Gå til innhold

Lavendel, klippe de godt ned og lagre hvordan?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gravde opp noen store, gamle lavenderbusker i sommer og pottet de i 3 separate potter. De har fått herje fritt i mange år av tidligere eier ser det ut som. Kan jeg klippe de godt ned og håpe de blir finere til neste år? Og bør jeg sette de i garasjen (isolert, ca 4 grader om vinteren) eller kan de stå på platten vinteren gjennom? Bor i sone 5-6 ish, langs kysten. 

Anonymkode: 0e2cd...0ed

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De bør nok stå i garasjen, ellers kan de lett ta reper'n, når de står i potte i frost som varer en stund.

Anonymkode: 7b396...574

• Liker 1
Skrevet

Potte med jord utendørs går ikke alltid bra... Har sluttet med det, da pottene sprekker pga. fuktig jord som utvider seg når den blir bunnfrossen. 

Skrevet

Sett dem i bakken. Ingen garanti for at planter i krukke overlever vinteren, dessverre. 

Anonymkode: e5171...7be

Skrevet

Hadde planta de ut igjen og vente med å klippe de ned til våren.

Anonymkode: 29e3d...fe9

Skrevet

Da settes de i garasjen, da! Potte de i jord igjen er ikke et alternativ, da hadde jeg jo aldri gravd de opp in the first place 🤷🏼‍♀️ De er ikke akkurat vakre å se på nå. Men de sto langs husveggen og det har vi lagt grus, og det er ingen andre plasser det passer seg. 

Skrevet

Eller, jo kanskje! Har to kjipe stubber etter to svære tre ved veien. Det er ca 1.5 meter mellom de, tro om det er mulig å grave opp mellom de å plante de der? Er kanskje mye røtter, men de kan vel kanskje hakkes/sages vekk? 

Men kan de plantes i jord nå? Her er det skikkelig hustrig høstvær alt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...