Gå til innhold

Hvordan skrive en idiotsikker samværsavtale?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er oppi en skilsmisse prosess som er vanskelig fordi barnefar er slu og er dessverre en som kan snu og venne på ting. Han er ekspert på å utnytte alt til sin fordel. Ikke alt har med samværsavtalen å gjøre. Før dere «hatere» kommer på banen, jeg har ingen hensikt å utnytte eksen. Jeg vil bare ikke bli utnyttet selv. 

Dette er det jeg har gjort til nå: 

- Vi valgte å selge huset og dele utbytte. Jeg kjøper meg leilighet for min del av utbytte.

- Vi har barnet 80/20, etter eksens ønske. Felles ferien deles 50/50. Han skal også ha halvparten av påskeferien. Jeg ønsker å fastsette disse datene på forhånd fordi jeg ikke vil at han skal endre planer i siste liten. 
- Jeg skal be nav kreve inn og fastsette barnebidraget. Så slipper jeg den krangelen. 
- Alle dager han skal ha barnet, tidspunkt og sted for overlevering skal stå i avtalen. 
- Jeg kjøper inn det meste av klær og utstyr. Men han må ha klær og utstyr til når han har samvær. Klær skal ikke gå i mellom husstandene. Bare iPaden eller andre ting barnet har fått i gave. Han skal ha samvær annenhver helg. 

Er det noe mer jeg bør ha med? 

Anonymkode: 97371...234

Videoannonse
Annonse
Skrevet

SA%20v3.7.2s.pdf?dl=0

Anonymkode: b3467...b0e

Skrevet

Det går ikke. Han kan forandre planene uansett om det står på papiret eller ikke. 

Angående det med klær, skal det i dette tilfellet, dekkes av deg med mindre han har sakt ja til å kjøpe klær selv. 

Anonymkode: c2eaa...942

• Liker 6
Skrevet

Har dere delt bosted?

Barnebidrag?

Hva gjør dere med konfirmasjon?

Ny skolesekk?

Kontingenter og utgifter fritidsaktiviteter?

Når han påstår at gutten hadde med Nintendo switchen til deg, og nå er den borte, eller ødelagt

Har barnet bankkonto til pengegaver som begge kan disponere uten at begge må godta hvert uttak? At du kan risikere at pengene du har spart plutselig er borte?

Anonymkode: 9037f...a55

Skrevet

Ta med alle faste skoleferier (juleferie, påskeferie, høstferie, vinterferie, sommerferie, hvem skal ha den første av alle disse feriene og så blir det annethvert år fra da) samt 17. mai og andre viktige dager, f.eks. bursdag (kanskje ønsker dere å ha barnet annenhver bursdag selv om det er den andres uke). 

Anonymkode: ac651...228

Skrevet

Hvis dere avtaler henting i skole eller barnehage, når skal det hentes på fridager, morgen eller ettermiddag?  Avtal fast deling av sommerferien. Første halvdel ett år, andre halvdel neste.

Og husk at avtalen i praksis ikke binder ham, bare deg. Han kan når som helst droppe å hente barnet uten at det får konsekvenser for ham.

Anonymkode: 484a0...245

• Liker 1
Skrevet

Bufdir har en fin samværsmal. Ang klær så skal den som mottar bidrag stå for den utgiften og sende med klær og utstyr på samvær med mindre den andre parten sier ja til å kjøpe inn slikt selv. 
Men selv med en samværsavtale så kan han avlyse samvær.

Anonymkode: 9a5db...fa8

• Liker 1
Skrevet

Hvis du skal «sikre» deg alt du har krav på ved å ha innkrevning via nav - så må du da ta kostnadene dine også: dvs at du kjøper ALT av utstyr og klær .. helt urimelig at far skal betale to ganger..

Anonymkode: cf0ab...065

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du skal «sikre» deg alt du har krav på ved å ha innkrevning via nav - så må du da ta kostnadene dine også: dvs at du kjøper ALT av utstyr og klær .. helt urimelig at far skal betale to ganger..

Far skal bare betale for tøy når barnet er hos han. Han trenger i praksis å kjøpe inn to pysjer og ett hverdagsantrekk. Han skal ha barnet annenhver helg. Jeg skal selvsagt stå for alt av tøy ellers. Kan eventuelt bare kjøpe inn to pysjer, to bukser og to gensere som far kan ha hos seg fast.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Bufdir har en fin samværsmal. Ang klær så skal den som mottar bidrag stå for den utgiften og sende med klær og utstyr på samvær med mindre den andre parten sier ja til å kjøpe inn slikt selv. 
Men selv med en samværsavtale så kan han avlyse samvær.

Anonymkode: 9a5db...fa8

Hvis han avlyser samvær er det helt greit, da har jeg hvert fall bevis på at det er avlyst. Kan fint ha barnet 100% hvis han ikke ønsker samvær 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis dere avtaler henting i skole eller barnehage, når skal det hentes på fridager, morgen eller ettermiddag?  Avtal fast deling av sommerferien. Første halvdel ett år, andre halvdel neste.

Og husk at avtalen i praksis ikke binder ham, bare deg. Han kan når som helst droppe å hente barnet uten at det får konsekvenser for ham.

Anonymkode: 484a0...245

Som sagt jeg kan godt ha barnet 100% hvis det skulle ære gave ønske. Dropper han samvær er det greit også. Men poenget er at da har jeg hvert fall håndfast bevis på at dropper samvær. Dermed kan jeg bevise det ovenfor nav. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ta med alle faste skoleferier (juleferie, påskeferie, høstferie, vinterferie, sommerferie, hvem skal ha den første av alle disse feriene og så blir det annethvert år fra da) samt 17. mai og andre viktige dager, f.eks. bursdag (kanskje ønsker dere å ha barnet annenhver bursdag selv om det er den andres uke). 

Anonymkode: ac651...228

Barnet er såpass lite ennå at skoleferier ikke er aktuelle. Vi har fordelt fellesferien og påsken. Jul og nyttår blir hos meg, etter barnefars eget ønske  

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Far skal bare betale for tøy når barnet er hos han. Han trenger i praksis å kjøpe inn to pysjer og ett hverdagsantrekk. Han skal ha barnet annenhver helg. Jeg skal selvsagt stå for alt av tøy ellers. Kan eventuelt bare kjøpe inn to pysjer, to bukser og to gensere som far kan ha hos seg fast.

Så barnet ditt skal bare sitte inne på fars dager- selv om far har betalt bidrag og dermed vært med å betale for jakke, parkdress, støvler, joggesko,regntøy osv?? Skjerp deg og vær såpass voksen at du greier et bedre samarbeid enn du nå tenker å legge opp til ...

• Liker 1
Skrevet

Du høres ikke ut til å være helt enkel å samarbeide med og høres verre ut enn faren...det triste her er at det er barnet det kommer til å gå utover..

mitt tips: se på far som en kollega og samarbeidet som en jobb du har frem til barnet er 18/19.

vær raus- det lønner seg i lengden. 

Skrevet

Klær skal du stå for

Anonymkode: 8716f...cda

• Liker 1
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er oppi en skilsmisse prosess som er vanskelig fordi barnefar er slu og er dessverre en som kan snu og venne på ting. Han er ekspert på å utnytte alt til sin fordel. Ikke alt har med samværsavtalen å gjøre. Før dere «hatere» kommer på banen, jeg har ingen hensikt å utnytte eksen. Jeg vil bare ikke bli utnyttet selv. 

Dette er det jeg har gjort til nå: 

- Vi valgte å selge huset og dele utbytte. Jeg kjøper meg leilighet for min del av utbytte.

- Vi har barnet 80/20, etter eksens ønske. Felles ferien deles 50/50. Han skal også ha halvparten av påskeferien. Jeg ønsker å fastsette disse datene på forhånd fordi jeg ikke vil at han skal endre planer i siste liten. 

Påskeferien: annethvert år har du palmehelgen + fram til onsdag, så har far fra onsdag til og med 2. påskedag. Neste år bytter dere. Tidspunkt for henting onsdagen f.eks. kl 14 (eller noe annet som passer dere)Sommerferien, du skriver "fellesferie" - mener du da at dere skal dele på de 3 uken som tradisjonelt regnes som dette? Det blir 1,5 uke på hver..... Tror heller jeg ville avtalt at dere begge skal ha 2-3 uker sammenhengende med barnet (evt. at fram til barnet er X år skal det deles i 2+1 uke, slik at fraværet fra foreldre ikke blir uendelig langt, og deretter blir det 3 uker i strekk). Det kan avtales at annethvert år velger du uker først (feks innen 1. april/1.mai) og de andre årene velger far først. Da må den andre godta å legge sin ferie med barnet utenom dette. Alternativt kan dere dele sommeren slik at ene året har du tidlig ferie og far sen og neste år er det omvendt. 

Dersom barnet er lite og det ikke er aktuelt med høst/vinterferie anbefaler jeg likevel at dette vurderes nå, slik at når det blir aktuelt så har dere en plan for det. Feks at dere deler etter skoleår, altså du tar høstferien, så tar far vinterferien og så er det omvendt neste år. 

- Jeg skal be nav kreve inn og fastsette barnebidraget. Så slipper jeg den krangelen. Lurt - det sparer du mye frustrasjon på

- Alle dager han skal ha barnet, tidspunkt og sted for overlevering skal stå i avtalen. Helgesamvær - far henter i bhg fredag ettermiddag og leverer mandag morgen. Kan også funke videre når barnet begynner på skole. Alternativt at barnet kommer hjem søndag kveld, feks kl. 1800 (avhengig av hvordan dere definerer helgen).  

- Jeg kjøper inn det meste av klær og utstyr. Men han må ha klær og utstyr til når han har samvær. Klær skal ikke gå i mellom husstandene. Bare iPaden eller andre ting barnet har fått i gave. Han skal ha samvær annenhver helg. 

Er det noe mer jeg bør ha med? 

Det er fint at du ønsker ting regulert, men en samværsavtale er bare verdt noe så lenge begge parter er villige til å følge den. Min erfaring er at det er lurt å være detaljert hva gjelder tidspunkter for henting, hvem skal gjøre det hvor, når skal ferie være avklart. Det med klær er mindre viktig, barnet må jo uansett også ha yttertøy etc på samvær, og det må sendes med (og forhåpentligvis tilbake). Blir det et problem, så får du uansett ikke løst det via samværsavtalen. 

Alt annet (typ - få lov å ringe, barnet skal ikek møte nye partnere etc etc etc) bør egentlig ikke stå. Fordi avtalen kan brytes uten noen konsekvenser, dermed skaper slike klausuler bare frustrasjon. Om du eller far vil trekke inn kreti og pleti av nye kjærester, så er det dumt for barnet, men det finnes ingen sanksjoner mot det, selv om det skulle stå i samværsavtalen. 

En ting du ikke har med - hva hvis barnet blir sykt? Skal samværet da utsettes/droppes om det skjer hos deg? Eller skal barnet på samvær uansett helsetilstand? Og hva med hvis barnet blir sykt på samvær? Skal det hjem umiddelbart, bli lenger hos far? Dette bør dere tenke gjennom, fordi det garantert blir en problemstilling. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...