 100% jobb hvis jeg kan. Men det går ikke i dag.

Skrevet

Det er ikke snakk om du får lån. For det får du så lenge du har en jobb, uansett hvor liten stillingsprosenten er. Spørsmålet er hvor mye kan du låne.

Her er utgangspunktet din faste inntekt (kontrakt). Aap regnes ikke som fast inntekt og tas ikke med i beregningen (dersom du får ufør regnes det med).

Du kan maksimalt låne 5x inntekt. Men de fleste banker låner ikke ut mer enn 3-3.5 ganger inntekt. Men siden du sparer mye og viser at over tid at du er ansvarlig med økonomiene, vil mange banker kunne strekke seg til 5 ganger inntekt i tillegg til at du får bra rente. Derfor er det bra og nyttig at du sparer. Men lånebeløpet avhgenger først og fremst av inntekten din.

Anonymkode: 34045...cd7

Skrevet
17 timer siden, INRI skrev:

Hvorfor skriver du i overskriften at du ikke har inntekt, når du i HI skriver at du jobber 50% og mottar AAP? Da har du jo per definisjon inntekt.

Hun mente helt sikkert å skrive "uten egenkapital", ikke uten inntekt.Sånn tolket jeg det, etter å ha lest HI, i hvert fall.

Skrevet
3 timer siden, Million skrev:

Hun mente helt sikkert å skrive "uten egenkapital", ikke uten inntekt.Sånn tolket jeg det, etter å ha lest HI, i hvert fall.

Det gir mer mening, for hun har jo inntekt, og vil da kunne få lån! 😄 

Skrevet
På 11.9.2020 den 7.46, Million skrev:

Husbanken gir boliglån til (sitat fra deres nettside) "varig vanskeligstilte". 

Du har ikke fortalt hva du har i inntekt, hva slags jobb og utdannelse du har, og om dine fremtidsutsikter på jobbmarkedet er varig dårlige. Vil du ha dårlig inntekt uten sjanse til å øke den også i fremtiden? Er du "varig vanskeligstilt"? 

Husbanken gir lån til de med varig lav lønn, f.eks mennesker helt uten utdannelse og dårlige jobber med lav lønn, uføretrygdede og lignende. 

AAP regnes ikke som fast inntekt vanligvis av banker, men jeg vet ikke om Husbanken gjør det. 

Har lest på husbanken, men ser bare at de gir startlån til egenkapital som er 300 tusen.

Skrevet
På 13.9.2020 den 8.09, AnonymBruker skrev:

Har lest på husbanken, men ser bare at de gir startlån til egenkapital som er 300 tusen.

Jeg har ikke finlest på husbankens sider i det siste, men jeg har da lest her inne at folk som har fått lån der, har fått det uten egenkapital? Mulig andre her husker å ha lest det samme? 

Her står det:

https://www.husbanken.no/person/startlaan/

"

Hva er forskjellen på startlån fra kommunen og lån fra Husbanken?

Startlån fra kommunen gjelder de som ikke får boliglån i vanlig bank og ikke har mulighet til å spare opp egenkapital."

Skrevet
On 9/10/2020 at 7:05 PM, AnonymBruker said:

50K, har akkurat begynt å spare. Tenker å spare i 1-2 år. Vil bare få akkurat med egenkapital da. Tenker å kjøpe for ca 1-1,3 mill. 

Nei, du får ikke lån på AAP. Men hvem vet hvor du er om 2 år, kanskje du er i jobb da og kan få lån.

Anonymkode: 9723a...d5d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...