Gå til innhold

Kan man bo i samme hus som noen uten å bli smittet selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er dette i det hele tatt mulig? Isåffal hvordan? Ha lukkede dører kunne funket, men hva når man skal finne seg mat på kjøkkenet? Må man bare være forsiktig å ikke ta på ting med hendene?

Det er veldig synd at folk som er i riskogruppen ikke har noe sted å gå , men som bor med andre som jobber i samfunnspliktige jobber.

Hva skal en gjøre da??! Hilsen forvtilt.

Anonymkode: 040ea...7ba

Videoannonse
Annonse
Skrevet

og hvis viruset er luftbåren, finnes det egentlig noe håp å unngå det?

Skrevet

I Bergen blir man plassert på Korona hotell for å ikke smitte de man bor med 

Anonymkode: adf56...0c6

Skrevet

Kollegaen min ble ikke smittet av samboeren sin. De hadde levd som normalt helt til han fikk positiv test. Var også en eldre mann som det sto om i Adresseavisen som hadde delt seng med kona i 14 dager uten at hun ble smittet.

Så mulig er det. 

Anonymkode: 67e24...92e

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

I Bergen blir man plassert på Korona hotell for å ikke smitte de man bor med 

Anonymkode: adf56...0c6

Ok, men som sagt, jeg bor med folk som jobber rundt andre mennesker..

Hva skal gjøre for å minske smitten selv når man bor med andre, de kan jo ikke slutte jobben sin!

Jeg er bekymret for at noen skal dra med smitten hjem, og hva jeg kan selv gjøre for å minimere risikoen å få det.

Skal jeg flytte i skogen liksom?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kollegaen min ble ikke smittet av samboeren sin. De hadde levd som normalt helt til han fikk positiv test. Var også en eldre mann som det sto om i Adresseavisen som hadde delt seng med kona i 14 dager uten at hun ble smittet.

Så mulig er det. 

Anonymkode: 67e24...92e

Wow, det er veldig interessant. Men kan det ha vært unntak? Altså kanskje de bare har veldig sterke immunforsvar genetisk?

Jeg aner ikke... Utrolig at de sov i samme rom og likevel ikke smittet!

Skrevet

Men hvordan forklarer man da at folk på bryllup blir smittet, flere hundre sånn som den på Sarpsborg ?

Også kan noen leve normalt sammen og likevel ikke bli smittet? Dette  er helt merkelig :s

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er dette i det hele tatt mulig? Isåffal hvordan? Ha lukkede dører kunne funket, men hva når man skal finne seg mat på kjøkkenet? Må man bare være forsiktig å ikke ta på ting med hendene?

Det er veldig synd at folk som er i riskogruppen ikke har noe sted å gå , men som bor med andre som jobber i samfunnspliktige jobber.

Hva skal en gjøre da??! Hilsen forvtilt.

Vet ikke om det er mulig, men man kan legge planer som vil senke risikoen. Isolerer den syke på eget rom til testsvaret kommer. Hvis du bringer mat til den syke ,ha på munnbind. Den syke kan ha munnbind tilgjengelig som settes på før du kommer inn. Når du henter ting den syke har tatt på må du utføre nøye håndvask. Hvis den syke vil hente ting selv , berøre kjøleskap osv må du desinfisere etterpå. Hvis den syke vil bevege seg litt ut av rommet til stue / kjøkken bør du forlate rommet eller sitte langt unna( mye mer enn en meter )og luft godt etterpå.  Den syke bør med fordel bruke munnbind også utenfor rommet sitt. Den syke bør ikke berøre ting  utenfor rommet sitt, da må du i så fall desinfisere det som er berørt. Utfordringen er hvis man har felles bad. Finnes ingen annen måte enn og desinfisere berøringspunkter HVER gang den syke var på badet, pluss selvsagt eget håndkle og i tillegg kan ha hver sin håndsåpe så blir det en ting mindre og desinfisere. For og desinfisere bruk Antibac eller klorin / vann blanding . Dette vil kreve mye og en glipp er nok. Så prøve og unngå smitten er bedre. Husstanden må utføre nøye smittevern , de reglene som gjelder for alle nå må man følge til punkt og prikke , og prøve og unngå risiko situasjoner.  Litt ekstra renhold i hjemmet med hensyn til berøringspunkter er også lurt og gjøre som forebyggende tiltak.

Anonymkode: 85980...dc1

Skrevet

Ja, det er mulig. Det finnes flere eksempler og forklaringer på mulige årsaker på det. 

Anonymkode: a5e53...796

Skrevet

Det blir vel det samme som at det er mulig å bo sammen med noen som har omgangssyke/spysyke uten selv å bli syk. Dette viruset er også svært smittsomt. Så hva gjør man for å forebygge spredning i familien: håndvask og god kjøkkenhygiene. 

Anonymkode: b647f...62f

• Liker 2
Skrevet

En smittet 18-åring her jeg bor levde som normalt med sin familie (og forsåvidt venner også) uten å vite at hen var smittet. Smittet ingen. Selv ikke forelder i risikogruppen. 

Anonymkode: b5ad8...27d

Skrevet

En smittet 18-åring her jeg bor levde som normalt med sin familie (og forsåvidt venner også) uten å vite at hen var smittet. Smittet ingen. Selv ikke forelder i risikogruppen. 

Jeg forstår ingeting... 😕 Mens flere hundre gjester blir smittet på bryllup som varer bare noen timer tidligere i sommer?

Vet du om den 18åringen delte bad med resten av familien?

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvordan forklarer man da at folk på bryllup blir smittet, flere hundre sånn som den på Sarpsborg ?

Også kan noen leve normalt sammen og likevel ikke bli smittet? Dette  er helt merkelig :s

Ja, da kan jo umulig viruset være så smittsomt som det hevdes. Virker ikke logisk i det hele tatt at man kan sove med en smittet person i to uker, men ikke være i samme festlokale.. 

Anonymkode: cce66...170

Skrevet

Jeg kjenner noen som begge var syke uten å smitte tre hjemmeboende barn.

Anonymkode: 9e67c...25b

Skrevet

Ja, da kan jo umulig viruset være så smittsomt som det hevdes. Virker ikke logisk i det hele tatt at man kan sove med en smittet person i to uker, men ikke være i samme festlokale.. 

Nei, det må nok forskes nærmere på. Vite vi enda vet om viruset selvom det har snart gått et halvt år.

Men var det ikke også en hel buss som ble smittet, selvom alle satt langt fra hverandre? Tror det var i Kina.

Skrevet

Kan jo også være gener som spiller inn, ulike epigenetiske faktorer som avgjører hvor mottakelig lungene er for viruset?

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det blir vel det samme som at det er mulig å bo sammen med noen som har omgangssyke/spysyke uten selv å bli syk. Dette viruset er også svært smittsomt. Så hva gjør man for å forebygge spredning i familien: håndvask og god kjøkkenhygiene. 

Anonymkode: b647f...62f

Det er bra men ikke nok. Nå vet man at viruset kan leve i luft en stund. Den syke må derfor isoleres. Og hvis h.n vil i stuen / kjøkken bør h.n ha munnbind på. Eller de friske må holde ekstra lang avstand. Man kan ikke bare tenke på kontaktsmitte og indirekte kontaktsmitte . Man må tenke på luftsmitte også . 

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ingeting... 😕 Mens flere hundre gjester blir smittet på bryllup som varer bare noen timer tidligere i sommer?

Vet du om den 18åringen delte bad med resten av familien?

Ja delte alt. 18-åringen var også syk noen dager, og ble selvsagt tatt vare på av foreldrene. De visste ikke da at dette var korona, var i mars. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja delte alt. 18-åringen var også syk noen dager, og ble selvsagt tatt vare på av foreldrene. De visste ikke da at dette var korona, var i mars. 

Kanskje det rett og slett er nødt med direkte spytt eller snørr kontakt? Altså at det må komme på ansiktet til friske for å bli syk selv?

Jeg aner ikke...

Klør meg i hodet egentlig.. fordi det har vært tilfeller sånn som på cruiseship, hvor veldig mange ble smittet, til tross for at dem har egen lugar og alt det der... Hva er forskjellen? Jeg tipper det ikke er noe annerledes å leve med familien hjemme ?

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forskere peker på ulike blodtyper , nivå av D vitamin . Og noe immunitet fra før pga andre korona virus. Så noen blir rett og slett ikke like fort smittet som andre. F. Eks er veldig få smittet i afrikanske land ( unntatt i Sør Afrika) der de bor tett, og hygieneforholdene er  dårlig . Igår  leste jeg at forskere antar at de har hatt mange andre korona virus og har mer immunitet. 

• Opprett ny...