AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #1 Skrevet 10. september 2020 Hva er det vanskeligste, rareste, mest utfordrende spørsmålet dy u har fått på jobbintervju? For eksempel et spørsmål du føler du ikke klarte å svare godt på, eller hvor du måtte tenke etter en ekstra gang. Anonymkode: d395f...cc7
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #2 Skrevet 10. september 2020 Det vanskeligste og mest utfordrende: Har du vært i en konfliktsituasjon? Kan du beskrive dette? Jeg er nemlig en av mange som har vært utsatt for mobbing i arbeidslivet, der leder var ansvarlig for mobbingen, en mobbing som var såpass tøff for en fredelig sjel som meg at jeg valgte å bytte både karrierevei og jobb. Det er ekstremt vanskelig å beskrive dette på en ryddig måte uten å sverte tidligere arbeidsgiver og uten å framstå som en dårlig eller vanskelig arbeidstaker selv. Det er selvsagt samtidig slik at man ikke har noen referanse fra denne arbeidsplassen. Det rareste spørsmålet var den gangen jeg søkte en stilling der de hadde en lang smørbrødliste av ønskede (men ikke påkrevede) kvalifikasjoner og egenskaper, og jeg oppfylte faktisk ni av ti punkter. Jeg tør påstå at ingen sannsynligvis oppfylte alt, for da burde man vært både ingeniør, sosionom, økonom og fysioterapeut på en gang. Da ble jeg faktisk spurt, av tillitsvalgtrepresentanten av alle, om hvorfor jeg hadde søkt jobben siden jeg ikke oppfylte alle 10 punkter. Hadde jeg tenkt LITT kjappere skulle jeg selvsagt svart "Hvorfor ble jeg innkalt til intervju, hvis dere mener at jeg ikke er kvalifisert?" Og deretter: "Er ikke din rolle i dette intervjuet å ivareta søkers interesser?" Hvor var jeg på intervju da jeg opplevde dette? Hos Arbeidstilsynet. Anonymkode: 65ac6...a16 16
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #3 Skrevet 10. september 2020 Hva er dine dårlige sider. Ekstremt vanskelig å svare på siden jeg ikke har noen. Må som regel ta en hvit løgn. Anonymkode: 5b6ea...337 2
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 Populært innlegg #4 Skrevet 10. september 2020 4 minutter siden, AnonymBruker said: Hva er dine dårlige sider. Ekstremt vanskelig å svare på siden jeg ikke har noen. Må som regel ta en hvit løgn. Anonymkode: 5b6ea...337 Manglende selvinnsikt og evne til refleksjon er jo én Anonymkode: 13a98...9a7 77
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #5 Skrevet 10. september 2020 Syns det er vanskelig med negative sider. «Hva blir din største utfordring i stillingen?» er også vrient. Anonymkode: 8be98...e8f 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #6 Skrevet 10. september 2020 19 minutter siden, AnonymBruker said: Manglende selvinnsikt og evne til refleksjon er jo én Anonymkode: 13a98...9a7 Haha, made my day 😂 Anonymkode: ca812...31b 5
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #7 Skrevet 10. september 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Manglende selvinnsikt og evne til refleksjon er jo én Anonymkode: 13a98...9a7 Er ikke så sikker på om dette er dårlige sider. De som når lengst i næringsliv og politikk er gjerne de uten selvinnsikt og refleksjonsevne. Anonymkode: 17213...5dd 5
Gjest Vegansucks Skrevet 10. september 2020 #8 Skrevet 10. september 2020 Planlegger du å bli gravid? skal du beholde?
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #9 Skrevet 10. september 2020 Hvorfor skal vi ansette nettopp deg? Anonymkode: 630cf...aa8 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #10 Skrevet 10. september 2020 Enig med hun over her ang. konflikter og hvordan man løser dem. Jeg er en veldig konfliktsky person, og på de tre-fire årene jeg har jobbet fulltid har jeg ikke hatt noen konflikter med noen. Ikke under studietiden eller i deltidsjobbene mine heller. Følte meg nærmest mobbet når jeg var på et jobbintervju for en stund tilbake og fikk det spørsmålet, og ikke hadde noen eksempler å vise til unntatt "jeg og den jeg skrev masteroppgaven min med var litt uenige om noen ting, men vi diskuterte det og kom frem til et kompromiss". Var jeg en sånn real pushover da som var helt blottet for egne meninger? Ja, i følge intervjuerene. Valgte å trekke meg fra intervjuprosessen. Har inntrykk av at medarbeidere har likt meg i alle jobbsituasjoner og vennene mine fra studietiden er fortsatt bestevennene mine i dag. Mye bedre å være medgjørlig enn å være en kranglefant synes i hvert fall jeg. Anonymkode: 14739...b55 5
Gjest Thoringen Skrevet 10. september 2020 #11 Skrevet 10. september 2020 Fikk denne nylig: Hvordan ville denne utfordringen vært for deg hvis du var en kvinne?🤣🤣 Dette var oppfølgingspørsmål på hva som var mitt største utfordring jeg har møtt i personalledelse (Svar: seksuell trakassering av ansatt under julebord hvor min sjef ikke tok den ansatte på alvor fordi hun "alltid sutret". Så jeg måtte håndtere både min sjefs sabotasje, den ansatte som trakasserte offeret og selvfølgelig offeret, samtidig som vi hadde en stygg negativ omtale i media like i forveien - clusterfuck uten like som ville vært verken lettere eller vanskeligere for en kvinne med min arbeidserfaring). La meg forsikre de som jobber med HR at dette var ikke et testspørsmål for å se hvordan jeg reagerer på å bli satt ut.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #12 Skrevet 10. september 2020 Spørsmål om konlikthåndtering. Er det ikke vanlig å diskutere problemet og så komme til enighet? Eller man blir enig om å være uenig, og man fortsetter jobben uten å skape dårlig stemning. Man må ikke alltid være enig om alt for å ha en grei tone på jobb. Anonymkode: 3bc31...01d 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #13 Skrevet 10. september 2020 Dette var i et intervju på engelsk hvor de stilte spørsmålet: can you please tell us about a time where you integrity was challenged? Spurte om de kunne prøve å stille spørsmålet på en annen måte men jeg satt fortsatt der som et spørsmålstegn. Vet selvfølgelig hva spørsmålet betyr nå, men har fortsatt ikke peiling på hva jeg ville svart.. Anonymkode: ffce9...8d9 1
Gjest Thoringen Skrevet 10. september 2020 #14 Skrevet 10. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Spørsmål om konlikthåndtering. Er det ikke vanlig å diskutere problemet og så komme til enighet? Anonymkode: 3bc31...01d Spørs om hva som står for spill for de som er involvert i konflikten... Generelt så har ikke spørsmål om konflikthåndtering (med mindre ledelsestilling hvor du skal løse opp i dem) så veldig mye med konfliktløsning å gjøre men heller et forsøk på å se hvordan du fungerer i et konflikt - beholder du roen, er du opptatt av å ha siste ordet, tar du det personlig, eskalerer du situasjonen, o.l For eksempel en som tenner på alle plugger fordi noen er uenige med dem er ikke akkurat en du vil ha som advokat eller supportmedarbeider. Jeg er dog ikke noen ekspert akkurat her.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #15 Skrevet 10. september 2020 Jeg har så og si alltid fått spørsmål om konflikt, og mitt svar har stort sett vært at jeg tar det med personen det gjelder eller tjenestevei. Sannheten er at om jeg opplever en større konflikt igjen, kommer jeg til å søke ny jobb. Min erfaring er at ledelsen lukker øynene og håper det går over. Anonymkode: 107a6...4c8 7
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #16 Skrevet 10. september 2020 Jeg kan resonnere og komme med svar på det meste, men disse to standardspørsmålene sender meg på en vei jeg sliter med hver eneste gang: * Hvem er du? * Kan du fortelle om deg selv? De er i utgangspunktet enkle, men jeg har ingen aning hva de faktisk ønsker å høre. De er alt for åpne for meg. Anonymkode: 3f394...316 4
Ullvott Skrevet 10. september 2020 #17 Skrevet 10. september 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg kan resonnere og komme med svar på det meste, men disse to standardspørsmålene sender meg på en vei jeg sliter med hver eneste gang: * Hvem er du? * Kan du fortelle om deg selv? De er i utgangspunktet enkle, men jeg har ingen aning hva de faktisk ønsker å høre. De er alt for åpne for meg. Anonymkode: 3f394...316 Det er ingen fasit på dette. De ønsker, banalt sagt, å høre at kandidaten faktisk kan klare å presentere noe, eller å formulere noenlunde meningsfulle og fullstendige setninger muntlig. At du blir bedt om å fortelle om deg selv er fordi det er DU som sitter med fasiten der, ikke arbeidsgiver. 3
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #18 Skrevet 10. september 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan resonnere og komme med svar på det meste, men disse to standardspørsmålene sender meg på en vei jeg sliter med hver eneste gang: * Hvem er du? * Kan du fortelle om deg selv? De er i utgangspunktet enkle, men jeg har ingen aning hva de faktisk ønsker å høre. De er alt for åpne for meg. Anonymkode: 3f394...316 jeg skulle ønske jeg kunne være ærlig og direkte, det er vel det dem vil høre. Hvis dem ikke takler ærlige tanker, ja, da er det vel ikke der man skal jobbe. Uansett de som allerede kjenner kulturen har vel en viss anelse hvem som kan bli en del av kulturen, forventet hvor lenge du kommer til å jobbe i bedriften, bli en ressurs, din kompetanse, skape et godt arbeidsmiljø. Anonymkode: 88c33...1ea
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #19 Skrevet 10. september 2020 Teknisk spørsmål Søkte en utviklerjobb, og så godt over lista på hva slags verktøy de brukte - god match med det jeg selv har brukt. Skrev også i brevet hva jeg hadde brukt, samt førte opp det jeg kunne i CV. Kommer på intervju, og blir møtt av en eldre utvikler som spør "Har du brukt [programmeringsspråk x] før? Vi benytter det her. Du får nå en oppgave, der du skal skrive løsningen i dette språket. Syntax må være riktig" Jeg forklarer at, nei, jeg har aldri brukt dette språket før - ei heller sto det noe om det i jobbannonsen" Da svarte han med at det får så være, men oppgaven blir stående - du har 45 min fra nå. På dette tidspunktet var jeg temmelig forfjamset, og forklarte igjen at jeg aldri har benyttet det før. Ingen respons. Ingen tillatte hjelpemidler heller, bare en laptop med teksteditor, that's it. Ingen tilgang på dokumentasjon heller. Jeg skrev da pseudo-kode for problemet, og kom frem til et par løsninger. Når tiden var over, så så han over koden i 5 sekunder, og sa "dette er ikke [programmeringsspråk x]", og ba meg gå ut av rommet et par minutter, slik at han og andre intervjuerne kunne diskutere litt. Etter 3-4 min ble jeg kalt inn igjen, og fortalt at de ville kontakte meg. Ble aldri kontaktet. Anonymkode: ca277...41f 8
Callisto83 Skrevet 10. september 2020 #20 Skrevet 10. september 2020 "Si 5 ting om hvorfor du vil jobbe med sko" Jeg var 17 år og søkte jobb i en skobutikk på det lokale senteret. Vanligvis klarer jeg å svare ganske bra på spørsmål, men da sto det dønn stille. For å være helt ærlig bryr sko meg midt i *******. Jeg trengte en helgejobb i tillegg til studiene liksom. Fikk ikke jobben, og det er jeg glad for egentlig. 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå