Suss80 Skrevet 9. september 2020 #1 Skrevet 9. september 2020 (endret) Jeg registrerer at det er mange som driver med salg av ulike produkter som feks herbalife, doterra og MaryKay. Det tikker ofte inn spørsmål om å bli vervet eller om å kjøpe produkter, som visstnok skal være de beste av sitt slag. Og da blir jeg litt nysgjerrig. Å drive denne typen markedsføring må kreve mye tid, iallefall om mange er som meg - skeptisk og ikke kjøper noe. Er det da grunnlag for å tjene penger på dette? Eller er det kun noen få som er toppen, som egentlig tjener på denne geskjeften? Endret 9. september 2020 av Suss80
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #2 Skrevet 9. september 2020 Jeg er med i Amway, et liknende selskap som de du nevner. Jeg ble med for fem år siden, men valgte ikke å følge planen og da faller man jo litt utenfor. Jeg føler meg ikke som en selger av noe slag, men jeg liker å snakke om gode produktopplevelser når jeg har det, det være seg L'oeral, Maybelline, strømper fra KappAhl, osv. Så følte ikke at jeg tapte noe på å være litt med på dette. Det som plaget meg, var at de som var på toppen i mitt team, de ble så innmari hyllet og opphøyet. Som guder skulle de tilbes og helst ikke snakkes til. Og jeg tenkte: men hvordan skal jeg lære av de beste for å bli bedre når jeg ikke kan snakke med dem? Syns det var litt rart. Hadde mange fine og gode folk rundt meg, men når jeg ikke fikk med så mange folk og ikke solgte til andre så ble det litt rart og jeg følte et visst press. Var med på et par weekend seminarer og det var forsåvidt greit det, men de kostet jo en del og følte ikke alltid at jeg fikk såå mye ut av det. Men man fikk jo se suksesshistorier og folk som hadde gjort det bra, men jeg tror du skal være en kremmer og selger for å klare deg godt i sånne forretninger. I dag bruker jeg fortsatt masse Amway-produkter, fordi jeg liker dem. God hudpleie, fine rengjøringsprodukter (som også er miljøvennlige), og mye annet. Men jeg lar folk heller kjøpe av meg til litt rabbatert pris enn å be de lage egen konto. Anonymkode: ba0a6...3b2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #3 Skrevet 9. september 2020 Absolutt en dårlig ide. Er det penger å tjene? Nei. De fleste går faktisk i minus (men nekter å innse det). Det er de på toppen som tjener. Anonymkode: d0bf3...e3c 11
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #4 Skrevet 9. september 2020 Lureri, pyramidespill. Anonymkode: 2dc35...2b0 19
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #5 Skrevet 9. september 2020 Med mindre du klarer å opparbeide deg en solid kundebase OG verver folk så tjener du ikke en dritt. Noen salg her og der utgjør ingenting, å det meste går til de over deg, du jobber rett og slett ræva av deg for at de på toppen skal få mer (det er derfor de er verdens beste ledere utad). Anonymkode: e7a04...ced 6
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #6 Skrevet 9. september 2020 Sånt tull går vel generelt ut på at selgerne på bunn skal tape penger og de på topp skal tjene. Det finnes masse videoer som forklarer det bra på youtube feks. Anonymkode: 74dc3...d85 14
Gjest Achelois Skrevet 9. september 2020 #7 Skrevet 9. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg er med i Amway, et liknende selskap som de du nevner. Jeg ble med for fem år siden, men valgte ikke å følge planen og da faller man jo litt utenfor. Jeg føler meg ikke som en selger av noe slag, men jeg liker å snakke om gode produktopplevelser når jeg har det, det være seg L'oeral, Maybelline, strømper fra KappAhl, osv. Så følte ikke at jeg tapte noe på å være litt med på dette. Det som plaget meg, var at de som var på toppen i mitt team, de ble så innmari hyllet og opphøyet. Som guder skulle de tilbes og helst ikke snakkes til. Og jeg tenkte: men hvordan skal jeg lære av de beste for å bli bedre når jeg ikke kan snakke med dem? Syns det var litt rart. Hadde mange fine og gode folk rundt meg, men når jeg ikke fikk med så mange folk og ikke solgte til andre så ble det litt rart og jeg følte et visst press. Var med på et par weekend seminarer og det var forsåvidt greit det, men de kostet jo en del og følte ikke alltid at jeg fikk såå mye ut av det. Men man fikk jo se suksesshistorier og folk som hadde gjort det bra, men jeg tror du skal være en kremmer og selger for å klare deg godt i sånne forretninger. I dag bruker jeg fortsatt masse Amway-produkter, fordi jeg liker dem. God hudpleie, fine rengjøringsprodukter (som også er miljøvennlige), og mye annet. Men jeg lar folk heller kjøpe av meg til litt rabbatert pris enn å be de lage egen konto. Anonymkode: ba0a6...3b2 Synes noe skurrer kraftig når man må betale for å være med på noe man kanskje kan tjene penger på.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #8 Skrevet 9. september 2020 Alt slikt er pyramidespill. Det er kun de færreste som faktisk tjener noe på det. Anonymkode: bb207...ce0 5
Gjest Blondie65 Skrevet 9. september 2020 #9 Skrevet 9. september 2020 Altså: Jeg skal ikke nekte for at det går an å tjene penger på å selge produktene i MLM systemer, men det er ikke det du blir rik av. Se for deg den typiske venninnekvelden - med 5-10 damer samlet. La oss si at alle kjøper et produkt hver. Hvor mange sånne kvelder må du holde for å tjene nok til å leve av? Og husk du må som regel kjøpe produktene for å selge dem videre eller du må selge et visst minimum for å få ut din gevinst. Den virkelige fortjenesten ligger i verving - og da nytter det lite å komme inn i det sent for det er hele poenget med en pyramide. Det er de på toppen som har vervet alle under seg som tjener penger.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #10 Skrevet 10. september 2020 Det er forskjell på pyramidespill og disse konseptene der det selges reelle produkter. For noen år siden var det et pyramidespill der man kunne kjøpe fiktive aksjer og tjene mye på et produkt som ikke fantes. I tillegg vil pyramidespill være ulikt i form av at det stort sett alltid er den på «toppen» som tjener mest, uavhengig av om de jobber med det lenger eller ikke. For de fleste selskaper som Mary kay og lignende, må du jobbe og være en aktiv bruker av produktene for å få ut noe bonus på vervingen din. Hvis man ser på samfunnet generelt, kan man like godt kalle dagligvarehandelen for en pyramide. Sjefen for kjeden tjener mest, deretter markedsavdelingen butikksjefene, butikkansatte osv. Hvert ledd får en del av produktets verdi - som vi betaler for. Noen tjener alltid penger på det du kjøper. Er jeg fornøyd med et produkt gjennom MLM som kan kjøpes i nettbutikk for en ok pris til god kvalitet, velger jeg å gjøre det uten å tenke så mye mer av det. Ofte har MLM færre mellomledd mellom fabrikk og forbruker enn om du går på Rema. Anonymkode: 8df7c...eb5 1
Fantorang1 Skrevet 10. september 2020 #11 Skrevet 10. september 2020 Har selv gått i fellen med MLM, klager på produkter er det du som selger som får svi for. Det var ikke refusjon på noe av deg jeg solgte, så det var tap for meg i hvert fall. Fortjenesten er marginal, ofte 10-15% til selger, resten sendes oppover. Å sammenligne med vanlig dagligvare er useriøst, da butikkinhavere ikke betaler for verving men selv beholder overskudd for eget salg. Kjedene tjener på innkjøpsprisen gjerne med 80-100% påslag pr vare, totalt ulikt MLM, på nivåene over egetsalg er det kun en oppgave - verve inn flere. De som selger må gjerne kjøpe inn i et visst volum (12-pakker, bundler, o.l.), og klarer man ikke å selge det aller meste er dette er et tapsprosjekt. I beste fall er eget forbruk dekket. Det som underkommuniseres er at folk blir sure på deg om du verver noen som svir inne med varer som har kort holdbarhet og må kjøpes i bulk. Mye av det med MLM er basert på at man må kjøpe store pakker som kan bli vrien å få omsatt før utløp uten å bruke masse tid på å selge med minimal fortjeneste, inntjeningen ligger i MLM på å være mellomledd, å finne noen som verver mange aktive selgere. Det med mellomledd mellom fabrikk og selgere er bare sprøyt, det kan være en røys med folk i mellom som skal skimme litt av totalen, det er derfor sluttselger sitter igjen med så lite overskudd uten å selge store volumer. 4
Myrmica Skrevet 10. september 2020 #12 Skrevet 10. september 2020 (endret) MLM (mulit level marketing) er så nær pyramidespill du kan komme og likevel holde deg på riktig side av loven. Majoriteten av de som blir med på slikt tjener ikke penger. En del taper faktisk penger, da de må kjøpe produkter selv som de selger videre, betale for kurs eller seminarer, eller en egen "nettside" eller tilgang til digitalt innhold. De på toppen kan tjene godt, og dette blir hauset opp. Alle kan nå toppen, se så mye NN tjener i måneden! Men, realiteten er at sjansen for å nå dit er minimal. OG, bare et fåtall KAN nå toppen, slik systemet er bygd opp. De på toppen er avhengige av alle de som jobber hardt for ingenting på bunnen, ellers faller pyramiden sammen. Dette er fra doTerras Income Disclosure for 2017: “…dōTERRA’s entry rank represented 76% of all U.S. Wellness Advocates, and sixteen percent earned a commission. Those Consultant level distributors, who received a commission, averaged $375 for the year.” Altså, 76% av alle involverte er "konsulenter", det laveste nivået. Av de var det bare 16% som faktisk tjente noe som helst, og de tjente gjennomsnittlig 375 dollar i året. For Herbalife i UK i 2018 var 73% av konsulentene på det laveste nivået, og tjente et gjennomsnitt på 321 pund i året. Å finne faktiske tall for inntjening er nesten umulig, da de gjemmes så godt bort i fancy grafer og omformuleringer at man blir gal. MaryKay Canada hevder at av de 3818 konsulentene som holdt på i mer enn ett år, og som faktisk tjente penger, så tjente 47,4% av dem mer enn 100 dollar i året. Hvilket egentlig ikke forteller oss noe som helst. Det faktum at ingen av dem er ærlige om hvor mye man tjener et et STORT rødt flagg. Og de få som tjener penger gjør det på bekostning av alle de som taper. At noen ønsker å støtte slike systemer er for meg en gåte... Og å sammenligne det med f.eks dagligvarehandel er helt feil. Endret 10. september 2020 av Myrmica 9
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #13 Skrevet 10. september 2020 Mulig det å sammenligne med dagligvare blir helt feil, men det eneste jeg selv har kjøpt produkter og tjent penger på er ikke Mary Kay eller noe av det andre nevnt. I den jeg er med i selv, får man automatisk webshop der salg blir registrert på deg (om du velger å bruke den). Det er heller ikke krav til å kjøpe så og så mye produkter. For å få utbetalt bonus (om du har solgt noe) må du kjøpe produkter for 500 kr, som jeg dekker helt greit med det jeg bruker selv. Har jeg ikke solgt noe på nettsiden en måned - og heller ikke trenger produkter selv, lar jeg bare være å kjøpe. 🙂 Har heller ikke vært noe kluss med angrerett og retur. Jeg syns likevel at mange - inkludert selskapet jeg selv handler fra, promoterer mye av produktene som vidunderprodukter. Det syns jeg blir svada. Kjøper kun produktene jeg kan stå inne for og er fornøyd med, som jeg vet hva inneholder. Ingen kan verve meg med «halleluja-historier» 😅 Anonymkode: 8df7c...eb5
K.B. Skrevet 10. september 2020 #14 Skrevet 10. september 2020 MLM er scam. Du trenger ikke google mye for å finne klare bevis for det. Du kan jo alltids sjekke ut "betting on zero" på Netflix. 7
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #15 Skrevet 10. september 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er forskjell på pyramidespill og disse konseptene der det selges reelle produkter. For noen år siden var det et pyramidespill der man kunne kjøpe fiktive aksjer og tjene mye på et produkt som ikke fantes. I tillegg vil pyramidespill være ulikt i form av at det stort sett alltid er den på «toppen» som tjener mest, uavhengig av om de jobber med det lenger eller ikke. For de fleste selskaper som Mary kay og lignende, må du jobbe og være en aktiv bruker av produktene for å få ut noe bonus på vervingen din. Hvis man ser på samfunnet generelt, kan man like godt kalle dagligvarehandelen for en pyramide. Sjefen for kjeden tjener mest, deretter markedsavdelingen butikksjefene, butikkansatte osv. Hvert ledd får en del av produktets verdi - som vi betaler for. Noen tjener alltid penger på det du kjøper. Er jeg fornøyd med et produkt gjennom MLM som kan kjøpes i nettbutikk for en ok pris til god kvalitet, velger jeg å gjøre det uten å tenke så mye mer av det. Ofte har MLM færre mellomledd mellom fabrikk og forbruker enn om du går på Rema. Anonymkode: 8df7c...eb5 Forskjellen (og det som gjør MLM til en form for pyramidespill) er at man tjener penger på å jobbe i dagligvarebutikken etter hvor mange timer man jobber, ikke etter hvor mange kunder du verver eller hvor mange produkter du kjøper inn og selger videre. Hun i kassa på Rema er ikke under press fra ledelsen om å betale i dyre dommer for f.eks. grillpølser som hun må selge inn til kundene og attpåtil verve kundene til å selge til sine venner igjen. En ansatt i en dagligvarebutikk risikerer ikke å tape penger for at kjøpmannen skal ta ut mer utbytte, h*n føler heller ikke press for å investere i varer eller andre ting. Hvis man tar dagligvarebransjen som en helhet tjener alle penger, mer eller mindre, men alle får lønn uansett. I MLM-bedrifter er det svært få som faktisk tjener penger, og det er så godt som aldri de på bunnen. Har en svigermor som selger Oriflame og en tante som selger noe vaskemiddel- og klutgreier for et eller annet firma, begge har et helt kott fullt av overprisede produkter de har følt seg presset til å kjøpe - og som ingen vil kjøpe av dem igjen. Hvem gidder å kjøpe en dusjsåpe til 130 kroner av helt ordinær kvalitet egentlig? Ingen, bortsett fra de som er fanget inn av et eller annet MLM-firma med løfter om rikdom og glamour... Visste dere forresten at de fleste som blir fanget inn av dette (gjelder spesielt i land som USA) er sårbare mennesker med dårlig økonomi. Altså de siste man tenker seg at man skal belemre med denne dritten, men samtidig de letteste å lure med alle disse løftene om rikdom og luksus og «et bedre liv». Anonymkode: 6c2d9...bc7 13
BiancaWhite Skrevet 10. september 2020 #16 Skrevet 10. september 2020 Liten sannsynlighet for at du tjener. Har selv blitt invitert å bli med i slik spill og er glad jeg ikke ble med. Var en medlemsavgift der og de sa at hvis jeg sliter med å selge så skulle de være med å hjelpe. Var jo superselgere. Fikk det til å høres så lett ut. Men folk flest lar seg ikke lure og jeg ser på det som en slags tigging. Har noen bekjente som er med i sånn, og jeg ser ikke vitsen når man får kjøpt like bra og bedre produkter i butikk uten å måtte melde seg inn i noe. 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #17 Skrevet 13. september 2020 Kan muligens tjene penger, men tape vennskap og bekjente... Anonymkode: 4ef59...10e 3
iansak Skrevet 13. september 2020 #18 Skrevet 13. september 2020 Kan ingen ting om dette og ønsker ikke være endel av det men en venninne av meg driver med noe slikt(ikke en du nevner med noe lignende) hun har hatt dette som fulltidsjobb i 2 år og lever av det og kjøpte seg nettopp ny bil til 350 000(altså helt ny bil) mannen er student og jobber ikke. så ser jo ut som hun tjener penger med mindre de tar opp noe volsomt i forbrukslån 🤔
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #19 Skrevet 14. september 2020 13 timer siden, iansak skrev: Kan ingen ting om dette og ønsker ikke være endel av det men en venninne av meg driver med noe slikt(ikke en du nevner med noe lignende) hun har hatt dette som fulltidsjobb i 2 år og lever av det og kjøpte seg nettopp ny bil til 350 000(altså helt ny bil) mannen er student og jobber ikke. så ser jo ut som hun tjener penger med mindre de tar opp noe volsomt i forbrukslån 🤔 Enkelte kan tjene penger på det. Men da driver man nok ikke bare med salg, man har også rekruttert folk under seg, som igjen har folk under seg. Og DISSE tjener ikke penger. Så de som gjør det bra i MLM-bedrifter gjør det på bekostning av andre, som jobber nærmest gratis (eller faktisk taper penger). Ikke en særlig etisk måte å tjene penger på. Anonymkode: 79cf1...ad2 7
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #20 Skrevet 17. september 2020 På 13.9.2020 den 21.37, iansak skrev: Kan ingen ting om dette og ønsker ikke være endel av det men en venninne av meg driver med noe slikt(ikke en du nevner med noe lignende) hun har hatt dette som fulltidsjobb i 2 år og lever av det og kjøpte seg nettopp ny bil til 350 000(altså helt ny bil) mannen er student og jobber ikke. så ser jo ut som hun tjener penger med mindre de tar opp noe volsomt i forbrukslån 🤔 Hun er nok en av de veldig få som er på toppen. Alle andre jobber for henne, hun tjener mer jo flere som verves. Anonymkode: e7a04...ced 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå