AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #1 Skrevet 9. september 2020 Hei. Er ei 17 år gammel jente som har drømt om å bli lege hele livet, men har begynt å tvile litt i det siste. For å komme inn må jeg ha kjemi 1 og 2 på vgs, men jeg misliker faget veldig sterkt. Er det mye kjemi underveis i medisinstudiet, eller er det mer fokus på biologi/ anatomi? Anonymkode: e861a...74f
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #2 Skrevet 10. september 2020 Jeg gikk i Trondheim for en del år siden. Det er jo en del kjemi, men ikke som du kjenner det fra VGS. Kjemien er integrert i alt annet, feks fysiologi er i bunn og grunn kjemi. Hadde en del forelesninger i biokjemi, men det er litt annerledes igjen. Det er mer at du bruker kjemien du allerede kan til å se på reaksjonslikninger, prosesser og virkninger. Vi hadde ikke egne fag i kjemi (Trondheim har/hadde integrert eksamen) ingen labøvelser osv. Mulig de hadde/har mer "formell" kjemiundervisning andre steder, det må du i tilfelle sjekke. Tror feks Bergen hadde mer formalisert undervisning og muligens egen eksamen? De måtte hvertfall lese mer kjemi enn det jeg gjorde (det er fordelen med integrert eksamen, man kan nedprioritere deler man ikke synes er så relevant.)! Anonymkode: f023e...f76 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #3 Skrevet 10. september 2020 Jeg går i Trondheim. Det er ikke kjemi utover litt biokjemi det første semesteret, men dette er egentlig det samme som blir gjennomgått i biologi 2 og litt i kjemi 2. Jeg hater biokjemi og er ikke spesielt glad i kjemi, og har ikke sett noe særlig til dette i etterkant. Det er klart at man bruker kunnskapen indirekte av og til, og plutselig kan det komme ett og et annet tilfelle for eksempel med legemiddelmetabolisme, men det er så lite at jeg ikke hadde tillagt det noe vekt. Du utdannes til en kliniker, og slike basalfag er det lite av bortsett fra helt i starten. Anonymkode: 8bbfe...15b 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #4 Skrevet 10. september 2020 Det er litt det første semesteret i forhold til celler og biologiske prosesser. Anonymkode: 11f85...c02
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #5 Skrevet 10. september 2020 Så det er fullt mulig å komme gjennom medisinstudiet på tross av at jeg hater kjemi? Anonymkode: e861a...74f
Humle Brumle Skrevet 10. september 2020 #6 Skrevet 10. september 2020 Trodde du snakka om kjemi som i romantikk😂😂 Tenkte du var sånn type som tenkte Gray’s Anatomy var et realistisk bilde på medisinstudie livet. Men for å svare på spørsmålet ditt, så vet jeg ikke. Men hvis du liker p lære hvordan kroppen fungerer, så tror jeg det kommer til å gå fint. Jeg tror man bare går bare veldig i detalj, så det blir til kjemi.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #7 Skrevet 10. september 2020 25 minutter siden, AnonymBruker said: Så det er fullt mulig å komme gjennom medisinstudiet på tross av at jeg hater kjemi? Anonymkode: e861a...74f Det kommer jo an på selvdisiplinen din. Du trenger gode karakterer for å komme inn på medisin, inkludert i de fagene du misliker. Så må du også bite tennene sammen og lese kjemi for å stå på eksamen. Hvis du klarer å finne motivasjonen til det så kommer du til å klare det fint, men ikke hvis du gir opp. Anonymkode: b98a4...99b
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #8 Skrevet 10. september 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Så det er fullt mulig å komme gjennom medisinstudiet på tross av at jeg hater kjemi? Anonymkode: e861a...74f Jada Anonymkode: f023e...f76
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #9 Skrevet 10. september 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Så det er fullt mulig å komme gjennom medisinstudiet på tross av at jeg hater kjemi? Anonymkode: e861a...74f Ja. Det krever egentlig bare litt underliggende kunnskap om kjemi. Bindinger, organisk kjemi, osmose, diffusjon, litt aminosyrer/fett etc og slike ting. Det er lite ren kjemi i selve studiet, så det trenger du ikke bekymre deg for. Anonymkode: 67213...a58
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #10 Skrevet 11. september 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Så det er fullt mulig å komme gjennom medisinstudiet på tross av at jeg hater kjemi? Anonymkode: e861a...74f Det er mulig, men god forståelse av biokjemi er viktig hele yrkeskarrieren men mindre du skulle velge noe slikt som arbeidsmedisin eller samfunnsmedisin. Anonymkode: c6ac8...7db
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #11 Skrevet 11. september 2020 Liker man ikke kjemi så passer man vel ikke til medisinstudiet? Anonymkode: 969bc...449 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #12 Skrevet 11. september 2020 Hvis du er 17 så går du vel i vg2? Da har du hatt kjemi i 4 uker, og vet ikke enda hva faget er - du har vel kun hatt om navnsetting og bindinger. Kjemi er knallkjekt når man lærer mer. 😊 Anonymkode: bde1c...896 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #13 Skrevet 11. september 2020 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Liker man ikke kjemi så passer man vel ikke til medisinstudiet? Anonymkode: 969bc...449 Joda. Jeg hatet (VGS)kjemi og får kløe av å tenke på det, stortrives på medisinstudiet, og i legejobben bruker jeg særs lite kjemi på den måten. Nå idag skulle jeg ønske jeg var bedre i biokjemi, men det er lettere å lese nå som jeg har interessen for det og ser nytten av det i hverdagen. Men, velger man "riktig" spesialitet trenger man knapt tenke på kjemi i arbeidshverdagen. Må bare nyansere mitt tidligere svar litt: Hvis man hater kjemi bør man se på studieplanen til de ulike studiene. Spesielt noen studier i utlandet har mye større og tyngre kjemipensum enn det Trondheimsstudiet har. Anonymkode: f023e...f76
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #14 Skrevet 11. september 2020 Kanskje kjemi hadde vært interessant om du forstod hva kjemi forsøker å gjøre? På skolen lærer man bare pugge, man lærer ikke forstå hva fagene forsøker lære deg emd kunnskapen sin. Hva forteller kjemi oss om menneskekroppen og naturen vi ikke kunne visst uten kjemi? Anonymkode: f4a73...3b7
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #15 Skrevet 11. september 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er mulig, men god forståelse av biokjemi er viktig hele yrkeskarrieren men mindre du skulle velge noe slikt som arbeidsmedisin eller samfunnsmedisin. Anonymkode: c6ac8...7db Det kan være minst like viktig i arbeidsmedisin og samfunnsmedisin som i andre spesialiteter... Anonymkode: 67213...a58 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #16 Skrevet 11. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Joda. Jeg hatet (VGS)kjemi og får kløe av å tenke på det, stortrives på medisinstudiet, og i legejobben bruker jeg særs lite kjemi på den måten. Nå idag skulle jeg ønske jeg var bedre i biokjemi, men det er lettere å lese nå som jeg har interessen for det og ser nytten av det i hverdagen. Men, velger man "riktig" spesialitet trenger man knapt tenke på kjemi i arbeidshverdagen. Må bare nyansere mitt tidligere svar litt: Hvis man hater kjemi bør man se på studieplanen til de ulike studiene. Spesielt noen studier i utlandet har mye større og tyngre kjemipensum enn det Trondheimsstudiet har. Anonymkode: f023e...f76 Enig i det siste. Noen studiesteder har rene kjemi- og biokjemifag de første to årene som kan være tunge å komme seg gjennom hvis man misliker kjemi. Anonymkode: 67213...a58
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå