Gå til innhold

Eldre folk som følger forelesninger på universitet som gjester - vanlig? Synes det er rart at det er lov nå, mtp Covid-19...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg startet å studere i høst. Ved semesterstart fikk vi beskjed om at undervisningen i hovedsak ville bli digital, enten via Zoom eller at foreleser publiserer videoer i Canvas. Det ene emnet startet først sist uke og på første forelesning fikk vi beskjed om at det ville bli mulig med oppmøte på forelesningene fra denne uka da vi hadde fått tildelt et større auditorium (samt at de streames direkte via Zoom), men pga begrenset plass i seminarrommene vil seminarene foregå digitalt.

I dag møtte møtte jeg på forelesning og til min store overraskelse var det fire eldre damer der som rett og slett skal følge emnet som gjester fordi de finner det interessant. Jeg er klar over at forelesninger etter loven i hovedsak skal være åpne for alle om det er plass, men med alle utfordringene Covid-19 gir synes jeg det er underlig at de tillater gjester dette semesteret. 

Om alle som er oppmeldt på emnet hadde møtt til forelesning tviler jeg på at det ville vært plass til alle. Er det riktig at de som faktisk er oppmeldt eventuelt ikke får plass pga gjester? Normalt sett, om man ikke hadde måte holde avstand osv. ville jo ikke dette vært et problem, men når man bare bruker halvparten av setene i auditoriet blir det noe annet.

En annen ting jeg reagerte på var at disse damene tok veldig stor plass. Ikke fysisk, men pga hvordan de oppførte seg. De skravlet og foreleser måtte hysje på dem flere ganger. Telefonen til hun ene ringte to ganger. Slå av lyden var tydeligvis ikke aktuelt. Stilte masse urelevante spørsmål og dermed gikk det tid som gjorde at foreleser ikke rakk gjennom alt som stod på agendaen. Foreleser virket irritert, men foretok seg ikke noe for å stagge damene.

Anonymkode: b5082...881

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eldre damer er veldig selvsikre og tar seg godt til rette

Anonymkode: 62fbf...59e

• Liker 2
Skrevet

De har jo ikke så mye annet å finne på stakkars folk, hva skal de gjøre liksom? Stille som gjester på et sykehjem istedet? 🤪 Bare 10-15 år igjen til de flytter på sykehjem kanskje.. 

Anonymkode: 8d597...876

Skrevet

Hvis det hadde vært fullt, og det var gjester til stede, hadde jeg bedt de som ikke var oppmeldt i faget om å gå (foreleser selv). Men ellers ser jeg ikke helt hva man kan gjøre. Universitetet kan selvsagt velge å lukke forelesninger for alle som ikke er oppmeldt, men da må det vel relativt langt opp i systemet. Foreslår at du bare svelger irritasjonen over dette. Så lenge det er innafor smittevernreglene er det lite du kan gjøre. 

Anonymkode: 20f2a...a46

Skrevet

Det er vanlig tidlegere vertfall. Da jeg studerte for en 3-4 år siden var det pensjonerte lærere som satt på første rad og fulgte forelesningene. Men de var nok mer interessert enn oss og spørsmålene var relevante. Men forstår skepsisen din nå med koronaregler. 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

De har jo ikke så mye annet å finne på stakkars folk, hva skal de gjøre liksom? Stille som gjester på et sykehjem istedet? 🤪 Bare 10-15 år igjen til de flytter på sykehjem kanskje.. 

Anonymkode: 8d597...876

O.T, men det er ikke alle mennesker som ender på sykehjem. Veldig rart at unge ikke vet mer om eldre.. dere blir sannsynligvis gamle en gang selv.

Anonymkode: 419f8...b08

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Eldre damer er veldig selvsikre og tar seg godt til rette

Anonymkode: 62fbf...59e

Det er feil uansett hva de gjør. Sitte hjemme er galt, reise er galt, utvide horisonten er galt osv osv.  De som er yngre i dag ser ikke selv hvordan dere er. Dere vil at gamle folk skal gjemme seg, ikke høres eller sees, helst bare dø. 

• Liker 2
Skrevet

I forhold til Korona så skjønner jeg hvor du vil, og jeg er litt enig.

Men ellers, nei.

Jeg var i midten av tjueårene da jeg jobbet fullt og skulle begynne å studere snart for første gang. For å bli vant med hele situasjonen fulgte jeg noen fag uten å melde meg opp, var til og med med i en kollokvie-gruppe for det ene faget. Jeg betalte kopi-avgiften så jeg fikk utdelt papirer som de andre osv. Det var i utgangspunktet fullt så kunne ikke meldes opp til eksamen, men det var helt ok, jeg hadde ikke tid til å alltid møte opp (var jo på jobb) og hele poenget for meg var å bli vant med studiesituasjonen, jeg lærte også endel jeg fikk bruk for senere.

Jeg har i tillegg vært på åpne forelesninger andre steder i landet, og i utlandet helt tilfeldig.

Vet av historier om flere som meg, og også om eldre som vil utvide kunnskapen sin ved å gjeste forelesninger, og jeg heier på folk som gjør dette -det er jo udelt positivt!

Men, jeg forstår altså at du reagerer nå pga. Korona, og jeg synes også at gjester kan være litt mer stille av seg så det ikke går ut over studentene som skal ta eksamen.

Om det var et engangstilfelle så la det gå, ikke la deg irritere. Om de forstyrrer noe veldig, og jevnlig utover høsten, så gjør det sikkert ikke noe å å ta det opp med foreleser eller evt. si fra til damene selv på en grei måte.

Anonymkode: 911e9...a08

• Liker 2
Skrevet

TS her😊

Det er jo absolutt positivt at folk ønsker å skaffe seg mer kunnskap og under normale omstendigheter er jeg ikke negativ til gjester på forelesningene. Så lenge de ikke forstyrrer er det helt greit for meg at det er gjester som følger undervisningen.

Hovedgrunnen til at jeg reagerer er som jeg skrev i HI coronasituasjonen. Det var stor usikkerhet om det i det hele tatt kom til å bli fysisk undervisning pga smittevern og derfor synes jeg det er rart at de tillater gjester.

• Liker 1
Skrevet

Er du helt sikker på at de ikke tar enkeltemner, da? Da jeg gikk på universitetet for noen år siden var det en del eldre folk (50+) som tok fag som enkeltemnestudenter.

Anonymkode: 65042...6a3

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Det er feil uansett hva de gjør. Sitte hjemme er galt, reise er galt, utvide horisonten er galt osv osv.  De som er yngre i dag ser ikke selv hvordan dere er. Dere vil at gamle folk skal gjemme seg, ikke høres eller sees, helst bare dø. 

Men de eldre må fanden ikke finne på å dø av korona, det er ikke bra og man må skamme seg... Man må gjerne dø på en dannet og disket måte som ingen blir støtt av :) 

Gjest Achelois
Skrevet (endret)
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du helt sikker på at de ikke tar enkeltemner, da? Da jeg gikk på universitetet for noen år siden var det en del eldre folk (50+) som tok fag som enkeltemnestudenter.

Dette tenker jeg også. 

Dermed er smittesporings-problematikken løst. Man må ta utgangspunkt i at universitetene registrerer alle deltagere på et emne. Ikke bare av hensyn til covid-19, men også brannvern for eksempel. 

Endret av Achelois
*
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg er helt sikker. Før forelesningen startet spurte foreleser om alle som var tilstede var meldt opp til emnet. En av de eldre damene svarte at de fire er venninner som gjerne vil følge forelesningene fordi de finner emnet interessant og håpet det var greit. Det var det. Om de blir registrert på noen måte aner jeg ikke.

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...