Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er nå 29 år gammel, og har siden videregående slitt med å velge karrierevei/ studier. Synes siv.ing virker interessant, og siden jeg også har lederambisjoner, er vel indøk det beste valget? Men er det for sent å begynne på indøk som 30-åring? Blir det vanskeligere å få de beste og mest ettertraktede jobbene, eller spiller alderen når man er ferdig utdannet liten rolle? 

Anonymkode: b008a...f5b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det ligger vel mange nok tråder om det å starte med studier som voksen her inne. Konklusjonen er at alder spiller ingen rolle. 

Anonymkode: 61532...918

• Liker 2
Skrevet

Jeg begynte på indøk NTNU som 22-åring og folk syntes jeg var gammel. Det er stort sett pliktoppfyllende folk som har hatt et liv som har gått på skinner fra fødsel av (og får alt servert av foreldre) som går der.  Ønsker du å begynne der så gjør det for din egen del men ikke forvent noe særlig sosialt. De fleste som går der er helt like. 

Anonymkode: d01a6...0e4

• Liker 6
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg begynte på indøk NTNU som 22-åring og folk syntes jeg var gammel. Det er stort sett pliktoppfyllende folk som har hatt et liv som har gått på skinner fra fødsel av (og får alt servert av foreldre) som går der.  Ønsker du å begynne der så gjør det for din egen del men ikke forvent noe særlig sosialt. De fleste som går der er helt like. 

Hvordan er miljøet generelt?

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er miljøet generelt?

Jeg synes ikke det er noe hyggelig. Veldig overfladiske og materialistiske folk som ikke er noe spennende å snakke med. Veldig opptatt av penger og karakterer. Ikke noe dybde liksom. Og lite raushet ovenfor andre hvis man er litt annerledes. Se for deg typisk BI-pappagutt men med bedre karakterer.

• Liker 2
Skrevet

Altså, for å få de attraktive jobbene må du gjerne gjennom mølla til konsulentselskapene etter du er ferdig med graden. De tar inn unge folk de kan hjernevaske og som passer akkurat i malen deres, og de driver rovdrift på dem frem til de slutter av seg selv eller er blitt sykemeldte. Snakk om hierarki og døgnjobbing av en annen verden. 

Ikke sikker på at du som 35-årig nyutdannet har lyst til å gå den veien eller at du er spesielt attraktiv for det, og enda mindre er jeg usikker på om du orker studere sammen med folk som er 10 år yngre enn deg selv de neste fem årene?

Anonymkode: 71ae2...c31

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Altså, for å få de attraktive jobbene må du gjerne gjennom mølla til konsulentselskapene etter du er ferdig med graden. De tar inn unge folk de kan hjernevaske og som passer akkurat i malen deres, og de driver rovdrift på dem frem til de slutter av seg selv eller er blitt sykemeldte. Snakk om hierarki og døgnjobbing av en annen verden. 

Ikke sikker på at du som 35-årig nyutdannet har lyst til å gå den veien eller at du er spesielt attraktiv for det, og enda mindre er jeg usikker på om du orker studere sammen med folk som er 10 år yngre enn deg selv de neste fem årene?

Dette er vel ikke helt sant. Det er mest streberne som ikke har så mye liv og får A i snitt som gjør det. Oppskrytt å jobbe for konsulentselskaper. Men sant som du sier, at de hjernevasker folk til å tro at å jobbe 12-timers dager for 600 000 er "prestisje". 

Ikke bare er de 10 år yngre, men også særs usympatiske og overfladiske. Hadde miljøet vært inkluderende hadde det ikke vært noe problem. Men man må faktisk ikke være sosial heller. Jeg er ikke det selvom jeg "bare" var 22 da jeg begynte.

• Liker 1
Skrevet

Og hvorfor ikke industriell økonomi fra USN ? Det ser ut som en bra utdanning . 

Anonymkode: 7f74b...c64

Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hvorfor ikke industriell økonomi fra USN ? Det ser ut som en bra utdanning . 

Anonymkode: 7f74b...c64

Tror det er kun økonomifag? Mens ved NTNU, NMBU og UiS er det også ingeniøremner?

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er vel ikke helt sant. Det er mest streberne som ikke har så mye liv og får A i snitt som gjør det. Oppskrytt å jobbe for konsulentselskaper. Men sant som du sier, at de hjernevasker folk til å tro at å jobbe 12-timers dager for 600 000 er "prestisje". 

Ikke bare er de 10 år yngre, men også særs usympatiske og overfladiske. Hadde miljøet vært inkluderende hadde det ikke vært noe problem. Men man må faktisk ikke være sosial heller. Jeg er ikke det selvom jeg "bare" var 22 da jeg begynte.

Jupp. Men man må igjennom den mølla for å få de beste jobbene etterpå, det var bare det som var poenget. En INDØK-master gir også en fin jobb, men skal man oppover går veien gjerne innom en av de fire store for økonomer. 

Og 12-timersdager er heller ikke dekkende. Det må være ferdig til i morgen om du så får sitte oppe i natt. Døgning er ikke uvanlig heller på prosjekter, og ofte er det mye reising også. Sikkert greit om man er 25, men er man 35 og har barn og familie eller forøvrig ønsker å gjøre noe annet enn å sitter foran pcen fungerer dette overhodet ikke. Men det er sikkert en bra læreplass da.

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jupp. Men man må igjennom den mølla for å få de beste jobbene etterpå, det var bare det som var poenget. En INDØK-master gir også en fin jobb, men skal man oppover går veien gjerne innom en av de fire store for økonomer. 

Og 12-timersdager er heller ikke dekkende. Det må være ferdig til i morgen om du så får sitte oppe i natt. Døgning er ikke uvanlig heller på prosjekter, og ofte er det mye reising også. Sikkert greit om man er 25, men er man 35 og har barn og familie eller forøvrig ønsker å gjøre noe annet enn å sitter foran pcen fungerer dette overhodet ikke. Men det er sikkert en bra læreplass da.

Tror ikke det er en veldig god læreplass, hos McKinsey er det mest klipp og lim før man får bedre jobber hvis man holder ut.

Gjest Thoringen
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker said:

Bekrefter denne 🤣

Jeg har ikke tatt denne karriereveien men har samarbeidet med mange som har alle sammen gått denne løypa.

Skrevet

Du er absolutt ikke for gammel! Det er mange på NTNU som kommer rett fra vgs eller har hatt et friår, men det er alltid noen litt eldre som studerer der også. Sånn sett har du ingenting å være redd for. Du skriver at du har lederambisjoner. Uansett hvilken utdannelse man tar, så er det ikke sikkert at man blir leder med en gang. Hvis du leser litt på de intervjuene med de som har fullført INDØK-utdannelsen, ser du at ikke alle jobber som leder. Poenget mitt er det, at man nødvendigvis ikke blir gitt en lederstilling rett etter INDØK studiet, men at det ofte krever tid og erfaring, sånn som for de fleste.

Anonymkode: 5d537...57a

Skrevet

Må bare presisere at jeg er ikke redd jeg er for gammel for å studere på indøk/ ntnu. Den biten tror jeg skal gå helt fint, på tross av at jeg vil være en del eldre enn mine medstudenter. Det jeg er usikker på er om jeg som ferdigutdannet vil være for gammel til å være ønsket av attraktive arbeidsgivere. 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må bare presisere at jeg er ikke redd jeg er for gammel for å studere på indøk/ ntnu. Den biten tror jeg skal gå helt fint, på tross av at jeg vil være en del eldre enn mine medstudenter. Det jeg er usikker på er om jeg som ferdigutdannet vil være for gammel til å være ønsket av attraktive arbeidsgivere. 

Nei det er du ikke for gammel til. Det er en såpass ettertraktet utdannelse at slike ting ikke betyr noe. Så gjør det om det er det du vil!
Er nysgjerrig, hva har du gjort før? Studert andre ting? Tatt opp fag? Jobbet? 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg er usikker på er om jeg som ferdigutdannet vil være for gammel til å være ønsket av attraktive arbeidsgivere.

Flinke folk vil alltid være attraktive. Men dette er ikke typen utdannelse hvor det er en fordel å være gammel, snarere tvert imot. 

Anonymkode: 23e37...34e

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, PzMan skrev:

Bekrefter denne 🤣

Jeg har ikke tatt denne karriereveien men har samarbeidet med mange som har alle sammen gått denne løypa.

Ikke sant. De nyansatte er jo sikkert flinke de, men får omtrent ikke tenke en egen tanke engang. Bare å parere ordre. Og når man kommer langt nok til å faktisk bestemme har man glemt hva man lært av teori på skolebenken... Synes det er langt å foretrekke en vanlig jobb der man kan bli skikkelig god og få dybdeforståelse, noe som konsulenter etter min erfaring ofte ikke får siden de stikker fra prosjekter før konsekvensene av endringene de har designet dukker opp 🤣 

TS: har du overveid å ta en samlingsbasert MBA eller lignende i stedet for INDØK? Det er reell lederutdanning der du kan jobbe ved siden av og der du får studere sammen med voksne folk med masse erfaring. Da kan du nettverke også.

• Liker 1
Skrevet
18 hours ago, AnonymBruker said:

LOL, mange forskjellige mennesker som går på indøk. En jeg gikk med var spesialjeger, en annen hadde dreads og spilte i band, noen kom fra helt vanlige småbygder, noen var fra voss og var skiboms, etc. Spørs om du ikke er for gammel til å begynne i konsulentselskap om du ikke har bakgrunn som du kan bruke til å komme inn på et høyere lønnsbånd når du er ferdig som 35 åring. Si du jobber 3-4 år i konsulentselskap så er du oppe som engagement lead som 40 åring. De fleste hopper av i tidlig 30 årene og får seg en fin corporate leder jobb. Men ikke alle begynner i konsulentselskap. Noen går rett til start up eller et større konsern. Uansett så må du konkurrere med folk som er 10 år yngre enn deg, folk som er på vei opp.

Anonymkode: dcdfc...520

• 1 år senere...
Skrevet

Endte du med å studere indøk?

Anonymkode: e2ce2...478

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.9.2020 den 18.39):

LOL, mange forskjellige mennesker som går på indøk. En jeg gikk med var spesialjeger, en annen hadde dreads og spilte i band, noen kom fra helt vanlige småbygder, noen var fra voss og var skiboms, etc. Spørs om du ikke er for gammel til å begynne i konsulentselskap om du ikke har bakgrunn som du kan bruke til å komme inn på et høyere lønnsbånd når du er ferdig som 35 åring. Si du jobber 3-4 år i konsulentselskap så er du oppe som engagement lead som 40 åring. De fleste hopper av i tidlig 30 årene og får seg en fin corporate leder jobb. Men ikke alle begynner i konsulentselskap. Noen går rett til start up eller et større konsern. Uansett så må du konkurrere med folk som er 10 år yngre enn deg, folk som er på vei opp.

Anonymkode: dcdfc...520

Det finnes unntak men stereotypen er der for en grunn. 

Anonymkode: a397d...303

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...