Gå til innhold

Hjelpestønad til barn med Asperger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har barn med Asperger her? Får barnet hjelpestønad? Hvilken grad/sats får barnet eventuelt i hjelpestønad? Er dette fastsatt i forkant fra NAV eller utregnes det for hvert enkelt barn individuelt? Funksjonsnivået varierer sikkert en del, men tenker det uansett er store utfordringer i hverdagen for barnet og de rundt som krever mye oppfølgning. Er i gang med utredning nå og ser dette har kommet i gang veldig sent. Er utslitt og tenker jeg ikke orker noen kamp med NAV i tillegg til alt annet det er å stå i. Tenker det er lurt å høre med andre her inne som kan gi noen råd rundt dette så jeg vet hva jeg har å forholde meg til.

Anonymkode: 258c9...478

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bør høre med autismeforeningen, de har peiling på sånt. Hvor gammel er barnet?

Anonymkode: 736df...c5d

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du bør høre med autismeforeningen, de har peiling på sånt. Hvor gammel er barnet?

Anonymkode: 736df...c5d

Takk for råd.

Barnet er 12 år

Skrevet

Sats 3. 14 år. 

Barneautisme (men han er ikke PU, det heter det fordi symptomer opptrådte før 3 årsalder, derav barneautisme, vi trodde det var asberger, men siden autismesymptomene var så tydelig før 3 årsalder ble diagnosen barneautisme satt). 

Alt handler om hva du trenger å hjelpe/veilede barnet med, som andre barn på samme alder ikke trenger hjelp med, og hvor godt du klarer å dokumenterer det. 

Jeg begynte å skrive fra morgen av; hva jeg må gjøre hva han står opp. Vekke han, legge frem klær, se på påkledningen, smøre mat, sitte ved matbordet, pakke sekk, veilede i dusjen, hjelpe til med tannpuss, følge til tannlege/lege, gå til skole, ligge med han til han sovner etc. Alt jeg må gjøre. 

Anonymkode: 0d52b...f96

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Sats 3. 14 år. 

Barneautisme (men han er ikke PU, det heter det fordi symptomer opptrådte før 3 årsalder, derav barneautisme, vi trodde det var asberger, men siden autismesymptomene var så tydelig før 3 årsalder ble diagnosen barneautisme satt). 

Alt handler om hva du trenger å hjelpe/veilede barnet med, som andre barn på samme alder ikke trenger hjelp med, og hvor godt du klarer å dokumenterer det. 

Jeg begynte å skrive fra morgen av; hva jeg må gjøre hva han står opp. Vekke han, legge frem klær, se på påkledningen, smøre mat, sitte ved matbordet, pakke sekk, veilede i dusjen, hjelpe til med tannpuss, følge til tannlege/lege, gå til skole, ligge med han til han sovner etc. Alt jeg må gjøre. 

Hva menes med PU?

Anonymkode: 56b10...438

Skrevet

PU er psykisk utviklingshemming :)

Skrevet

Det regnes ut individuelt, og du må ha legeerklæring og gi grundige beskrivelser av alt barnet trenger ekstra hjelp til og hvor mye tid som brukes på det. Man får ikke noe automatisk pga asperger diagnose. Jeg har to søsken med asperger, den ene får (laveste sats), den andre får ikke noe, fordi han fungerer bedre.

Anonymkode: 52a10...319

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

PU er psykisk utviklingshemming :)

Takk for svar :) 

Men er det mange som regner med at det er en selvfølge når man har barneautisme? Jeg kjenner til tilfeller av barneautisme og ingen av de har PU?

Skrevet

Han fikk forresten også autismediagnosen når han var 12. Den diagnose pga andre vansker som maskerte. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Takk for svar :) 

Men er det mange som regner med at det er en selvfølge når man har barneautisme? Jeg kjenner til tilfeller av barneautisme og ingen av de har PU?

Jeg tror mange har en oppfatning av "åååh, baaarneautisme ja...da er han utviklingshemmet da?" Så jeg bare presiserer det nå. Men autist er jo ikke sutistu, spekteret er jo stort. Men han er ikke høytfungerende, langt i fra, likevel er han ikke fullstendig hjelpetrengende. Dog er han ikke funksjonsfrisk, og forstår ikke verden på samme måte. Og trenger nytte veiledning. Møter du han sammen med meg vil du tenke han er en typisk tenåring. Møter du han over flere timer derimot, da vil du ane det er litt mer. Han kan være alene hjemme maks en time før han begynner å ringe meg non-stop, eller gjøre masse impulsive handlinger. 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han fikk forresten også autismediagnosen når han var 12. Den diagnose pga andre vansker som maskerte. 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror mange har en oppfatning av "åååh, baaarneautisme ja...da er han utviklingshemmet da?" Så jeg bare presiserer det nå. Men autist er jo ikke sutistu, spekteret er jo stort. Men han er ikke høytfungerende, langt i fra, likevel er han ikke fullstendig hjelpetrengende. Dog er han ikke funksjonsfrisk, og forstår ikke verden på samme måte. Og trenger nytte veiledning. Møter du han sammen med meg vil du tenke han er en typisk tenåring. Møter du han over flere timer derimot, da vil du ane det er litt mer. Han kan være alene hjemme maks en time før han begynner å ringe meg non-stop, eller gjøre masse impulsive handlinger. 

Minner en del om barnet her. Det er så mye ekstra som andre ikke forstår fordi de ikke er vant til å måtte ta hensyn og følge opp de tingene. Sinnsykt slitsomt!

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er veldig trist at det skal være slike misoppfatninger. Isåfall bør man komme med noe som kan skille de med barneautisme med PU fra de med uten, ellers vil folk føle at de må forklare hva det innebærer når barnet har barneautisme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...