Gå til innhold

Hvor lenge er man smittsom?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mistenker at en jeg deler oppgang med har korona. Hun hoster hele dagen lang, og jeg hører det godt inn i leiligheten min. Hun gjorde ikke dette tidligere.. jeg tør ikke spørre henne om hun har pådratt seg korona, vi snakker aldri sammen annet enn hei en sjelden gang.

Jeg har jo lest at hosten gjerne sitter i flere uker.. at det er den folk flest sliter med. Men har man viruset i kroppen i alle disse ukene? Jeg kvir meg til å ta heisen siden jeg vet hun bruker den og ikke trappene. Trenger ikke naboer å gi beskjed til sameiet at de har fått positiv test? De tar jo på gelender osv.. eller er viruset ute av kroppen lenge før hosten gir seg?

:klo:

Anonymkode: 7efa2...8f4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan jo bare tørre å spørre henne. Mest sannsynlig er det ikke korona og da vil du få det bedre med deg selv og ikke være så engstelig. 

Anonymkode: 4de28...660

• Liker 1
Skrevet

Hvis hun har fått bekreftet Corona så skal hun være hundre prosent isolert inni leiligheten sin.

Hun har ikke lov til å gå over dørstokken ut i fellesområdet, ikke for å hente post heller ikke gå i kjeller eventuelt vaskekjeller. Hun må da få bringt mat og medisiner på døra si. 

Jeg satt isolert i 3- 4 uker i vinter og fikk klar beskjed av lege om å ikke være i fellesområder før mange dager etter at jeg følte meg helt frisk. 

Anonymkode: 2ea54...ce7

• Liker 2
Skrevet

Uansett: ta trappene. Da får du hverdagstrim og mindre smittefare.

Anonymkode: 84ad9...eb4

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis hun har fått bekreftet Corona så skal hun være hundre prosent isolert inni leiligheten sin.

Hun har ikke lov til å gå over dørstokken ut i fellesområdet, ikke for å hente post heller ikke gå i kjeller eventuelt vaskekjeller. Hun må da få bringt mat og medisiner på døra si. 

Jeg satt isolert i 3- 4 uker i vinter og fikk klar beskjed av lege om å ikke være i fellesområder før mange dager etter at jeg følte meg helt frisk. 

Hvordan fikk du vasket klærne dine? Bare lurer altså. 

Anonymkode: f092d...7e4

Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan fikk du vasket klærne dine? Bare lurer altså. 

Anonymkode: f092d...7e4

Vi har vaskekjeller i bygården der jeg bor, og den første uken var jeg ikke klar over at jeg ikke fikk lov til å gå i vaskekjelleren, så det gjorde jeg to ganger fordi jeg ikke hadde noe rent undertøy.Gikk også ut i oppgangen om natta og hentet posten. Med munnbind, hansker og spritet alt og ingen naboer i sikte. 

Etter det vasket jeg ikke klær på 3 uker, så jeg brukte vel alle klærne jeg hadde. Etter isolasjon smittet jeg ikke lengre selv om jeg var forkjølet, så jeg fikk lov til å gå ut i frisk luft, men jeg fikk ikke lov å gå inn på noen butikker og jeg måtte holde 2 meters avstand til andre ute/inne. 

Skrevet

I føge artikler jeg har lest kan man være smittsom selv etter at symptomene har gitt seg, men man er mest smittsom i den tidligere fasen. Synd at vi ikke tester folk for å se om de er kvitt viruset her/friskmeldt slik som i andre land, jeg ville holdt meg unna heisen en stund selv etter at naboen er ferdig med isolasjonen.

Skrevet
9 timer siden, Frøkensina skrev:

I føge artikler jeg har lest kan man være smittsom selv etter at symptomene har gitt seg, men man er mest smittsom i den tidligere fasen. Synd at vi ikke tester folk for å se om de er kvitt viruset her/friskmeldt slik som i andre land, jeg ville holdt meg unna heisen en stund selv etter at naboen er ferdig med isolasjonen.

Dette er korrekt, og en vet dessuten ikke om negativ test utelukker at en er smittsom, falskt negative tester forekommer dog. Dessuten kan de som har kvittet seg med viruset, smittes på ny. Smittede personer burde kanskje aldri friskmeldes?

Anonymkode: 4bdf1...695

Skrevet

Jeg har vært forkjølet, testet negativt for korona, men hoster fortsatt. Jeg er sånn til vanlig også, hoste etter luftveisinfeksjoner sitter i lenge.

Hvis hun har testet positivt kan hun ikke gå utenfor døra til sin leilighet. Hvis hun er syk og ikke har testet seg burde hun jo sette seg selv i karantene... Hvis du møter henne og hun hoster kan du jo spørre om hun er syk?

• Opprett ny...