Gå til innhold

Hva har du på ostefatet ditt?

Gjest Ludder

Anbefalte innlegg

Ost og kjeks er en selvfølge, men har du noe annet spennende? Jeg har typisk hatt druer eller epler til, valnøtter innimellom, kanskje noe marmelade også, men det siste tilhører sjeldenheten. Tenkte jeg skulle ha med pære neste gang, og muligens mangochutney om jeg gidder å lage. Er det f.eks godt med balsamico dryppet på osten? Honning?

Tar gjerne i mot forslag til spennende oster også. Jeg er ikke akkurat modig i mine valg, har som regel kremost og myk ost som brie eller camembert, og kanskje blåmuggost.

Ooog, forslag til rimelig rødvin til dette? skulle gjerne hatt en med litt dyp smak, men synes ofte de er så dyre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Honning kan du ha, men da bør det være akasiehonning.

Pistasj-og aprikoschutney er godt inntil.

Jeg velger nok samme oster som deg, milde ‘enkle’ oster, simpelthen fordi det er det jeg liker best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Amberleaf skrev:

Honning kan du ha, men da bør det være akasiehonning.

Pistasj-og aprikoschutney er godt inntil.

Jeg velger nok samme oster som deg, milde ‘enkle’ oster, simpelthen fordi det er det jeg liker best.

Oj, pistasj- og aprikoschutney hørtes godt ut! Er det noe man får kjøpt på butikken eller lager du sjøl?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Druer, oppskjærte pærer(nydelig sammen med brie), eple- og valnøttmarmelade fra Jacobs, fikensyltetøy, chilligele(høres rart ut men er veldig godt, har sett det på Meny og Mega) og diverse spekemat, men som oftest er det rødvinpølse det går i. En ost jeg synes er utrolig god er hvitløkssmøreosten fra Rondele(?). 

Anonymkode: 7682d...f75

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er pysete på ost og liker kun det som er mildt. Mine favoritter er Tine Kremgo, den med urter og den med pepper. Av vanlig ost liker jeg Norvegia og Gräddost. Druer er et must. 

Anonymkode: 80953...ff2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rips og eple gelé. Granatepler. Alltid en varmt camembert, som er smeltet i midten. Multer, bjørnebær, blå bringebær, fiken, melon. Bær og frukt etter sesong. Og så har vi alltid noen smøreoster, dipp og grønnsaker. Og ofte drikker vi øl, brandy o.l. ikke vin. 

Anonymkode: a5b24...32e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du går i en velassortert butikk som har en egen ostedisk, så har de også tilbehør i den ostedisken. Og så er det kanskje noen som jobber der også som kan fortelle deg litt mer om hva som passer til hva.

Anonymkode: ac47e...68f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Rips og eple gelé. Granatepler. Alltid en varmt camembert, som er smeltet i midten. Multer, bjørnebær, blå bringebær, fiken, melon. Bær og frukt etter sesong. Og så har vi alltid noen smøreoster, dipp og grønnsaker. Og ofte drikker vi øl, brandy o.l. ikke vin. 

Anonymkode: a5b24...32e

Hvor får du kjøpt blå bringebær? 😍 Har aldri sett eller smakt 

Fiken er veldig godt, (selger ferske på meny) valnøtter, honning er kjempe godt på blå ost 

de har små marmelader til ost på Rema (med osten) som er veldig gode og rimelige 

chevre + honning 😍

av milde oster like jeg den hvite, eller den m chilli fra castello 

faste oster. Parmesan eller manchego 

Anonymkode: db20f...976

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stilkselleri er godt å knaske sammen med de milde kremostene :) 

Solbærsyltetøy er fantastisk godt sammen med brie.

Pepperkaker og portvin er deilig sammen med en snill blåmuggost.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen har nevnt ridderost😬

Det må du prøve😁 Lukter grusomt, men er den beste osten som finnes, mild på smak🤤 med druer på, eller ei tynn skive appelsin☺️

Anonymkode: cb48a...209

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...