Gå til innhold

Kan han kreve at jeg ikke skal innlede forhold med straffedømte? På samværsavtalen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Kan eksmannen min kreve at jeg (barna i hovedsak) ikke skal innvolveres med straffedømte? Kan dette være en del av avtalen? 

Anonymkode: 8171e...082

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Samværsavtalen skal jo inneholde det dere blir enige om, så dersom du nekter kan han ikke det nei. Og hva søren er straffedømt? En hver bot/forseelse, soning, hva da? To gram hasj for tjue år siden, et vikepliktsbrudd som førte til en ulykke? Og siden dere heller ikke har mulighet til å kreve vandelsattest fra nye partnere har dere heller ingen mulighet til å følge opp dette, når det vil basere seg på tilfeldig informasjon, og det blir dermed også bare et symbolsk punkt, som kan medføre mye konflikt. Dette kan du si nei til. 

Anonymkode: a27e6...43a

• Liker 9
Skrevet

Altså.. Hvorfor ønsker han at det skal stå i avtalen?

HAR du kontakt med kriminelle? 

Jeg mistenker det ligger noe bak her som du ikke forteller 

Anonymkode: 1eb63...c0f

• Liker 23
Skrevet

«Straffedømt» er jo så mangt.

Å begge skal være enige i hva som står i samværsavtalen, han kan ikke bare sette inn ting i avtalen uten at du er enig. 

Anonymkode: 2672c...e92

• Liker 1
Skrevet

Syns det kommer ann på grunnen til at han har sittet inne og hvor lenge det var siden. Var det feks bøter, eller litt vold i fylla (som aldri gjentok seg for 20 år siden så syns jeg ikke det er noen grunn til å nekte. Er han derimot voldelig enda/det er en gjentagende atferd, har hatt seksuell omgang med barn eller voldtatt noen, eller drept noen så synes jeg barnets far har god grunn til å kreve at du ikke innleder noen forhold med en straffedømt. Og om du hadde gjort det all like vel så hadde det vært grunnlag for at omsorgsrett helt kunne bli flyttet til far. 

• Liker 5
Skrevet

Han sikter til voldsdømte og slike ting. Ja - jeg har datet litt med en som er tidligere straffedømt. Men han har sonet sitt og er ferdig med det for lenge siden. Men eksen er skeptisk å ha han rundt ungene, siden han ikke kjenner han slik jeg gjør. Føler det blir litt feil, men jeg har også lyst å få på avtalen at han ikke skal innvolvere barna med damer under 25. Noe han er på god gang til. Så tenkte å si ja til dette for at han sier ja til mitt krav 

Skrevet

Jeg kan jo forstå hans side da. Men en liten dom fra personen var f.eks 18år (bestittelse av narkotika til eget bruk, en voldsepisode på byen, nasking) når personen f.eks nå er 45år og har et normalt liv, jobb osv, blir for dumt å skulle legge seg opp i. Fortid er fortid. Og mange har gjort noe dumt som ung. 

Men f.eks staffedømt pga smugling for 5år siden, voldsepisoder for kort tid siden, misbruk/overgrep osv er jo selvsagt uhørt. 

Men igjen litt rart å la stå i en avtale, for begge foreldre vil vel ikke involvere seg med slike folk? Om en av foreldrene så møter en slik person så er vel heller barnevernet rette veien å gå om man er bekymret for barna. 

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han sikter til voldsdømte og slike ting. Ja - jeg har datet litt med en som er tidligere straffedømt. Men han har sonet sitt og er ferdig med det for lenge siden. Men eksen er skeptisk å ha han rundt ungene, siden han ikke kjenner han slik jeg gjør. Føler det blir litt feil, men jeg har også lyst å få på avtalen at han ikke skal innvolvere barna med damer under 25. Noe han er på god gang til. Så tenkte å si ja til dette for at han sier ja til mitt krav 

Hvor gamle er dere? Har litt å si her altså. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt forskjell på tidligere voldsdømt person og en person under 25? 

om det er tilfeldige ligg så ville det vel vært bedre å ha inn i avtalen at dere skal vente type 6 mnd før dere introduseres ny dame/type enn å sette aldersgrense? 

• Liker 4
Gjest Dævendøtte
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde også vært bekymret for at tidligere voldsdømte hadde hatt kontakt med barna mine. Men det kommer selvsagt an på dommen og årsaken til volden. 

Men jeg hadde også satt min lit til at den andre forelderen har såpass vett i skallen at de ikke hadde utsatt barna eller seg selv for personer som er voldelige. 

Og damer under 25 år kan være supre kjærester og bonusmødre for barn, så det er bare teit å sette opp det som motargument. 

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Kan eksmannen min kreve at jeg (barna i hovedsak) ikke skal innvolveres med straffedømte? Kan dette være en del av avtalen? 

