AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #1 Skrevet 9. september 2020 Hei. Vi har en gutt som snart blir 8 år. Helt siden fødsel har han vært lengre å tyngre enn «gjennomsnittet». Han har fulgt sin egne kurve hele veien. Han startet nettopp i 3 klasse. I slutten av 2 klasse ble hele klassen veid. Det samme ble dem i 1 klasse. Idag ringer skolehelsesøster å sier at hun har fått igjennom målingen av vekt og høyde på alle barn, men at vårt barn har lagt på seg slik at han nå er «overvektig». Kommunen har et tilbud til «overvektige barn». De møtes en gang i uka å leker i en gymsal. Vi har et normalt kosthold, og søtsaker holdes kun til helgene. Keg har aldri sett på han som overvektig, og tror heller ikke andre mennesker som møter han ser på han som tykk. Jeg ble litt satt ut av dette er et fokus allerede i så ung alder, og i hvertfall når det skal så lite til for å bli satt i den kategorien. Mulig jeg er ekstra sårbar siden jeg har slitt med spisevegring i yngre år. Er dette virkelig vanlig i småskolen? Har noen andre opplevd det samme? Anonymkode: 0dee9...73e 2
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 Populært innlegg #2 Skrevet 9. september 2020 Ikke opplevd selv, men synes dette er et positivt tiltak du burde takke ja til. Flott at de tar det opp så tidlig at man kan gjøre noe med det før han utvikler usikkerhet og klassekameratene begynner å plage han for det. Mange overvektige har slitt siden de var barn og hvis et slikt tiltak kan forhindre mange år med overvekt fremover er vel det bare bra. Anonymkode: 19489...091 61
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #3 Skrevet 9. september 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ikke opplevd selv, men synes dette er et positivt tiltak du burde takke ja til. Flott at de tar det opp så tidlig at man kan gjøre noe med det før han utvikler usikkerhet og klassekameratene begynner å plage han for det. Mange overvektige har slitt siden de var barn og hvis et slikt tiltak kan forhindre mange år med overvekt fremover er vel det bare bra. Anonymkode: 19489...091 Har selvfølgelig takket ja til tilbudet 🙂 Anonymkode: 0dee9...73e 22
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #4 Skrevet 9. september 2020 Tidlig intervensjon er veldig bra og viktig for at barna ikke skal slite med overvekt hele livet. Anonymkode: 33f9a...ef9 17
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #5 Skrevet 9. september 2020 Jeg tenker nok også dette er noe du burde være litt obs på fremover. Overvekt blir mer og mer vanlig.. og i motsetning til tidligere er det mange som ikke vokser av seg "valpefett" og forblir runde Aktivitet er jo vel og bra, men jeg ville sett på kostholdet deres. Hvis gutten har anlegg for å legge på seg, trenger han kanskje litt magrere kosthold. Ikke noe ekstremt, og ikke på en måte at han merker det. Men det er mange måter å redusere kalorier og karbohydrater uten at det blir slankekost Anonymkode: 4e8cf...441 20
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #6 Skrevet 9. september 2020 Jeg synes dette er en fin tekst om akkurat denne problemstillingen: https://casadidriksen.com/2015/07/10/jo-ungen-din-er-faktisk-overvektig/ Anonymkode: 0cd76...b61 14
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #7 Skrevet 9. september 2020 Fettceller deler seg fort som barn og det antallet går aldri ned igjen, dvs faren for overvekt som voksen er mye større enn hos normalvektige barn : https://www.vg.no/forbruker/helse/i/n3jPx/fettceller-kan-ikke-slankes-bort Anonymkode: 4780f...450 6
Ginny Skrevet 9. september 2020 #8 Skrevet 9. september 2020 Det er nødvendigvis satt et tall som defineres som overvekt, og ungen din er over dette tallet. Se positivt på det, de velger å ta tak nå, og forhåpentligvis få bukt med problemet før det blir verre. Tenk så fælt det hadde vært om ingen gjorde noe? Det er lett å bli blind på de man ser ofte, og vanskelig å se hvor grensen går hen. Det betyr ikke at dere spiser utelukkende potetgull og bare ruller rundt på sofaen, heldigvis, men at dere har et barn som trenger noe litt annet enn det opplegget som er nå. Og nå får barnet ditt og dere hjelp, og kanskje redder dere barnet fra å bli overvektig resten av livet. Og det er bra! 6
Kittykat Skrevet 9. september 2020 #9 Skrevet 9. september 2020 Vår yngste sønn lå alltid over den "normale" kurven fra han ble født til han kom i puberteten. Hver gang han ble veid av helstesøster på helstestasjonen og på skolen, så var det samme reglen om at han er over den "normale" kurven over vekt for gutter på hans alder. Og jeg skriver normal i hermetegn fordi alle barn følger ikke samme kurve. Han spiste vanlig mat og kun snop, snacks og brus i helgene. Nå er han 16 år, normalvektig/slank og valpefettet har forsvunnet. Men hvor mange kg over kurven er det snakk om? Har han høy bmi for barn på hans alder? Er han lubben? Hvis han får vite det rett ut at han er tykk og må trene for å gå ned i vekt, så kan det gjøre mer skade enn gagn. Men en fritidsaktivitet er ikke dumt. Sønnene våre drev med fotball, mens datteren vår drev med karate, dansegruppe og turn opp igjennom årene. 4
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #10 Skrevet 9. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes dette er en fin tekst om akkurat denne problemstillingen: https://casadidriksen.com/2015/07/10/jo-ungen-din-er-faktisk-overvektig/ Anonymkode: 0cd76...b61 Denne var fin - takk for at du delte 🙂 Anonymkode: 0dee9...73e 4
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #11 Skrevet 9. september 2020 2 minutter siden, Kittykat skrev: Vår yngste sønn lå alltid over den "normale" kurven fra han ble født til han kom i puberteten. Hver gang han ble veid av helstesøster på helstestasjonen og på skolen, så var det samme reglen om at han er over den "normale" kurven over vekt for gutter på hans alder. Og jeg skriver normal i hermetegn fordi alle barn følger ikke samme kurve. Han spiste vanlig mat og kun snop, snacks og brus i helgene. Nå er han 16 år, normalvektig/slank og valpefettet har forsvunnet. Men hvor mange kg over kurven er det snakk om? Har han høy bmi for barn på hans alder? Er han lubben? Hvis han får vite det rett ut at han er tykk og må trene for å gå ned i vekt, så kan det gjøre mer skade enn gagn. Men en fritidsaktivitet er ikke dumt. Sønnene våre drev med fotball, mens datteren vår drev med karate, dansegruppe og turn opp igjennom årene. Fikk telefonen mens jeg sto på en butikk, så jeg hadde ikke mulighet til å spørre så veldig inngående om hvor mange kilo opp eller bmi. Skal etter avtale ringe opp igjen i morgen. Vi har selvfølgelig ikke nevnt noe til han, men velger å gjøre tiltak innad i familien uten å lage noe sak ut av det. Vil absolutt ikke sette han i kategorien tykk eller lubben, men vi må selvfølgelig ta helsesykepleier sin informasjon på alvor. Anonymkode: 0dee9...73e 8
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #12 Skrevet 9. september 2020 7 minutter siden, Ginny skrev: Det er nødvendigvis satt et tall som defineres som overvekt, og ungen din er over dette tallet. Se positivt på det, de velger å ta tak nå, og forhåpentligvis få bukt med problemet før det blir verre. Tenk så fælt det hadde vært om ingen gjorde noe? Det er lett å bli blind på de man ser ofte, og vanskelig å se hvor grensen går hen. Det betyr ikke at dere spiser utelukkende potetgull og bare ruller rundt på sofaen, heldigvis, men at dere har et barn som trenger noe litt annet enn det opplegget som er nå. Og nå får barnet ditt og dere hjelp, og kanskje redder dere barnet fra å bli overvektig resten av livet. Og det er bra! Det er absolutt bra! Jeg er ikke negativ til opplegget, og vi har selvfølgelig takket ja til tilbudet kommunen har. Det var bare veldig uventet. Anonymkode: 0dee9...73e 5
Ginny Skrevet 9. september 2020 #13 Skrevet 9. september 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er absolutt bra! Jeg er ikke negativ til opplegget, og vi har selvfølgelig takket ja til tilbudet kommunen har. Det var bare veldig uventet. Anonymkode: 0dee9...73e Jeg skjønner at det er uventet, og kanskje er han bare akkurat over og. Men det er ikke uvanlig at det er vanskelig å se vekt på folk, særlig hvis man bor sammen, da går det så gradvis. Flott at du takket ja og er positivt innstilt, det er mye bedre om feks hele familien går gjennom en endring (hvis det trengs) enn at bare han må. Kanskje er det ikke mye som skal til heller 😊 3
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #14 Skrevet 9. september 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Har selvfølgelig takket ja til tilbudet 🙂 Anonymkode: 0dee9...73e Hvorfor? Du skriver jo at du ikke ser ham som overvektig. Anonymkode: 47fd3...3d7 3
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #15 Skrevet 9. september 2020 Må si at det der gjorde mer vondt enn godt for meg. Var en usikker 8 klassing som fikk beskjed av helsesøster at jeg lå bittelitt over kurven. Ble helt knust innvendig og livredd av beskjeden. Gråt og hyperventilere på kontoret. Også får jeg vite at det ikke var så farlig og så lenge jeg spiste sunt og var aktiv så skulle det gå greit. Og det var jeg, danset flere ganger i uka. Jeg har det bra nå. God helse, og tror nok jeg hadde klart meg helt utmerket uten beskjeden. Men synes fortsatt det er et bra program og noe man burde fortsette med. Jeg bare sier at, å ligge littegrann over kurven ikke er verdens undergang, og kan være noe som normaliserer seg. Anonymkode: 225d5...a10 6
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #16 Skrevet 9. september 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor? Du skriver jo at du ikke ser ham som overvektig. Anonymkode: 47fd3...3d7 Fordi jeg ikke er helsesykepleier?? Fordi jeg velger å følge anbefalinger av fagfolk? Fordi jeg som foreldre, anser meg selv som inhabil? Anonymkode: 0dee9...73e 25
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #17 Skrevet 9. september 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Må si at det der gjorde mer vondt enn godt for meg. Var en usikker 8 klassing som fikk beskjed av helsesøster at jeg lå bittelitt over kurven. Ble helt knust innvendig og livredd av beskjeden. Gråt og hyperventilere på kontoret. Også får jeg vite at det ikke var så farlig og så lenge jeg spiste sunt og var aktiv så skulle det gå greit. Og det var jeg, danset flere ganger i uka. Jeg har det bra nå. God helse, og tror nok jeg hadde klart meg helt utmerket uten beskjeden. Men synes fortsatt det er et bra program og noe man burde fortsette med. Jeg bare sier at, å ligge littegrann over kurven ikke er verdens undergang, og kan være noe som normaliserer seg. Anonymkode: 225d5...a10 Vi har selvsagt ikke sagt noe til han - og kommer heller ikke til å gjøre det. Tenker at små endringer vil være med på å stabilisere dette. Får vondt i meg av dine erfaringer. Jeg har slitt med spiseforstyrrelse selv i mange år før jeg ble frisk, så jeg kjenner veldig godt til hvor lite som skal til for å velte selvfølelsen. Godt at du har det bra nå ❤️ Anonymkode: 0dee9...73e 2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #18 Skrevet 9. september 2020 Jeg vet ikke hvordan det er nå, men tidligere var det slik at hvis barnet avvek to streker fra egen kurve ble det satt igang tiltak. For eksempel ble min sønn henvist til fastlege da han falt fra 50 percentile på vektkurven til 10 percentile. Anonymkode: a93f4...494
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #19 Skrevet 9. september 2020 Vår datter har ligget på den øverste kurven på høyde og nest øverste kurven for vekt siden hun var baby. Hun er 6 år nå. På hver kontroll har vekt blitt tatt opp, men med en gang de ser på jenta, så ser de at hun er muskuløs, ribbeina synes både frem og bak og ryggraden vises bak. Når man løfter henne, er hun blytung. Så jeg tenker at man skal være forsiktig med å følge skalaene slavisk, og se på ungen også. Ser ungen litt lubben ut? Hvordan er kroppssammensetning? Ta gjerne den diskusjonen med helsesykepleier. Anonymkode: c165e...500 10
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #20 Skrevet 9. september 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi jeg ikke er helsesykepleier?? Fordi jeg velger å følge anbefalinger av fagfolk? Fordi jeg som foreldre, anser meg selv som inhabil? Anonymkode: 0dee9...73e Å ja, for helsesykepleier kan jo ikke ta feil? Så du vil da heller la ditt barn stigmatiseres? Har du vurdert hvordan det kan påvirke selvbildet til barnet ditt? Er du helt sikker på at dette ikke gjør ondt verre? (Selv om jeg forstod det slik at situasjonen IKKE er dårlig da verken deg eller andre opplever barnet som tykk) Det er altså lov å tenke med sitt eget hode. Anonymkode: 47fd3...3d7 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå