Gå til innhold

7 åring alene hjemme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun er 7 år, helt normalt selvstendig og utviklet. Blir jeg halshugd dersom hun er alene hjemme en times tid nå og da (eksempelvis etter SFO eller hvis jeg ikke rekker alltid)? Hun klarer å lage mat og er veldig fornuftig. Vi har god kontakt med nærmeste naboer. Bor på landet. Hun sykler til og fra skole og venner. Hun har telefon å ringe med hvis det er noe.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Altså, hun lager enkel mat. Ikke noe som krever ovn osv.

Skrevet
2 minutter siden, CaramelDevil skrev:

Hun er 7 år, helt normalt selvstendig og utviklet. Blir jeg halshugd dersom hun er alene hjemme en times tid nå og da (eksempelvis etter SFO eller hvis jeg ikke rekker alltid)? Hun klarer å lage mat og er veldig fornuftig. Vi har god kontakt med nærmeste naboer. Bor på landet. Hun sykler til og fra skole og venner. Hun har telefon å ringe med hvis det er noe.

Selvfølgelig! Er virkelig samfunnet blitt slik at en normal 7åring ikke kan være hjemme alene en time uten at mor og far blir uglesett?

Anonymkode: 0231c...f7e

• Liker 9
Skrevet

Syns ikke det.

Anonymkode: 24cf6...6be

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig! Er virkelig samfunnet blitt slik at en normal 7åring ikke kan være hjemme alene en time uten at mor og far blir uglesett?

Anonymkode: 0231c...f7e

Ja,jeg føler det. Jeg var en såkalt "nøkkelunge" som 7 åring. Hadde nøkkel rundt halsen og låste meg inn hjemme etter skolen. Jeg overlevde😄

• Liker 3
Skrevet

Mitt barn var gjerne alene hjemme etter skolen som 7 åring. Elsket det. 🙂

Anonymkode: 332de...a9d

• Liker 4
Skrevet

Jeg ville nesten reagert mer hvis hun IKKE var alene hjemme en time her og der.... I mine øyne er det helt normalt (og sunt!). Når det gjelder friske, oppegående, "normale" unger altså.

Kjør på hvis hun er komfortabel med det selv! Her begynte vi med å gå i butikken uten at ungen var med høsten i 1.klasse, da var hun nesten 6 (født sent på året).

• Liker 7
Skrevet

Minste hos oss begynte å være alene med storesøster på nesten 9 rett før han ble 6 år. Har vært snakk om noen ganger på 30-60 minutter. Storesøster har telefon, og jeg har ikke vært langt unna.

Anonymkode: c8bff...7b2

• Liker 1
Skrevet

Min 6,5 åring (2.klassing) er rett som det er alene hjemme. Opp til en times tid. Da storkoser han seg og sitter for det meste på ipad. Han er en rolig og ansvarsfull fyr, og han ringer hvis det er noe. Går så fint atte!

Har inntrykk av at mange i klassen hans gjør det samme. Så lenge barnet selv er komfortabel med det, så er det ikke noe problem 🙂

Anonymkode: 6ddb9...1bf

• Liker 2
Skrevet

Vår var alene opptil 2,5 timer på det meste enkelte dager i uka, allerede i slutten av første klasse. Da hadde jeg ferdiglaget mat i kjøleskapet, men nå er han 9 og kan lage mye selv. Han elsket det. Kommer jo selvsagt litt an på barnet, vår neste tror jeg blir senere, han er mindre selvstendig. Hadde og har telefonklokke, så vi fikk alltid tak i han og omvendt. 

Anonymkode: e0ef3...875

• Liker 2
Skrevet

Bare sørg for at hun vet hva hun skal gjøre hvis det begynner å brenne eller lignende krisesituasjoner og øv på det.

Anonymkode: 8cacf...905

• Liker 2
Skrevet

Min gutt som går i andre klasse har ikke sfo i år og er hjemme alene 1-2 timer hver ukedag. Han har fått telefon så han kan ringe når han er kommet hjem og hvis det skulle være noe. 

Anonymkode: eab56...ca0

• Liker 1
Skrevet

Min førsteklassing er lett hjemme ca en time, halvannen innimellom. Ringer oss hvis det er noe, ser ikke problemet med det. Kommer mye an på ungen da, og du ts kjenner henne best for å vurdere om det er ok eller ikke.

Anonymkode: 01893...9b5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...