Gå til innhold

Folk glaner stygt på meg fordi jeg hoster

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har kronisk astma/KOLS og hoster hele tiden. Folk glaner stygt på meg, og jeg har også fått tilsnakk et par ganger. Jeg kan da ikke bure meg inne året rundt fordi jeg har symptomer hver bidige dag. Slutt å glane! Ikke alle som hoster er forkjøla. 

Anonymkode: ad507...ff8

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kols er jo stort sett selvvalgt (rlyking) så det kan du ikke klage på om du har røyket før.

Ellers burde du bruke munnbind når du hoster - og være minst mulig blant folk.

Anonymkode: b46cf...613

• Liker 4
Skrevet

Du trenger ikke holde deg inne, men du bør sørge for å holde ekstra god avstand til folk. Du synes vel ikke det merkelig at folk nå synes det er ekkelt og ikke vil være i nærheten av folk som hoster og harker. 

Anonymkode: 63141...94f

• Liker 4
Skrevet (endret)
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kols er jo stort sett selvvalgt (rlyking) så det kan du ikke klage på om du har røyket før.

Kols er selvvalgt? Det er jo ingen som våkner en dag og tenkte «Nå skal jeg begynne å røyke, fordi når jeg blir gammel tror jeg det blir digg å ha KOLS!» Det er lett å si at det er selvvalgt nå, men husk at de som har KOLS nå begynte sannsynligvis å røyke da dette var veldig normalt, og promotert som kult. Ikke kult, veldig unødvendig kommentar. Det er ingen som velger å få KOLS. Skjerp deg!

Endret av Humle Brumle
  • Liker 12
Skrevet
3 minutter siden, Humle Brumle skrev:

Kols er selvvalgt? Det er jo ingen som våkner en dag og tenkte «Nå skal jeg begynne å røyke, fordi når jeg blir gammel tror jeg det blir digg å ha KOLS!» Det er lett å si at det er selvvalgt nå, men husk at de som har KOLS nå begynte sannsynligvis å røyke da dette var veldig normalt, og promotert som kult. Ikke kult, veldig unødvendig kommentar. Det er ingen som velger å få KOLS. Skjerp deg!

Det er selvvalgt om man har røyket jo, med mindre man sluttet sekundet man fikk vite at det var helseskadelig. Har man røyka og får kreft eller kols så er jo dette i stor grad egen skyld. Er som å si "takkars ikke Fru Olsens feil at hun ikke kan gå, bare fordi kun kuttet av seg beina selv".  Såklart tenker man at "det skjer ikke med meg", men nå har det vært et faktum at røyk er selskading siden 50 tallet.

• Liker 2
Skrevet

Hoster du virkelig "hele tiden"? Ta det opp med legen din, ingen trenger å ha det sånn. Og forresten; hoste avler hoste. Det trenger ikke å være en normaltilstand for deg.

Anonymkode: f6cd4...48d

• Liker 3
Skrevet (endret)
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er selvvalgt om man har røyket jo, med mindre man sluttet sekundet man fikk vite at det var helseskadelig. Har man røyka og får kreft eller kols så er jo dette i stor grad egen skyld. Er som å si "takkars ikke Fru Olsens feil at hun ikke kan gå, bare fordi kun kuttet av seg beina selv".  Såklart tenker man at "det skjer ikke med meg", men nå har det vært et faktum at røyk er selskading siden 50 tallet.

Du høres veldig uempatisk ut. Sier du det samme om folk som, blir lam i bilulykke fordi de ikke brukte bilbelte. «du er lam ja, du får takke deg sjæl» eller til noen som får hjerteinfarkt. «Du skulle ikke ha spist så mange pølser, det er din egen feil» Eller til noen som brekker beinet i slalåmløypa. «Det var du som valgte å stå på slalåm, og du visste det var risiko for skade». Og det der med Fru Olsen er jo et veldig dårlig eksempel. Kutter man seg av begge beina er det alvorlig selvskading, og hun ville vært alvorlig psykisk syk. Og ja, jeg hadde syntes synd på henne. Det er så unødvendig å kommentere slikt til Ts som allerede er syk. Jeg håper ikke du jobber i helsevesenet eller i andre omsorgsyrker. Slike holdninger er så skadelige. 

Endret av Humle Brumle
  • Liker 10
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men herregud, det fins da andre årsaker til kols enn røyking. Annen luftforurensning, spesielt arbeidsplasser med mye støv, eller en følge av annen lungesykdom. Kjenner en som har fått kols pga muggsopp.

Anonymkode: 1b383...f52

• Liker 8
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har kronisk astma/KOLS og hoster hele tiden. Folk glaner stygt på meg, og jeg har også fått tilsnakk et par ganger. Jeg kan da ikke bure meg inne året rundt fordi jeg har symptomer hver bidige dag. Slutt å glane! Ikke alle som hoster er forkjøla. 

Da må du bruke munnbind når du er i det offentlige rom, selv om hosten ikke smitter. Folk blir redde vet du. 

Anonymkode: ae454...73a

• Liker 5
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri røyker eller snust. Skal jeg altså holde meg permanent unna folk hele året og kveles av munnbind? 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da må du bruke munnbind når du er i det offentlige rom, selv om hosten ikke smitter. Folk blir redde vet du. 

Anonymkode: ae454...73a

Jeg kveles av munnbind og får astmaanfall. Har prøvd. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg har aldri røyker eller snust. Skal jeg altså holde meg permanent unna folk hele året og kveles av munnbind? 

Du kveles ikke av munnbind, de har gått med det 24/7 i det meste av Europa de siste mnd, ingen har blitt kvalt av det gitt.

Anonymkode: 39e18...feb

• Liker 4
Skrevet
22 minutter siden, Humle Brumle skrev:

Du høres veldig uempatisk ut. Sier du det samme om folk som, blir lam i bilulykke fordi de ikke bruke bilbelte. «du er lam ja, du får takke deg sjæl» eller til noen som får hjerteinfarkt. «Du skulle ikke ha spist så mange pølser, det er din egen feil» Eller til noen som brekker beinet i slalåmløypa. «Det var du som valgte å stå på slalåm, og du visste det var risiko for skade». Og det der med Fru Olsen er jo et veldig dårlig eksempel. Kutter man seg av begge beina er det alvorlig selvskading, og hun ville vært alvorlig psykisk syk. Og ja, jeg hadde syntes synd på henne. Det er så unødvendig å kommentere slikt til Ts som allerede er syk. Jeg håper ikke du jobber i helsevesenet eller i andre omsorgsyrker. Slike holdninger er så skadelige. 

Hvis du ikke ser forskjellen på selvskading/røyking - og å kjøre bil så er det ditt problem. Har masse empati jeg, men syntes ikke synd på folk som kun klager på å bli sett på anneledes pga hosting OM det er grunnet slevskading.

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men herregud, det fins da andre årsaker til kols enn røyking. Annen luftforurensning, spesielt arbeidsplasser med mye støv, eller en følge av annen lungesykdom. Kjenner en som har fått kols pga muggsopp.

Anonymkode: 1b383...f52

Jeg skreiv "om du har røyket". Såklart finnes det andre grunner, men røyking er det vanligste

• Liker 1
Skrevet

Jeg kveles av munnbind og får astmaanfall. Har prøvd. 

Jeg har også astma og jobber periodevis med fullt verneutstyr inkl munnbind - det er en vanesak.

Da får du unngå folkemengder og holde god avstand - det skal man jo uansett nå for tiden.

• Liker 5
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du ikke ser forskjellen på selvskading/røyking - og å kjøre bil så er det ditt problem. Har masse empati jeg, men syntes ikke synd på folk som kun klager på å bli sett på anneledes pga hosting OM det er grunnet slevskading.

Jeg skreiv "om du har røyket". Såklart finnes det andre grunner, men røyking er det vanligste

Nå skrev ts ingenting om hvorvidt hun røyker eller ikke i hi, så hva vil du egentlig med å dra inn hvis det kunne være en mulighet for at kanskje...?

Jeg har kronisk hoste selv, og bruker å si til de som spøkefullt ber meg kutte røyken at jeg kan ikke slutte når jeg aldri har startet. 

Anonymkode: 33b24...0e1

• Liker 3
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:
33 minutter siden, Humle Brumle skrev:

Det var jo du som sammenlignet røyking og selvskading, når du brukte Fru Olsen som kuttet av seg beine eksemplet.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Bare å si at du ikke har luftveisinfeksjon, men astma og kols. At folk ser rart på deg får du ikke gjort noe med, men de som sier noe kan du irettesette. 

Anonymkode: 00d5a...774

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Altså, du er fint lite empatisk. Årsaken til at noen har kols er irrelevant for denne problemstillingen.

TS har ingen grunn til å hverken bruke munnbind eller unngå folk, da hun ikke har noen smittsomme sykdommer. 

• Liker 5
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også astma og jobber periodevis med fullt verneutstyr inkl munnbind - det er en vanesak.

Da får du unngå folkemengder og holde god avstand - det skal man jo uansett nå for tiden.

Men har du kols i tillegg? Og husk at det er ulike grader av astma. Jeg har også astma og bruker maske på vinteren for å unngå kaldt luft, da jeg lettere får anfall av kald luft enn av å gå med maska. Men jeg er ikke så arrogant at jeg da sier alle astmatikere kan gå med maske, særlig ikke hvis noen har kols i tillegg som jo gir ekstra utfordringer.

At noen med kombinasjonen astma/kols lett kan få anfall av å bruke munnbind er ikke akkurat så rart, og ikke noe som kan generelt avfeies som en vanesak.

• Liker 2
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare å si at du ikke har luftveisinfeksjon, men astma og kols. At folk ser rart på deg får du ikke gjort noe med, men de som sier noe kan du irettesette. 

Føler bare at det ikke er riktig at jeg må forklare meg og unnskylde meg for fremmede folk. 

• Liker 1
  • Opprett ny...