Gå til innhold

Hvordan er loven hvis en forelder tillater noe den andre absolutt ikke vil? Ang tenåring.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis mor og far er uenige om 16-åringen skal få ta førerkort på lett mc. Den ene forelderen er for, den andre er sterkt imot. 

Kan forelderen som er sterkt i mot nekte? Eller holder det at en forelder gir tillatelse? Felles foreldreansvar, bor sammen. 

Et vennepar av oss er i sterk konflikt pga dette, jeg lurer på om det faktisk går an, rent juridisk, å nekte? 

Anonymkode: ffa19...c82

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eh, nei. Barnet kan kjøre opp uten tillatelse fra noen. 

Den som er uenig trenger ikke å bidra økonomisk 

Anonymkode: 32507...8fa

• Liker 26
Skrevet

Et vennepar lurer på dette. Venninnen min lurer på dette. Kan ikke folk slutte å lyve og bare skeive at det faktisk er DU som lurer på dette og kun du. Blir så tåpelig. 

Anonymkode: ef5d0...0a1

• Liker 8
Skrevet

En 16 åring trenger strengt talt ikke foreldrenes godkjenning, men noen kjøreskoler krever at foreldrene godkjenner opplæringen på de under 18 år. Hvis kjøreskolen ikke har en slik regel så står 16 åringen fritt til å kjøre opp om han vil. 

Anonymkode: 7bae2...784

• Liker 13
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

En 16 åring trenger strengt talt ikke foreldrenes godkjenning, men noen kjøreskoler krever at foreldrene godkjenner opplæringen på de under 18 år. Hvis kjøreskolen ikke har en slik regel så står 16 åringen fritt til å kjøre opp om han vil. 

Eneste er; forelderen kan nekte å betale for det så klart, men betaler h*n med egne penger er det en grei sak. 

• Liker 5
Skrevet

Hvorfor nekte tenåringen det? Hva er årsaken? Den frihetsfølelsen ville jeg aldri tatt fra barnet mitt. En helt naturlig del av å vokse opp. Om 2 år er det jo sertifikat på bil, så det er veldig greit å ha prøvd seg litt i trafikken. Ingen(få) tar vel med lett mc eller scooter på de største motorveiene.

Anonymkode: 2f080...372

• Liker 7
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et vennepar lurer på dette. Venninnen min lurer på dette. Kan ikke folk slutte å lyve og bare skeive at det faktisk er DU som lurer på dette og kun du. Blir så tåpelig. 

Anonymkode: ef5d0...0a1

Spiller det noen rolle for deg hvem som lurer på dette? Svaret blir vel det samme?? Svar på saken du.... 

Anonymkode: 53027...bb2

• Liker 2
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor nekte tenåringen det? Hva er årsaken? Den frihetsfølelsen ville jeg aldri tatt fra barnet mitt. En helt naturlig del av å vokse opp. Om 2 år er det jo sertifikat på bil, så det er veldig greit å ha prøvd seg litt i trafikken. Ingen(få) tar vel med lett mc eller scooter på de største motorveiene.

Kommer an på hvor man bor. Det er enormt mange 16-17-åringer som omkommer på moped, dessverre. Her vi bor, er det ikke noe problem, men leser til stadighet om slik ulykker doverse steder i landet! 

Anonymkode: 53027...bb2

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange grunner til det, blant annet trafikk 

Anonymkode: 07596...7d3

Skrevet

Har 16 åringen penger selv så er det vel ingen som kan nekte det. 
Er jo ikke noe å nekte heller etter min mening, man trenger ikke like det, men å nekte det er maktmisbruk. 
Er man redd for hvordan det skal gå i trafikken, så må man heller lære de å bli gode sjåfører. 
Øve mye, lese mye og bidra til at de blir trygge og viser respekt for trafikken. 
De må jo også innom et lite «skremme-kurs» før mc lappen, der de viser mye konsekvenser av høy fart og uforsiktig kjøring. 
Her er det også en som holder på med mc lappen, jeg liker det ikke og jeg gruer meg, men må bare gi den erfaringen jeg har selv og stole på barnet sin avgjørelse. 
Uansett er det bil om er par år og da er det greit å ha erfaring fra mer enn 40km/t og ha lært seg å lese trafikken. 

• Liker 5
Skrevet (endret)

Tror ikke de kan nekte. 

Endret av Ulrikke
  • Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

De yngste førerne av lett MC har 15 ganger så stor risiko for å havne i ulykker, sammenlignet med andre motorsyklister. ... Når 16 og 17 år gamle førere av lett motorsykkel sammenlignes med unge mannlige bilførere, viser det seg at risikoen på lett MC er 12 ganger høyere.

Sitat slutt. 

Anonymkode: c469c...88f

Skrevet

Kreves det godkjenning av begge foreldrene så ja - om ikke, så er det opp til 16. åringen. 

Anonymkode: 44c0f...cb0

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis mor og far er uenige om 16-åringen skal få ta førerkort på lett mc. Den ene forelderen er for, den andre er sterkt imot. 

Kan forelderen som er sterkt i mot nekte? Eller holder det at en forelder gir tillatelse? Felles foreldreansvar, bor sammen. 

Et vennepar av oss er i sterk konflikt pga dette, jeg lurer på om det faktisk går an, rent juridisk, å nekte? 

Anonymkode: ffa19...c82

Hei 😊

Har full forståelse for at det er veldig fristende å få lappen på lett mc. Jeg både skaffet meg og kjørte moped da jeg var 16 - uten å spør mine foreldre om lov. Nå er jeg voksen selv, og har meget stor forståelse for de foreldre/foresatte som gjør alt de kan - for at barna ikke skal skaffe seg/kjøre både moped og stor sykkel - rett og slett pga. hvor farlig det er. Det er noe som heter at når man kjører moped og/ eller stor motorsykkel - må man tenke/ha som utgangspunkt når man er ute i trafikken - at «ingen» ser en (altså bilistene). Det forteller mye. Man kan lett havne i død-vinkelen til billister - og man er totalt ubeskyttet. 

Hadde jeg hatt barn som ønsket seg dette - og jeg hadde skjønt at ønsket var så sterkt at vedkommende ville vurdert å trosse meg, hadde jeg nok vurdert å forsøke å forhandle med ungdommen og kommunisert at jeg ville fratatt ungdommen visse goder - om h*n tok lappen og kjørte likevel - samt forsøke å tilby å f.eks. betale hele eller deler av bil-lappen om ungdommen lot være med moped/lett mc. 

Er foreldrene skilt? Uansett bør foreldre/foresatte etterstrebe å bli og fremstå enige overfor ungdommen. Dessverre kan foreldre/foresatte være lite opptatt av det - om de «konkurrerer» om barnas gunst. Dette skjer selvsagt også i familier hvor foreldrene bor sammen. 

Hadde jeg vært den ungdommen - hadde jeg forsøkt å forhandle meg frem til et «gode» - mot at jeg lot det være. F.eks. spurt om foreldrene mine ville betale bil-lappen for meg - om jeg lot være å skaffe meg lappen og moped/lett mc 😉

Lykke til! 

Anonymkode: 1b50e...e47

Skrevet

Du spør hva loven sier, loven sier at man som 16-åring både kan ta mopedlappen og ha sex, uansett hva foreldrene syntes om dette. Da legger vi den død :) 

• Liker 2
Skrevet

Støtt ungdommen i valget hans.. men snakk om det, istedefor å vise frykt. 

Anonymkode: 28fc0...58f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...