Gå til innhold

Drikke alkohol 5 dager etter EL?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboer prøver, men så langt har jeg ikke blitt gravid. Jeg er invitert på fest på lørdag og har egentlig veldig lyst til å drikke litt. Har hørt at før dag 6 tidligst er ikke egget avhengig av mors kropp og alkohol vil ikke egentlig påvirke egget. Stemmer dette? 

Og hva tenker dere om alkohol. Vil ikke bli hysterisk da dette med å bli gravid kan ta tid, og da er det plutselig veldig mange uker jeg ikke kan drikke osv. Og hvis jeg drikker hva med mengden, si jeg drikker 3-4 øl, er dette mye eller lite? 

Anonymkode: 8b00d...80c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ikke hatt noen problem med å gjøre dette selv. 

Egget har evnt ikke festet seg ennå engang

• Liker 2
Skrevet

Jeg forholder meg ikke til det før en positiv test har jeg bestemt meg for 😊 Fester sjelden, men om en fest klaffer på 5dpo deltar jeg som jeg ville gjort før prøvingen 😊

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, Godis skrev:

Jeg forholder meg ikke til det før en positiv test har jeg bestemt meg for 😊 Fester sjelden, men om en fest klaffer på 5dpo deltar jeg som jeg ville gjort før prøvingen 😊

Men hva er logikken bak at det skader etter positiv test, men ikke før? 

Anonymkode: 2e1af...3e4

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Godt poeng, jeg overså nok litt hovedessensen i spørsmålet til ts. Jeg har ikke kunnskap om alkoholens effekt så tidlig i svangerskapet, så det kan sikkert stemme at det kan skade like mye i dagene fra egget fester seg til positiv test foreligger. Jeg bare tenker som så at dette utgjør noen svært få dager av et svangerskap, og at det viktigste er å unngå alkohol når man vet at man faktisk er gravid. Ellers tenker jeg at det for den psykiske helsen er viktig å ikke være for streng med seg selv under prøvingen, plutselig tar det lang tid. Derfor skiller jeg på negativ og positiv test 😊 Men selvfølgelig kan man bare gå på festen uten å drikke også. 

• Liker 4
Skrevet
52 minutter siden, Godis skrev:

Godt poeng, jeg overså nok litt hovedessensen i spørsmålet til ts. Jeg har ikke kunnskap om alkoholens effekt så tidlig i svangerskapet, så det kan sikkert stemme at det kan skade like mye i dagene fra egget fester seg til positiv test foreligger. Jeg bare tenker som så at dette utgjør noen svært få dager av et svangerskap, og at det viktigste er å unngå alkohol når man vet at man faktisk er gravid. Ellers tenker jeg at det for den psykiske helsen er viktig å ikke være for streng med seg selv under prøvingen, plutselig tar det lang tid. Derfor skiller jeg på negativ og positiv test 😊 Men selvfølgelig kan man bare gå på festen uten å drikke også. 

Enig.

Anonymkode: 68fbd...d9e

• Liker 1
Skrevet

Enig med de andre her. Vi var prøvere i 1,5 år før det klaffa, og det å unngå alkohol halve måneden så lenge hadde gjort det litt hardere med alle nederlagene. Men jeg var litt forsiktig med å drikke altfor mye. 3-4 øl hadde jeg ikke problem med 😊

Anonymkode: d8530...c10

• Liker 1
Skrevet

Nå drikker jeg sjeldent alkohol, men om en fest e.l hadde truffet i dpo-land så hadde jeg ikke vært avholds. Lever rett og slett helt normalt frem til jeg ser en positiv test!

• Liker 2
Skrevet
På 9.9.2020 den 18.55, AnonymBruker skrev:

Egget fester seg alt fra 5-10 dpo - ulikt hos alle. For de som har prøvd i flere år, kan det bli voldsomt å ikke drikke etter el. hver mnd. 

Når det gjelder alkohol så er det selvfølgelig i følge helsemyndighetene ingen trygg mengde eller tidspunkt for å drikke under graviditet. Men de fleste som prøver på å bli gravide tar som regel en g-test 14 dpo, så 9-4 dager etter at egget er festet. Hvis du har en fest med moderat mengde alkoholinntak i denne perioden, så skal det ikke skade barnet. Det finnes de som ikke vet at de er gravide, ikke har prøvd, som gjerne drikker senere enn 14 dpo - de aller fleste av disse får helt friske barn. 

Poenget er at når man prøver LENGE, så kan man ikke leve som gravid hver gang man er i dpo land - det handler litt om å ta vare på sin psykiske helse under den utrolig krevende prosessen. 

Anonymkode: 8605d...ac2

• Liker 2
Skrevet

For å legge til - vi har nettop begynt med IVF og jeg går på en del hormoner. Første forsøker ble avbrutt. Jeg spurte sykepleier om alkohol, hun sa det var ingen problem, og sa: «mange velger å leve som gravide etter eggløsning, men at det har ikke noe for seg, dere velger selv, men i en slik prosess er der ikke dumt å ta noen glass for å slappe av. Som vi pleier å si; så lenge du ikke drikker flaskER om ganga.»

Anonymkode: 8605d...ac2

Skrevet

Reagerer mer at du skal på fest nå enn at du drikker 5 dager etter EL. Husk hodelykt og batteridreven CD-spiller. 

Anonymkode: fb182...a80

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...