Gå til innhold

Grevling i hagen

Gjest Spacegirl

Anbefalte innlegg

Gjest Spacegirl

Da mener jeg om de er farlige for mennesker? For i går kveld da jeg satt på trappa og tok en røyk, kom det to grevlinger spaserende. Den ene stoppet opp mindre enn en meter fra føttene mine. Må innrømme at jeg ble litt redd og satt musestille, for jeg har blitt fortalt at hvis grevlinger blir skremt så biter de og slipper ikke før det knaser (i bein altså). Men stemmer dette? Er grevlinger så aggresive eller er det bare en myte? Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hørt det samme som deg. Jeg er vettaskremt de styggingene. Om det er sant eller ikke vet jeg ikke, men grevlinger skal visst være sky dyr som ikke oppsøker konfrontasjoner.

Grevlingenser vel ikke så godt er det ikke så. Så kan hende han peila inn på deg mest for snuse deg inn *lol*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guest

Nei, grevlingen er selvsagt ikke farlig for mennesker! (Dere kan da ikke være seriøse!!!?)

Som alle andre ville dyr vil den selvsagt forsvare seg hvis den er i fare. Med andre ord, prøver du å ta på den vil den selvsagt bite! :overrasket:

Har selv mange grevlinger i området rundt huset vårt. Synes de er veldig fascinerende og vakre dyr, som jeg elsker å studere når de tasler forbi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mye interessant!!

Jeg har nemmelig hørt at de tar katter, men det står jo mer eller mindre svart på hvitt at det gjør de ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, grevlingen er selvsagt ikke farlig for mennesker! (Dere kan da ikke være seriøse!!!?)

Jeg er redd grevling okke som. Sa jo ikke at jeg trodde på det. Sa jo til og med at jeg mente at de ikke oppsøker konfrontasjon.

Redd katter og elg også jeg, men det er jo ikke fordi jeg tror de er menneskespisere. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Spacegirl

Hvis grevlinger hadde tatt katter, hadde pusen min vært ille ute :overrasket: . For det var den som først oppdaget grevlingene. Den freste og sprang bort og slo til de med potene, men grevlingene brydde seg ikke. Men jeg er glad jeg har fått bekreftet at grevlinger ikke angriper sånn som jeg var redd for ;) . Er ganske mye grevling her, så da skal jeg ikke være redd for å møte på dem igjen i allefall. Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er nok bare på jakt etter mat, så om du finner søppeldunk endevent om morgenen kan det være grevlingen.

men den kan gjøre skade. naboen har en "bod" påbygd på huset. De kjente det ble så trekkfult og det viste seg at grevlingen hadde gnagd hull i gulvet.

Så vær forsikteig med å ha mat ute ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spacegirl

Nei jeg har ikke mat eller annet søppel liggende ute. Men det ligger alltid minst 2-3 døde mus i hagen hver kveld etter at pusen har kost seg, og de er borte neste morgen, så kanskje grevlingen spiser dem? Aner ikke om grevlinger spiser døde dyr jeg, men har alltid lurt på hvor de musene tar veien. Men uansett, nå som jeg vet at ikke grevlingen biter sånn som jeg trodde, er det bare koselig å ha dem i hagen. Syns det er fascinerende å treffe på ville dyr ;) . Det er også mye elg og harer i hagen, og en gang så jeg en gaupe der, så da prøver jeg å snike meg innpå med kameraet :ler: . Kjempespennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også grevling i haven her en morgen. De er så fiiine... sånne duvende bamser, de liksom gynger når de går.

Tror den hadde blitt reddere enn meg om jeg gikk ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skumleste med grevling er å treffe dem i vegen i skumring eller når det er mørkt (de kommer jo gjerne fram da). De er litt treige, så de er et dyr som fort blir påkjørt... :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LoisLane
Det skumleste med grevling er å treffe dem i vegen i skumring eller når det er mørkt (de kommer jo gjerne fram da). De er litt treige, så de er et dyr som fort blir påkjørt...  :tristbla:

Det har skjedd meg flere ganger mens jeg har vært ute og gått i skumringen. Jeg skvetter litt, men de lusker vekk når de først oppdager meg. De ser jo litt morsomme ut når de loffer av gårde, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grevlinger er da kjempefine! Selv om de roter litt.

Pappan min kjørte på en engang og trodde den var død. (Han er lege så han burde vel vite det....) Han hadde det supertravelt og skulle på legebesøk og det er fremdeles litt uklart for meg hvorfor han la den i bagasjerommet på den gamle bilen. :eeeh:

Grevlingen kviknet i alle fall til og klarte å komme seg ut til baksetet via den luka mellom setene for deretter å grave ganske godt i setene for å si det mildt.

Da pappa kom tilbake satt det en ganske sint gevling, som dessuten var ganske mett på skumgummi, og freste. Pappa var glad den levde og slapp den ut. Ny bil ble kjøpt litt senere. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...