Gå til innhold

mye fruktsukker

Gjest Guest

Anbefalte innlegg

Gjest Guest

Hei!

Er det noen som vet noe om hvordan fruktsukker virker på kroppen?

Jeg spiser ca 4 frukt hver dag. Jeg ønsker å gå ned ca 5 kg, og lurte på om det er litt uheldig å få i seg så mye fruksukker da? Jeg er veldig ofte sukkerfysen, og prøver å redusere sukkerinntaket ved å spise oftere og mindre. Dette har hjulpet noe. ¨ Jeg lurte også på om sukkertrangen blir mindre dersom man spiser mindre sukker? Eller er det bare en myte? Og hvordan virker fruktsukker når det gjelder dette? Vil blodsukkeret gå fort opp og fort ned igjen da? Jeg synes jeg blir mer sukkerfysen dagen etter at jeg har spist mye frukt...Kan det stemme? Både ren juice og frokostblandinger hvor det står at det ikke er tilsatt sukker, inneholder ofte mye fruktsukker i steden.. Det er vel litt uheldig hvis man vil ned i vekt??

Noe annet jeg også lurer på er om en kalori er en kalori uansett innhold? Vil jeg legge like mye på meg av f.eks. 60 kcal annanas og 60 kcal sjokoloade? Eller det det noen type kcal man forbrenner raskere enn andre slik at man ikke kan tenke at en kcal er en kcal uansett mattype?(hvis man vil ned i vekt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 kcal er 1 kcal uansett hva det kommer fra. Det er tillegget i matvaren som teller. I frukt så er det en del fiber og antioksidanter som er gunstig for kroppen (men frukt sukker er sukker). I sjokolade (vanlig lys) er det mest raffinert sukker, og en del fett (dog kokosfett, som er i små mengder sunt).

Fruktsukker fungerer på samme måte som raffinert sukker. Tas opp i kroppen og øker blodsukkeret.

Hvis du er sukkersugen så er det bedre å spise frukt enn sjokolade, og da spesielt under slanking.

Endret av Pleier
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endel kan spise masse frukt mens de slanker seg, andre må begrense seg. Det ser du om vektnedgangen stopper opp. Da kan det lønne seg å kutte ned og heller øke grønnsaker.

Options kakao (39kcal pr kopp) er et alternativ ved slanking og søtsug. Lag gele av fun light, is av det samme. Alt hjelper på ;)

Klarer du deg uten sukker i en lengre periode er det lettere å bli kvitt suget ja, så ingen myte det. Spiser du så du ikke får så mye svingninger i blodsukkeret ditt også så hjelper det på søtsuget og behovet for søtt blir mindre.

Da må du spise grønnsaker, reine kjøtt og fiskeprodukter, grove brød og fullkornsknekkebrød. Ikke fin pasta, men fullkorns om du skal ha. Naturris fremfor vanlig ris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fruktsukker gir en mindre drastisk økning av blodsukkeret enn vanlig sukker, men er like fetende. Jeg minns det var det biokjemiprof. vår sa..

og asså: fruktsukker er fruktose, vanlig sukker er fruktose + sukrose, og det er sukrose som er den dumme her :) - ja, med tanke på blodsukkeret da. Men dette er jo ikke noe å stresse med dersom du ikke har noen diabeteshistorie i familien eller er overvektig.. så vidt jeg har skjønt da... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...