AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #1 Skrevet 9. september 2020 Jeg og samboer prøver, men så langt har jeg ikke blitt gravid. Jeg er invitert på fest på lørdag og har egentlig veldig lyst til å drikke litt. Har hørt at før dag 6 tidligst er ikke egget avhengig av mors kropp og alkohol vil ikke egentlig påvirke egget. Stemmer dette? Og hva tenker dere om alkohol. Vil ikke bli hysterisk da dette med å bli gravid kan ta tid, og da er det plutselig veldig mange uker jeg ikke kan drikke osv. Og hvis jeg drikker hva med mengden, si jeg drikker 3-4 øl, er dette mye eller lite? Anonymkode: 8b00d...80c
Neutral90 Skrevet 9. september 2020 #2 Skrevet 9. september 2020 Jeg ville ikke hatt noen problem med å gjøre dette selv. Egget har evnt ikke festet seg ennå engang 2
Hjulvisp Skrevet 9. september 2020 #3 Skrevet 9. september 2020 Jeg forholder meg ikke til det før en positiv test har jeg bestemt meg for 😊 Fester sjelden, men om en fest klaffer på 5dpo deltar jeg som jeg ville gjort før prøvingen 😊 3
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #4 Skrevet 9. september 2020 1 minutt siden, Godis skrev: Jeg forholder meg ikke til det før en positiv test har jeg bestemt meg for 😊 Fester sjelden, men om en fest klaffer på 5dpo deltar jeg som jeg ville gjort før prøvingen 😊 Men hva er logikken bak at det skader etter positiv test, men ikke før? Anonymkode: 2e1af...3e4 2
Hjulvisp Skrevet 9. september 2020 #5 Skrevet 9. september 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Men hva er logikken bak at det skader etter positiv test, men ikke før? Anonymkode: 2e1af...3e4 Godt poeng, jeg overså nok litt hovedessensen i spørsmålet til ts. Jeg har ikke kunnskap om alkoholens effekt så tidlig i svangerskapet, så det kan sikkert stemme at det kan skade like mye i dagene fra egget fester seg til positiv test foreligger. Jeg bare tenker som så at dette utgjør noen svært få dager av et svangerskap, og at det viktigste er å unngå alkohol når man vet at man faktisk er gravid. Ellers tenker jeg at det for den psykiske helsen er viktig å ikke være for streng med seg selv under prøvingen, plutselig tar det lang tid. Derfor skiller jeg på negativ og positiv test 😊 Men selvfølgelig kan man bare gå på festen uten å drikke også. 4
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #6 Skrevet 9. september 2020 52 minutter siden, Godis skrev: Godt poeng, jeg overså nok litt hovedessensen i spørsmålet til ts. Jeg har ikke kunnskap om alkoholens effekt så tidlig i svangerskapet, så det kan sikkert stemme at det kan skade like mye i dagene fra egget fester seg til positiv test foreligger. Jeg bare tenker som så at dette utgjør noen svært få dager av et svangerskap, og at det viktigste er å unngå alkohol når man vet at man faktisk er gravid. Ellers tenker jeg at det for den psykiske helsen er viktig å ikke være for streng med seg selv under prøvingen, plutselig tar det lang tid. Derfor skiller jeg på negativ og positiv test 😊 Men selvfølgelig kan man bare gå på festen uten å drikke også. Enig. Anonymkode: 68fbd...d9e 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #7 Skrevet 9. september 2020 Enig med de andre her. Vi var prøvere i 1,5 år før det klaffa, og det å unngå alkohol halve måneden så lenge hadde gjort det litt hardere med alle nederlagene. Men jeg var litt forsiktig med å drikke altfor mye. 3-4 øl hadde jeg ikke problem med 😊 Anonymkode: d8530...c10 1
Amatariel Skrevet 9. september 2020 #8 Skrevet 9. september 2020 Nå drikker jeg sjeldent alkohol, men om en fest e.l hadde truffet i dpo-land så hadde jeg ikke vært avholds. Lever rett og slett helt normalt frem til jeg ser en positiv test! 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #9 Skrevet 10. september 2020 På 9.9.2020 den 18.55, AnonymBruker skrev: Men hva er logikken bak at det skader etter positiv test, men ikke før? Anonymkode: 2e1af...3e4 Egget fester seg alt fra 5-10 dpo - ulikt hos alle. For de som har prøvd i flere år, kan det bli voldsomt å ikke drikke etter el. hver mnd. Når det gjelder alkohol så er det selvfølgelig i følge helsemyndighetene ingen trygg mengde eller tidspunkt for å drikke under graviditet. Men de fleste som prøver på å bli gravide tar som regel en g-test 14 dpo, så 9-4 dager etter at egget er festet. Hvis du har en fest med moderat mengde alkoholinntak i denne perioden, så skal det ikke skade barnet. Det finnes de som ikke vet at de er gravide, ikke har prøvd, som gjerne drikker senere enn 14 dpo - de aller fleste av disse får helt friske barn. Poenget er at når man prøver LENGE, så kan man ikke leve som gravid hver gang man er i dpo land - det handler litt om å ta vare på sin psykiske helse under den utrolig krevende prosessen. Anonymkode: 8605d...ac2 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #10 Skrevet 10. september 2020 For å legge til - vi har nettop begynt med IVF og jeg går på en del hormoner. Første forsøker ble avbrutt. Jeg spurte sykepleier om alkohol, hun sa det var ingen problem, og sa: «mange velger å leve som gravide etter eggløsning, men at det har ikke noe for seg, dere velger selv, men i en slik prosess er der ikke dumt å ta noen glass for å slappe av. Som vi pleier å si; så lenge du ikke drikker flaskER om ganga.» Anonymkode: 8605d...ac2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #11 Skrevet 10. september 2020 Reagerer mer at du skal på fest nå enn at du drikker 5 dager etter EL. Husk hodelykt og batteridreven CD-spiller. Anonymkode: fb182...a80 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå