AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #1 Del Skrevet 10. september 2020 Hvilken diett har funket best for deg og hvorfor? Jeg har selv prøvd lavkalori og fasting. Vurderer lavkalori men er veldig glad i bakst og godteri. Anonymkode: 57dc5...d79 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #2 Del Skrevet 10. september 2020 Sunn fornuft Anonymkode: 6bcb8...3d7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ariam Skrevet 10. september 2020 #3 Del Skrevet 10. september 2020 Keto-diett, gått ned 8,4 kg på 7 uker 👍 ikke sugen på søtt, og spiser mye god mat 😊 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
S4050-R40B Skrevet 10. september 2020 #4 Del Skrevet 10. september 2020 Fasting og lavkarbo. Eneste som gjør at jeg slipper å bruke medisin pga diabetes type2. Og for meg er det en livsstil, ikke en diett🙂 vekttap og generell bedre helse er en fantastisk bonus, men ikke hovedmålet. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #5 Del Skrevet 10. september 2020 Alle dietter virker, om du gjør det riktig og holder ut. Også etter du er ferdig selvfølgelig. Jeg foretrekker lavkarbo, men det er fordi jeg liker maten og det ikke føles ut som et stort offer. I tillegg er det godt for kroppen min. Anonymkode: 6a74d...c85 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #6 Del Skrevet 10. september 2020 Ingen. Spiser når jeg vil spise og hva jeg vil spise, men jeg prøver å se forbedringspotensiale. F.eks litt mer grønnsaker på tallerkenen og litt mindre porsjoner av alt annet, Anonymkode: 0f862...43f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
addict Skrevet 10. september 2020 #7 Del Skrevet 10. september 2020 Lavkalori 😊 -30 kilo. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #8 Del Skrevet 10. september 2020 Moderat lavkarbo. Har egentlig gått ned det jeg trengte å gå ned, så bare vedlikeholder nå, går opp igjen om jeg skeier ut for mye. Fungerer veldig greit for meg. Tåler ikke vanlig brødmat/bakst, så må uansett spise alternativer til det. Og ellers holder jeg meg unna sukker. Har forsøkt lavkalori tidligere, men var konstant sulten og småspiste derfor altfor mye. På lavkarbo er jeg ikke sulten om jeg spiser riktig til måltidene og da fyser jeg ikke på noe mellom måltidene heller. Anonymkode: da88c...051 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lemuren Skrevet 10. september 2020 #9 Del Skrevet 10. september 2020 Teller kalorier, men sulter meg ikke. Kuttet ut alle drikke-kalorier, snacks godteri og kaker (med mindre jeg får det servert på besøk, men spiser da kanskje 1/3 av tidligere), kuttet ned på karbo, men ligger ikke på lavkarbo nivå. Økt mengde grønnsaker, tar en frukt istedet for sjokolade for å ikke gå på søtsug smell. Spiser ellers "vanlige" middager, bare endrer på inndeling og mengde. Gått ned 4,5 kg på 3 uker. Ligger stort sett 500 kalorier minus pr dag så regner med vekta vil gå veldig sakte ned, men dette er måten jeg langvarig kan endre livsstil. Er ikke ellers fan av krevende dietter, da det vil bli problematisk for meg i lengden, men står det helt stille etter lang stund må jeg tenke meg om, og endre metode. Jeg håper, og jobber for, å gå ned 25 kilo til ca iløpet av 12-18 mnd. Desember går jeg ut fra blir hard, så da skal jeg være fornøyd om jeg bare holder vekta fra 1 des. Til 1 jan. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #10 Del Skrevet 10. september 2020 Lavkarbo, som en livsstil. Helt perfekt å kunne gå ekstra ned i vekt med noen få justeringer (mindre kalorier og karbohydrater) ved behov. Anonymkode: e7fb6...38a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #11 Del Skrevet 10. september 2020 Ingen diett. Jeg spiser litt mindre porsjoner, men det er porsjonene jeg spiste før når jeg var slankere. Forsyner meg ikke to ganger av middag, spiser heller et kveldsmåltid. Anonymkode: 2ea9b...a45 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pæretre Skrevet 10. september 2020 #12 Del Skrevet 10. september 2020 Endret på dette i kostholdet: - Lagt til mer grønnsaker, egg, rugsprø/frøknekkebrød og vann m/sitron og litt nøtter/mørk sjokolade og grønn te. - Fjernet brødskiver, søt/fin gjærbakst, juice, brus, godteri etc. - Redusert måltidsstørrelser. Veier ingen mat og teller ikke kalorier. Så ikke noen diett da, selv om det sikkert har innslag fra flere dietter. Trives godt med kostholdet, så vil gjerne spise slik resten av livet. Med justering når jeg har nådd vektmål, så jeg ikke går mer ned. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #13 Del Skrevet 10. september 2020 Først: Slutt å kalle det diett, tenk på det som livsstilsendring. For de aller fleste (som ikke har spesielle sykdommer som gjør det vanskeligere), så er det kaloriunderskudd som fører til vektnedgang. Denne kan oppnås med fasting, lavkarbo, paleo eller whatever, man bare sørger for metoder som skaper underskudd. Selv faster jeg 16:8 fordi jeg har mageproblemer, men klarte likevel å holde meg i vedlikeholdsvekt, så det å faste er ikke ensbetydende med at du går ned så lenge ikke totalinntaket av kalorier går ned. Jeg driver periodevis med IIFYM (if it fits your macros), som er å telle makroer (fett, karbohydrater og proteiner som til sammen utgjør totalt kaloriinntak), veie all mat og sånn endre kroppskomposisjon. Da velger man mest næringsrik og kalorifattig mat, men har også plass til kaloritett og mindre næringsrik mat i regnskapet. Man må bare planlegge. Jeg gjør dette for endring av kroppskomposisjon, da, ikke vektnedgang i seg selv, men mange bruker det som det. Dette er ikke noe man skal gjøre lenge, da blir man litt rar i hodet (i alle fall ble jeg det sist), men det gir en bevissthet rundt kosthold og næringsinnhold i mat, man ser hva som inneholder veldig mye kalorier for lite metthet og motsatt. Men ikke tenk på hva du må kutte ut - eller at det er en diett, tenk på hva du får glede av å spise og legge til! Anonymkode: da97e...f5a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #14 Del Skrevet 10. september 2020 Spise litt mindre til hvert måltid. Ikke spise utenom måltidene. Sette strek over alt som heter spisedager. Har fungert i 10 år nå, siden jeg tok grep. Anonymkode: 7dd2b...8bb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mæn40 Skrevet 10. september 2020 #15 Del Skrevet 10. september 2020 Som noen andre sier: lavkarbo som livsstil. Ihvertfall i voksen alder. Når jeg var yngre kunne jeg spise hva som helst så lenge jeg var ganske aktiv. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #16 Del Skrevet 10. september 2020 Jeg har ingen diett, men gjorde noen grep for å endre livsstil i sommer. Min nye livsstil består av - null spising etter middag - spiser generelt ikke mellom måltidene bortsett fra hvis jeg er veldig sulten - prøver å spise meg litt mett, men ikke stappmett (gjerne 80% mett slik japanerne gjør, men dette krever nok mye øving fra min side) - har kutta ut alt av godteri, snacks o.l. Jeg har hele voksenlivet hatt et avhengighetsforhold til sjokolade o.l. (altså en reell avhengighet), og for meg fungerer det bedre å være nykter enn å spise litt eller ha spisedag på lørdager. Jeg vet også at det er trøstespising, kjedespising og avhengighetsspising av godteri o.l. som er hovedårsaken til min overvekt, ikke resten av kostholdet. Å bryte dette mønsteret har derfor vært viktig. Spiser kake i bursdager, bryllup o.l., men kompenserer for det ved å spise mindre før eller etterpå (helst før). Kjenner søtsuget kommer etterpå, men har så langt klart å holde meg unna, kanskje nettopp fordi det skjedde i en spesiell sammenheng, og ikke i bilen eller sofaen foran tv-en. Merker at kroppen er bedre til å regulere matinntaket nå enn tidligere. Jeg har lært meg å sette pris på å være sulten, og jeg kjenner bedre metthetsfølelsen nå enn tidligere. Jeg tror dette er vaner som jeg kan holde et langt liv, men jeg må samtidig være oppmerksom, passe på og tenke på dette i lang tid framover, antakelig i minst 5-10 år. Å endre en livsstil og inngrodde mønster man har hatt et helt liv er ikke gjort i en fei, og jeg er veldig redd for å falle tilbake. Anonymkode: 3509d...ae1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
^^Belle^^ Skrevet 10. september 2020 #17 Del Skrevet 10. september 2020 Vil ikke kalle det diett, fordi det var en varig livsstilsendring, men lavkalori var min vei å gå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #18 Del Skrevet 10. september 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg har ingen diett, men gjorde noen grep for å endre livsstil i sommer. Min nye livsstil består av - null spising etter middag - spiser generelt ikke mellom måltidene bortsett fra hvis jeg er veldig sulten - prøver å spise meg litt mett, men ikke stappmett (gjerne 80% mett slik japanerne gjør, men dette krever nok mye øving fra min side) - har kutta ut alt av godteri, snacks o.l. Jeg har hele voksenlivet hatt et avhengighetsforhold til sjokolade o.l. (altså en reell avhengighet), og for meg fungerer det bedre å være nykter enn å spise litt eller ha spisedag på lørdager. Jeg vet også at det er trøstespising, kjedespising og avhengighetsspising av godteri o.l. som er hovedårsaken til min overvekt, ikke resten av kostholdet. Å bryte dette mønsteret har derfor vært viktig. Spiser kake i bursdager, bryllup o.l., men kompenserer for det ved å spise mindre før eller etterpå (helst før). Kjenner søtsuget kommer etterpå, men har så langt klart å holde meg unna, kanskje nettopp fordi det skjedde i en spesiell sammenheng, og ikke i bilen eller sofaen foran tv-en. Merker at kroppen er bedre til å regulere matinntaket nå enn tidligere. Jeg har lært meg å sette pris på å være sulten, og jeg kjenner bedre metthetsfølelsen nå enn tidligere. Jeg tror dette er vaner som jeg kan holde et langt liv, men jeg må samtidig være oppmerksom, passe på og tenke på dette i lang tid framover, antakelig i minst 5-10 år. Å endre en livsstil og inngrodde mønster man har hatt et helt liv er ikke gjort i en fei, og jeg er veldig redd for å falle tilbake. Anonymkode: 3509d...ae1 Jeg vil legge til at jeg konsekvent har gått forbi godterihyllene i matbutikkene siden jeg endret livsstil. Jeg er ikke (lenger) en person som kjøper godteri når jeg er på matbutikken. Anonymkode: 3509d...ae1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #19 Del Skrevet 10. september 2020 Jeg tror det er lurt å tenke på mat/spising på samme måte som man gjør når man har et normalt/hensiktsmessig forhold til penger: For det er jo ikke sånn at fordi man har masse penger på kontoen, og derfor har råd til det, at man går rundt og kjøper ting som en full sjømann på land. Man tenker gjennom kjøpene (i hvert fall store kjøp), og unner seg bare av og til å kjøpe noe som er veldig dyrt. For man vet at dersom man bruker penger i øst og vest, så vil man tilslutt bli blakk. Og om man har brukt veldig mye penger en periode, f.eks. på ferie, så blir man gjerne litt ekstra sparsommelig de neste ukene. Sånn er det med spising også. Når man er slank, går man ikke rundt og stapper i seg ting, bare fordi man tåler det. Man kan gjerne spise f.eks. et stort pizzamåltid med masse øl og dessert, på tilsammen 2000 kalorier, men det gjør man bare en sjelden gang. For hvis man gjør det ofte, vil man bli feit. Og hvis det har blitt mye mat en periode, f.eks. på ferie, så strammer man inn på kostholdet de neste ukene. Anonymkode: eed5d...aa6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #20 Del Skrevet 10. september 2020 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil legge til at jeg konsekvent har gått forbi godterihyllene i matbutikkene siden jeg endret livsstil. Jeg er ikke (lenger) en person som kjøper godteri når jeg er på matbutikken. Anonymkode: 3509d...ae1 Dette var også viktig for meg. Særlig i begynnelsen da jeg brøt avhengigheten kos=mat. Det lages en handleliste hver søndag, og det handles hver mandag. Alt som handles skal stå på denne lista. Da vet man altså hva man skal spise resten av uka, og har rett og slett ikke snop og kosemat tilgjengelig om behovet dukker opp. Anonymkode: 7dd2b...8bb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå