Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er litt nysgjerrig på jehovas vitner. Stiller spørsmål kun av ren nysgjerrighet og i respekt, selv om jeg ikke er enig i alt som menes. 

Noen som er medlem og kan fortelle sin opplevelse angående likestilling? Har hørt at kvinnene helst ikke skal ha høy utdanning utenfor menigheten. Stemmer dette? 

Virker som om det er et stort miljø og samfunn, men har dere mye venner utenfor menigheten? Kjenner til en familie, der barna føler seg utenfor på skolen, fordi de er annerledes og er lært til å tro at bursdager ikke skal feires osv. Hvordan føles det for dere foreldre, at dere bevisst frarøver barna deres å være med på uskyldige arrangementer? 

Jeg har sett et par av undervisningsvideoene som er laget for barn. https://youtu.be/71DOnRFxfrc «Kast den magiske leken, ellers blir Jehova lei seg». Hvordan kan dere fortelle barn at magi dårlig, ved å true dem med at en skikkelse dere ikke kan bevise at eksisterer, skal bli lei seg? Hva gjør dere hvis barna begynner stille spørsmål? Gjelder selvfølgelig all type gudstro, men bare trekker fram JW fordi jeg vet at et døpt vitne mister kontakt med familien dersom hen melder seg ut.

Tror dere på dette selv, og fortrenger sannheten? Er litt redd for å få svar der jeg blir henvist til bibelvers. Jeg ønsker å forstå dere som mennesker, ikke svar på hva bibelen forteller dere.

håper på svar

Anonymkode: a5278...cfa

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ved å true dem med at en skikkelse dere ikke kan bevise at eksisterer,

Syns ikke dette vitner om respekt... 

Når det gjelder å tro på Gud og Jesus eller Allah for den del, så har det ingenting med beviser å gjøre vitenskapelig sett, de som tror, tror så sterkt at for dem blir det sannheten, uansett om det ikke kan bevises håndfast. De som er kristne mener jo at de får bevis nok i troen. 

At det bare er av nysgjerrighet du spør tror jeg ikke noe på. Jeg tror du bare vil ha svar så du kan kverulere og belære. 

Anonymkode: f21e9...3d4

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Syns ikke dette vitner om respekt... 

Når det gjelder å tro på Gud og Jesus eller Allah for den del, så har det ingenting med beviser å gjøre vitenskapelig sett, de som tror, tror så sterkt at for dem blir det sannheten, uansett om det ikke kan bevises håndfast. De som er kristne mener jo at de får bevis nok i troen. 

At det bare er av nysgjerrighet du spør tror jeg ikke noe på. Jeg tror du bare vil ha svar så du kan kverulere og belære. 

Anonymkode: f21e9...3d4

Uff, nei, det var ikke meningen. Er selv troende, og er her for å lære. Ikke meningen å støte noen. Stiller kritiske spørsmål, fordi jeg ønsker at noen setter ord på det. Jeg kan heller ikke bevise at Gud finnes, men tror likevel. Trakk bare det frem som eksempel fordi jeg lurer på hva de selv tenker å bruke jehova som trussel.

Beklager hvis det fremsto som respektløst. Da legger jeg meg flat.

TS

Skrevet

Kjente et par jehovas vitner-jenter som ungdom (jeg er mann),

aldri vært borti mer seksuelt frigjorte mennesker. Viser både det ene og det andre på cam, naken med venninner og sine søstre, enda værre i virkeligheten. Hadde en gang trekant med to jehovas vitne-søstre! (Ene var 16, andre 21).

Merkeligste jeg har vært borti.

Tror nok dette "sex er syndig"-fokuset har motsatt effekt på mange.

Anonymkode: 1478f...c6f

• Liker 4
Skrevet

Du kan jo starte med religionshistorie og da spesielt hvorfor enkelte sekter oppsto i U.S.A. på den samme tiden, Jehovas Vitner, Mormonerne og Pinsebevegelsen er alle sidegrener av kristendommen som hadde sitt utspring på samme tid og i samme land.

Anonymkode: ab5b2...384

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kjente et par jehovas vitner-jenter som ungdom (jeg er mann),

aldri vært borti mer seksuelt frigjorte mennesker. Viser både det ene og det andre på cam, naken med venninner og sine søstre, enda værre i virkeligheten. Hadde en gang trekant med to jehovas vitne-søstre! (Ene var 16, andre 21).

Merkeligste jeg har vært borti.

Tror nok dette "sex er syndig"-fokuset har motsatt effekt på mange.

Anonymkode: 1478f...c6f

Jøss, det hørtes jo ganske vilt ut.  Jeg er selv ikke noe bibelskpraktiserende troende og er åpen for homofilt samliv og hele den pakka. Men tror på Gud. Har denne erfaringen selv med de som er medlemmer av mindre menigheter. Gikk på Vgs med en del av de selv. Ungdommene i menigheten diskuterte visst hvem de hadde hatt sex med på ungdomsmøtene, gikk i Pride-tog, men ville ikke støtte Krf i skolevalget da ungdomslederne fortalte at de støttet homofilt ekteskap.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du kan jo starte med religionshistorie og da spesielt hvorfor enkelte sekter oppsto i U.S.A. på den samme tiden, Jehovas Vitner, Mormonerne og Pinsebevegelsen er alle sidegrener av kristendommen som hadde sitt utspring på samme tid og i samme land.

Anonymkode: ab5b2...384

Takk! Der sier du noe😇

Skrevet

Er ikke praktiserende nå, men har vokst opp i det. Vil tro det finnes mange grader av hvor dypt man sitter inn i det. Jeg er ikke "utstøtt" i den grad at familien min nekter å ha kontakt med meg eller noe, men når omgangskretsen deres består omtrent utelukkende av folk fra kirken så det er ikke alltid like lett å ha like mye kontakt. Men i forhold til at vi har et totalt forskjellig verdenssyn så vil jeg likevel si at vi har et ok forhold :P 

Jeg har vokst opp i Oslo og her er det langt i fra alle som feirer jul eller inviterer til barnebursdag, så har ikke følt meg så veldig annerledes av den grunn. Har hatt klassekamerater som har vært praktiserende muslimer, katolikker, ortodokse kristne også videre, så for meg har ikke følelsen av utenforskap vært like sterk. 

Anonymkode: 2d1f5...cf2

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke praktiserende nå, men har vokst opp i det. Vil tro det finnes mange grader av hvor dypt man sitter inn i det. Jeg er ikke "utstøtt" i den grad at familien min nekter å ha kontakt med meg eller noe, men når omgangskretsen deres består omtrent utelukkende av folk fra kirken så det er ikke alltid like lett å ha like mye kontakt. Men i forhold til at vi har et totalt forskjellig verdenssyn så vil jeg likevel si at vi har et ok forhold :P 

Jeg har vokst opp i Oslo og her er det langt i fra alle som feirer jul eller inviterer til barnebursdag, så har ikke følt meg så veldig annerledes av den grunn. Har hatt klassekamerater som har vært praktiserende muslimer, katolikker, ortodokse kristne også videre, så for meg har ikke følelsen av utenforskap vært like sterk. 

Det er bra🥰 Jeg tviler heller ikke på at at mange av de som er i mot JW ønsker å svartmale menigheten og at mange glemmer å se at det er ulike grader, at ikke alle er like «ekstreme».

Så godt å høre at du vokste opp i et samfunn med mange ulike kulturer. Merker selv at jeg har et godt forhold til min far, selv om vi er på hver vår side politisk haha

ts

Skrevet

Jeg "giftet meg inn" i menigheten for noen tiår siden og ble værende etter skilsmissen - kanskje ikke nødvendigvis pga den store troen men fordi jeg liker miljøet, folkene og ikke minst liker jeg å studere Bibelen. Vedrørende videoen så er den på lik linje med alt veiledning. Vi får alle veiledning om feks Covid19 disse dager - noen følger de - andre bryr seg ikke i det hele tatt - selv om det godt vet hva de burde gjøre. Jeg tenker det er slik med all veiledning og et enkelt resultat av at vi er så til de grader ufullkomne hele gjengen :) 

• Liker 3
Skrevet
På 9.9.2020 den 21.29, AnonymBruker skrev:

Hvis du er oppvokst i det, burde du vite at Jehovas vitner går ikke i kirken. Det heter rikets sal. Så noe i innlegget ditt skurrer.

Anonymkode: cff52...6d5

• Liker 1
Skrevet (endret)
På 9.9.2020 den 20.50, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg er litt nysgjerrig på jehovas vitner. Stiller spørsmål kun av ren nysgjerrighet og i respekt, selv om jeg ikke er enig i alt som menes. 

Noen som er medlem og kan fortelle sin opplevelse angående likestilling? Har hørt at kvinnene helst ikke skal ha høy utdanning utenfor menigheten. Stemmer dette? 

Virker som om det er et stort miljø og samfunn, men har dere mye venner utenfor menigheten? Kjenner til en familie, der barna føler seg utenfor på skolen, fordi de er annerledes og er lært til å tro at bursdager ikke skal feires osv. Hvordan føles det for dere foreldre, at dere bevisst frarøver barna deres å være med på uskyldige arrangementer? 

Jeg har sett et par av undervisningsvideoene som er laget for barn. https://youtu.be/71DOnRFxfrc «Kast den magiske leken, ellers blir Jehova lei seg». Hvordan kan dere fortelle barn at magi dårlig, ved å true dem med at en skikkelse dere ikke kan bevise at eksisterer, skal bli lei seg? Hva gjør dere hvis barna begynner stille spørsmål? Gjelder selvfølgelig all type gudstro, men bare trekker fram JW fordi jeg vet at et døpt vitne mister kontakt med familien dersom hen melder seg ut.

Tror dere på dette selv, og fortrenger sannheten? Er litt redd for å få svar der jeg blir henvist til bibelvers. Jeg ønsker å forstå dere som mennesker, ikke svar på hva bibelen forteller dere.

håper på svar

Jeg er et vitne og jeg kan svare. Vi advares mot høyere utdanning, ja riktig, men det er for å få brukt mer tid i forkynnelsen, pådra seg mindre gjeld og bli spart for mye dårlig påvirkning fra mennesker som ikke har respekt for Gud. 
Det er ingen forskjell på kvinner og menn når det gjelder valg av utdanning. At kvinner er mindre verdt eller ikke kan si noe er helt feil. 
Vi prøver å unngå for mye kontakt med mennesker utenfor menigheten fordi de ikke skal undergrave vår tro og fordi de ikke har samme verdier som oss. «Like barn leker best» Men vi har kontakt med ikke-troende familiemedlemmer og barn får lov å leke med andre barn i gata. 
Jeg har aldri hørt om barn som føler seg utenfor skolen for vi fyller det tomrommet med masse venner i menigheten. De aller fleste barn av Jehovas vitner ØNSKER ikke engang å feire bursdag. Når vi ikke tillater bursdager (som har hedensk opphav og som Gud ikke godkjenner) så blir det selvfølgelig erstattet av barneselskper med andre barn i menigheten så de ikke skal føle at de mister noe. Gaver får de også men ikke i form av en bursdag. 
Du sier at vi ikke kan bevise at Gud eksisterer. Det er helt feil. «Skaperverket vitner om hans usynelige egenskaper, slik at de er uten unnskyldning» Skaperverket i seg selv er et bevis for Guds existens. Det bare MÅ stå en designer bak. 
Vi er 100% overbevist om at vi er de eneste som har sannheten og at vi vil og må forkynne dette til andre, og vi syntes også at vi har en overflod av beviser på det.
Bevisene er profetiske kjennetegn som skulle identifisere Jesu sanne disipler som kun har gått i oppfyllelse på Jehovas vitner. 

For de som er fientlig innstilt til Jehovas vitner så kan jeg si at en av de profetiene som skulle kjennetegne Jesu sanne disipler var at de skulle bli hatet av folk i verden fordi de skilte seg ut. «Dere er ikke en del av verden liksom jeg ikke er en del av verden, og derfor hater verden dere» 

Endret av Rottenikken1
Skrevet
On 9/11/2020 at 1:10 PM, Rottenikken1 said:

At kvinner er mindre verdt eller ikke kan si noe er helt feil. 

Lan kvinner være såkalt Eldste i menigheten?

Vi advares mot høyere utdanning, ja riktig, men det er for å få brukt mer tid i forkynnelsen, pådra seg mindre gjeld og bli spart for mye dårlig påvirkning fra mennesker som ikke har respekt for Gud. 

Hvorfor er det farlig med påvirkning? Kan man ikke selv tenke og gjøre seg opp egne meninger?

For de som er fientlig innstilt til Jehovas vitner så kan jeg si at en av de profetiene som skulle kjennetegne Jesu sanne disipler var at de skulle bli hatet av folk i verden fordi de skilte seg ut. «Dere er ikke en del av verden liksom jeg ikke er en del av verden, og derfor hater verden dere»

Det betyr vel ikke at man kan si at jo mer fientlig innstilt folk er, jo mer beviser det at dere har rett?

Jeg ønsker deg alt godt og jeg vil gjerne si at du er god nok akkurat som du er. Sannheten og sansen for hva som er rett og galt har du inne i deg og den kommer ikke til å forsvinne uansett hva andre forteller deg fra utsiden. Husk bare å kjenne etter. Kunnskap er ikke farlig. Du er fantastisk.

Anonymkode: 9d9ac...597

Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Lan kvinner være såkalt Eldste i menigheten?

Hvorfor er det farlig med påvirkning? Kan man ikke selv tenke og gjøre seg opp egne meninger?

Det betyr vel ikke at man kan si at jo mer fientlig innstilt folk er, jo mer beviser det at dere har rett?

Jeg ønsker deg alt godt og jeg vil gjerne si at du er god nok akkurat som du er. Sannheten og sansen for hva som er rett og galt har du inne i deg og den kommer ikke til å forsvinne uansett hva andre forteller deg fra utsiden. Husk bare å kjenne etter. Kunnskap er ikke farlig. Du er fantastisk.

kvinner eldste:
Gud har overlatt det å ta ledelsen i menigheten kun til menn. Vi følger bibelens syn på dette og derfor kan kvinner ikke bli eldste.
Gud forandrer seg ikke og har derfor samme syn på lederskap i menigheten nå som i første århundre. Det at andre religioner bryter med Guds bud om dette er med på i vise at de ikke er sanne kristne for de følger  verdens Moderne syn på likestilling i stedet for å rette seg etter Guds syn på lederskap. 

Påvirkning:

man blir påvirket av omgivelser og venner, enten bevisst eller ubevisst. Det er ikke til å unngå. Bibelen advarer: «dårlig omgang ødelegger gode vaner» 

fiendlighet:

Det at folk er fiendlig innstilt i sin annminnelighet er en oppfyllelse av en av Jesu profetier. Så det er Også med på å overbevise meg om at Jehovas vitner er de sanne kristne. Men likevel blir det hver dag bestilt ca 250 gratis bibelstudier på vårt nettsted og det er fint. 

Jehovas vitner er det trossamfunnet i verden som vokser fortest prosentmessig. I fjor ble 304000 døpt. Det er også et av de kjennetegnene som skulle vise at de var de sanne kristne. 

Endret av Rottenikken1
Skrevet
3 minutter siden, Rottenikken1 said:

Gud har overlatt det å ta ledelsen i menigheten kun til menn

Hvorfor har Gud gjort det? Hva er tanken bak at kun menn kan ta ledelsen?

Gjelder det for alt som står i GT at det gjelder også i dag? Det står jo en del der som mange anser som utdatert og kulturelt betinget (for eksempel tukte sin kone og barn, etc).

6 minutter siden, Rottenikken1 said:

man blir påvirket av omgivelser og venner, enten bevisst eller ubevisst.

Hvordan kan du vite at du ikke blir hjernevasket av religionen din da, siden du kun søker 'indre påvirkning'? Ville det ikke vært et tegn på at Gud var enda mektigere hvis man kunne klart å være sterkt i troen selv med mye ytre påvirkning og høy utdannelse?

8 minutter siden, Rottenikken1 said:

Men likevel blir det hver dag bestilt ca 250 gratis bibelstudier på vårt nettsted og det er fint. 

Dette er interessant, for det motbeviser jo at JV får mer og mer motstand. Så egentlig kan man si at jo flere medlemmer JV får, jo mindre sannsynlig er Harmageddon. I og med at kjennetegn på Harmageddon er mer motstand.

Annonse
Skrevet (endret)
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har Gud gjort det? Hva er tanken bak at kun menn kan ta ledelsen?

Gjelder det for alt som står i GT at det gjelder også i dag? Det står jo en del der som mange anser som utdatert og kulturelt betinget (for eksempel tukte sin kone og barn, etc).

Hvordan kan du vite at du ikke blir hjernevasket av religionen din da, siden du kun søker 'indre påvirkning'? Ville det ikke vært et tegn på at Gud var enda mektigere hvis man kunne klart å være sterkt i troen selv med mye ytre påvirkning og høy utdannelse?

Dette er interessant, for det motbeviser jo at JV får mer og mer motstand. Så egentlig kan man si at jo flere medlemmer JV får, jo mindre sannsynlig er Harmageddon. I og med at kjennetegn på Harmageddon er mer motstand.

Anonymkode: 9d9ac...59

Bibelen har aldri vært mer aktuell en nå i dag enda den er gammel. Det gjelder både gamle og nye testamentet.  Men da Jesus døde så opphøre moseloven. Den er vi ikke underlagt. 
Høy utdannelse stjeler masse tid fra forkynnelse og man må ta opp unødvenige studielån. Bibelen anbefaler å leve enkelt. 

Det at vi blir prøvd og møter vanskeligheter, at Gud ikke tar bort våre prøvelser men i stedet «gir styrke som er over det normale» gjør at vi får en mer solid tro. Det er også med på å motbevise satans påstand at mennesken kun tjener Gud av selviske interesser og det opphøyer Guds navn. 
Vi har lite til felles med mennesker som fornekter Jehova. Så hvorfor skulle Gud anbefale samvær med dem ved å fjerne påvirkning? Det at vi står imot forsterker i stedet troen. 

Nei. Det er ingen trossamfunn i verden som møter så mye forfølgelse. Vi blir hatet Over hele verden men hvis Jehova gir sin velsignelse så kan ingen stoppe oss. Forfølgelsen er fortsatt der. Og det finnes fortsatt noen oppriktige mennesker som vil søkt tilflukt til Jehova. 

Endret av Rottenikken1
Skrevet
21 minutter siden, Rottenikken1 said:

Bibelen har aldri vært mer aktuell en nå i dag enda den er gammel. Det gjelder både gamle og nye testamentet.  Men da Jesus døde så opphøre moseloven. Den er vi ikke underlagt. 
Høy utdannelse stjeler masse tid fra forkynnelse og man må ta opp unødvenige studielån. Bibelen anbefaler å leve enkelt. 

Det at vi blir prøvd og møter vanskeligheter, at Gud ikke tar bort våre prøvelser men i stedet «gir styrke som er over det normale» gjør at vi får en mer solid tro. Det er også med på å motbevise satans påstand at mennesken kun tjener Gud av selviske interesser og det opphøyer Guds navn. 
Vi har lite til felles med mennesker som fornekter Jehova. Så hvorfor skulle Gud anbefale samvær med dem ved å fjerne påvirkning? Det at vi står imot forsterker i stedet troen. 

Nei. Det er ingen trossamfunn i verden som møter så mye forfølgelse. Vi blir hatet Over hele verden men hvis Jehova gir sin velsignelse så kan ingen stoppe oss. Forfølgelsen er fortsatt der. Og det finnes fortsatt noen oppriktige mennesker som vil søkt tilflukt til Jehova. 

Jeg kan ikke finne svar på dette i det du skrev: Hvorfor har Gud valgt å kun la menn ta ledelsen i JV?

Lurer også på: Er det fordi man heller skal gi pengene sine til menigheten at man ikke bør ta studielån? Det er i så fall litt rart, for jeg kjenner flere i JV som har veldig mye personlig rikdom i form av stor formue og mange eiendommer i Norge og utlandet.

Jeg har ikke noe imot mennesker i JV, for øvrig, bare så det er sagt. Men jeg har imot et menneskesyn som innebærer at man ikke deltar og bidrar i samfunnet og at man dømmer andre. Jeg tror JV hadde møtt mindre motstand ved å ikke dømme andre. Så måten JV utøver sin religion på er sånn sett en selvoppfyllende profeti.

• Liker 4
Skrevet (endret)
På 11.9.2020 den 13.10, Rottenikken1 skrev:

Jeg er et vitne og jeg kan svare. Vi advares mot høyere utdanning, ja riktig, men det er for å få brukt mer tid i forkynnelsen, pådra seg mindre gjeld og bli spart for mye dårlig påvirkning fra mennesker som ikke har respekt for Gud. 

Dere advares mot høyere utdanning og kunnskap? Når ble det negativt å lære seg å tenke kritisk? Og hva skulle verden gjort uten høyt utdannede mennesker?

Vi prøver å unngå for mye kontakt med mennesker utenfor menigheten fordi de ikke skal undergrave vår tro og fordi de ikke har samme verdier som oss. «Like barn leker best»

Jesus var opptatt av at man skulle inkludere alle, også de som var utstøtt eller ikke troende. Jesus var sammen med alle uansett. 

De aller fleste barn av Jehovas vitner ØNSKER ikke engang å feire bursdag. 

Tror jeg ingenting på. Bare løgn og selvbedrag. Ingen barn og unge ønsker å føle seg utenfor og annerledes. 

På 14.9.2020 den 7.59, Rottenikken1 skrev:

kvinner eldste:
Gud har overlatt det å ta ledelsen i menigheten kun til menn. Vi følger bibelens syn på dette og derfor kan kvinner ikke bli eldste.

Dere er altså en kvinneundertrykkende religion? 

Endret av Uatskillelig
  • Liker 2
Skrevet

De som har høyere utdanning tjener mer og har sannsynligvis mindre gjeld etter noen år. Dårlig påvirkning kan man få fra alle, ikke bare folk med utdanning. Gud har gitt oss et kraftig verktøy; nemlig hjernen vår. Å ikke bruke den på annet enn dyrkingen av Gud synes jeg nesten er gudsbespottelse.

Vi prøver å unngå for mye kontakt med mennesker utenfor menigheten fordi de ikke skal undergrave vår tro og fordi de ikke har samme verdier som oss. «Like barn leker best» Men vi har kontakt med ikke-troende familiemedlemmer og barn får lov å leke med andre barn i gata.

Hva med alle historier om de som bryter og føler seg helt forlatt av familien? Tror du Gud applauderer JV's behandling av dem?

De aller fleste barn av Jehovas vitner ØNSKER ikke engang å feire bursdag. Når vi ikke tillater bursdager (som har hedensk opphav og som Gud ikke godkjenner) så blir det selvfølgelig erstattet av barneselskper med andre barn i menigheten så de ikke skal føle at de mister noe. Gaver får de også men ikke i form av en bursdag.

At barn ikke ønsker å feire bursdag... Du, det der kan du ikke tro på selv en gang. Å ikke la barn får komme i bursdager ser jeg nesten på som en slags barnemishandlig. Det legges opp til at barnet blir isolert og mister venner. Å bare få lov til å ha venner i menigheten foreldrene har valgt er helt hinsides. Dersom man er livredd for at barnet blir kjent med andre enn de i JV så synes jeg man ikke er særlig solid i troen sin.

Du sier at vi ikke kan bevise at Gud eksisterer. Det er helt feil. «Skaperverket vitner om hans usynelige egenskaper, slik at de er uten unnskyldning» Skaperverket i seg selv er et bevis for Guds existens. Det bare MÅ stå en designer bak. 

Her var vi endelig enige. ;)

Vi er 100% overbevist om at vi er de eneste som har sannheten og at vi vil og må forkynne dette til andre, og vi syntes også at vi har en overflod av beviser på det.

Så... en haug milliarder mennesker som har andre religioner tar altså feil i dine øyne? Det er mange religiøse grupperinger som mener de forfekter den eneste sannhet. Hvorfor skulle du ha mer rett?

Jeg er kristen selv, men kan samtidig ikke si at over en milliard muslimer tar feil. Det ville være arrogant av meg. Jeg tror at vi i bunn og grunn tror på den samme Gud, men at det er mange forskjellige veier dit.

Anonymkode: c5544...2e6

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...