AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #1 Skrevet 10. september 2020 Jeg er snart 30 og har aldri eid ét antrekk jeg føler meg fin i. Har utrolig dårlig selvbilde og går bare i et fåtall plagg fordi jeg ikke klarer å finne noe nytt. Jeg har ikke venninner som kan hjelpe meg å shoppe nye klær, og har gitt opp å prøve å finne noe alene da jeg bare returnerer alt. Jeg har vurdert personlig stylist, men regner da med at jeg må bruke kanskje 10,000 på det. Noe jeg egentlig ikke har råd til. Jeg skulle ønske det fantes flere kvinner som hjalp andre kvinner med klesshopping uten at de nødvendigvis var utdannet stylister. Altså at det selvfølgelig kostet litt, men kanskje ikke så mye som en stylist. Jeg har prøvd og feilet i mange år med klær, og drømmer om å eie noen faktiske antrekk jeg liker. Tips til andre alternativer enn stylist? Eller bør jeg investere 10,000 for stylist slik at jeg forhåpentligvis finner noen tidløse kvalitetsplagg? Anonymkode: 99dfe...4ab
exictence Skrevet 10. september 2020 #2 Skrevet 10. september 2020 Hvis du går på klesbutikker som ikke er kjede butikker, så vil de fleste som jobber der være veldig behjelpelig og villig til å finne klær som passer nettopp deg. Det beste er å gå på tider hvor det ikke er så mange folk og travelt i butikkene. 5
Navani Skrevet 10. september 2020 #3 Skrevet 10. september 2020 Youtube er din venn Er en haug av gratis style-guides der! Forsøk det først. Tenk litt over om hva du ønsker å gå i, og hvordan livet ditt faktisk er. Har du en jobb hvor du må gå pent kledd? Da er kanskje 50% av garderoben din jobbklær, og 50% fritidsklær. Jobber du hjemmefra og må bare kle deg pent et par ganger i uka? Da er kanskje 80% hjemmeklær og 20% jobbklær. Se på garderoben din slik den er i dag, og se på klærne du bruker. Liker du klærne du bruker? Hvorfor, hvorfor ikke? Skriv det ned. Liker du fargene, materialene, passformen? Tenk litt over hva du bruker nå, og så vurder hva du kan tenke deg å prøve. Og bruk youtube Se på capsule wardrobes for eksempel. Og husk at det er bedre å ha 10 plagg du ELSKER i garderoben din, enn 100 som er litt så som så. Bruk bruktbutikker for å teste nye stiler for en rimelig penge. Finner du plagg du elsker, kan du vurdere lignende plagg i nytt format. Lær deg også en del om hva som er kvalitet (hint - materialene, ikke nødvendigvis merkevaren), og hva du liker. Bomull, ull, silke, viscose er alle rene plagg som varer lengre enn akryl, polyester og resten av plast-gjengen. Jeg sjekker alltid hva et plagg er lagd av før jeg kjøper, jeg kjøper ikke plast-klær (unntaket er treningsklær, men går over mer til bomull der). 3
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #4 Skrevet 10. september 2020 Jeg har lært mye om hvordan jeg skal gå frem for å planlegge garderoben, og føle meg bra i det jeg kjøper, av boken The Curated Closet. Anonymkode: 9a275...1dc
little fairy Skrevet 10. september 2020 #5 Skrevet 10. september 2020 Kanskje du kan finne grupper på facebook eller lignende for de som søker venner? Så kan du ta med deg en ny venninne på shopping. Ellers finnes det mye på youtube, blogger, om du googler og pinterest. Tør du legge ut bilde av kroppen din her (med klær og uten ansikt)? Da kan kanskje vi også hjelpe deg på vei. Eller kanskje du vet hvilken kroppsform du har? 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #6 Skrevet 10. september 2020 Det finnes bøker med bilder og forklaringer. Jeg eier ingen selv, men har hørt om Perfect Fit: A Practical Guide to Adjusting Sewing Patterms for a Professional Finish, The Palmer/Pletch Complete Guide to Fitting og Kenneth D. King’s Smart Fitting Solutions Hvilke som evt er bra av de vet jeg ikke. Om du er dreven på engelsk kan du sikkert google litt og finne ut av det. Det krever mer arbeid fra din side, men er billigere enn 10 000. Eksempel på bilde fra den første boka: Anonymkode: 3aa9a...dfd
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #7 Skrevet 10. september 2020 Hvis du kan skrive litt her om hvilke klær du føler deg bekvem i og hvilke klær du ikke føler deg bekvem i, skal jeg prøve å hjelpe deg så godt jeg kan. Skriv gjerne også dersom det er enkelte farger, snitt el. som du føler deg ekstra bekvem i eller som du har fått komplementer for. Anonymkode: fab94...143 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #8 Skrevet 10. september 2020 Synes du har fått gode tips her TS: 1)tenk over hva slags klær du trenger i din tilværelse (type arbeidssted, livsstil feks mye ute i friluft osv.) og hva du trives i (liker du å føle deg pyntet? Liker du å synes med sterke farger eller foretrekker du mer anonyme farger, er det feks en kjendis du synes har fin stil, etc). 2) forsøk å få tips og hjelp i en klesbutikk, gå når det er stille.3) Finn ut hva du liker ved å lese blader og se på nettet. Det finnes også bøker om å bygge opp garderoben, bla av Vanessa Rudjord. Sånn - da slipper du å bruke penger på stylist. Anonymkode: 16ede...7be
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #9 Skrevet 10. september 2020 Gå inn i en butikk hvor de ansatte faktisk hjelper kunden. Dette finner du ikke på kjeder som HM, Cubus, Lindex, Vero Moda osv. Dra på kjeder som Match, Floyd, Vic og slike butikk er. Vær ærlig og si at du trenger hjelp til å finne hva som passer deg. Anonymkode: 1bb97...075 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #11 Skrevet 10. september 2020 Pinterest. Anonymkode: 67834...27d
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #12 Skrevet 10. september 2020 Jeg var i din båt for et par år siden, men jeg har endelig begynt å bygge meg opp en garderobe jeg er mer fornøyd med. Det begynte med refleksjon og en slags reorientering. For det første, om du ikke allerede er der, så gå opp litt i pris. Du trenger ikke gå til luksusmerkene, for oppover i prisklassene begynner det å bli begrenset hvor mye ekstra man får igjen for pengene (hvis man ikke er interessert i merker for merkenes skyld), men tenk f.eks. opptil 2500 for en bukse. Da åpner det seg så utrolig mange muligheter. Det er mer å velge i, og du kan finne plagg som kjennes og ser bedre ut enn det du finner i kjedebutikkene. Materialbevissthet har gjort mye for meg når det kommer til å skape et godt forhold til klær. Gå eventuelt for naturmaterialer der du kan, dersom du har det på samme måte. Jeg skyr polyester og lignende som pesten, med mindre det er i blandinger i underdeler. Tenk at klærne skal vare. Ikke kjøp typiske trendplagg. Tenk på hvilke snitt og silhuetter du liker hos andre, og hvilke du selv kler. Liker du vide eller figurnære klær? Liker du volum på toppen, volum på bunnen, innsving i livet, korte skjørt, lange skjørt, morsomme klær, fargerike klær, profesjonelle klær, enkle antrekk, kompliserte antrekk med kombinasjoner og lag på lag? Vil du ha en ung eller en voksen stil (du er jo litt midt imellom)? Se deg rundt, tenk, vurder. Og så begynner moroa. Sett av litt tid til å bla deg gjennom klærne på Boozt og Zalando. Der kan du sortere på pris, materialer og mye mer. Riktignok er det ganske mange trendplagg der, men du finner også noen mer tidløse greier. Bestill masse og prøv klær hjemme i fred og ro. Tenk deg om. Hvorfor liker du denne buksen bedre enn den andre? "Er denne litt for ung, litt for damete, litt for kjedelig, litt for crazy?" Bare bestill og prøv masse klær. (Ignorer de uunngåelige svarene som kommer her om hvor fryktelig umoralsk det er å bestille og returnere.) Jeg ville ikke regnet med å få hjelp av noen som helst verdi fra kjedebutikkene som nevnes oppe i tråden her forresten. Anonymkode: 77b39...0ec 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #13 Skrevet 10. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kjøp heller klær som du selv mener er flotte, og som du synes er behagelige å gå med... Anonymkode: 6e4f2...6b1 Det er jo nettopp det som er problemet hennes: Hun finner ikke flotte klær. Hun kjenner ikke sine egne behov, hun vet ikke hva hun kan ha på seg for å føle seg vel! Anonymkode: 77b39...0ec 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #14 Skrevet 10. september 2020 Flere kjøpesenter tilbyr sånn "personal shopper" som de kaller det på godt norsk, det koster ikke 10000kr. Sjekk hjemmesidene til de forskjellige kjøpesenterene. Er en som hjelper deg å finne klær. Ellers lurt det folk her sier om å få hjelp i butikk, gå på et rolig tidspunkt og ikke på de typiske lavpriskjedebutikkene så er det mange som jobber der som gjerne hjelper deg Ellers har jeg aldri shoppet noe særlig med eller fått hjelp av venninner, bare med mamma egentlig, så om du har noen i familien kan du jo kanskje ta med dem på handletur Anonymkode: ddf4d...d7e
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #15 Skrevet 10. september 2020 Du kan også se på nett-klesbutikker og kjøpe hele antrekket du ser på modellene der (Zalando feks har ofte link til de andre klærne på bildene under klesplagget man er inne på). Eller det samme med sånne utstillingsdukker i butikken, om du ser noen du liker i vinduet. Evenutuelt motemagasiner (men da er det ofte dyrere klær da). Alt dette er jo ferdig stylede antrekk. Anonymkode: ddf4d...d7e
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #16 Skrevet 10. september 2020 Utifra det du skriver så høres det ut som problemet er selvbildet ditt? Da hjelper det nok ikke å kjøpe x nye plagg. Anonymkode: 43fc9...0bc 1
petterm Skrevet 10. september 2020 #17 Skrevet 10. september 2020 7 timer siden, exictence skrev: Hvis du går på klesbutikker som ikke er kjede butikker, så vil de fleste som jobber der være veldig behjelpelig og villig til å finne klær som passer nettopp deg. Det beste er å gå på tider hvor det ikke er så mange folk og travelt i butikkene. Dette! Det finnes faktisk klesbutikker der medarbeiderne har øye for hva som passer deg, og som er ærlige nok til å si at noe ikke ser bra ut. 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #18 Skrevet 10. september 2020 Ts her. Tusen takk for masse behjelpelige svar. Jeg har allerede gjort veldig mye research på ting som hvilken kroppsfasong jeg har, hva som flatterer den mest, hva på klærne som skaper forskjellig inntrykk osv. Dessverre er det akkurat som om jeg ikke klarer å være objektiv når jeg først prøver på klær. Ofte er det til og med slik at jeg tror ting ser bra ut i butikk, men så prøver jeg det på litt hjemme og klarer til slutt ikke skjønne hvorfor jeg kjøpte plagget, deretter retur. Som regel klarer jeg å se at noe er feil med et plagg eller antrekk, men jeg klarer ikke se nøyaktig hva. Det er derfor jeg tenker at litt "hands on" veiledning av noen med et godt øye ville vært nyttig erfaring for meg. Hvilke butikker, som ikke er kjedebutikker, foreslår dere at jeg kan stikke innom og be om råd evt? Dere har også rett i at selvbildet mitt er et stort problem, men jeg er sikker på at hvis noen som jeg likte stilen til, og som hadde litt peiling, fortalte meg hva jeg så fin ut i og hvorfor, så ville jeg tatt det til meg og stolt på det. Når det gjelder stil jeg ser etter, så har jeg en sånn ca anelse om hva jeg trenger og ønsker. Jeg er feks ufør, som har sammenheng med selvbildet, og trenger dermed kun hverdagsantrekk for hjemme og evt litt ærend og diverse utenom hjemmet. Stilen jeg ønsker kan nok beskrives som klassisk, casual, passe feminin og litt minimalistisk. Jeg vil se "put together" ut. Jeg liker ikke å være for pyntet, men heller ikke for sporty eller tøff. Til de som spurte så bor jeg i Vestfold. Har omtrentlig denne kroppsfasong, med mer rett midje og mindre bryst. Jeg sliter med mye oppblåst mage og kan derfor sjelden bruke overdeler som er stramme over magen, og jeg kan sjelden putte overdelen ned i bukselivet da det fremhever mageballongen 😅 Anonymkode: 99dfe...4ab
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #19 Skrevet 11. september 2020 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg sliter med mye oppblåst mage og kan derfor sjelden bruke overdeler som er stramme over magen, og jeg kan sjelden putte overdelen ned i bukselivet da det fremhever mageballongen Da kan kanskje hverdagskjoler som er figurnære over skuldrene, men litt løsere i livet, passe deg? Siden du også skriver at du bl.a. ønsker en feminin stil, tenker jeg at kjoler kan passe inn. Kanskje sammen med en blazer, så får du en litt mer klassisk stil som du også ønsker, evt. en cardigan. Eller hvis det er en dag du er i et mer spenstig humør kan du matche kjolen med en spennende strømpebukse med mønster eller farge. Anonymkode: fab94...143 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #20 Skrevet 11. september 2020 PINTREST! Anonymkode: d20c0...b2b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå