Gå til innhold

Sykemelding i ferien pga korona. Ok ta ut ny ferie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en diskusjon på jobb. En kollega var syk og fikk sykemelding pga. karantene da hun var syk (var ikke korona). Hun hadde ferie så derfor hun fikk sykemelding så hun kan ta igjen tapt ferie. Noen kollegaer synes ikke dette er riktig, for da må hun ta ut ferie i høst en gang og det kan påvirke oss andre. Men vi er også flere som synes hun har rett på å ta ut ferien igjen. Hun hadde jo planer i ferien og måtte jo sitte hjemme isolert uten å kunne gjøre noen verdens ting. Vet jo man egentlig har rett på ny ferie dersom man får sykemelding. Men hva tenker dere?

Anonymkode: 6a944...5d4

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest theTitanic
Skrevet

I følge loven så har hun rett på ny ferie.

Skrevet

Blir man sykemeldt i ferien har man krav på ny ferie. Det er ikke en hva dere syns sak, det er lovverket :)

Syns også det er helt riktig at det skal være sånn. Man kan ikke noe for at man blir syk, verken om det er i hverdagen eller i ferien. Man har ikke ferie når man er syk, man er syk.

Hilsen kronisk syk som svært gjerne skulle hatt 2 uker fri fra sykdom til å nyte livet og som ikke kan velge sånt 😅

Anonymkode: daf53...dc8

• Liker 14
Skrevet

Selvfølgelig har hun rett på ferie. Er man syk i ferien skal man få de feriedagene senere. Kollegaer har ikke noe å gjøre med hennes ferie. Sjefen bestemmer og vedkommende har krav på ferie.. så enkelt er det

Anonymkode: 5e3cf...74e

• Liker 7
Skrevet

"Sykdom i ferien

For å ha rett til ny ferie er det en forutsetning at du har vært helt, altså 100 prosent sykemeldt. Hvis du blir sykmeldt i ferien kan du kreve feriedagene utsatt allerede fra og med første dag du ble syk, inkludert lørdag."

Kilde: https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/ferie/

• Liker 1
Skrevet

"Du kan kreve å få nye feriedager fra første sykedag, og du har rett til å få like mange nye feriedager som du har vært syk. Et slikt krav må du dokumentere med legeerklæring. Kravet må gis til arbeidsgiver så raskt som mulig og «uten ugrunnet opphold» etter at arbeidet gjenopptas. Merk at egenmelding ikke gir rett til nye feriedager."

Spørs litt hvor lenge i etterkant kollegaen kom med krav om ny ferie.

https://www.arbeidstilsynet.no/nyheter/syk-i-ferien/

Anonymkode: 83c1b...b4d

Skrevet

Forbanna baksnakkere som diskuterer om hun har rett på det eller ikke fordi det går utover dere. 

Hun var krav på det siden hun ble sykemeldt i sin ferie. St dere i det hele tatt vet dette er jo tillitsverdig, så slutt å kakle! 

Anonymkode: ce839...bdf

• Liker 12
Skrevet

Det er da vell ikke en diskusjon dere har rett i å ha? Det står velli loven at om en er sykmeldt, så har en rett på ny ferie, samma om den påvirker dere andre eller ikke. Alle har rett på 5 uker ferie. Og er en sykmeldt, så får en de igjen. Hadde vært noe annet om hun i ferien dro utenlands, ble satt i karantene pga det, også forlangt ferie på nytt. Da skjønner jeg dere ville sagt deres. Men ikke om hun faktisk var syk, og ble sykmeldt. Helt vanlig.

Anonymkode: 161a1...8c8

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er da vell ikke en diskusjon dere har rett i å ha? Det står velli loven at om en er sykmeldt, så har en rett på ny ferie, samma om den påvirker dere andre eller ikke. Alle har rett på 5 uker ferie. Og er en sykmeldt, så får en de igjen. Hadde vært noe annet om hun i ferien dro utenlands, ble satt i karantene pga det, også forlangt ferie på nytt. Da skjønner jeg dere ville sagt deres. Men ikke om hun faktisk var syk, og ble sykmeldt. Helt vanlig.

Anonymkode: 161a1...8c8

Man kan ikke komme måneder i etterkant og kreve ny ferie. Se referanse lenger opp i tråden.

Anonymkode: 83c1b...b4d

Skrevet

Ifølge loven har hun rett på ny ferie. Jeg var selv syk i ferien i år, men valgte å ikke be om sykemelding. Akkurat i år føler jeg det er såpass ekstraordinært. De fleste satt jo bare hjemme i ferien, så jeg gikk ærlig talt ikke glipp av noe mer enn kollegene mine gjorde. Akkurat i år syntes jeg det er mest solidarisk å la være å ta igjen ferie på den måten. 

• Liker 1
Skrevet

Man må selvfølgelig kommunisere med hverandre og gi beskjed til leder om at man ønsker å ta igjen denne "tapte" ferien ved en senere anledning, men det skal i utgangspunktet ikke være noe problem. 

Ble selv kjempesyk under sommerferien i fjor (blir som regel alltid syk når jeg har fri, aldri borte fra jobb ellers), og fikk to uker sykemelding. Disse to ukene fikk jeg "tilbake" ved en senere anledning. 

• Liker 1
Skrevet

Ja, hva vil dere frem til? Eneste av informasjon er at hun ble syke eldre i ferien, satt hjemme i isolasjon, må ha ny ferie som skal tas i høst. 

Ingen verdens plass står det at hun har krevd dette i ettertid? Kanskje er det leder som har sagt at den da må tas i høst? Klarer dere ikke å tenke lengre? 

Anonymkode: ce839...bdf

• Liker 2
Gjest Kirsebæra
Skrevet

Hvorfor mener dere at personen har kommet "flere mnd" etterpå å krevd ferie?

Hvor får dere denne informasjonen fra? 

Noen kollegaer synes ikke dette er riktig, for da må hun ta ut ferie i høst en gang og det kan påvirke oss andre. Men vi er også flere som synes hun har rett på å ta ut ferien igjen. Hun hadde jo planer i ferien og måtte jo sitte hjemme isolert uten å kunne gjøre noen verdens ting

Hvor står det at hun har kommet med kravet om ferie flere mnd senere? Hun ble sykemeldt, fikk sannsynligvis beskjed av leder at ny ferie må da tas til høsten. 

Skrevet

Hun har full rett til det

Anonymkode: 524cb...957

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har en diskusjon på jobb. En kollega var syk og fikk sykemelding pga. karantene da hun var syk (var ikke korona). Hun hadde ferie så derfor hun fikk sykemelding så hun kan ta igjen tapt ferie. Noen kollegaer synes ikke dette er riktig, for da må hun ta ut ferie i høst en gang og det kan påvirke oss andre. Men vi er også flere som synes hun har rett på å ta ut ferien igjen. Hun hadde jo planer i ferien og måtte jo sitte hjemme isolert uten å kunne gjøre noen verdens ting. Vet jo man egentlig har rett på ny ferie dersom man får sykemelding. Men hva tenker dere?

Anonymkode: 6a944...5d4

Først og fremst tenker jeg at dere ikke har noe med dette å gjøre. Hvorfor skal dere ha en mening om dette? Hun har i tillegg lovpålagt krav på å ta ut ferie. Har ingenting å si om hun var i karantene eller ikke, så lenge hun var sykemeldt i ferien og arbeidsufør.

Anonymkode: 8ee9c...f50

• Liker 1
Skrevet

Dere burde slutte å baksnakke kollega på den måten, det hun gjør er helt ok og etter loven :)

Anonymkode: 55c78...2a7

• Liker 3
Skrevet

Ja, det er helt ok. 

Anonymkode: 93f4f...6c4

• Opprett ny...