Gå til innhold

Korona-syk og sjefen vil jeg skal ta igjen jobb

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært i både karantene og gått korona. Nå mener sjefen at jeg bør jobbe de to neste helgene for å avlaste de som jobbet for meg. Vi er ikke så mange, og jeg har tidligere sagt vi bør ha en ekstrahjelp som kan trå til. 

Tingen er at de to neste helgene har jeg planer. Planlagt for lenge siden. Min mor som bor i nord kommer på besøk ene helgen og helgen etter hadde vi planer om en hyttetur og fikse litt der, noe vi ikke har fått gjort siden jeg nå er syk. 

Det er ikke det at jeg ikke forstår det er belastende for andre, men man skal vel ikke ta igjen arbeid når man er syk? Jobber i en IA-bedrift og første gang jeg er syk på 1,5år. 

Anonymkode: f3726...09c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Arbeidslivet er tøft i dag, så i praksis blir du nok nødt til å finne deg i det dessverre. 

Anonymkode: 746e6...6b6

• Liker 1
Skrevet

Hva søren? Du skal være i isolasjon når du er koronasyk. Ikke besøk og i hvert fall ikke jobb!

Anonymkode: 48db8...9fc

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva søren? Du skal være i isolasjon når du er koronasyk. Ikke besøk og i hvert fall ikke jobb!

Er ikke syk nå lengre. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Les innlegget til HI en gang til!

Anonymkode: 2ee63...064

• Liker 7
Skrevet

Arbeidslivet er tøft i dag, så i praksis blir du nok nødt til å finne deg i det dessverre. 

Anonymkode: 746e6...6b6

Jobber i bofellesskap om det har noe å si. 

Skrevet

Rekener med dette betyr hun er friskmeldt? 

Anonymkode: 357c3...0e1

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er ikke syk nå lengre. 

Du Må ikke, men personlig hadde jeg gjort det.. 

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært i både karantene og gått korona. Nå mener sjefen at jeg bør jobbe de to neste helgene for å avlaste de som jobbet for meg. Vi er ikke så mange, og jeg har tidligere sagt vi bør ha en ekstrahjelp som kan trå til. 

Tingen er at de to neste helgene har jeg planer. Planlagt for lenge siden. Min mor som bor i nord kommer på besøk ene helgen og helgen etter hadde vi planer om en hyttetur og fikse litt der, noe vi ikke har fått gjort siden jeg nå er syk. 

Det er ikke det at jeg ikke forstår det er belastende for andre, men man skal vel ikke ta igjen arbeid når man er syk? Jobber i en IA-bedrift og første gang jeg er syk på 1,5år. 

Da trenger du heller ikke få fravær for sykdom, når du m ta det igjen.

deter lov å si nei. De kan ikke be deg jobbe i fritiden. Det er heller ikke sikkert du blir frisk til helgen. Eller neste. Ingen vits å forte seg tilbake når det er slik de går frem. 

Anonymkode: d1fd4...ec8

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du Må ikke, men personlig hadde jeg gjort det.. 

Viss du brukte tid på å komme i form, og kanskje måtte ta igjen ting både hjemme og på jobb? Så hadde du jobbet ekstra helger?

• Liker 2
Skrevet (endret)

Nei, det der gir ikke mening. Da trenger man ikke egenmeldingsdager eller sykemeldinger da, vi kan bare bytte vakter med kollegaene våres 😜😜 I tillegg så jobber du på bofellesskap, det er ikke slik at bare du kan utføre den jobben. Altså ikke negativt ment mot deg, men du trenger ikke å ta igjen "tapt" arbeid for å ha vært syk.  

Kan legge til at, ja du kan jo selvfølgelig være litt grei mot kollegaene dine men sjefen din skulle jo ha ordnet ringevikarer til arbeidsplassen for lenge siden, eller jobbet selv. Det at du avlaster kollegaene dine hjelper jo ingenting på lang sikt.

Endret av Heisann1234
  • Liker 7
Skrevet

Jeg ville gjort det for at kollegene mine skal slippe å jobbe enda en helg. Det er lov å gi litt mer enn nødvendig for jobben sin av og til😊

Anonymkode: 64c3a...3bb

• Liker 3
Skrevet

Synes det er tullete av sjefen din å be deg gjøre noe slikt. La oss si at du hadde vært i svangerskapspermisjon, eller fått alvorlig sykdom, skulle du jobbet inn igjen tiden dine kollegaer måtte jobbe ekstra mens du var borte?? Nei. Du er ikke pliktig til å si ja, og du behøver heller ikke å forklare hvorfor. Skjønner det er kjipt for kollegaene dine, de fleste av oss har måttet steppe inn ved sykdom hos kollegaer, men det er ikke den syke sin skyld. Det er sjefen din som har personalansvar og som skal sørge for at det er ekstra hjelp tilgjengelig, nettopp pga dette! Det er jobben hans/hennes. Spesielt i en pandemisituasjon som vi har vært en stund i nå, der det vil komme sykemeldinger. Hvem vet når neste ansatt får korona, og det er du som må steppe inn. Ha fri de neste helgene med god samvittighet! :) 

Ps. Om du bestemmer deg for å jobbe så skal det føres som overtid, da det ikke er en del av din fastsatte turnus. I tariffbedrifter skal det gis beskjed min. to uker før vakten, for at det skal ikke skal utløse overtidsbetaling.

Anonymkode: 8c2bc...c73

• Liker 3
Skrevet

Det er spesielle tider for arbeidslivet. Jeg hadde tatt disse helgene og jobbet, gjort det for fellesskap og lojalitet. Og priset meg heldig for at jeg fortsatt hadde en jobb. 

Anonymkode: 72892...7c3

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville sagt i fra at jeg har planer de to neste helgene men kunne jobbet de 2 neste. Evt sørget for at de kunne tatt seg langhelger.

Anonymkode: c09dd...c01

• Liker 2
Skrevet

Hadde definitivt sagt nei. Og deretter begynt å lete etter ny jobb. 

Anonymkode: 0f488...4f7

• Liker 2
Skrevet

Jeg har jobbet i forskjellige IA bedrifter i x antall år og har aldri hørt at en sjef har bedt en ansatt jobbe inn igjen for sykefravær. Si nei, det er jo ikke akkurat som om du har tatt deg fri, du har jo vært syk! En annen gang er det du som må jobbe ekstra fordi en annen er syk. 

Anonymkode: 70fcc...7ea

• Liker 2
  • Opprett ny...