Gå til innhold

Plager dere hadde i første trimester?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan dere si noe om plagene dere hadde/har i 1 trimester?

Særlig rundt den tiden den brå endringen starter,uke 5-6. Når livmoren begynner vokse. Hvordan var smertene? Hvor hyppige, og hvordan føltes de? Er deres erfaring at smertene kom i små stikk kun når man satt eller lå nede, men aldri når man bevegde seg? 

Når begynte kvalmen?

Mye matlyst eller lite i starten?( Jeg har lyst på junk food konstant)

Opplever dere å gå fra helt ok i humøret til å plutselig føle dere ekstremt deprimerte? Spesielt på kveldene blir jeg så trist og mørk at jeg kan begynne å gråte av alt, og veldig bekymret for alt. Spesielt barnet 

Hadde vært fint å høre litt erfaringer, om vi er flere som lurer på dette. 

Anonymkode: a72d5...7ce

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ble sykt kvalm og brakk meg dagen lang fra uke 6-7 ca. Ble helt tappet for energi da jeg ikke fikk meg noe mat. Ble sengeliggende og raste ned 6 kg på fram til ca uke 16 da formen begynte å bli bedre. Varmen gjorde ikke akkurat matlysten bedre så jeg levde på saftis den første perioden før jeg fikk kvalmestillende piller av legen. Disse slo meg helt ut slik at jeg bare sov eller zoomet ut store deler av dagen men jeg fikk hvertfall spist litt 🙈 ellers var jeg veldig svimmel og gikk en del blemmer i munnen. Hadde også smerter i magen til tider men var mest som vanlige mensensmerter. 

Lykke til videre 😊

Skrevet

Er 6+4 i dag, og kvalmen begynte smått å melde seg litt på ettermiddagene denne uken. Ikke slik at jeg må kaste opp, men noe uggen. Ikke alt av mat som frister lenger. Mest junk og karbohydrater som frister, her også. Har ikke hatt stikninger i magen, men mer som et slags press og føler meg litt hoven. Humøret mitt er rimelig likt som før graviditeten. Blir litt lett irritabel, men slik var jeg før også, egentlig.🤪 Sover mye - opp mot 2 timer etter jobb hver dag. Går på do i ett sett - også en gang ila natten.

Tror det er helt normalt at humøret svinger. Har selv opplevd å våkne midt på natta av ren panikk og gråt. Typ: "Jeg klarer jo ikke dette her!". Tror det er hormonene som herjer.

Anonymkode: 06dd3...1ee

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er 6+4 i dag, og kvalmen begynte smått å melde seg litt på ettermiddagene denne uken. Ikke slik at jeg må kaste opp, men noe uggen. Ikke alt av mat som frister lenger. Mest junk og karbohydrater som frister, her også. Har ikke hatt stikninger i magen, men mer som et slags press og føler meg litt hoven. Humøret mitt er rimelig likt som før graviditeten. Blir litt lett irritabel, men slik var jeg før også, egentlig.🤪 Sover mye - opp mot 2 timer etter jobb hver dag. Går på do i ett sett - også en gang ila natten.

Tror det er helt normalt at humøret svinger. Har selv opplevd å våkne midt på natta av ren panikk og gråt. Typ: "Jeg klarer jo ikke dette her!". Tror det er hormonene som herjer.

Anonymkode: 06dd3...1ee

Huff den kjenner jeg meg igjen i: jeg klarer ikke dette.

Tenker det ofte og blir full av angst.

Takk for svar, mye høres kjent ut. På en måte godt å vite at andre opplever det samme, og ikke minst mange har opplevd det samme og kommet seg gjennom det.

Skrevet
2 timer siden, Flamme skrev:

Hadde ingen plager. 

Utrolig heldig da!! 

Skrevet
2 timer siden, Lukia skrev:

Ble sykt kvalm og brakk meg dagen lang fra uke 6-7 ca. Ble helt tappet for energi da jeg ikke fikk meg noe mat. Ble sengeliggende og raste ned 6 kg på fram til ca uke 16 da formen begynte å bli bedre. Varmen gjorde ikke akkurat matlysten bedre så jeg levde på saftis den første perioden før jeg fikk kvalmestillende piller av legen. Disse slo meg helt ut slik at jeg bare sov eller zoomet ut store deler av dagen men jeg fikk hvertfall spist litt 🙈 ellers var jeg veldig svimmel og gikk en del blemmer i munnen. Hadde også smerter i magen til tider men var mest som vanlige mensensmerter. 

Lykke til videre 😊

Hørtes veldig utfordrende ut! Jeg har så langt bare vært litt kvalm. Og en merkelig form for matlyst. Kan ha vanvittig lyst på noe ett sekund, for å i neste bli kvalm av tanken. Har fått kylling helt oppi halsen. Og mango is på pinne blir jeg helt kvalm av tanken på.

For deg var det vel da mer enn kronisk kvalme. Høres utrolig tøft ut. Men du kom deg gjennom! Noe å være stolt av! 

Takk for svar! 

Skrevet

Kramper og stikking i magen. Kvalme. Uvanlig trøtt. Svingende humør.

Den angsten dere beskriver kjenner jeg veldig igjen. Var innom tanken på abort flere ganger selv om barnet var veldig ønsket.

Anonymkode: 7bea5...01a

• Liker 1
Skrevet

Uke 4-5 ble jeg fort svimmel. Og kvalm, men det gikk over når jeg fikk i meg mat.

Uke 6 kom kvalmen for fullt. Jeg trodde jeg hadde vært kvalm før, men dette var helt ekstremt. Omtrent sengeliggende i 6 uker pga kvalme. Da jeg dusjet måtte jeg sette meg ned i dusjen underveis for og ikke svime av. Dårlig matlyst, jeg ble kvalm av og bare tenke på mat. Alt luktet vondt. Hodepine, svimmel, dårlig humør (ikke så rart når man ligger i sengen i flere uker). Jeg fikk stikkende smerter i korsryggen fra uke 6. I følge kiropraktor kom det av symptomgivende bekkenløsning som jeg fikk i uke 12. 

Anonymkode: a5034...8ba

Skrevet

Hadde ingen smerter utenom lite stikk hvis jeg hosta/nøs. 

Var kvalm fra uke 6 til 11, men ikke så ille at jeg spydde. Måtte spise litt hele tiden for å unngå brekninger. Samme periode var jeg også ganske sliten. 

Ellers bare litt mer lettrørt og en smule irritabel (mest når jeg er sliten). 

Kommet til ca uke13 nå 🤗

Er spent på hvordan resten av graviditeten blir 😊 

Skrevet

Eneste plagen jeg hadde i tre svangerskap, hvis det kan gå som plage, var at jeg var ekstremt trøtt til og med uke 11.

Skrevet

Vært kvalm siste ukene, er 6+5 idag. Føles ut som det er i ferd med å bli bedre nå.. Og er trøtt og svimmel. Merker lite til ingenting til ligament smerter, men det kan komme. Foreløpig ser det greit ut men sist svangerskap begynte ikke plagene å komme før uke 14 når jeg fikk bekkenløsning. Så får bare vente å se. 

Anonymkode: a81ed...429

Skrevet

Åja, glemte hvor sliten jeg var i kroppen. Det svimlet for meg når jeg reiste meg og jeg klarte ikke å gjennomføre treningspass somm normalt. Jeg ble sliten selv av å gå opp trappen. Før jeg mistenkte graviditet trodde jeg faktisk at jeg var alvorlig syk, hehe.

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan dere si noe om plagene dere hadde/har i 1 trimester?

Særlig rundt den tiden den brå endringen starter,uke 5-6. Når livmoren begynner vokse. Hvordan var smertene? Hvor hyppige, og hvordan føltes de? Er deres erfaring at smertene kom i små stikk kun når man satt eller lå nede, men aldri når man bevegde seg? 

Når begynte kvalmen?

Mye matlyst eller lite i starten?( Jeg har lyst på junk food konstant)

Opplever dere å gå fra helt ok i humøret til å plutselig føle dere ekstremt deprimerte? Spesielt på kveldene blir jeg så trist og mørk at jeg kan begynne å gråte av alt, og veldig bekymret for alt. Spesielt barnet 

Hadde vært fint å høre litt erfaringer, om vi er flere som lurer på dette. 

Jeg har følt med helt elendig pga kvalme siden uke 5 omtrent. Til tider sengeliggende. Har ikke hatt noen stikk eller smerter, bare helt utrolig kvalm, uggen og uvel. Spyr ikke, takk og lov. Går rundt i en boble av kvalme stort sett hele dagen.

Mat lukter intenst. Jeg elsket kaffe, men slutta tvert fordi lukten plutselig gjorde meg dårlig. De verste luktene er kaffe, røyk og løk. Grøss. 

Kjenner ikke så mye humørsvigninger, egentlig. Men det tar jo på å være så dårlig... 

Skrevet

I første svangerskap hadde jeg ingen plager foruten kvalme én dag og menssmerter. 

I den nå.. Omg. Kvalm siden uke 6, ingen mat frister, bare krydret mat og vann med kullsyre. Dritsliten og trøtt. Og sykt irritert og altfor følsom. Er i uke 15 nå og kjenner kvalmen gir seg litt. 

Anonymkode: f3b83...674

Skrevet

Jeg har hatt lite plager. Ikke noe humørsvinginger. Matlysten var noe laber første trimester, men ingen kvalme. Kjente litt på «mensensmerter» i starten og sporadisk fram til uke 9 ca. Hadde to episoder der jeg ble så dårlig at jeg måtte stoppe opp et kvarters tid og legge meg nedpå. «Mensensmertene» var vel mest når jeg satt i ro, men kunne være ved aktivitet også. Litt ømme bryst i perioder. I andre trimester har jeg hatt et par dager med smerter i siden/rygg, trolig muskulært.

Anonymkode: 55dac...78d

Skrevet

Jeg er 5+4 idag, merker virkelig ingen ting! 
Ifølge mannen litt mer energi enn vanlig men ellers ingen ting. Blir jo nervøs av det å. Ultralyd om 2 uker. 

risikosvangerskap 

Anonymkode: 2fc81...9da

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...