Samværsavtale er en retningslinje og har ingen juridisk kraft. Man kan verken fremtvinge samvær i henhold til avtalen eller andre krav. Det vil si at du verken mister omsorgen eller får bot av å bryte samværsavtale. En annen ting er jo hvordan man er straffedømt. Hvis man har en promilledom fra man var 19, er det ingen problem å la barna omgås dette mennesket. Har man sittet i 10 år for å ha drept noen forsettlig, er det noe annet. 

Anonymkode: 0af78...25f

• Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At han er skeptisk til voldsdømt er forståelig. Men igjen er det nyanser. Vold en gang, eller flere ganger. Vold mot hvem og hva var situasjonen. Mye spiller inn, men han kan ikke nekte deg å møte noen. Han kan kontakte BV om det er grunn til bekymring. 

Men det tyder ikke på at du bryr deg så mye om denne nye fyren, iom at du vil kutte kontakten om eksen din går med på ditt krav. Et krav jeg syns er helt merkelig forøvrig. Du kan da ikke sette aldersgrense på eksene partner?! 

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det relativt stor forskjell på å være 25 år og tidligere straffedømt. Du synes tydeligvis det er helt greit at en tidligere voldsdømt person omgås dine barn men du synes ikke at et annet voksent menneske kan gjør det samme fordi vedkommende er under 25? Hans uro er fullstendig legitim, din virker mer smålig enn noe annet.  

• Liker 9
Skrevet

Det høres jo veldig spesielt ut hvis dette er noe han føler han må kreve? Da ville jeg tenkt nøye gjennom hva slags relasjoner jeg har hvis dette hadde kommet som et krav. For jeg regner ikke med at en kommer med et slikt krav på grunn av "bagateller" men det vet jo du best.

Må si jeg synes dere har litt "rare" krav begge to, han kan ikke forlange noenting, det kan heller ikke du. Men selv ville jeg nå heller hatt en eks som rotet seg borti en 23 åring enn en som var voldsdømt med tanke på barna.

• Liker 3
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stakkars barn. På tide at dere foreldre blir voksne og oppfører dere som de foreldrene som barna trenger. 

Anonymkode: 360cf...b68

• Liker 12
Skrevet

Beklager, men dette høres helt tullete ut, altså. Det virker som om dere begge to prøver å ødelegge den andres nye forhold...?

En 25-åring kan selvsagt være en super bonusmor, det kommer helt an på personen. En tidligere voldsdømt kan også være en strålende bonusfar, så sant han ikke har vært voldelig siden og det er et fullstendig tilbakelagt kapittel.

Sånn som dere (muligens) holder på kan jeg ikke skjønne annet enn at barna lider under det, for er det noe som skader barna, så er det at far og mor er fiendtlige mot hverandre etter skilsmissen.

• Liker 3
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samværsavtale er en retningslinje og har ingen juridisk kraft. Man kan verken fremtvinge samvær i henhold til avtalen eller andre krav. Det vil si at du verken mister omsorgen eller får bot av å bryte samværsavtale. En annen ting er jo hvordan man er straffedømt. Hvis man har en promilledom fra man var 19, er det ingen problem å la barna omgås dette mennesket. Har man sittet i 10 år for å ha drept noen forsettlig, er det noe annet. 

Anonymkode: 0af78...25f

Dette. Min prøvde å tvinge på meg en like urimelig greie. Advokaten sa jeg kunne signere trygt, for skulle vi endre omsorg eller samvær måtte vi uansett bli enige eller gå til retten, og retten ser på barnets beste, ikke på hva som står i avtalen.

Anonymkode: 4315f...43b

Skrevet

Dere er barnslige begge to. Slutt å ødelegge for hverandre å heller fokuser på barna. 

Anonymkode: 2672c...e92

• Liker 2
Skrevet

Så eksen din er skeptisk til at tidligere straffedømte skal omgås barna deres, og du tenker det blir det samme som å nekte damer under 25 å omgås barna? Skjønner du selv hvor fjern den sammenlikningen er? Ellers prøver han nok bare å beskytte barna sine, kanskje han mener du ikke har god nok dømmekraft til å avgjøre dette selv, eller kanskje han bare vil være kjip mot deg. 

Det er veldig lite eksen din kan gjøre her, sånn egentlig, men jeg ville ikke latt en tidligere voldsdømt person omgås mine barn heller, så jeg skjønner ham godt. Nå tar jeg for gitt at det ikke er snakk om en person som klappet til en annen i fylla når han var ung, men mer alvorlig vold, eventuelt noe som har skjedd flere ganger, ellers skjønner jeg ikke hvordan eksen din har fått vite om det. 

Anonymkode: ab22e...c53

• Liker 1
Gjest Vinglepetra
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg står ved din eksmanns side her. Enhver forelder med litt vett og forstand, ville ikke ønsket at barna henger med tidligere voldsdømte. Ganske sikker på at han vil få støtte av både barnevern og norsk rettsvesen på denne beslutningen her (hvis det går så langt). 

Hvorfor i alle dager vil du kreve at han ikke blir sammen med noen under 25? Hva er «farlig» ved folk under 25? Ærlig talt, tuller du nå?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...