Petra75 Skrevet 10. september 2020 #1 Skrevet 10. september 2020 https://www.nrk.no/kultur/oscars-med-nye-krav-om-mangfald-_-filmvitarar-meiner-det-er-feil-veg-a-ga-1.15153656 "Eit eksempel på eit av mange krav å velje mellom er at ein film må ha minst ein hovudkarakter eller ei betydeleg birolle som representere kvinner, LGBTQ-personar, ein etnisk minoritet eller menneske med nedsatt funksjonsemne." Jeg er selvfølgelig for mangfold i norsk og internasjonal filmproduksjon, men jeg er redd for at det er mange historier som ikke vil bli fortalt hvis det skal være krav om antall kvinner/transer/etnisiteter osv.foran kamera, rett og slett fordi det ikke passer inn i historien. Det er mange ulike historier som skal bli fortalt, men det ville ha blitt rart hvis hovedrolleinnehaveren i filmen om meg (for å ta et eksempel på en film som aldri vil bli laget ) skulle ha vært en transkjønnet mann eller funksjonshemmet. Er det bare meg som stusser litt over dette? Eller som kjenner det skurrer litt av historiske dramatiseringer hvor den britiske 1600-tallsadelen plutselig består av 40% afrikanere og asiater? 5
AndreasBR Skrevet 10. september 2020 #2 Skrevet 10. september 2020 Det er helt idiotisk. Kan ikke ha noen av de tingene i tidsriktige filmer. 5
Gjest Nimbus2000 Skrevet 10. september 2020 #3 Skrevet 10. september 2020 (endret) Selv er jeg uheldig med utseende. Er det noen som er underrepresentert i Hollywood-filmer så er det oss som er lite attraktive. 38 minutter siden, Petra75 skrev: Er det bare meg som stusser litt over dette? Eller som kjenner det skurrer litt av historiske dramatiseringer hvor den britiske 1600-tallsadelen plutselig består av 40% afrikanere og asiater? Ja, det er noe som skurrer. Men det er også noe som skurrer når samtlige i filmen ser ut som modeller. Det er i hvert fall ikke historisk korrekt, men det er hva publikum liker å se. Endret 10. september 2020 av Nimbus2000
Petra75 Skrevet 10. september 2020 Forfatter #4 Skrevet 10. september 2020 9 minutter siden, Nimbus2000 skrev: Selv er jeg uheldig med utseende. Er det noen som er underrepresentert i Hollywood-filmer så er det oss som er lite attraktive. Ja, det er noe som skurrer. Men det er også noe som skurrer når samtlige i filmen ser ut som modeller. Det er i hvert fall ikke historisk korrekt, men det er hva publikum liker å se. Godt poeng! For ikke å glemme at hvis det er mindre attraktive med i en film, så er det som regel de som er dumme eller slemme, eller dumme og slemme på en gang. Det er egentlig litt rart at det blir fullstendig oversett i saker som dette.
Drizzt Skrevet 10. september 2020 #5 Skrevet 10. september 2020 I noen filmer passer det. Andre - ikke. Spesielt filmer som baserer seg på historiske hendelser. Jeg husker fortsatt en gammel amerikansk film om noen historiske begivenheter hvor 1 av karakterene var Odyssevs som var en mann som bodde i dagens Hellas/Bulgaria et sted for 2100 år siden. Så det var en svart mann, altså afrikaner med veldig mørk hud, som spilte Odyssevs. Det er så historisk feil som det kan være. Men pk var det. 2
^^Belle^^ Skrevet 10. september 2020 #6 Skrevet 10. september 2020 Jeg synes dette høres helt topp ut, jeg! Dette gjelder jo først og fremst kun for å kunne bli nominert til beste film. Det er ikke en bransjestandard for absolutt alle filmer som lages. For det andre, så er man allikevel kvalifisert uten å måtte gjøre noe med det som skjer foran kamera. Man kan fokusere på de som er med på å lage filmen, at mangfoldet er representert der, på mangfold blant utdanning/''internships'' o.l og på mangfold blant de som er med på markedsføringen av filmen. Det burde alle filmer som lages kunne klare uansett, slik jeg ser det. Synes artikkelen du linket til ikke hadde med seg alle fakta i denne saken altså. Se oscars egen hjemmeside for faktiske kvalifikasjonskrav.
Gjest Alexz Skrevet 10. september 2020 #7 Skrevet 10. september 2020 2 timer siden, Petra75 skrev: https://www.nrk.no/kultur/oscars-med-nye-krav-om-mangfald-_-filmvitarar-meiner-det-er-feil-veg-a-ga-1.15153656 "Eit eksempel på eit av mange krav å velje mellom er at ein film må ha minst ein hovudkarakter eller ei betydeleg birolle som representere kvinner, LGBTQ-personar, ein etnisk minoritet eller menneske med nedsatt funksjonsemne." Jeg er selvfølgelig for mangfold i norsk og internasjonal filmproduksjon, men jeg er redd for at det er mange historier som ikke vil bli fortalt hvis det skal være krav om antall kvinner/transer/etnisiteter osv.foran kamera, rett og slett fordi det ikke passer inn i historien. Det er mange ulike historier som skal bli fortalt, men det ville ha blitt rart hvis hovedrolleinnehaveren i filmen om meg (for å ta et eksempel på en film som aldri vil bli laget ) skulle ha vært en transkjønnet mann eller funksjonshemmet. Er det bare meg som stusser litt over dette? Eller som kjenner det skurrer litt av historiske dramatiseringer hvor den britiske 1600-tallsadelen plutselig består av 40% afrikanere og asiater? Jeg elsker mangfold også. Men dette blir for dumt. Hva med filmer som er basert på bøker hvor dette ikke er relevant idet hele tatt, blir jo bare kunstig og rart .
Gjest Alexz Skrevet 10. september 2020 #8 Skrevet 10. september 2020 1 time siden, Petra75 skrev: Godt poeng! For ikke å glemme at hvis det er mindre attraktive med i en film, så er det som regel de som er dumme eller slemme, eller dumme og slemme på en gang. Det er egentlig litt rart at det blir fullstendig oversett i saker som dette. Det er mange jeg finner uattraktive i Hollywood 😅
Petra75 Skrevet 10. september 2020 Forfatter #9 Skrevet 10. september 2020 14 minutter siden, ^^Belle^^ skrev: Jeg synes dette høres helt topp ut, jeg! Dette gjelder jo først og fremst kun for å kunne bli nominert til beste film. Det er ikke en bransjestandard for absolutt alle filmer som lages. For det andre, så er man allikevel kvalifisert uten å måtte gjøre noe med det som skjer foran kamera. Man kan fokusere på de som er med på å lage filmen, at mangfoldet er representert der, på mangfold blant utdanning/''internships'' o.l og på mangfold blant de som er med på markedsføringen av filmen. Det burde alle filmer som lages kunne klare uansett, slik jeg ser det. Synes artikkelen du linket til ikke hadde med seg alle fakta i denne saken altså. Se oscars egen hjemmeside for faktiske kvalifikasjonskrav. Som det blir nevnt i artikkelen så er faren der for at det er filmen som er mest politisk korrekt som vinner, og ikke den beste. Jeg tror å endre sammensetningen og mangfoldet i komiteen er minst like viktig som å kreve at filmene skal produseres av slike og sånne. Og som sagt er jeg litt bekymret for at vi mister noe på veien - både gode historier og gode filmmakere. 2
Petra75 Skrevet 10. september 2020 Forfatter #10 Skrevet 10. september 2020 13 minutter siden, Alexz skrev: Det er mange jeg finner uattraktive i Hollywood 😅 Joda men de stygge og uattraktive får ikke de "snille og gode" rollene.
^^Belle^^ Skrevet 10. september 2020 #11 Skrevet 10. september 2020 (endret) 12 minutter siden, Petra75 skrev: Som det blir nevnt i artikkelen så er faren der for at det er filmen som er mest politisk korrekt som vinner, og ikke den beste. Jeg tror å endre sammensetningen og mangfoldet i komiteen er minst like viktig som å kreve at filmene skal produseres av slike og sånne. Og som sagt er jeg litt bekymret for at vi mister noe på veien - både gode historier og gode filmmakere. Jeg frykter at den filmen som er minst politisk korrekt, av de politiske korrekte filmene, som vinner, dersom det fortsetter i samme tralten som tidligere. Altså at de filmene som har ''usynlig'' mangfold bak kamera gjør det bedre enn de som har det foran kamera, satt på spissen. Det tvinger uansett komiteen til å ta stilling til andre filmer enn de ellers har gjort til nå, noe jeg ser på som utelukkende en bra ting. Det er ikke sånn at de filmene som har vunnet tidligere er de eneste gode filmene der ute. Jeg er ikke uenig med deg ang. mangfold i komitéen i det hele tatt. Det burde jo vært en selvfølge det også, med mer mangfold i den gruppen mener jeg. Men det at det er et faktum at det også må skje noe her, trenger ikke å bety at man ikke skal gjøre noe andre steder. Man kan være glad for at det endelig blir gjort noe på én arena samtidig som at man er misfornøyd med at det ikke skjer det samme på en annen arena. Og for å legge til: å ha mangfold i produksjon av en film, samt i markedsføring av en film, gjør ikke en film dårligere altså. Det burde egentlig være easy peasy å få til. Endret 10. september 2020 av ^^Belle^^
Gjest Nimbus2000 Skrevet 10. september 2020 #12 Skrevet 10. september 2020 1 time siden, Petra75 skrev: Godt poeng! For ikke å glemme at hvis det er mindre attraktive med i en film, så er det som regel de som er dumme eller slemme, eller dumme og slemme på en gang. Det er egentlig litt rart at det blir fullstendig oversett i saker som dette. Sant! Skjønner at minoriteter ønsker å bli representert i Hollywood-filmer. Skjønner også at mange minoriteter ønsker å bli bedre representert på Oscar-udelingene. Men vi mindre pene er ikke spesielt godt representert vi heller. Tror man må ta Hollywood-filmer for hva de er. Det er stort sett et forsøk på å tjene mest mulig penger. Samme gjelder Oscar-udelingen. Det er jo et reklamestunt som filmstudioene betaler svært store summer for å være med i. Det har jo aldri handlet om kunstneriske kvaliteter.
Gjest Alexz Skrevet 10. september 2020 #13 Skrevet 10. september 2020 2 timer siden, Petra75 skrev: Joda men de stygge og uattraktive får ikke de "snille og gode" rollene. Men det et mange som andre finner attraktive som jeg ikke forstår helt, som for eksempel Jennifer Lawrence 🤷🏽♂️ Smaken er liksom som baken.. Men dette blir avsporing 😊
Example Skrevet 10. september 2020 #14 Skrevet 10. september 2020 Det blir for dumt, spør du meg. Man politiserer alt mulig, og det ødelegger for den frie utfoldelsen av kunsten. Det blir for mange hensyn å ta hele veien. Man ser jo noen komiske eksempler på dette allerede. Når en film blir for politisk korrekt, orker jeg ikke se på. Dersom det er naturlig, og skuespilleren og rollen passer til resten av filmen, så er det aldri noe problem. For eksempel ville jeg aldri hatt noe problem med Idris Elba som James Bond, fordi han er sabla god skuespiller som har den stilen en James Bond-skuespiller bør ha. Ikke fordi han er svart. 2
herzeleid Skrevet 11. september 2020 #15 Skrevet 11. september 2020 For meg fremstår det fullstendig irrasjonelt om det er krav til "mangfold" for å bli "beste film",og jeg tenker samtidig at dette vil kunne være en måte en pris gjør seg selv mindre relevant/prestisjetung om en ikke vinner på bakgrunn av kvalitet eller kunstnerisk verdi, men ved å oppfylle ideologiske krav. Det sier samtidig en hel del om tiden vi er inne i, og det spørs om ikke dette tiltaket er vell så mye i desperasjon over at prisen jevnlig kritiseres for å at de beste filmene, etter deres syn, i stor grad preges av hvite.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå