AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #1 Del Skrevet 9. september 2020 Min kompis ser på seg selv som ganske kristen. Han mener at det finnes mye ondskap i verden. Selv er jeg litt usikker på hva jeg tror på. Jeg tror på Jesus og at han har levd (som er menneske i det minste), men jeg vet ikke om jeg tror på Gud. Jeg håper det finnes en gud og at han er god. Jeg ber til Gud av og til, spesielt hvis det er vanskelig i håp om at han finnes. Jeg jobber i helsevesenet med folk som sliter med alvorlig psykisk sykdom og gjerne rus. Jeg møter mange mennesker som andre tenker er onde, men jeg ser ofte det redde lille barnet som har hatt en fryktelig oppvekst, og trenger hjelp til å komme seg videre i livet. Noen klarer vi å hjelpe, men andre er så syke at de ikke kan reddes. Det er også mange andre mennesker som går over lik for makt og penger. Tror dere det finnes ekte ondskap i verden, eller tror dere den ondskapen vi ser handler om arv og miljø? Som barn er man født uskyldig og man blir formet av omgivelsene man vokser opp i. I fattige land, byer, og for så vidt i bydeler er for eksempel kriminalitet høyere enn i områder hvor folk har vokst opp i trygge omgivelser. Dårlige oppvekstvilkår har derfor helt klart en betydning for kriminalitet. Det blir en måte å overleve på. Det er også mye kriminalitet i høyere sosiale klasser. Kanskje det handler om at man i oppveksten har manglet kjærlighet og nærhet, og derfor har et større behov for å erstatte det med noe annet. Penger kan ikke kjøpe kjærlighet. Anonymkode: add1d...36d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 9. september 2020 #2 Del Skrevet 9. september 2020 Kan nok være mange årsaker til ondskap, men det er vel klart som dagen at den finnes. En trenger ikke å være kristen for å se det klart. Ondskap er onskap uansett, så å bortforklare den er dårskap. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 9. september 2020 #3 Del Skrevet 9. september 2020 Ondskap finnes absolutt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #4 Del Skrevet 10. september 2020 Mørke er bare fravær av lys Anonymkode: a2675...512 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #5 Del Skrevet 10. september 2020 Først må vi ha en definisjon på ondskap. Noe som skader mennesker? Som trær som faller i vinden og ned på noen? Ja, det finnes. Som lyn som slår ned i hodet på noen? Ja, det finnes. Som mennesker som skader andre mennesker? Ja, naboen min skader meg ved å la bilen sin stå og gå på tomgang. Noen ganger lurer jeg på om ikke selvforsvar går under det å forsvare seg mot noen som skader meg. I så fall er det jo fritt frem for meg å slå ned naboen fordi hun lar bilen gå på tomgang. Men er det å forsvare seg i så fall ondskap? Det skader jo et annet menneske. Det gjør det også hvis noen forsvarer seg mot en voldtektsmann eller mot en raner. Er det da ondskap? Vi må ha en definisjon på ondskap. Anonymkode: 3b2a1...72d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #6 Del Skrevet 10. september 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Først må vi ha en definisjon på ondskap. Noe som skader mennesker? Som trær som faller i vinden og ned på noen? Ja, det finnes. Som lyn som slår ned i hodet på noen? Ja, det finnes. Som mennesker som skader andre mennesker? Ja, naboen min skader meg ved å la bilen sin stå og gå på tomgang. Noen ganger lurer jeg på om ikke selvforsvar går under det å forsvare seg mot noen som skader meg. I så fall er det jo fritt frem for meg å slå ned naboen fordi hun lar bilen gå på tomgang. Men er det å forsvare seg i så fall ondskap? Det skader jo et annet menneske. Det gjør det også hvis noen forsvarer seg mot en voldtektsmann eller mot en raner. Er det da ondskap? Vi må ha en definisjon på ondskap. Anonymkode: 3b2a1...72d Dette. Hva definerer du som ondskap ? Anonymkode: b24fc...797 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #7 Del Skrevet 10. september 2020 Jeg tenker at ondskap er ønke om å gjøre andre vondt. Ja, det finnes i høyeste grad. Men det er ikke noen djevel som styrer dette. Ondskapen bor i oss mennesker. At den kan komme på grunn av opplevelser vi har hatt, at den kan bunne i frykt eller bitterhet? Absolutt. Anonymkode: be9f3...36f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #8 Del Skrevet 11. september 2020 Mennesker er onde . Vi torturerer dyr i forsøkslaboratorier. Å mener at det er helt greit. Det er ondskap. Menneskerasen er forferdelig. Vi torturerer dyr å ødelegger naturen. Anonymkode: a1fb1...e18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #9 Del Skrevet 11. september 2020 Alt handler om perspektiv, det er jo ganske historieløst som kristen å fornekte dens ondskap. Men det gjør han helt sikkert Jeg er ganske sikker på at de norske bøndene under forkristelsen av norge anså den som svært ondskapsfull Anonymkode: 053b9...d10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarieLo Skrevet 12. september 2020 #10 Del Skrevet 12. september 2020 Nei, det finnes ikke ondskap, det er bare egoisme, det spiller ingen rolle hvilken grad av egoisme det er fordi det er uansett mangel på kjærlighet. Som mørket, i mangel på lys. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 12. september 2020 #11 Del Skrevet 12. september 2020 Ja, ondskap finnes, når noen for eksempel dreper og voldtar er det ren ondskap. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fragaria Skrevet 12. september 2020 #12 Del Skrevet 12. september 2020 Jeg tror det finnes mange tragiske skjebner, og vonde og vanskelige følelser som kan føre til handlinger som oppleves som onde fra et moralsk menneskes perspektiv. Jeg tror ikke at noe er født onde, eller at ondskap i seg selv er en greie. Alt har en sammenheng. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Muskath Skrevet 12. september 2020 #13 Del Skrevet 12. september 2020 Jeg er enig i at alt har en sammenheng. Og så tenker jeg at handlinger som kan virke onde kanskje er resultat av maktesløshet. Og at noen ikke vet bedre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #14 Del Skrevet 12. september 2020 På 10.9.2020 den 13.43, AnonymBruker skrev: Først må vi ha en definisjon på ondskap. Noe som skader mennesker? Som trær som faller i vinden og ned på noen? Ja, det finnes. Som lyn som slår ned i hodet på noen? Ja, det finnes. Som mennesker som skader andre mennesker? Ja, naboen min skader meg ved å la bilen sin stå og gå på tomgang. Noen ganger lurer jeg på om ikke selvforsvar går under det å forsvare seg mot noen som skader meg. I så fall er det jo fritt frem for meg å slå ned naboen fordi hun lar bilen gå på tomgang. Men er det å forsvare seg i så fall ondskap? Det skader jo et annet menneske. Det gjør det også hvis noen forsvarer seg mot en voldtektsmann eller mot en raner. Er det da ondskap? Vi må ha en definisjon på ondskap. Anonymkode: 3b2a1...72d Det er selvsagt ikke ondskap å forsvare seg mot ondskap. Anonymkode: 99b0b...46d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #15 Del Skrevet 12. september 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er selvsagt ikke ondskap å forsvare seg mot ondskap. Anonymkode: 99b0b...46d Det vet vi ikke før vi har en definisjon på hva ondskap er for noe. Anonymkode: 3b2a1...72d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #16 Del Skrevet 12. september 2020 Ja, det finnes ondskap. Psykopati og narsisisme er mer vanlig enn hva folk tror. Kan nevne Hitler& Ted Bundy. Disse cluster B typene har ikke empati, de næres/ får livskraft av folks lidelser, og de er avhengig av det for å leve. De trekkes mot empater, rett og slett for og ødelegge de. Når dere leser om partnerdrap, seksuelle overgrep 0,l så er det narsissiter eller psykopater som er i gang, det er et spekter, og det er ikke alle av de som dreper, men noen. Les dere opp på narsissisme og psykopati, og dere vil forstå ondskap. Anonymkode: f5055...cb2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #17 Del Skrevet 12. september 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det vet vi ikke før vi har en definisjon på hva ondskap er for noe. Anonymkode: 3b2a1...72d Vi har en definisjon på det. Anonymkode: 99b0b...46d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #18 Del Skrevet 12. september 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Vi har en definisjon på det. Anonymkode: 99b0b...46d Hvor da? Anonymkode: 3b2a1...72d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #19 Del Skrevet 12. september 2020 Ondskap, moral og etikk er 100% subjektivt. Det er ikke virkelig på samme måte som matte og fysikk. Det er opp til hver person å avgjøre hva de liker og ikke liker. Ikke alle synes Hitler er ond, noen synes Obama er ond. Subjektivt. Altså, ikke helt "ekte": Anonymkode: 100e4...c82 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #20 Del Skrevet 12. september 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor da? Anonymkode: 3b2a1...72d I Bibelen. Anonymkode: 99b0b...46d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå