Gå til innhold

Du som er en akademiker, kunne du sjølvproletarisert ( selvproletarisert) deg for å leve som en arbeider?

Anbefalte innlegg

Skrevet

F eks jobbet som

Bussjåfør

Taxisjåfør

Rørlegger

Snekker

Vekter

vaske gulv

Hjelpepleier

osv

Anonymkode: b4a4f...de1

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg må jobbe med mennesker, og er altfor lite nevenyttig til å være snekker eller lignende. Har jobbet som taxisjåfør. Trivdes godt i den jobben. Kunne kanskje fungert som hjelpepleier. 

Men i dag er vel akademikere like proletalisert som andre? 

• Liker 2
  • 3 uker senere...
Skrevet

Det er som å hamre spikre kan med en mikroskop…

Anonymkode: 8e8be...483

• Liker 2
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er som å hamre spikre kan med en mikroskop…

Anonymkode: 8e8be...483

???

Anonymkode: b4a4f...de1

• Liker 2
Gjest Morning Star
Skrevet

Snekker kunne jeg ha vært. Trives for godt med det jeg driver med til å velte om på karrieren, men snekkeryrket hadde passet meg. Det beste måtte ha vært å bygge hytter på fjellet, bo og jobbe i frisk fjelluft i en eller annen liten hyttekommune. 

Skrevet

Jeg tror jeg kunne fungert som mye forskjellig, dersom jeg gikk inn for det. Samtidig er det greit å være bevisst på egne styrker og svakheter. Teoretiske fag og mennesker passer bedre for meg enn tekniske fag og håndarbeid. Om jeg skulle valgt noen av yrkene over ville nok taxisjåfør passet klart best.

Skrevet (endret)

Nei. Jeg ser ikke poenget.

Folk har ulike egenskaper og interesser. Det er i samfunnets interesse at mennesker gjør den jobben som er mest hensiktsmessig.

Men så klart, i en krisesituasjon gjør jeg alt jeg kan, selv om det ikke er det jeg er utdannet til.

Endret av T-Rex
  • Liker 3
Skrevet

Hvorfor skulle jeg gjøre det????

Anonymkode: 4d48f...4b2

• Liker 2
Skrevet

Jeg liker å snekkere. Hadde aldri giddet å kjøre taxi, det virker fryktelig kjedelig. Sitte i timesvis på holdeplass og lese VG...

Anonymkode: abbec...56c

• Liker 1
Skrevet

Man tar jo gjerne utdannelse fordi man vil jobbe med andre ting enn dette. Jeg er tannlege, men av og til tenker jeg på hvor deilig det må være å ikke ha pasienter, ikke masse ansvar, kanskje bare jobbe helt for meg selv med feks rengjøring eller noe håndtverk som møbeltapetserer eller kunstner. Høre på musikk og slippe å forholde meg til andre. Men samtidig nei, ville aldri byttet:)

Anonymkode: 6919b...687

Skrevet

Jeg har høyere utdannelse (økonomi) og savner ofte lørdagsjobben jeg hadde på postkontor for 20 år siden. Bare komme på jobb, stemple i vei, og gå igjen etterpå. Ikke noe styr med å logge seg på om kvelden eller bekymring over en klient som kan være på vei ut og føre til at noen mister jobben. Dessverre blir det færre og færre av disse helt enkle jobbene etter som alt blir automatisert. Dette er et stort problem for de menneskene som ikke klarer å ta en lang utdannelse.

Anonymkode: 7ebd1...ceb

• Liker 1
Skrevet

Ja, jeg kunne jo godt det. Svært ofte skulle jeg ønske at jeg ikke tenkte på jobben hele døgnet.  

Men jeg tenker at det ikke nødvendigvis gagner samfunnet at jeg skal kaste bort den dyre utdannelsen samfunnet har subsidiert for å heller vaske gulv. 

Anonymkode: 31907...fd7

• Liker 2
Skrevet

Hvis jeg var nødt, ja. Hvis jeg skulle trivdes med jobben, nei.

Anonymkode: bf9f3...4b0

Skrevet

Tror jeg kunne ha jobbet som hva som helst om jeg måtte, ja.  Men det hadde vært nødvendig med omskolering! :)  

Skrevet

For dårlige arbeidsbetingelser tror jeg. Men jeg liker å jobbe litt med hendene, så noen ganger tenker jeg det hadde vært ok. Men om jeg kunne gjort det hele dagen over tvil tror jeg ikke, er nok en teoretiker. 

Anonymkode: bc1e8...d26

• Liker 1
Skrevet

Jeg liker generelt å jobbe. Arbeidsledighet/NAV er marerittet. Før jeg tok utdannelsen hadde jeg jo en rekke sommerjobber og småjobber. 

Jeg stortrivdes som servitør, i butikk, i bank, i resepsjon, ved sentralbord. Jeg trives i mindre grad med repetetive oppgaver der jeg ikke får bruke hodet, der det ikke er noen problemstillinger. Og drepen for meg er jobber der det ikke skjer noe, der det går veldig tregt, eller man bare venter. 

Den største overgangen for meg (utover lønn) ville vært at jeg følte at fleksibiliteten ville bli tatt fra meg, at jeg kan jobbe når jeg vil, ta en halv dag når jeg vil, med mer. 

Men det hadde vært fantastisk å ta helg, eller reise på ferie, uten at jobbtelefonen og mailen alltid er der. Bare det å være ferdig med jobben når man går ut døra, og vite at andre kan ta unna når du ikke er der. Det savner jeg fra butikkjobben min. 

Anonymkode: 5af2e...a54

Skrevet

Ja, butikkjobb skulle nok gått svært fint. Ikkje mitt primære ønske, men viss eg måtte velja. Har for så vidt erfaring med det òg.

Skrevet

Null stress. Jeg er smart, ikke kresen. Men jeg ville egnet meg som taxisjåfør, bussjåfør eller hjelpepleier. Jeg har ikke lynne eller tålmodighet til å være grei med folk som er irriterende over tid. Men jeg tror jeg ville likt å være bonde og hatt deltisjobb som trailersjåfør veldig godt.  

Anonymkode: e475f...791

Skrevet

*Kanskje ikke så smart heller..det skulle stått: jeg vill IKKE egnet meg

Anonymkode: e475f...791

Skrevet

Tja..ikke helt det samme men jeg jobber med å omskolere meg fra lege til noe helt annet nå. Har jobbet som lege i litt over 15 år og nå orker jeg ikke mer an pasientenes mas om uføretrygd, arbeidstider osv.. Har tjent meg opp godt med penger og gjort investeringer slik at jeg fint  kan gå ned i lønn. Tåler også å leve på litt mindre enn det jeg gjør nå. Trivsel er mye viktigere enn penger.

Anonymkode: 02afc...bd8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...