EtLiteTroll Skrevet 9. september 2020 #1 Skrevet 9. september 2020 Jeg lurer bare hvorfor nordlendinger hele tiden skal få søringer til å framstå som sytepaver og pingler når det gjelder vær og vind. Hver gang media melder en liten storm, så begynner et hylekor fra nord i sosiale medier om hva slags vær de selv må tåle. Hvis det snør litt i sør, så er det også et hylekor i nord som skal forklare hvor mye snø de må tåle. Hvorfor den konkurransen om hvem som har det "verst"? Søringer driver ikke å skal konkurere med nordlendinger, så hva har egentlig nordlendingene i mot søringene? Det virker som jo nordlendinger ikke tåler søringer i det hele tatt (neida ikke alle, men de som skriker høyt i kommentarene på Facebook). Virker som "søring" er et skjellsord.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #2 Skrevet 9. september 2020 De hevder seg overfor langvarig, ekstrem diskriminering fra "søringene". Etter brannen i nordnorge i forb. med 2. verdenskrig, måtte mange nordlendinger flytte sørover. Det ble muligens noe kulturkrasj. Diskrimineringen gikk bl.a. ut på at i leilighet til leie annonser sto det spesifikt: nordlendinger ikke ønsket. Så her har du en av grunnene. Anonymkode: 4b8b3...7a0 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #3 Skrevet 9. september 2020 Ikke den første tråden om dette, og du heter jo EtLiteTroll... Anonymkode: 879b7...df2 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #4 Skrevet 9. september 2020 Men de tar jo ikke feil? Klimaet i nord-Norge er subarktisk. Det er jo ikke noe å sammenligne. Kankje vestlandet får like mye dårlig vær, spesielt regn. Men vinterne kan også væres vært kalde her Anonymkode: f2793...7de 1
EtLiteTroll Skrevet 9. september 2020 Forfatter #5 Skrevet 9. september 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: De hevder seg overfor langvarig, ekstrem diskriminering fra "søringene". Etter brannen i nordnorge i forb. med 2. verdenskrig, måtte mange nordlendinger flytte sørover. Det ble muligens noe kulturkrasj. Diskrimineringen gikk bl.a. ut på at i leilighet til leie annonser sto det spesifikt: nordlendinger ikke ønsket. Så her har du en av grunnene. Anonymkode: 4b8b3...7a0 Ja det forklarer jo en hel del. Ble litt klokere nå. Takk!
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #6 Skrevet 9. september 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: De hevder seg overfor langvarig, ekstrem diskriminering fra "søringene". Etter brannen i nordnorge i forb. med 2. verdenskrig, måtte mange nordlendinger flytte sørover. Det ble muligens noe kulturkrasj. Diskrimineringen gikk bl.a. ut på at i leilighet til leie annonser sto det spesifikt: nordlendinger ikke ønsket. Så her har du en av grunnene. Anonymkode: 4b8b3...7a0 Var vel oslo som diskriminerte på ''nordlendinger ikke ønsket'' ? Anonymkode: f2793...7de
EtLiteTroll Skrevet 9. september 2020 Forfatter #7 Skrevet 9. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ikke den første tråden om dette, og du heter jo EtLiteTroll... Anonymkode: 879b7...df2 Ok det visste jeg ikke. Det skader vell ikke å spør uansett.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #8 Skrevet 9. september 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Var vel oslo som diskriminerte på ''nordlendinger ikke ønsket'' ? Anonymkode: f2793...7de Tror det var mest dem, ja. Jeg tror også at nordlendingers harsellering er mest rettet mot Oslofolk. Anonymkode: 4b8b3...7a0 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #9 Skrevet 10. september 2020 Ironisk nok er det kaos hvert år snøen kommer til Tromsø. Anonymkode: e55f4...b9e 3
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #10 Skrevet 10. september 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: De hevder seg overfor langvarig, ekstrem diskriminering fra "søringene". Etter brannen i nordnorge i forb. med 2. verdenskrig, måtte mange nordlendinger flytte sørover. Det ble muligens noe kulturkrasj. Diskrimineringen gikk bl.a. ut på at i leilighet til leie annonser sto det spesifikt: nordlendinger ikke ønsket. Så her har du en av grunnene. Anonymkode: 4b8b3...7a0 Det er riktig. Og av den grunn ble "Nordlændingen" oppretter, det er et studenthus med hybler forbeholdt studenter nord fra. Er gift med en nord fra og den harseleringen med nordlendinger fins ikke lenger. Hvorfor kan ikke de nord på bare heve seg over det som er historie? Sørlendingens syn på Nordlendinger blir jo ikke noe bedre av at de skal "konkurrere" hele tiden Anonymkode: fbd3f...cdf
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #11 Skrevet 10. september 2020 Helt enig i at dette bunner i gamle holdninger, og derfor er det enda noe gnisning. Som en nordlending som har flyttet sørover, så har jeg opplevd mange rare å merkelige kommentarer. Folk som nekter å forstå hva jeg sier, folk som overdrevent gjør narr av dialekten min, jeg har opplevd at en tilfeldig fyr på butikk overhørte meg snakke til mannen min, og kom bort til meg å sa: "du lærer deg å snakke ordentlig Norsk snart nok, om du bare legger litt innsats inn" og generelt alle de andre generaliserende holdningene folk har. Jeg har folk som har spurt meg om hvordan tilstanden egentlig er oppe i Nord, som om vi ikke alle bor i samme land og har så å si samme kultur. (har dere internett eks, galskap) Jeg skjønner hvorfor det er lett å bli sånn, fordi jeg har selv blitt såpass irritert noen ganger at det frister å "ta igjen med samme mynt" når jeg opplever at det er en litt "ovenfra og ned" holdning. Heldigvis så er jeg såpass reflektert at jeg skjønner at det kun gjelder noen mennesker, og stort sett så er de aller aller fleste ganske oppegående og hyggelige. Jeg klarer nå å holde meg å spyr ikke fra meg slike utsagn lengere. Nå skal det sier at ser slike innlegg på min facebook også, men jeg legger også merke til at det er litt sånn (litt slemt kanskje) "boomers" generasjonen som oppfører seg slik. det er også den samme generasjonen som skråler om homofobi, kvinnefiendtlighet, teknologifrykt, antivaksine samt andre ganske utdaterte holdninger. Verstinger finnes på alle sider Anonymkode: 9748a...f61 3
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #12 Skrevet 10. september 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor kan ikke de nord på bare heve seg over det som er historie? Sørlendingens syn på Nordlendinger blir jo ikke noe bedre av at de skal "konkurrere" hele tiden Hvorfor kan ikke bare søringene komme over sine fordommer? Hvorfor er det nordlendingene sin jobb å endre andres trangsyn? Anonymkode: 9748a...f61 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #13 Skrevet 10. september 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor kan ikke bare søringene komme over sine fordommer? Hvorfor er det nordlendingene sin jobb å endre andres trangsyn? Anonymkode: 9748a...f61 Som jeg skrev over den delen du siterte, men så pent unnlot å ta med. Jeg er gift med en nordlending og han har aldri opplevd fordommer siden han kommer nord fra. Kjenner også mange andre fra Nord-Norge, har blant annet en veldig god venninne fra Tromsø som heller ikke har opplevd det. Og, ja vi bor sør på, rettere sagt i området rundt Oslo. Etter min erfaring har vi er sør på kommet over våre fordommer i stor grad. Mener derfor at det faktum at de som bor nord på hele tiden skal "konkurrere" kan gi grobunn for at fordommene kan komme tilbake, og det lille som fremdeles fins kan bli forsterket. Du vet, men trenger to for å kunne krangle... Anonymkode: fbd3f...cdf
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #14 Skrevet 10. september 2020 Nordlendinger er bare sjalue. Anonymkode: 4343b...745
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #15 Skrevet 10. september 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nordlendinger er bare sjalue. Anonymkode: 4343b...745 På hva? Anonymkode: 2ddf4...497
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #16 Skrevet 10. september 2020 Det eneste vi har oppe i nord er drittvær. Ikke ta fra oss det😜 Anonymkode: 06ebb...9ca 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #17 Skrevet 10. september 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det eneste vi har oppe i nord er drittvær. Ikke ta fra oss det😜 Anonymkode: 06ebb...9ca Det har vi på vestlandet også Anonymkode: 4343b...745 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #18 Skrevet 10. september 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: På hva? Anonymkode: 2ddf4...497 På folk i sør vel. Anonymkode: 4343b...745
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #19 Skrevet 10. september 2020 Mye skyldes at det er kulturelle forskjeller i lynne og humor. I nord så er det mye mer sarkasme og svart humor. Kanskje som et resultat av lange kalde vintre og et mer værhardt klima og landskap ? Anonymkode: 671be...4d7 3
Illuminatum Skrevet 10. september 2020 #20 Skrevet 10. september 2020 13 timer siden, EtLiteTroll skrev: Jeg lurer bare hvorfor nordlendinger hele tiden skal få søringer til å framstå som sytepaver og pingler når det gjelder vær og vind. Hver gang media melder en liten storm, så begynner et hylekor fra nord i sosiale medier om hva slags vær de selv må tåle. Hvis det snør litt i sør, så er det også et hylekor i nord som skal forklare hvor mye snø de må tåle. Hvorfor den konkurransen om hvem som har det "verst"? Søringer driver ikke å skal konkurere med nordlendinger, så hva har egentlig nordlendingene i mot søringene? Det virker som jo nordlendinger ikke tåler søringer i det hele tatt (neida ikke alle, men de som skriker høyt i kommentarene på Facebook). Virker som "søring" er et skjellsord. Det er stort sett bare mindreverdighetskomplekser
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå