Gå til innhold

Fin lys farge til stue

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi vil oppdatere litt og male stua i en moderne farge (ikke grå). Vet at mørk blå har vært populært, men har hatt mørk stue før og det ble litt deprimerende. Vil ha det koselig men lyst! 😊

Noen som har malt i det siste og tips om farge dere er fornøyd med? 🙂

(Det er nå stående panel malt i kremhvitt med hvite lister/tak og eikeparkett. Møbler er i hvitt/lys eik og vi tenker kjøpe ny sofa når vi har bestemt farge på vegg. Stua er avlang, ca 9x4 med vinduer mot øst og vest.)

Anonymkode: 21db7...272

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er listene/taket gulige i fargen/malt i bomull? Det legger en del føringer for hva som blir fint. Vil du ha en kald eller varm farge? 

Vi har faktisk gode (?) gamle Vanilje/Cafe Latte i stua, og fargen har vokst på meg. Sammen med masse planter, treverk og detaljer i klassisk hvitt (viktig!) er den en god og lun farge. Hatet den før, og den fungerte virkelig ikke til detaljer i Bomull, men nå er den fin. Vi har også Silke i et tilstøtende rom, den er litt lysere og kaldere, men også veldig behagelig.

Anonymkode: 105c5...a8f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Er listene/taket gulige i fargen/malt i bomull? Det legger en del føringer for hva som blir fint. Vil du ha en kald eller varm farge? 

Vi har faktisk gode (?) gamle Vanilje/Cafe Latte i stua, og fargen har vokst på meg. Sammen med masse planter, treverk og detaljer i klassisk hvitt (viktig!) er den en god og lun farge. Hatet den før, og den fungerte virkelig ikke til detaljer i Bomull, men nå er den fin. Vi har også Silke i et tilstøtende rom, den er litt lysere og kaldere, men også veldig behagelig.

Det er en av de standard hvitfargene på lister og tak, og fargen på veggen er en kremaktig beige, men nøyaktig farge vet vi ikke da det er forrige eier som har malt. Skal hente prøver og finne ut om det er bomull eller klassisk hvit på listene. Har bodd i beige i 5 år nå og vil gjerne ha litt mer farge :)  grønt, blått, rødtoner, er åpent for det meste som er lyst og koselig. Silke og Caffe latte/vanilje ble veldig likt det vi har, men takk for tips :) TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kult at noen «tør» å ha denne utskjelte fargen i stua. Det mange av de trendbevisste ikke synes å være klar over, er at det er ørsmå forskjeller på Vanilje, Macchiato og de mer trendy fargene som eksempelvis devine!😅

Anonymkode: 87ad6...8a9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker said:

Kult at noen «tør» å ha denne utskjelte fargen i stua. Det mange av de trendbevisste ikke synes å være klar over, er at det er ørsmå forskjeller på Vanilje, Macchiato og de mer trendy fargene som eksempelvis devine!😅

Hva slags farger er "trendy" da? Kom gjerne med dine tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags farger er "trendy" da? Kom gjerne med dine tips :)

Hvilken retning ligger stua i (vinduene)? Det har mye å si for fargevalg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har den mest fordi jeg er lat 🙊 Skjønner egentlig godt at den er utskjelt siden alle sannsynligvis hadde den til detaljer i bomull, for da ser det forferdelig ut. Som ei skikkelig innrøkt skitten bule 😛

TS, se på feks Jotun sine sider :) Jeg personlig er ikke så fan av pastell, og synes mange av de lyse fargene fort blir pastell-aktige. Hvis jeg skulle gjort noe med min stue hadde jeg antageligvis malt en kontrastvegg (selv om jeg tror det er ut?) i en mørkere grønnfarge og lysnet resten av veggene litt, og ikke malt hele rommet i en farge. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, så nå du allerede hadde skrevt øst- og vestvendt! Se nærmere på disse: 

Humble Yellow

Space

Devine

Alle er Jotunfarger. Det nyeste fargekartet til Jotun har også flere varme, lyse og tidløse farger. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi har den mest fordi jeg er lat 🙊 Skjønner egentlig godt at den er utskjelt siden alle sannsynligvis hadde den til detaljer i bomull, for da ser det forferdelig ut. Som ei skikkelig innrøkt skitten bule 😛

TS, se på feks Jotun sine sider :) Jeg personlig er ikke så fan av pastell, og synes mange av de lyse fargene fort blir pastell-aktige. Hvis jeg skulle gjort noe med min stue hadde jeg antageligvis malt en kontrastvegg (selv om jeg tror det er ut?) i en mørkere grønnfarge og lysnet resten av veggene litt, og ikke malt hele rommet i en farge. 

Takk, jeg har runda sidene til Jotun nå,men syntes det er vanskelig å vurdere hva som kan bli fint. Jeg liker heller ikke pastell, men når jeg er hjemme hos folk og ser på boligannonser så ser jeg mange fine støvete, duse farger. 

Jeg har hatt en kontrastvegg i Minty breeze der vi bodde før, og den syntes jeg er fin, men usikker på om jeg vil ha den i et helt rom. 

43 minutter siden, AnonymBruker said:

Ah, så nå du allerede hadde skrevt øst- og vestvendt! Se nærmere på disse: 

Humble Yellow

Space

Devine

Alle er Jotunfarger. Det nyeste fargekartet til Jotun har også flere varme, lyse og tidløse farger. 

Tusen takk for tips! Både Devine og Humble Yellow var fine, spesielt Devine tror jeg kan bli fint på panel (men litt usikker på om jeg får mannen med på "rosa" 😂). 

Tenker du på disse? https://www.jotun.com/no/no/decorative/interior/colours/colourcards/jotun-colour-collection-2021 

Jeg liker sånn umiddelbart iconic, men usikker på om det passer i en stue. I stuen er det både spiseplass og tv-stue + vedovn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk, jeg har runda sidene til Jotun nå,men syntes det er vanskelig å vurdere hva som kan bli fint. Jeg liker heller ikke pastell, men når jeg er hjemme hos folk og ser på boligannonser så ser jeg mange fine støvete, duse farger. 

Jeg har hatt en kontrastvegg i Minty breeze der vi bodde før, og den syntes jeg er fin, men usikker på om jeg vil ha den i et helt rom. 

Tusen takk for tips! Både Devine og Humble Yellow var fine, spesielt Devine tror jeg kan bli fint på panel (men litt usikker på om jeg får mannen med på "rosa" 😂). 

Tenker du på disse? https://www.jotun.com/no/no/decorative/interior/colours/colourcards/jotun-colour-collection-2021 

Jeg liker sånn umiddelbart iconic, men usikker på om det passer i en stue. I stuen er det både spiseplass og tv-stue + vedovn. 

Ja, det var det fargekartet jeg tenkte på. 

Kjøp noen prøvebokser og test ut! :) Alltid lurt å male et større område/plate etc., for å få et realistisk inntrykk av fargen. Sand er et annet alternativ. Varm, lys farge. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...